🔰 مسلمانان از قدرت اسلام نباید غفلت کنند
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام_نقشه_راه_انقلاب
🔰 زندگی مسئولان اسلامی نباید تجمل را به فرهنگ تبدیل کند
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
📝 دفاع مقدّس ملّت ایران، سرمشق مقاومت امّت اسلامی
📢 شماره جدید خط حزبالله در آستانه هفته دفاع مقدس منتشر شد.
👈 چهارصد و شصت و دومین شمارهی هفتهنامهی «خط حزبالله» به مناسب فرارسیدن هفته دفاع مقدس، این برههی هشتسالهی مقاومت ملت ایران را به عنوان یک الگوی موفق برای همه ملتهای مسلمان بررسی کرده است.
✍ این هفته نامه همچنین به مناسبت بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار مدالآوران و قهرمانان، در یادداشت هفتهی خود، به بررسی چیستی «هویّت ایرانی» و نسبت آن با وجوه مختلف زندگی ایرانیان پرداخته است.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📢 «خط حزبالله» را از اینجا بخوانید.
💻 @Khatt_khamenei
May 11
📝 #یادداشت_بیاناتی | دفاع مقدّس ملّت ایران سرمشق مقاومت امّت اسلامی
👈 بررسی یک الگوی موفق برای همه ملتهای مسلمان
🔸«این جنگ، یک جنگ دفاعی بود ... جنگ تدافعی و دفاعی، محلّ بُروز غیرت و تعصّب و وفاداری عمیق انسانها به آرمانهایی است که به آنها پایبندند؛ حالا یا این آرمانها وطن است یا بالاتر از آن؛ یعنی دین و عقیده و اسلام. در جنگ تهاجمی، این مطرح نیست.» ۱۳۸۵/۷/۲۹ ایستادگی در برابر تهاجم دشمنان به معنای «دفاع از وطن، دفاع از هویّت ملّی و دفاع از ارزشهایی است که این به آن پایبند است.» ۱۳۸۵/۷/۲۹ جنگ دفاعی با چنین ویژگیهایی، در دوران هشتساله، درسهای بزرگ و فراوانی را در خود جای دارد. دفاع مقدّس، «این تجربهی درسآموز، سرمشق همیشگی ملّت بزرگ ایران و الگوی موفّقی در برابر چشم همهی ملّتهای مسلمان است.» ۱۳۸۲/۷/۳
🔹درس اوّل: دوره دفاع مقدس، نیروی محرکه تاریخ انقلاب است
🔸«اگرچه کسی از جنگ ــ از حیث جنگ ــ خوشش نمیآید، ... لیکن آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند. ما باید از آنچه در این هشت سال جنگ اتّفاق افتاده، آن روحیهی مقاومت، آن روحیهی فداکاری همراه با اخلاص ... استفاده کنیم. ۱۳۷۰/۴/۲۵ در حقیقت، «این دوره، دورهی ذخیرهی نیروى محرّکهی تاریخ و الهامبخش امم است.» ۱۳۶۸/۶/۳۰ حقیقت این است که «جبههی اسلامی باید میتوانست در صحنهی سیاست جهانی دستوپا بزند، پرواز کند و عالمگیر بشود. مقدّمهای لازم داشت، این مقدّمه را دشمن ما به صورت زودرس خودش برای ما تدارک دید و فراهم کرد.» ۱۳۵۹/۷/۴
🔹درس دوّم: قدرتمان را آشکار کنیم
🔸دوّمین درس دفاع مقدّس این است که هیچ گاه اظهار ضعف نکنیم، بلکه خود را قوی کنیم؛ چرا که «جنگ تحمیلی به خاطر این اتّفاق افتاد که دشمن در ما احساس ضعف کرد. اگر دشمن بعثی و محرّکینش خاطرجمع نبودند که سرِ چند روز به تهران خواهند رسید ــ آنها اینجوری فکر میکردند ــ این جنگ انجام نمیگرفت؛ ... احساس ضعف شما موجب تشویق دشمن به حملهی به شما است؛ این یک قاعدهی کلّی است.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ «دفاع مقدّس این سرمایه را برای ما به وجود آورد که بدانیم بعضی کارها هست که بظاهر نشدنی است امّا در واقع اگر همّت کنیم، شدنی است.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ اساساً «ادبیّات جنگ، به طور کلّی ادبیّات بشارتی است؛ ... قرآن هم دربارهی شهدا ... نفی این دو آفت را بشارت میدهد: یکی ترس، یکی اندوه؛ ... اگر ما نشاط اجتماعی میخواهیم، اگر امید و شادابی و سرزندگی میخواهیم، اگر طراوت در نسلهای جوانمان میخواهیم، باید به این گزارهی ملکوتی و قرآنی ایمان بیاوریم.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹درس سوّم: استعدادهایمان را بشناسیم
