عروسی به سبک شهدا
#اهمیت_حجاب_در_عروسی
خاطره ای از شهید مدافع حرم جواد محمدی درباره حساسیت ایشان در مسئله حجاب نوشت:👇
روی حجاب حساس بود و از تزئین ماشین عروسی اش می توانست این موضوع را فهمید
تزئین ماشین عروسیمان؛ طوری بود ڪہ قسمت شیشهی جلو سمت عروس را دسته گل چسبانده بود و گل ها مانع دیده شدن من در ماشین بودند.🚗🌼🌼🌸🌸🌼🌼
برای آقا جواد مهم بود که به مجالس شادی حلال برود؛ و مراسم عروسی خودمان با مولودی خوانی طی شد.
برخی می گفتند: عروسی جواد به مجلس ختمِ صلوات شبیه است ولی برایش مهم کاری بود که خداپسند باشد و برایش صحبت های مردم اهمیت نداشت.🌟🌟🌟
راوی: همسر شهید
شهید مدافع حرم جواد محمدی چهارمین شهید مدافع حرم شهر درچه است که پنج شنبه ۱۱ خرداد ماه ۹۶ به سوریه رفت و سه شنبه ۱۶ خرداد ماه ۹۶ همزمان با ۱۱ ماه مبارک رمضان به شهادت رسید.
همسر شهید از تاکید آقا جواد به #حجاب این چنین گفت:🔽🔽🔽
اهمیت بسیاری به حجاب می داد و حتی در فیلمی که بعد از شهادتش منتشر شد گفته بود «اگر خدا لطف کرد و شهادت را نصیبم کرد، بنده از آن شهدایی هستم که حتماً یقه بی حجابی ها و آنها که ترویج #بی_حجابی می کنند را در آن دنیا خواهم گرفت»
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم #بی_حجابی که سال ۸۸ شعار میدادی "هاشمی، سکوت کنی خائنی"
نظر آقای #هاشمی رو درباره خودت شنیدی؟
فقط اون تیکه ی آخرش😆😂
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیکه سنگین #استاد_ازغدی به برخی به ظاهر بچه حزب اللهی هایی که در فضای مجازی دختربازی میکنند:
بعضی دختر و پسرهای حزب اللهی توی فضای مجازی برای هم کامنت میذارن، خواهر، بردار قرار ما بین الحرمین
#دختر_خانم #چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیرش نوشته:
ما رایت الا جمیلا 😂😂
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
🌐 @adyan8
احترام به قانون #حجاب به سبک اونا و برخی از خودباختگان ما..👆
وقتی به سرکردگی #مسیح_پولی_نژاد و شبکه های فاحشه پرور ماهواره، عده ای #هرزه و #بهایی که از زور #بیحجاب شدن عقده ای رو اجیر میکنن تا حتی حرمت #مسجد محل عبادت الله محل حضور دائمی فرشتگان الهی را با قدم و رفتار زشت خودشون نجس کنند..
شرم بر اینان که اسم #ایران و #ایرانی را لکه دار کردند.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فتوای جدید این بار از بازیگر سریال عمارت
🔻 مینا وحید خطاب مجری برنامه:الان من به شما دست بدم چه مشکلی پیش میاد؟
👈 کار به جایی رسیده که برخی #سلبریتی_بیسواد علاوه بر اظهارنظر در حوزههای مثل سیاست، اقتصاد، صنعت و محیط زیست و.... #فقاهت هم می کنند!😡
توجه دارین که کدام شخصیت و بهش اشاره میکنه؟👇
پست بعد معرفی میکنم
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
دختر هاشمیشونه😒👆
فائزه چندی پیش افاضه فرموده بود اشکال نداره ملت دست بدن با هم بعدم به عنوان شاهد مثال از برخی افراد معلوم الحال بینه اورده بود..
به روباهه میگن شاهدت کیه میگه دمم..
به اینا جز خفه شید چی باید گفت؟!😑
حکم خدا رو عوض میکنن به نفع یه مشت بهائی و اسرائیلی👇
هدایت شده از کلاس چرا حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم جدید علامه #فائزه_هاشمی_رفسنجانی !!
