📝درس اول:
#آشنایی_با_حروف
زبان قرآن زبان عربی است.
این زبان دارای ۲۸ حرف است که عبارت است از:
همزه(الف) ٬ باء ٬ تاء ٬ ثاء ٬ جیم ٬ حاء ٬ خاء ٬ دال ٬ ذال ٬ راء ٬ زاء ٬ سین ٬ شین ٬ صاد ٬ ضاد ٬ طاء ٬ ظاء ٬ عین ٬ غین ٬ فاء ٬ قاف ٬ کاف ٬ لام ٬ میم ٬ نون ٬ واو ٬ هاء یاء
◀در میان این حروف تعداد هفت حرف همواره درشت تلفظ می شوند٬ و بیست و یک حرف دیگر نازک و رقیق.
👌نكته۱ : حرف "راء" در بسياري از موارد درشت تلفظ ميشود و در برخي موارد نيز نازك و رقيق تلفظ میشود. (که در درس های آینده با آنها کاملا آشنا میشویم.)
👌نکته۲ : حرف "لام" در بسياري از موارد نازك و رقيق تلفظ ميشود و گاهی شبیه به حروف درشت تلفظ میشود. (که در درس های آینده با آنها کاملا آشنا میشویم.)
#حروف_استعلاء
#صفت_تفخیم
#حروف_استفال
#صفت_ترقیق
@KhatmeNoor
✳️بسیار مهم:
حروفی که همواره درشت تلفظ می شوند عبارتند از:
🍃🌸🍃🌸🍃
🍃🌸
ص ٬ ض ٬ ط ٬ ظ ٬ غ ٬ ق ٬ خ
🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃
(که با گوش دادن فایل صوتی آموزشی با چگونگی بیان حروف درشت و نازک آشنا میشوید)
#حروف_استعلاء
#صفت_تفخیم
@KhatmeNoor
29.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری
🔻️ #درس_اول
مباحث مطرح شده:
آداب تلاوت قرآن کریم
#طهارت #اخلاص #استعاذه
#آغاز_تلاوت_با_نام_خدا
#خواندن_قرآن_به_شیوه_ترتیل
#تلاوت_ترتیل #تحقیق #تدویر #تحقیق
👤توسط استاد #مهدی_علم_خواه
#تجوید
#تجوید_استاد_مهدی_علم_خواه
@KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصویری
🔻️ #تمرین_درس_اول
مباحث مطرح شده:
مروری بر درس های روخوانی قرآن
#حروف_مقطعه #صداهای_کوتاه_و_کشیده
#علامت_ساکن #حروف_مشدد
#حروف_تنوین_دار #علامت_مد
#حروف_ناخوانا #اشباع
#دو_حرف_ساکن_کنار_هم
#خواندن_از_ابتدای_همزه_وصل
#نحوه_وقف
👤توسط استاد #مهدی_علم_خواه
#تجوید_استاد_مهدی_علم_خواه
#تجوید
@KhatmeNoor
#درس_اول
#تجوید
معناى تجويد
تـجـويـد در لغـت ، مـتـرادف بـا كلمه (تحسين ) به معناى (نيكو گردانيدن ) است و در اصطلاح ، عبارت است از قواعد و دستورهاى صحيح اداء كردن حروف از نظر مخارج ، صفات و احكام آن .
@KhatmeNoor
#ادامه_درس
#تجوید
✴️چطور تجوید را فرا بگیریم؟
🔰فراگیری تجوید🔰
تلفظ صحیح حروف،هدف اساسی علم تجوید و اولین مرحله قراءت است و قراءت بدون آن ـ نه در نماز و نه در غیر نماز ـ صحیح نیست.
اگر کسی استعداد و توانایی تصحیح نطق خودرا بر قرآن داشته باشد و در این امر سستی نماید و در نتیجه مرتکب لحن و تحریف و خطا گردد، گناهکار است؛ زیرا قراءت قرآن در نماز، واجب است، همچنان که نماز واجب است؛ لذا همانطور که هر مسلمان باید به صفت نماز حضرت رسولالله (ص) نماز بخواند، قراءتش نیز، باید به صفت قراءت ایشان باشد.