🔸شناخت هویّت ملّی و استعدادهای نهفته در مردم، یکی دیگر از مهمترین درسهای دفاع مقدّس است. دشمن، در همان قدمهای اوّل، خیلی زود به داخل خاک ایران پیشروی کرد؛ امّا با نهیب امام، مردم و نیروهای نظامی «از قوّتی که در آنها نهفته بود و آن را کشف نکرده بودند استفاده کردند.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و این «وسیلهای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها، به شکل عجیبی بُروز کند.» ۱۳۹۲/۹/۲۵ این استعداد و قوّت «فقط قوّت جنگیدن و شجاعت و به میدان رفتن نبود، یکی از آنها این بود؛ قوّت مدیریّت، سازماندهی، ابتکار، ابتکار عمل و این کارها بود، [لذا] صفحهی جنگ را دگرگون کردند.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و «از آن وضعیّت رسیدیم به این وضعیّت که چند هزار اسیر در فتحالمبین و چند هزار اسیر در بیتالمقدّس [گرفتیم] ... روزبهروز ما توانستیم به هویّت خودمان، به قدرت خودمان آشنا بشویم.» ۱۳۹۶/۳/۳ بنابراین، «جنگ حقیقتاً آینهی تمامنمای ظرفیّتهای ملّت ایران بود.» ۱۳۸۴/۶/۳۱
📝 ادامه #یادداشت_بیاناتی👇
📝 ادامه #یادداشت_بیاناتی
🔹درس چهارم: کارها را به مردم بسپاریم
🔸یکی دیگر از مهمترین درسهای جنگ، تقویت مشارکت مردمی در عرصههای اجتماعی است. یکی از غفلتهای زیانبار ابتدای جنگ که منجر به از دست دادن خرّمشهر شد، «طرز فکر غلطى بود که آن روز بر دستگاه ادارهى جنگ و ادارهى نیروهاى مسلّح حاکم بود. در آن روزها ... آن دستگاهى که سیاست جنگ و ادارهى جنگ با او بود، عقیدهى به اینکه نیروهاى مردمى قادرند دفاع کنند نداشت و موجب مىشد که امکانات به اینها نمىداد.» ۱۳۶۴/۳/۳ این در حالی است که «کار وقتی دست مردم باشد، وقتی استعدادهای مردمی و حضور مردمی میدان پیدا کند که وارد عرصه شود، این غفلتها پیش نمیآید.» ۱۳۹۰/۷/۲۱ لذا «بتدریج، عظمت نیروهای مردمی، خود را نشان داد.» ۱۳۸۱/۳/۱ تا جایی که «جنگ را مردم اداره کردند؛ مردم پای کار بودند.» ۱۳۹۰/۷/۲۰ نکتهی مهمتر اینکه «در دفاع مقدّس، برای حضور مردمی یک مدلسازی جدیدی انجام گرفت. نحوهی حضور مردمی یک نحوهی شگفتآوری است.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ در این مدل جدید، اوّلاً «همه میتوانستند همکاری کنند، همه میتوانستند همافزایی کنند ...بعد، در این حرکت دستهجمعی چه استعدادهایی ناگهان پیدا بشود.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ «این مدل ابتکاری از حضور مردم همیشه میتواند مطرح باشد. امروز هم ما میتوانیم. اگر همّت بکنیم و با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه کنیم، میتوانیم از این مدل استفاده کنیم.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹درس پنجم: به جوانان میدان بدهیم
🔸در دوران دفاع مقدّس، جوانان نقش مؤثّرتری ایفا کردند. «جنگ هشتساله ... با همهی این سختیها این حُسن بزرگ را داشت که به جوان ایرانی نشان داد که قادر است، که میتواند، اگر اراده بکند و در یک میدانی وارد بشود، خواهد توانست بر رقیب و حریف خودش فائق بیاید.» ۱۳۹۵/۷/۲۸ مثلاً «جوانی از مجموعهی یک روزنامه، که مشغول فعّالیّت مطبوعاتی است، برود جبهه و بعد از مدّت کوتاهی بشود مثلاً شهید حسن باقری، نابغهی اطّلاعات جنگ!» ۱۳۹۹/۶/۳۱ «این مجموعهی جوان ... جزو معجزات انقلاب در زمان ما است.» ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ در حقیقت، «پایهگذاری امثال قاسم سلیمانیها، در جنگ و در دوران دفاع مقدّس گذاشته شد.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹درس ششم: معنویّتمان را تقویت کنیم