برا #دستدادن_با_نامحرم !
چشم حاج بابای مرحومتون روشن!
🌐 @adyan8
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
4_5920413350096797735.mp3
3.12M
خدایا دوستت دارم..❤️خعععلی..✨✨
کلاس چرا حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
#ابن_ابى_يعفور (راوى حديث ) مى گويد به حضور امام صادق (عليه السلام ) عرضه داشتم قربانت شوم بفرمائيد آن ساعتى كه نزديكترين ساعات انسان است به خدا و خدا به او نزديك است كدام ساعت است ؟ فرمود:
چون #آخر_شب برخيزد در حالى كه چشمها در خوابند، وضويى شاداب گرفته و در عبادتگاه خود بايستد و با توجه قلبى به خدا تكبير نماز گفته و با تلاوت فرازهايى از قرآن دو ركعت نماز به جاى آورده و آنگاه برخيزد براى ادامه نماز، در اين هنگام از سوى آسمان از جانب عرش ، اين ندا برخيزد: اى بنده خدا خوان ، الان ، احسان و خير از جانب عالم ملكوت بر سرت در حال فروريختن است ، فرشتگان از كنار قدمهايت تا عنان آسمان اطرافت را گرفته اند
📚منبع: رساله لقاء الله ، ص 171، بحارالانوار، ج 87، ص 158، حديث 46.
کسالت در نماز شب به این رفع میشود که بنا بگذارید هر شبی که موفق نشدید، قضایش را به جا آورید» (در خلوت عارفان، ص۷۷)
کلاس چرا حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
هدایت شده از کلاس چرا حجاب
4_5769611396157277114.mp3
2.89M
اذان باصدای لذت بخش موج دریا
کلاس چرا حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم ویژه؛
عتاب جدی رهبری به وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در خصوص رهاشدگی #فضای_مجازی و عدم مدیریت در استفاده صحیح از آن
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
#احکام 🔸 #حجاب_زن_هنگام_دعا #حجاب #چرا_حجاب #کلاس_چرا_حجاب 🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
پا نوشت:📝
درسته که رعایت حجاب موقع دعا واجب نیست اما مطلوبه موقع دعا و توسل هم بانوان حجاب داشته باشند.
از این حیث که اولا موقع توسل یا سلام به حضرات معصومین علیهم السلام در محضر آن انوار مقدسه شرط ادبه رعایت کنیم اگر اعتقاد داریم به اینکه حضور دارند..
مگر میشه سلام کنیم اما بدون حجاب؟!
توسل داشته باشیم اما بی حجاب؟!..
ثانیا موقع دعا و ثنا و توسل حواسمان به زیبایی های ظاهری که خداوند مهربان در وجود ما زن ها قرار داده نشه و بهتر دعا کنیم..
من فکر میکنم یکی از فلسفه های حجاب داشتن در محضر پروردگار عالم هم همینه اگر نه کی از خدا محرم تره به ما..
#بررسی_شبهات_وارده_به_حجاب_اجباری؛🔎🔍
#حجاب؛ #اجبار؟ #اختیار؟ #قانون؟🤔
در سالهای اخیر مسئلهی «حجاب» به یکی از مسائل مهم در جامعهی ما تبدیل شده است. چه در حوزهی عملکرد نهادهای نظارتی، چه در حوزهی مباحث عمومی و در میان افراد جامعه با وجود آنکه حقیقت «عفاف» در سایهسار «حجاب» مورد تأکید همهی #ادیان_الهی بوده و حتی علوم تجربی نیز به تأثیرات شگرف و عمیق آن پی برده است ولی همواره مغرضان با نگاهی همراه با شک و شبهه به آن نگریستهاند.