✴️در مرحله اول : باید مخارج حروف را بررسی کرد و زبان را بر آن ها تمرین داد تا بتواند به تلفظ حروف از مخارج خودو با صفات مربوط عادت کند، چون با این مخارج و صفت ها است که فرق بین حروف حاصل میشود.
✴️اما مرحله دوم : مرحله اتقان و مهارت است؛ با شناختن دقیق امکان وقف به واسطه تمرین فراوان و ملاحظه معانی و تفسیر دقیق آن ها. و کسانی که به این مرحله رسیدهاند؛ در فرمایش نبوی ص وارد میشوند که فرمودهاند :
(ألماهر فی ألقرآن مع ألسفرة ألکرام ألبررة)
- مسایلی که به مهارت قراءت کمک میکند، بررسی و شناخت صحیح قواعد قراءت است که در نتیجه، عمل به قواعد را آسان میسازد، چون کافی است دانشآموزی که قواعد تجوید و قراءت را فراگرفته، آن ها را بر ده آیه مطابقت دهد ، سپس مدتی را با قیاس بقیه آیات بر آیههای دهگانه بگذراند تا تجوید بر زبانش ملکه شود. لکن از همه مهم تر، تمرین فراوان و مستمر است که تسلط و مهارت را بوجود میآورد، چنانکه ابنجزری گوید :
« لیس بینه و بین ترکه
إلا ریاضة أمری بفکّة»
«بین تجوید و ترک آن، فاصلهای جز تمرین دادن به آروارهها نیست».
🔰تمرین با دو امر حاصل میشود :🔰
✴️۱- گوش دادن بسیار به تلفظ صحیح؛ به این ترتیب که استاد تجوید بخواند و دانشآموز با نگاه کردن به مصحف، گوش دهد. لذا ملازمت استاد تجوید همراه با گوش دادن به ضبط صوت به طور مستمر و نگاه کردن به مصحف، کار بسیار خوبی است.
و برای دانستن صحیح قواعد تجوید که در این کتاب یا کتب دیگر تجوید آمده، لازم است دانشآموز، مثال های آن ها را از دهان شخصی تجوید دان بشنود، زیرا تلفظ مثال، چگونگی قاعده را روشن میسازد چون تجوید، قواعد عملی أدا و کیفیت نطق است.
✴️۲- خواندن زیاد و تمرین بر آن ،همراه با دقت فراوان در درست تلفظ کردن و استوارکردن زبان به پیروی از احکام تجوید.
- حفظ قرآن نیز ، متکی بر تمرین و قراءت پیوسته است ،
چنانکه رسولالله(ص)به صراحت میفرمایند :
<<تعاهدوا ألقرآن فإنه أشد من ألإبل>>
🔰«پیوسته قرآن را بخوانید، زیرا از شتر فرارکنندهتر است».
و از اموری که بیشتر به حفظ، کمک میکند انتخاب وقت مناسب است و بهترین وقت ،بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب میباشد.
و از آنجاکه طبیعت انسان ها با یکدیگر فرق میکند، هر فرد،خودش، طبق مزاج خود، وقت مناسب را تشخیص میدهد و بهتر است به نکات زیر توجه کند:
✳️۱- از اوقات گرسنگی یا سیری ، بسیار دوری گزیند.
✳️۲- از اوقاتی استفاده کند که مشغولیت فکری ندارد.
✴️۳- وقتی که غم و اندوهی رخ داده وقت مناسبی نیست.
✳️حضرت رسولالله(ص)در اشاره به این امور فرمایند :
«أقرءوا ألقران ما أئتلفت علیه قلوبکم … الخ».
و از جمله ائتلاف و اجتماع دل : آمادگی و استعداد و اقبالش به قراءت است.
✳️- قرآن خواندن در نمازهای شب ،کمک فراوانی به مواظبت از حفظ میکند و در این باره، آثاری دردست است.
🔰توضیح 🔰: در تمرین هایی که در این کتاب آمده و بر صوت و سی دی، ضبط شده است؛ جمع بین دو حس سمع و نظر را به اعتبار گرفتهایم، تا دانشآموز در فهم قواعد با پیگیری تمرین ها، هر دو حس خود را بکار گیرد، با توجه به اینکه شنیدن از استاد در آموختن تجوید پراهمیت است، چون اکثر قواعد آن، اموری صوتی و مربوط به نطق است؛ لذا فهمیدن آنها بدون استاد مشکل میباشد.
ما معمولاً سورههای زیادی را به کمک صوت و سی دی خواندهایم؛ چون شنیدن نطق صحیح، دانشآموز را در اصلاح نطق خود یاری میدهد.
باید دانست که : این تمرین ها و صوتهای همراه آن، دانشآموز را در خواندن همه قرآن، از استاد تجوید بینیاز نمیکند. استاد به او گوش میدهدو خطاهایش را گوشزد میکند و این تکمیلکنندة مرحلهای است که به عهدة صوتها گذاشته شده است، زیرا چنانکه قبلاً گفتیم آموختن تجوید، مستلزم دو امر است :
⏬⏬
۱- شنیدن از استاد.
۲- عمل به قواعد.
@KhatmeNoor
🍂 #ادامه #درس_اول 🍃
💠آشنایی با معنا و مفاهیم #قرائت و #تجوید قرآن کریم
🔻در تعریف تجوید آمده👇
🔺التجوید اِخراجُ کلِّ حَرف مِن مَخرَجِه مَع اِعطائِه حَقَّه وَمُستَحَقَّه(تلفظ هرحرفی از مخرج آن بادرنظرگرفتن ورعایت حق حرف"صفات ذاتی که لازمه حرف است" و مستحق حرف "احکام وصفات عارضی که براثر ترکیب حروف ناشی میشود").
📌باتوجه به این معنا،تجوید شامل سه بخش است:
① شناخت مخارج حروف وتلفظ حرف از جایگاه و مخرج آن
②شناخت ورعایت حق حرف(صفات ذاتی که خروف هم مخرج را ازهم متمایز میکند)
③شناخت ورعایت مُستحَق حرف(احکام وصفات عارضی که براثر ترکیب حروف ناشی میشوند)
♻️پس موضوع علم تجوید👇
🔻تلفظ صحیح کلمات وآیات قرآن از نظر مخارج وصفات حروف
🔺تجوید باعث زیبایی قرآن است.
💢آنچنان که امام رضاعلیه السلام💢
فرمودند: حَسِّنوا القرآنَ بِاَصواتِکُم فاِنَّ الصُّوتَ الحَسَنَ یَزیدُ القرآنَ حُسنا.✔️
#پایان_درس_اول
@KhatmeNoor
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
#ابتدای_کانال #آموزش_لایتنر #نرم_افزار_لایتنرجدید عزیزان این👆 نرم افزار لایتنر(قدرت ذهن) رامی توانی
لطفا برای جلسه اول حفظ از ابتدای کانال👆 تا ابتدای آموزش تجوید را تمرین کنید که کار با لایتنر را قبل جلسه اول حفظ قرآن کریم بلد باشید ان شاءالله
#ریپلای_ابتدای_کانال
@KhatmeNoor
🌸🌸انس، قرائت و حفظ قـرآن🌸🌸
✅يكي از مهمترين مسائل در استفاده از قرآن كريم، توجه به قرائت آن است. قرآن كريم از آن رو «قرآن» ناميده شده كه «خواندني» است. خواندني بودن قرآن به اين معناست كه در بهره بردن از قرآن، «قرائت» مهمترين راه است.
خداي متعال فرموده است:
فاقرؤوا ما تيسر من القرآن.
[اينك] هر چه از قرآن ميسّر میشود بخوانيد.
✅و از ششمين پيشواي معصوم حضرت امام جعفر صادق(ع) روايت شده است:
قرآن دستور الهي به بندگانش است؛ پس براي انسان مسلمان شايسته است كه در دستور خدا بنگرد و هر روز پنجاه آيه از آن را بخواند.
🌹حفظ قرآن 🌹
يكي از مسائل مورد توجه در روايات مختلف و سيره معصومان(ع) «حفظ قرآن» است.
مطابق مكتب اهل بيت(ع) حافظ قرآن كسي است كه نه ظاهر قرآن بلكه عمق مفاهيم آن با گوشت و خونش آميخته باشد. لذا در اين مكتب، قرائت و حفظ قرآن در نهايت تفاوتي ندارند هر چند در ظاهر با هم يكي نيستند.