🔸مهمترین درس دفاع مقدّس تقویت اخلاق و معنویّت در زندگی است. از طرفی، «در دفاع مقدّس، عالیترین فضایل اخلاقی بُروز کرد؛ هم فضایل اخلاقی، هم معنویّات و عروج معنوی و تعالی روحی.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ از طرفی دیگر، «سبک زندگی اسلامی در رفتار رزمندگان ما و شهدای ما یک چیز برجستهای است.» ۱۴۰۰/۸/۳۰ دفاع مقدّس «مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد.» ۱۳۸۸/۶/۲۴ «آن حالات معنوی، آن گریههای نیمهشب، آن سحرخیزیها، آن شور و عشق توحیدی، آن بیاعتنائی به زیورهای دنیوی، و در مواردی هم اتّصال به غیب؛ بعضی از این عزیزان، این جوانهای عارف ... در جبهه کارشان به جایی رسیده بود که آینده را میدیدند.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹خلاصهی درسهای دفاع مقدّس
👈 نکتهی پایانی اینکه شاید بتوان درس اصلی دفاع مقدّس را چنین خلاصه کرد که «دفاع مقدّس یک اصل را برای ملّت ایران ثابت کرد و آن اصل، این است که صیانت کشور و بازدارندگی کشور از دستاندازی دشمن با مقاومت به دست میآید نه با تسلیم؛ ... این احساس که باید مقاومت کرد، موجب شد که هم اطمینان و اعتماد به نفْس داخلی به وجود بیاید ــ یعنی در داخل، سیاسیّون کشور، عناصر فعّال کشور، فعّالان فرهنگی کشور، یک اعتماد به نفْسی پیدا کنند در همهی قضایای گوناگونی که برای یک کشور پیش میآید و یک اطمینانی پیدا کنند ــ و هم به دشمن یاد داد که در محاسبات خودش قدرت داخلی ایران را به حساب بیاورد، مقاومت ایران را به حساب بیاورد.» ۱۴۰۱/۶/۳۰
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه تابلو اعلانات ۴۶۲ خط حزبالله.pdf
2.19M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۶۲ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei
📝 #یادداشت_هفته | تلألؤهای رنگارنگ یک حقیقت واحد
👈 «هویّت ایرانی» چیست و چه نسبتی با وجوه مختلف زندگی ایرانیان دارد؟
🔸پیگیری معنای لغوی و تحتاللّفظی «هویّت» در فرهنگهای لغت فارسی، تقریباً حول یک محور مشترک دُور میزند. فرهنگ لغت عمید کلمات «ماهیّت»، «وجود»، «هستی» و «تشخّص» را مترادفهای «هویّت» میداند و معادل فارسی این کلمه را هم واژههایی مانند «شناسه»، «چیستی»، «کیستی» و «نامونشان» میداند. لغتنامهی دهخدا هم چنین نگاهی دارد و آن را معادل «تشخّص» میداند. فرهنگ لغت معین کلماتی مانند «شخصیّت»، «ذات» و «حقیقت یک چیز» را معادل معنایی «هویّت» تعریف میکند. جستجو در دیگر فرهنگهای لغات هم، کمابیش، به چنین واژهها و کلماتی ختم خواهد شد. همین کالبدشکافی معنایی و لغوی بهترین نقطهی شروع برای صحبت کردن دربارهی «هویّت» است.نگاه جامعهشناسانه به مفهوم «هویّت» هم چیزی نزدیک به همان معنایی را در ذهن پژوهشگران تداعی میکند که فرهنگهای لغت فارسی مراد کردهاند. از نگاه علمای علوم اجتماعی، هرگاه یک فرد یا جامعهی انسانی پیگیر هویّت خودش است یعنی به دنبال آن است که ببیند چه پاسخهایی میتواند به کیستی و چیستیِ خود بدهد؛ اینکه «من» یا «ما»ی انسانی چیست و متأثّر و متشکّل از چیست و ریشه در چه مفاهیمی دارد.