موج تخریب و هجمهی همه جانبهی مخالفان «حجاب» در رویکردی جدید با شیوهی شبههپراکنی و تفرقه افکنی وارد میدان شده است؛ زیرا حیا و «حجاب» از بزرگترین موانع غلبهی دشمن بر کشور اسلامیمان است. «میشل هولباگ» نویسندهی فرانسوی میگوید: «جنگ علیه اسلامگرایی با کشتن مسلمانان فایدهای ندارد، فقط با فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامنهای کوتاه فرو بریزید.»
یکی از #شبهاتی که چند سال است آن را به شیوههای گوناگون مطرح میسازند، شبههی «حجاب اجباری» است.
نخست باید به این نکته پرداخت که آیا منظور از اجبار در حوزهی قانون الهی است یا در حوزهی قوانین اجتماعی.
تعریف #اجبار
«اجبار»، آن است که کسی به جای دیگری تصمیم بگیرد و آنگاه او را مجبور سازد که آن تصمیم را عملی نماید. هر اقدام و عملی که تحت فشارهای عینی و به همراه زور و خشونت بر انسان تحمیل گردد، مصداق «اجبار» است.
اجبار در حوزهی قانون الهی؟👇
اگر منظور از اجبار در حوزهی قوانین الهی باشد که باید گفت بدون تردید مسئلهی «حجاب» یکی از اساسیترین مسائل دینی و الهی به شمار میرود که اختصاص به دین اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی از جمله زرتشت، یهود وـ مسیحیت، به لزوم رعایت آن تأکید شده است.[2]
«و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گیرند و دامان خویش را (از بىعفتى) حفظ کنند و زینت خود را ـ جز آن مقدار از آنان که نمایان است ـ آشکار ننمایند و (اطراف) روسرىهاى خود را بر سینهی خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان، یا بردگانشان یا مردان سفیه وابسته (به آنها) که تمایلى به زن ندارند یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند و (به زنان با ایمان بگو: هنگام راه رفتن) پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینتِ پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد) و اى مؤمنان همگى به سوى خدا بازگردید، تا رستگار شوید.»
«اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابهای[5] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.
با توجه به آیات بالا👆 و آیات مشابه در خصوص «حجاب» باید گفت که این مسئله یکی از اوامر الهی است و ترک آن عقوبت پروردگار را در پی دارد اما پذیرفتن و یا نپذیرفتن آن از سوی مسلمانان مانند سایر احکام الهی امری است که اجبار و اصرار در پذیرش آن طرد شده است. آن هنگام که میخواهیم «حجاب» را به عنوان امری ایمانی یا عقلایی و به عنوان یک فکر و اندیشه به فردی معرفی نماییم. استفاده از ابزار اجبار چه در اندیشه و فکر و چه در قبول ایمان امری نادرست و بیاساس است.
بنابراین خواه حکومت «اسلامی» باشد یا نباشد، #زنان مسلمان باید حدود الهی را رعایت نمایند و اگر اهل رعایت نیز نیستند، سرپیچی خود را آشکار نکرده و نافرمانی از خداوند را ترویج ننمایند. چنانچه روزهخواری علنی، ترک علنی نماز، شرابخواری علنی و علنی نمودن هر معصیت دیگر، گناه بزرگتر و مضاعفی است. اما دین اسلام هر گونه اجبار در پذیرفتن قوانین الهی را مردود میشمارد و بشر را برای پذیرش آنها به تفکر و تعقل سفارش میکند. سیرهی پیامبر گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) و اهل بیت ایشان گواه این مدعاست.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
#بررسی_شبهات_وارده_به_حجاب_اجباری؛🔎🔍 #حجاب؛ #اجبار؟ #اختیار؟ #قانون؟🤔 در سالهای اخیر مسئلهی «حج
«در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است. پس هر کس به طغیانگران کافر شود و به خدا ایمان آورد، حتماً بر دستاویزی محکم چنگ زده است، دستاویزی که ناگسستنی است و خداوند شنوا و دانا است.»[7]
اما میتوان برای #اجباری نبودن انتخاب دین، چند دلیل بیان نمود:👇