✅امام صادق(ع) ميفرمايند:
الحافظ للقرآن العامل به، مع السفرة الكرام البررة.
حافظ قرآن كه به آن عمل كند، همراه با فرشتگان بزرگوار و نيكوكار الهي خواهد بود.
به همين سبب است كه دربارةه فضيلت و جايگاه حافظان و قاريان قرآن ـ و اهل قرآن به طور عام ـ روايات متعددي از اهل بيت(ع) وارد شده است؛
✅از جمله:
حضرت رسول اكرم(ص) ميفرمايند:
هر كس كه خدا به او قرآن را داده باشد و وي بپندارد به كسي بهتر از آنچه به او دادهاند، داده شده قطعاً امر بزرگي را كوچك شمرده و امر كوچكي را بزرگ دانسته است.
✅مجموع روايات نشان ميدهند كه حافظ و قاري قرآن در جايگاه خطيري قرار دارد كه توجه و عمل به آنچه ميخواند، او را به مقام رفيعي ميرساند و ميتواند از همگان ـ غير از پيامبران و رسولان الهي(ع) ـ بالاتر قرار گيرد و اگر به اين جايگاه و مفاهيم قرآني بيتوجهي كند، به جايي سقوط ميكند كه از هر موجودي پستتر ميشود.
شايسته است هر كه عنوان قاري و بخصوص حافظ قرآن را بر خود مينهد يا ديگران، او را به اين نام ميشناسند، به اين فرمايشات توجه كند.
🌺كاربرد حفظ قرآن در زندگي 🌺
اولين ومهمترين نتيجه حفظ قرآن«انس باقرآن»است. حفظ بخشي از قرآن، موجب ميشود حافظ با آن بخش از قرآن مأنوس باشد؛ آن را مكرر بخواند و اگر سوره كامل باشد از آن در نمازش استفاده كند؛ حافظهاش به وسيله حفظ آن تقويت شود؛ و بالأخره از گناهان دور شود زيرا حضور خداي متعال را در تمام لحظات احساس ميكند.
‼️پس سخناني مثل اين كه كارهاي فراواني وجود دارد كه ثواب دارند و حفظ قرآن يكي از آنهاست؛ حفظ قرآن براي دوران قديم مناسب بوده كه امكان تكثير قرآن كم بوده و امروزه راههاي متعددي براي اين كار وجود دارد و نيازي به حفظ قرآن نيست، براي رد كردن اهميت حفظ قرآن پذيرفته نيست. ‼️
@KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی زیبا از نوجوان خوش صداااا😍
🔴🔴🔴💠💠💠💠💠🔴🔴🔴
@KhatmeNoor
#ادامه_درس_اول_تجوید1
🍃هر حرفى داراى شكل ، اسم و تلفّظى خاص مى باشد.
در جدول زیر شكلها و اسمهاى حروف را مشاهده میفرمائید
به يارى خداوند رحـمـان ، بـا نـحـوه تـلفـّظ حـروف عـربـى آشـنـا خـواهـيـد شـد. قبل از توضيح آنها به بررسى چند مطلب كه بى ارتباط با شكلها و اسمهاى حروف نيست مى پردازيم :
🌸الف در زبان عرب بر دو قسم است :
1 ـ الف حركت ناپذير 2 ـ الف حركت پذير
1 ـ الف حركت ناپذير: بعد از حرف مفتوح قرار مى گيرد و باعث مى شود كه مدّ و كشش صداى فتحه آن حرف ، دو برابر شود از اين رو، به آن (الف مدّى ) مى گويند، مانند:
كَانَ ـ دَعَا ـ عَلاَ مَاتٍ
🌺2 ـ الف حـركـت پـذيـر: هـمـان هـمـزه (ء) اسـت
برخى تعداد الفباى عربى را 28 حرف و بعضى ديگر 29 حرف مى دانند.
اخـتـلاف بـر سـر (الف مـدّى ) اسـت . عـدّه اى آن را يـك حـرف مستقل مى دانند و بعضى ديگر بر اين عقيده اند كه (الف مدّى ) تنها يك صداى كشيده مانند (واو و ياء مدّى ) مى باشد و حرف مستقلى به حساب نمى آيد.
ادامه دارد...
#آموزش #تجوید
@KhatmeNoor