🔹پاسخ به این سؤالها، قطعاً و یقیناً، از تاریخ و جغرافیای فرد یا اجتماع انسانی جدا نیست. انسانها در عین اینکه در بعضی از نیازها و مسائل زیستی و فکری مشابهند، امّا آنگاه که پای نوع زیست فرهنگی و اجتماعی آنها به میان کشیده میشود دچار تفاوتهای جدّی با هم میشوند. این تفاوتها که در شکل و شمایل زیست و تفکّر و عادات و رسوم فردی و اجتماعی و حتّی آئینهای روزمرّهی حیات انسانی متبلور میشود، برخاسته از یک نظام معنایی است که ریشه در هویّت انسانها دارد.
🔸با این مقدّمه مشخّص میشود وقتی که از «هویّت انسان ایرانی» سخن میگوییم، از چه چیزی سخن میگوییم. پرسش از «هویّت انسان ایرانی»، در واقع، پرسش از کیستی و چیستیِ انسانِ ایرانی است؛ برای پاسخ به این پرسش باید به فرهنگ انسان ایرانی رجوع کرد، فرهنگ هم متأثّر از فکر و تاریخ و جغرافیایی است که انسان ایرانی، در طول هزاران سال، در آن زندگی کرده است.حال، با این نگاه، مشخّص میشود که هویّت انسان ایرانی جدا از تاریخ او و جدا از جغرافیای او نیست. انسان ایرانی بیش از هزار سال است که با فرهنگِ متأثّر از جهانبینی اسلامی، در این نقطه از دنیا، ادامهی حیات داده و پیش از ورود اسلام به ایران هم یکتاپرست و موحّد بوده. در کنار این فرهنگ توحیدی، زیّ و زیست فرهنگ ایرانی هم قرار دارد که او را در عین اشتراکات توحیدی، از دیگر تیرههای مسلمانان هم متفاوت میکند؛ تفاوتهایی که به تعبیر کتاب وحی، مایهی شناسایی ابناء بشر است. پس هویّت انسان ایرانی جدا از دین و توحید و فرهنگِ ملّیِ برآمده از جهانبینی توحیدی جامعهی ایرانی نیست. هر پاسخی به کیستی و چیستی انسان ایرانی اگر این موضوع را از دایرهی تحلیل حذف کند، حتماً پاسخی نادرست و غلط به مسئلهی «هویّت ایرانی» داده است.
🔹 غربگرایان علیه هویّت ایرانی
🔸با وجود تلاش جریان غربگرا در دو قرن اخیر برای شکاف بین «اسلامیّت» و «ایرانیّت»، مرور تاریخ ایران ــ بهخصوص در دو سه قرن معاصر ــ نشان داده این دو نهتنها از یکدیگر جدا نیستند، بلکه هر یک مقوّم دیگری بوده و خدمات متقابلی به هم ارائه کردهاند. شهید آیتاللّه مرتضیٰ مطهّری، در کتاب گرانقدر خدمات متقابل اسلام و ایران، به بررسی خدمات متقابل این دو وجه هویّتی در طول قرنها در جامعهی ایرانی پرداخته است؛ موضوعی که رهبر معظّم انقلاب اسلامی هم بارها به آن اشاره کردهاند:
🔸 «از اوّل انقلاب، یک گروهی سعی میکردند گرایش به ملّیّت را و نام ایران را و بزرگداشت ایران را در مقابل گرایش اسلامی و انقلابی قرار بدهند و تفکیک کنند بین مسئلهی ملّیّت و مسئلهی اسلامیّت. ... امتحانِ بزرگِ جنگ پیش آمد، به مرزهای کشور حمله شد، ایران مورد تهاجم قرار گرفت ... چه کسی از مرزها دفاع کرد؟ بچّهمسلمانها، نمازشبخوانها، چیتسازیانها، سلگیها، لشکر انصارالحسین؛ اینها دفاع کردند، اسلام دفاع کرد از مرزهای ایران. اسلامیّت و ایرانیّت دو قطب متضاد نیستند، یک حقیقتند. هر کسی طرفدار اسلام شد، هر کسی سرباز اسلام شد، از هر ارزشی ــ از جمله ارزش میهن و وطن ــ به طور طبیعی دفاع میکند.» ۱۴۰۲/۷/۵
📝 ادامه #یادداشت_هفته👇