نخست آنکه حقیقت #دین متشکل شده است از یک سلسله معارف علمى که معارفى عملى به دنبال دارد و جامع همهی آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از «اعتقادات» و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است. اکراه و اجبار در «اجبار» در دین نفى شده است. کاربرد اکراه و اجبار مربوط به اعمال ظاهری است،
که عبارت است از حرکاتى مادى و بدنى (مکانیکى) مثل اینکه بچه را مجبور کنند، دارو بخورد. نمیتوان با اجبار به کسی گفت، به فلان چیز اعتقاد پیدا کن. به عنوان مثال شخصی که خورشید را میبیند، نمیتوان او را وادار کرد تا معتقد شود که شب است.[8]
دوم آنکه با توجه به آیهی شریفهی «قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی...؛ راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است...» راه حق از باطل آشکار است و خداوند به وسیلهی فرستادن پیامبران و معجزات آشکار راه حق را نمایانده است و برای قبولاندن دین نیازی به #اجبار نیست زیرا کسانی که فاقد دلایل بین برای اثبات مدعای خود هستند به ابزار زور متوسل میشوند. [9] سوم آنکه ایمان ارزشمند، آن ایمانی است که بر اساس اراده و اختیار باشد نه بر اساس زور و اجبار و داشتن «اختیار» از جملهی مهمترین تفاوتهای انسان با سایر موجودات است.
در این جا لازم است به مفهوم «تحمیل» نیز توجه نماییم.
از نظر #قرآن، نه تنها اجبار در پذیرش دین هرگز جایز نیست، بلکه «اکراه» که در مرتبهای پایینتر و ضعیفتر از «اجبار» قرار دارد نیز مردود و غیر قابل قبول است و در سنت (روایات) نیز مسؤلیت رفتار و گفتاری که در شرایط اکراه انجام پذیرد، متوجه انسان نیست. گرچه اجبار هم نشده باشد.
«تحمیل» بر خلاف اجبار بدون بهرهگیری از زور و فشارهای عینی میباشد و اساساً بر حسب ظاهر هیچ اجباری وجود ندارد ولی انسان در شرایطی قرار میگیرد که ناگزیر از «خوداجباری» میشود یعنی ناچار از تصمیم و اقدامی میگردد که بر خلاف میل و ارادهاشمیباشد. به عنوان مثال اگر کسی مورد تهدید قرار گیرد و عواقب و نتایجی را بر تصمیم و اقدام او مترتب سازند که موجب وحشت و ترس او گردد و در نتیجه از تصمیم خود منصرف شود و یا تحت فشار و شرایط دشواری که او را قرار دادهاند، سخنی بگوید و تصمیمی بگیرد و یا تسلیم تصمیم دیگران شود، در این صورت گرچه در ظاهر زور و اجباری وجود ندارد اما او را در شرایطی قرار دادهاند که امکان تصمیم و عمل بر اساس اختیار و ارادهی خویش را ندارد و تسلیم تحمیل دیگران میشود.
از نظر قرآن، نه تنها اجبار در پذیرش دین هرگز جایز نیست، بلکه «اکراه» که در مرتبهای پایینتر و ضعیفتر از «اجبار» قرار دارد نیز مردود و غیر قابل قبول است و در سنت (روایات) نیز مسؤلیت رفتار و گفتاری که در شرایط اکراه انجام پذیرد، متوجه انسان نیست. گرچه اجبار هم نشده باشد.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
«در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است. پس هر کس به طغیانگران کافر شود و به
#اجبار_در_حوزهی_قوانین_اجتماعی_اسلام؟
اما اگر منظور از اجبار در رعایت «حجاب» در حوزهی قوانین اجتماعی باشد، 3 پرسش اساسی پیش میآید. پرسش نخست، آن است که آیا «حجاب» مسئلهای در حوزهی #حریم_خصوصی است یا در حوزهی حریم عمومی؟ دوم آنکه آیا در جامعهی اسلامی الزام به رعایت «حجاب» باید به صورت «قانون» وضع گردد یا خیر؟
زمانی که بحث از الزام رعایت حجاب به عنوان یکی از قوانین اجتماعی در جامعه مطرح میشود، کلمهی «اجبار» به عنوان یکی از ضمانتهای اجرای آن مشابه هر قانون دیگر به شمار رفته و بار منفی خود را از دست میدهد. چه بسا که اگر مبحث «اجبار» از همهی قوانین اجتماعی کنار گذاشته شود، هیچ قانونی قابلیت به تحقق در آمدن نخواهد داشت .
و سوم آنکه بر فرض «قانون پذیر» بودن مسئلهی حجاب، این قانون باید چه معیارها و ضوابطی داشته باشد؟
زمانی که بحث از الزام #رعایت_حجاب به عنوان یکی از قوانین اجتماعی در جامعه مطرح میشود، کلمهی «اجبار» به عنوان یکی از ضمانتهای اجرای آن مشابه هر قانون دیگر به شمار رفته و بار منفی خود را از دست میدهد. چه بسا که اگر مبحث «اجبار» از همهی قوانین اجتماعی کنار گذاشته شود، هیچ قانونی قابلیت به تحقق در آمدن و اجرا شدن نخواهد داشت و هر کس بر اساس مصالح و منافع شخصی دست به انتخاب قوانین الزامآور میزند. مسلم است که در جامعهای این چنینی باید مفهوم «نظم» و «قانون» به فراموشی سپرده شود.
«حجاب» مسئلهای خصوصی یا مسئلهای عمومی؟
برخی بر این باورند که «حجاب» و چگونگی رعایت آن در محدودهی حریم خصوصی است و میتواند آزادانه نوع #پوشش خود را انتخابـ کند؛ بنابراین، این مسئله یک تکلیف شخصی محض است نه یک مسئلهی اجتماعی و قانونگذار نمیتواند برای آن قانون وضع کند.
در نقطهی مقابل، گروهی دیگر پوشش زنان را در جامعه جزو حریم خصوصی تلقی نکرده بلکه آن را بخشی از هویت و #فرهنگ اجتماعی میشناسند. همان گونه که سایر رفتارها در زندگی اجتماعی مشمول قواعد و قوانین اجتماعی است، پوشش در جامعه نیز باید تابع قوانین بوده و آن را با معیارها و مصالح اجتماعی سنجید و قوانین متناسب با آن را وضع و اجرا کرد. در حقیقت برخلاف نظر گروه نخست، این گروه معتقدند، پوشش زن تنها تکلیف شخصی نیست، بلکه یک مسئلهی اجتماعی است که حتی میتوان به وسیلهی آن سایر رفتارهای اجتماعی را چون امنیت اجتماعی و هویت دینی، بر مبنای اجرای درست یا نادرست آن تنظیم نمود.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
#اجبار_در_حوزهی_قوانین_اجتماعی_اسلام؟ اما اگر منظور از اجبار در رعایت «حجاب» در حوزهی قوانین اجتم
از آنجا که ارتباط به ویژه ارتباطات نمادین، پایه و اساس تمامی کنشهای اجتماعی شناخته میشود. [11]باید گفت که با نگاهی #جامعهشناختی، در واقع «حجاب» به مفهوم پوشش، به مثابه رسانهای هویتی و ارتباطی است که نقش نمادینی در عرصهی ارتباطات میان فردی دارد، از این رو #مسئلهی_حجاب نه تنها مسئلهای شخصی و خصوصی نیست بلکه دارای #ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی میباشد و دارای مؤلفههای مذهبی- معنوی، منزلتی، شخصیتی و رفتاری است که میتوان از زوایا، پارادایمها و منظرهای مختلفی به آن نگریست.به گفتهی «هلن واتسون»، یکی از #مفسران_غربی، هیچ شکلی از لباس، مانند حجاب، این قدر موضوع مناقشه نبوده است.[12]
وی با تکیه بر ابعاد و اهداف عملی و نمادین حجاب که ریشه در حفظ حجب، #حیا و شرم از برهنگی دارد، اظهار میدارد که مسئلهی پوشش و حجاب، جایگاه ویژهای در مباحث روز دنیا دربارهی فرآیند جهانی شدن و پست مدرنیته دارد، به طوری که مرزهای فرهنگی بین شرق و غرب و مسلمان و غیرمسلمان را درنوردیده است و شامل مباحث و نظریههای مناقشه برانگیز و پرطمطراقی است که بر مسائل پسامدرنی از قبیل سبک، نمادشناسی، مصرفگرایی و مسائل قدرت و باز نمود آن استناد میکند.
