eitaa logo
واحد خواهران حسینیه اندیشه (کریمه ولایت)
115 دنبال‌کننده
367 عکس
125 ویدیو
128 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷از «شعبانِ» پیامبر تا «فروردینِ» خمینی🇮🇷 ✅ «زمان» پدیده‌ی مَهیب و مسلّطی است و آدم‌ها هر چقدر هم گردن‌کش شوند، نمی‌توانند از تسلط زمان بر خودشان فرار کنند و محکوم آن نباشند. حالا فکر کنید خالق زمان تصمیم گرفته باشد همچین پدیده‌ای را گره بزند به نام نامیِ محمّد و با شخص شخیص پیامبر اکرم. شاید برای این‌که نشان بدهد که برترین پیامبرش مثل بقیه‌ی بنده‌هایش نیست و مخلوقی را آفریده که حتی بر زمان هم حکومت دارد. اگر کسی به من بگوید «ماه شعبان یعنی چه»، انتخاب عقل ناقص من، همین جمله‌های بالایی است. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ احتمالاً عظمتِ این نعمت بوده که نبیّ‌اکرم را به یک رفتار خاص در ماه شعبان سوق می‌داده: «الذی کان رسول‌الله یدأب فی صیامه و قیامه فی لیالیه و ایامه» روزهای روزه و شب‌های به‌پاخاسته‌ که محبوب‌ترین آفریده‌ی خدا آنها را با حالت ویژه‌ی «بخوعاً لک فی اکرامه و اعظامه» همراه کرده و ما را یاد «لعلّک باخع نفسک» انداخته. نمی‌دانم تعبیر درستی بکار می‌برم یا نه ولی به حکم معنای «بخوع» در قرآن، انگار هدیه خدا به پیامبرش به قدری مهابت داشته که نبیّ‌اکرم «خودش را به کشتن می‌انداخته» تا بتواند پاسخ این رحمت را بدهد و شکر این هدیه‌ی مخصوص را به جا بیاورد. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ شاید از همین حال نبیّ، بشود حکمت ندای آن مُنادی را که به فرمان پیامبر در مدینه فریاد می‌زد، حدس زد: «ای مردم مدینه! بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند.» پیامبر که خودش یاری‌کننده همه‌ی انسان‌ها و جوامع است و به حکم صلوات شعبانیه، «غیاث المضطر المستکین» نام گرفته، چرا باید از بقیه کمک بخواهد؟ چون می‌خواهد با حالت «بخوع» از این هدیه‌ی خدا تشکر کند. کسی که برای کاری خودش را به کشتن می‌اندازد، تمام توانمندی‌هایش را به میدان می‌آورد و به قدر تمام مقدوراتش و حتی بالاتر از آن دوندگی می‌کند و خب، چه توانمندی و مقدوری بهتر از «امّت» ش؟ از همه آنها می‌خواهد به میدان بیایند و شاخه‌های درخت طوبی را بگیرند تا شکر این نعمت نه با یک زبان و یک نفر، که با میلیون‌ها زبان و نفر رقم بخورد و کثرت امّت بدون اینکه نفی شود، حول محور پیامبر با هم ترکیب شود و یک برآیند واحد از جنس «پرستش و بندگی» را رقم بزند و این بندگی و شکر به جای منحصر شدن در پیامبر، مرکّب از رفتار او و امّتش باشد و تا همیشه تاریخ، عمر و امتداد پیدا کند و دائماً افزون‌تر شود. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ بخاطر همین‌ها، گمان می‌کنم همه اعمالی که در ماه شعبان وارد شده، از روزه و مناجات و صلوات شعبانیه تا صدقه و استغفار و اذکار، همگی ابزارهایی برای یاری به پیامبر هستند تا او از طریق ما، «بخوع» شعبانیه‌اش را با ترکیب پیچیده‌تر و جزئیات بیشتری به خدایش تقدیم کند. مثلاً همین ذکر «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون» که گفته‌اند هزار بار در ماه شعبان بخوانید؛ مخصوصا با آن صیغه جمع در «نعبد» و «مخلصین» که توحید را از شکل فردی در می‌آورد و «پرستش دسته‌جمعی» و «اخلاص اجتماعی» را فریاد می‌زند: وقتی «توحید» باعث ایجاد یک «جمع» شود و انسان‌ها به این دلیل جامعه بسازند که نه فقط نیازهای مادّی که نیازهای یکدیگر برای پرستش عمیق‌تر و پیچیده‌ترِ خدا را هم برطرف کنند، یک قدرت ایمانی درست شده که اهالی باشگاه قدرت مادّی را به ترس و لرز و کراهت و نفرت می‌اندازد و «و لو کره المشرکون» را به یک رویّه حتمی تبدیل می‌کند. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ فکر کنم کمی سخت شد. خب می‌شود کار را راحت‌تر کنیم و برویم سراغ جمله‌ی کسی که عمرش را صَرف همین ذکر کرده و ترجمه امروزین آن را در سراسر منطقه پراکنده. منظورم خمینی کبیر است که گفت: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسّر شود.» مردی که زندگیش را به ابزاری برای بخوع پیچیده‌تر پیامبر اکرم تبدیل کرد و از طریق ملت ایران، پرستش جمعی خدای متعال را مبنای «» قرار داد. یعنی در زمانه‌ای که شرک و می‌خواست با «تقسیم کار بین‌المللی»، امت پیامبر اکرم را به ابزاری برای غلیظ‌تر کردنِ دنیاپرستی خودش تبدیل کند، جمهور ایرانیان را بر محور «قدرت اسلام» و «اقتدار موحدین» در برابر مشرکین و منافقین، جمع کرد و با زبان میلیون‌ها ایرانی، به میلیون‌ها زبان فریاد زد: «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون». ✅حتی اگر مشرکین بدشان بیاید و از نفرت و عصبانیت بمیرند، ترکیب‌شدن امّت با پیامبر از فراز قرن‌ها عبور کرده و صدای منادی رسول‌الله زمان و مکان را درنوردیده به دوازدهم فروردین رسیده و در کوچه‌های ایران پیچیده: «بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند...» ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰 هدایت قرآن مربوط به همه گستره زندگی بشر است ✍رهبر انقلاب، در محفل انس با قرآن: خداوند متعال در میان امتیازات متعدد ماه مبارک رمضان امتیاز نزول قرآن را ذکر میکند... در میان همه اینها هدایت قرآنی را مطرح میکند. آغاز قرآن با ذکر هدایت قرآنی آغاز شده است و بعد از آن هم در جاهای متعددی ده ها مورد در قرآن هست که سخن از هدایت قرآن است و راهنماییها و دستگیری های قرآن. هدایت قرآن هم به یک منطقه محدودی از زندگی بشر اختصاص ندارد هدایت قرآنی مربوط به همه گستره عظیم زندگی بشر است. یعنی اینجور نیست که در یک بخشی انسان را هدایت کند قرآن در یک بخش دیگر از موارد مورد نیاز بشر و زندگی بشر انسان را مهمل بگذارد و بی اعتنا عبور کند، نه قرآن مشرف به همه گوشه و کنارهای صحنه زندگی بشر و میدان حضور بشر است. ۴۰۰/۱/۲۵ 💠 @akhbar_rahbar
✍رهبر انقلاب: «از خدا بخواهید؛ واقعاً کمک بخواهید! روزه فرصت است، دعا فرصت است، بیداری شبها فرصت است، نماز شبی که قاعدتاً مؤمنین در این‌جور شبها بیشتر توفیق پیدا میکنند بخوانند، فرصت است؛ دعا کنید، تضرّع کنید و از خدا بخواهید که شما را موفّق کند» ۱۳۹۵/۳/۱۶ 💠 @akhbar_rahbar
🔹 مرحوم آيت‌الله العظمي بهجت از قول استادشان می‌فرمودند: يک‌موقعی در حرم حضرت اميرالمؤمنین(ع) ده‌ها نفر بودند که در قنوتِ نمازشب‌شان می‌خواندند. 🔹 در احوالات مرحوم آیت‌الله العظمی سید نورالدین حسینی شیرازی (که حدود شصت سال قبل رحلت کرده‌اند) شنیدم که هر سی شبِ در مجلسی شرکت می‌کرد و وقتی شب از نیمه می‌گذشت، وارد نماز شب می‌شد و در قنوت نماز وَتر، را از حفظ، در سه ساعت، ایستاده و با اشک می‌خوانْد. 🔹 اگر كسی ۳۰ شب دعاي ابوحمزه را خواند، كم‌كم آن احساس كه در اين دعا موج می‌زند، در روحش پيدا می‌شود. 🔹 اگر انسان مداومت کند، اين حالات، آرام آرام در او شکل می‌گيرد که از مناجات و دعا ببرد و آن چيزي را که معصومين(ع) می‌خواستند به انسان بفهمانند، کم‌کم بفهمد و طعم دعا را بچشد. 🔹 اگر كسي بخواهد واقعا بشود اين کار لازم است. و الا انسان متحوّل نمی‌شود و موجي در او ايجاد نمی‌شود و كِشتی آدم راه نمی‌افتد تا ديگران را سوار كند. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️و «زن» اگر که تویی، ما کدام مان «مَردیم»؟! ◾️ ☑️ یک بانوی قدرتمند و ثروتمند طبعاً در معرض انواع ارتباطات اجتماعی است و بخاطر همین وقتی تمامی زن‌های مکّه به دلیل ازدواج با یک مرد فقیر، با او قطع ارتباط کنند؛ در میانه موج‌های بزرگی از فشار روحی بالا و پایین خواهد شد... گذشته از این، بحرانی‌ترین لحظات زندگی یک زن، همان وقتی است که می‌خواهد از بار فرزندش فارغ شود. درست در همچین لحظاتی، تمامی زنان قریش را بسیج کرده‌اند تا او تنها بماند و بخاطر وفاداری اعجازآمیزش به محمّد مجازات شود؛ اما باز هم یقین پولادین او ذرّه‌ای متزلزل نمی‌شود. ☑️ در مقابل چنین عظمتی است که «برترین زنان جهان» لیاقت پیدا می‌کنند تا قابلگی کنند برایش ... 🏴پ.ن: همه‌ی مردهایِ نامردی که یک روز به دنیا آمدند و یک روز هم با خفّت و حقارت، سرشان را روی زمین گذاشتند، مشکل‌شان این بوده که برای نصرت ولیّ خدا، شاگردی ِ خدیجه را نکرده‌اند. سیزده شب مانده تا شب قدر که در آن، عرضه‌دارها برای نصرت ولیّ مقدر می‌شوند. می‌شود دست نوازشی بر سرم بکشی تا کمی از تو وفاداری یاد بگیرم ای مادرِ همه ی مومن‌ها؟ ✍️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری https://eitaa.com/Khaharanhosseiniehandisheh
🔅«تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی»🔅 📣تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی» منتشر شد. ✔️ این تحلیل ضمن اشاره به تعریف ادبیات تخصصی متداول از مفهوم «تولید دانش بنیان»، به چگونگی «» شعار سال ۱۴۰۱ توسط مفاهیم تخصصی موجود می‌پردازد و سپس با تکیه مباحث پژوهشی مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، پیشنهاداتی متناسب با اهداف نظام اسلامی ارائه می‌دهد تا روند اجرای شعار «تولید دانش بنیان» از این «تأویل نخبگانی» در امان بماند. ✔️ضمنا این تحلیل در شماره ۷۸۹۱ روزنامه ایران به مورخ ۱۴۰۱/۱/۳۱ نیز به چاپ رسید. 📋جزئیات بیشتر خبر و دریافت فایل تحلیل◀️ hsnand.ir/kyeghttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
«تولید دانش_بنیان» و خطر «تأویل نخبگانی».pdf
311K
🗂 PDF تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی» https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 از تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی» 1️⃣ سخنان مقام معظم رهبری پیرامون نامگذاری سال ۱۴۰۱ به «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نشان می‌دهد که ایشان سعی دارند تا کشور از طریق افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان، بر نحوه خاصی از تولید متمرکز شود و محوریت در دانش‌بنیان‌شدنِ تولید را به «عرصه کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی» سپردند تا دو هدف «امنیت غذایی» و «افزایش درآمد کشاورزان» در کنار «اشتغال‌آفرینی خصوصاً برای جوانان تحصیل‌کرده» محقق شود. 2️⃣ آنچه در جمع‌بندی فوق به آن اشاره شد، با درک متخصصین و ادبیات تخصصی موجود پیرامون «تولید دانش‌بنیان» تفاوت زیادی دارد‌. لذا اگر تفاوت‌ غرض رهبری از شعار سال با درک تخصصی متداول از آن مورد توجه قرار نگیرد، عملاً نوعی «» نسبت به «تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» رقم خواهد خورد که تا حدود زیادی، نظام اسلامی را از نیل به اهداف این شعار محروم خواهد کرد. 3️⃣ تکنولوژی و فناوری به عنوان تکیه‌گاه و محورِ «تولید دانش‌بنیان» در دو بخش تکنولوژی برتر و تکنولوژی متوسط قابل دسته‌بندی است. تکنولوژی برتر و فتح عرصه‌های جدید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، معمولاً به سرمایه‌های انبوه و سطح بالایی از پیچیدگی فنّی احتیاج دارد. عملاً ملازم با حضور در «زنجیره ارزش جهانی» و قبول تقسیم کاری است که با محوریت قدرت‌های بزرگ، تعیین شده است. 4️⃣ حضور ایران در روند فوق با واقعیتی به نام تحریم‌های گسترده سازگاری ندارد. مهم‌تر آن که حتی اگر مانعی به نام تحریم‌ها وجود نداشت، ورود در چرخه‌ی پیش‌گفته، با شعار استقلال‌خواهی مکتبی که به حق توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود، ناسازگار خواهد بود بلکه چنین وضعیتی، مکرّرا از سوی رهبری نفی و طرد شده است. 5️⃣ مساله دوم در تولید دانش‌بنیان هنگامی است که ناظر به تکنولوژی متوسط و ارتقاء خطوط تولید و اتوماسیون باشد. در این صورت به دنبال کاهش هزینه عوامل تولید از جمله نیروی انسانی است تا با کاهش کارگران، سود سرمایه را افزایش دهد. چنین روندی موجب تمرکز شدید سرمایه و فناوری می‌شود و پیامدهای ضد اشتغال به همراه دارد. 6️⃣ البته تمرکز شدید سرمایه و تکنولوژی بر «تولید انسان و تعداد آن» نیز حکم‌فرمایی می‌کند و بر این اساس، افزایش جمعیت را بدون در نظر گرفتن تناسب آن با نیازهای بازار کار، پدیده‌ای نامعقول به حساب می‌آورد. لذا اتخاذ «سیاست کاهش جمعیت» به امری منطقی و با صرفه برای کشورهای مختلف جهان (از هفت قدرت صنعتی تا چین) تبدیل شده است. 7️⃣ همه این‌ها در حالی است که اولاً پیگیری علم و فناوری در نگاه رهبر انقلاب، با هدف بی‌اثر کردن تحریم‌ها و دستیابی نظام اسلامی به استقلال و اقتدار در مقابل قدرت‌های جهانی مطرح شده است؛ ثانیاً بخش کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی به عنوان محور و پیشران تولید دانش‌بنیان معرفی شده و ثالثاً هدف از این پیشران، اشتغال جوانان تحصیل‌کرده قرار گرفته است. 8️⃣ بنابراین برای تحقق شعار مدنظر مقام معظم رهبری، باید تصویر جدیدی از «تولید دانش‌بنیان» ارائه کرد که هم به اقتدار و استقلال کشور آسیب نزند و هم علی‌رغم ایجاد بهره‌وری در تولید، ضداشتغال نبوده و فرصت‌های شغلی در سطح وسیع ایجاد کند و هم کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی در آن محوریت داشته باشد که در تحلیل حسینیه اندیشه برای این مهم مطرح شده است. 📋 متن کامل تحلیل◀️ hsnand.ir/kyeghttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
•••─━━⊱✦▪️﷽▪️✦⊰━━─••• 🏴 پدرها پناه‌اند و پر ابهّت. قوّت قلب می‌شوند و در مقابل خطرها، قهر و غلبه و قدرت و غیرت نشان می‌دهند. جلوی سیل سختی‌ها سینه ستبر می‌کنند و سدّ می‌شوند و همه این‌ها را برای یک خانواده و خاندان انجام می‌دهند. ▪️ اما کسی که قرار است مقیاس پدری را تغییر دهد و نه تکیه‌گاهِ یک خاندان، که پناه یک امّت بشود و در کنار پیامبر و میانه‌ی «ابوا هذه الامه» قرار بگیرد و نجف را به خانه پدریِ همه‌ی بی‌پناه‌ها تبدیل کند تا زیر سایه‌اش به آرامش و طمأنینه و احساس امنیت برسند، حکایت دیگری دارد. 🏴یعنی «پدر یک امّت شدن» به همین راحتی‌ها نیست و با امتحان‌ها و محنت‌های سنگینی ترکیب شده. مثلاً با این‌که پناه‌ترین و پرابهت‌ترین هستی، اما نمی‌گذارند که نزدیک‌ترین‌هایت به تو پناه ببرند و جلوی آنها، ابهت‌ت را خُرد می‌کنند. مثل علی که از دار دنیا یک ناموس مثل زهرا داشت اما در مقابل چشمان «عین‌الله» بلایی به سرش آوردند که گفت این بلاها اگر به سر «روز» می‌آمد، «َشب» می‌شد. مثل علی که از زهرا، یک ام کلثوم و یک زینب داشت. ولی دنبال ام کلثوم‌ش باید لابه‌لای عبارت‌هایی مثل «فرجٌ غُصِبناه» بگردی و زبان به کام بگیری و دم نزنی و بی‌توضیح عبور کنی و دنبال زینب‌ش در میانه هزار و چند ده کیلومتر راه کربلا تا شام و در کنار هم‌سفرهای نامحرمی که قاتل غیرت بودند. 🏴وقتی پرابهت‌ترین پدر نتوانست برای نزدیک‌ترین ناموس‌هایش پناه بشود اما صبر کرد و برای صلاح دین سر به چاه کرد، آن‌وقت است که خدا دست به کار می‌شود و بهترین جا را برای نمایش ابهتش پیدا می‌کند و علی را سر دست می‌گیرد (و البته که دست خدا، خود علی است)... و نامش کتاب‌ها را پر می‌کند و یادش قلب‌ها را در می‌نوردد و «پدر» در جایی فراتر از زمان می‌ایستد و برای امتش پدری و رهبری می‌کند و پناه می‌شود برای همه و ابهتش نجف را پر می‌کند از همان آرامش شیرین آغوش پدر. 🏴 حتی چند تا از همان پناهنده‌ها انعکاس همه‌ی این‌ها را در گنبد و گلدسته و ایوانش نقش می‌زنند تا وقتی وسط آن حرم، زیارت‌نامه خواندی و به این فراز رسیدی که: «اشهد ان المتوسل بک غیرخائب... شهادت می‌دهم کسی که به تو توسل کرد، ناامید نمیشود»، یاد ناامیدی زهرا کنار در، یا ناامیدی ام‌کلثوم در وسط آن خانه، یا ناامیدی زینب در میانه صحرا بیفتی و بفهمی که مقامات علی و امید مردم به همچین پدری و پناهی، از تحمل چه ناامیدی‌هایی آب می‌خورد... 🏴می‌دانید که؟ برای مقتدرین و غیرتی‌ترین پدر، رفتن از دنیای ناموس‌کُش، عین رستگاری است... فزت و رب‌الکعبه.... ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🖊: سروش splus.ir/msnote ایتا Eitaa.com/msnote بله https://ble.im/msnote تلگرام https://t.me/msnote
🏴🏴🏴 در شب قدر، تمام مصائب و بلایایی که توسط کفار و منافقین در سال آینده محقق خواهد شد و به دلیل جاهلی یا کاهلیِ امت دینی کسی در برابر آنها نمی ایستد، به حضرت ولی عصر(عج) عرضه می شود. و آن قلب محزون تمامی این مقدرات را می پذیرد تا در تناسب با ظرفیت موجود در دستگاه ایمان، تاریخ به سمت تکامل پیش رود. کتاب: 《بررسی سه تئوری تولید ثروت اطلاع قدرت》 صفحه ۴۱۵ 🔹http://eitaa.com/soudeh_hamdani 🔹https://telegram.me/soudeh_hamdani 🔹http://Instagram.com/soudeh_hamdani ✅Www.soudeh-hamdani.com