نگرش عمیق و بیغرضانه به آیههای حجاب و سورههایی که این آیهها در آنجا آمده است نیز، به روشنی مینمایاند که حجاب، افزون بر اینکه تکلیف شخصی بانوان مسلمان است، حق جامعهی دینی نیز میباشد. آیتالله جوادی آملی در این خصوص میفرماید: «حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، مربوط به مرد هم نیست تا مرد بگوید راضیم ... حجاب زن حقی است الهی؛ حرمت و حیثیت زن به عنوان «حق الله» مطرح است...»[13]
#پوشش بیرونی #زنان و حتی #مردان در محیط اجتماعی در حیطهی امنیت اجتماعی نیز تأثیرات محسوسی بر جای میگذارد، چه بسیار پوششهای نادرست و تحریکآمیز که بسیاری از مخاطرات و ناهنجاریهای اجتماعی را پدید آورده است. «حجاب»، مقولهای است که میتواند در زمینهی اقتصاد جامعه هم مثمر ثمر باشد. برهنگی عامل کشیده شدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع شده و قهراً نیرو و بازدهی کار در اجتماع را ضعیف میکند. رعایت نکردن «حجاب» بسیاری از نیازها و مصارف ناخواسته و نادرست را رواج میدهد و از سوی دیگر پوشش نادرست در محیطهای کار و تولید به سبب پیش آمدن مسائل مبتلا به آن همچون «چشم چرانی»، «تحریک شهوت» و... سبب کاهش بازدهی و افت رشد اقتصادی در جامعه میشود.
#روانشناسان «چشم چرانی» را یک نوع انحراف روانی قلمداد میکنند. فرد چشمچران هرگز با چند ساعت چشمچرانی در روز قانع نمیشود و با ادامهی این روند به بیماری روانی دیگر به نام (vojeurisme) مبتلا خواهد شد. پوششهای نادرست افراد جامعه میتواند مفاهیم «عفت»، «حیا»، «خانواده» و... را که در چارچوب «اخلاق اجتماعی» میگنجد، دچار تغییرات جدّی کرده و جامعه را به سراشیبی سقوط اخلاقی بکشاند. تکتک افراد جامعه میبایست برای رشد «عقلانیت اجتماعی» و «کمال اخلاق» بر اساس خردورزی و با تکیه بر مفاهیم عمیق دینی همت گمارند و این نکات که به اختصار ذکر شد نشان می دهد که مسئلهی پوشش حقی شخصی نیست که بتوان آن را در حوزهی حریم خصوصی جای داد بلکه «حق الناس» است و درست رعایت نکردن آن تجاوز به حقوق دیگران محسوب میگردد.
مسائلی در حوزهی حریم خصوصی جای میگیرند که با منافع اجتماعی ارتباط نداشته و قبول یا رد آن مسئله به منافع و مضار دیگر افراد جامعه آسیب نرساند. بنابراین هر رفتاری که به منافع دیگران خدشه وارد نماید میتواند مشمول مقررات اجتماعی شود. حال با توجه به نتیجهی بحث به سؤال دوم مبنی بر اینکه آیا در جامعهی اسلامی الزام به رعایت «حجاب» باید به صورت «قانون» وضع گردد یا خیر؟ میتوان به آسانی پاسخ داد. در حقیقت قانونگذار جامعهی اسلامی با توجه به نکات ذکر شده برای اثبات عمومی بودن موضوع «حجاب» و بسیاری دیگر از نکاتی که مجال طرح آن در این نوشتار نبود، اقدام به وضع قانون برای رعایت آن در جامعه نموده است.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab