📣 خط حزبالله ۴۳۰ | پيام جاویدان برای امت اسلام
🔹 چهارصد و سیامین شماره هفتهنامه خط حزبالله، با عنوان «پیام جاویدان برای امت اسلام» منتشر شد.
🔸 سخنهفته این شماره خط حزبالله، به این سوال، پاسخ داده است که چگونه میتوانیم از مبعث پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) برای اوضاع امروز جهان اسلام درس بگیریم؟
📝 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله در آستانه بیستو دوم بهمن ماه، باعنوان «راهپیمایی ۲۲بهمن، صدای واقعی مردم ایران» پاسخی به این پرسش است که حضور پرشور و شعور مردم در چهل و پنج جشنملی برای انقلاباسلامیایران نشانه چیست؟
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهید دفاع مقدس، یدالله کلهر تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF👇
📝 #یادداشت_هفته | پیام جاویدان برای امت اسلام
👈 چگونه می توانیم از مبعث پیامبر اکرم برای اوضاع امروز جهان اسلام، درس بگیریم؟
🔹بعثت حامل گنجینههای تمامنشدنی
🔸«مبعث روز بسیار باعظمتی است؛ اهمّیّت مبعث را باید بفهمیم.»۱۳۹۹/۱/۳ میشود گفت که بعثت «تاریخ را به دو قسم منقسم کرد: قسمِ قبل از اسلام و قسمِ بعد از اسلام.»۱۳۸۷/۵/۹
در حقیقت «نعمت بعثت و برانگیختن پیامبر اعظم برای بشریت از همهی نعمتهای الهی در طول تاریخ بزرگتر است.»۱۳۹۰/۴/۹ دلیل هم این است که: «بعثت حامل گنجینههایی است برای بشر که این گنجینهها تمامنشدنی است... این گنجینهها میتواند سعادت بشر را در زندگی خودش، در همین زندگی دنیا - تا قبل از آخرت- تأمین کند.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ و عظیمترین گنجینهی بعثت توحید است «چون عبودیّت خدا بشر را از بردگی و بندگی دیگران خلاص میکند.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ هدیهی دیگر، تزکیه است «در واقع تزکیه داروی رهایی بشر از فساد است. انواع فسادهای اخلاقی را تزکیه است که از جامعهی بشری و از وجود بشر و از دل انسان میزداید و پاک میکند.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ تعلیم کتاب، یکی دیگر از هدایا است «تعلیم کتاب یعنی زندگی را تحت ادارهی هدایتِ الهی قرار دادن.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ و مورد دیگر،حکمت است که یعنی «جامعه با عقل، با حکمت، با خردمندی، با فرزانگی اداره بشود.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ یک هدیهی دیگر «تعلیم استقامت است که استقامت، راز و رمز رسیدن به مقصود است.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ گنجینهی بینظیر دیگر «قسط، عدالتِ بدون تبعیض، چه در زمینهی مسائل اقتصادی، چه در زمینهی مسائل بشری و به طور کلّی عدالت اجتماعی [است].»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ همچنین «از گنجینههای بسیار مهمّی که متأسّفانه مورد توجّه قرار نمیگیرد، سخت بودن و غیر قابل نفوذ بودن در مقابل بدخواهان است.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ چون «یکی از ضربههایی که جوامع بشری میخورند، از ناحیهی نفوذ دشمنانشان است.»۱۴۰۲/۱۱/۲۹ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار؛ نگذارید در جامعهی شما نفوذ پیدا کنند. معنای نفوذ دشمن، نفوذ بیگانه و بدخواه این است که شما از خودتان اختیاری ندارید؛ او میآید و در جامعهی شما، مثل انسان بیهوشی که هرچه میخواهند به او تزریق میکنند، تصرّف میکند.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ یکی از گنجینهها «مهربانی و محبّت و صفا و صمیمیّتِ بین افراد جامعه [است].»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ یکی از گنجینههای همیشگی این است که «انسان از طغیانگران و اشرارِ عالم کناره بگیرد، با آنها همراهی نکند.»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ و یکی دیگر از هزاران گنجینهی ممتاز «رها شدن از زنجیر جهل و تعصّب و جُمود و توقّف و مانند اینها [است].»۱۴۰۱/۱۱/۲۹ البته اگر در میان ارزشهای فراوان اسلام فقط دو عنصر « یعنی عنصر گسترش عقلانیّت و عنصر پرورش اخلاق»۱۴۰۰/۱۲/۱۰ را در نظر بگیریم «تصدیق خواهیم کرد که اسلام عالیترین هدیه را و وسیلهی سعادت را به بشریّت عطاکرده.»۱۴۰۰/۱۲/۱۰
🔹بعثت ادامه دارد...
🔸نکته اساسی این است که «بعثت فقط یک حادثهی تاریخی برای یک برههی معیّنی از زمان نبود؛ برای همهی دوران تاریخ است.»۱۳۹۴/۲/۲۶ به عبارت دیگر «بعثت، یک امر دائمی برای بشر است.»۱۳۷۲/۱۰/۲۰ زیرا «جبههی مقابل بعثت، جبههی جاهلیّت است.»۱۳۹۵/۲/۱۶ و «مراد از این جاهلیّت صرفاً بیسوادی نیست، نادانی نیست؛ البتّه بیسوادی هم در آن هست، لکن این جاهلیّت معنای وسیعتری دارد... هم نادانی و بیسوادی و جهالت در آن هست، هم بداخلاقی و ظلم و تبعیض و حقکشی و ضعیفکشی هست، هم هرزگی جنسی و بیبندوباری و هرج و مرج اخلاقی در آن هست.»۱۴۰۰/۱۲/۱۰٫ لذا «جاهلیّت را یک امر مربوط به یک مقطع تاریخیِ مشخّص و معیّنی نباید دانست... جاهلیّت مخصوص آن روز نیست؛ جاهلیّت ادامه دارد، همچنانکه بعثت ادامه دارد.»۱۳۹۵/۲/۱۶ بر همین اساس است که «ملّت ایران که پشت سر یک شخصیّت عظیمی مثل امام بزرگوار قرار میگیرد... یک بنای پوسیدهی طاغوتیِ خبیثِ چندهزارساله را در مهمترین نقطهی منطقه یعنی در ایران به هم میریزد و یک بنای اسلامی درست میکند، همان ادامهی بعثت پیغمبر است.»۱۳۹۸/۱/۱۴ و «ملت ما حرکت و بعثت عمومی و برانگیختگی ملىِ تاریخی خود را در انقلاب، ادامهی آن بعثت عظیم نبوی دانسته.»۱۳۷۸/۸/۱۵ در مقابل نیز، جبهه جاهلیت امروزی و «آن که با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دشمن است، مثل همان دشمنانِ صدر اسلام، با بعثت اسلامی و با حرکت توحیدی دشمن است.»۱۳۹۸/۱/۱۴ در واقع «عید مبعث، عید همهی عدالتخواهان جهان است و عید هشدار به امّت اسلامی است.» ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ تا جایی که خداوند در قرآن درباره پیامبر اکرم میفرماید: «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم ... برای او رنجهای شما دردآور است، سخت است؛ شما که رنج میکشید، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد... امروز اگر شما در فلسطین رنج میکشید... این رنج، روح مطهّر پیغمبر را به رنج و زحمت درمیآورد.» ۱۴۰۱/۷/۲۲
🔰 ادامه👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔹بعثتِ امت اسلامی...
🔸نکته دیگر اینکه «بزرگداشت مبعث، بیش از آنچه صرفاً تجلیل از یک خاطره گرامی باشد، مطرح کردن درسهای بزرگ بعثت پیغمبر است که امروز همه بشریّت - بخصوص جامعه مسلمانان - به آنها نیاز دارد.» ۱۳۸۲/۷/۲ و اولین درس و وظیفه اینکه «پیغمبر اکرم اسوهی حسنه است... یعنی یک الگویی است که ما باید از این الگو تبعیّت کنیم؛ در قلّهای قرار گرفته، ما باید از این حضیض به سمت آن قلّه پیش برویم، حرکت کنیم. بشر تا آنجایی که میتواند باید حرکت کند به سمت آن قلّه.»۱۴۰۱/۷/۲۲ و دومین درس و وظیفه در این مسیر «معرّفیِ بعثت است؛ در درجهی اوّل افکار عمومی دنیا باید بشناسند مفهوم و معنای بعثت اسلام را؛ این نقطهی بسیار مهمّی است.»۱۳۹۶/۲/۵ لذا «وظیفهی ما مسلمانهاست که با رفتار خود، با گفتار خود، با عزم و اراده خود، این پیام را در مقابل چشم مردم جهان قرار دهیم.»۱۳۷۹/۸/۴ سوم اینکه «هر انسان مسلمانى وظیفه دارد که بعثت نبوى را در زندگى شخصى خود و در دنیاى خود تحقّق ببخشد و با ایمان و عمل و حرکت به سمت آن هدفهایى که در بعثت نبىّ اکرم وجود داشته است، خود را به بهشت سعادت الهى و معنوى واصل و نائل بکند.»۱۳۶۸/۱۲/۴ و چهارم اینکه ایستادگی کنیم؛ چون خود «پیغمبر ایستاد؛ نفرمود این یک واقعیّت است و با این واقعیّت چه میشود کرد. بعضی کسان ضعفها و بی همّتی های خود را اینطور توجیه میکنند: واقعیّتی است، چه کار کنیم؟ واقعیّتی که باید در مقابل آن تسلیم شد، این نیست... واقعیّتهایی را که عدّهای با تکیه به سرنیزه و زور علیه عدّهای دیگر به وجود آوردهاند، باید به هم زد.»۱۳۸۱/۷/۱۳ و اساسا «ایستادگی، ایستادگی میآفریند... ایستادگىِ اول بعثت، منجر میشود به استقامت عجیب سه سال در شعب ابیطالب... این است راه برخاستن امت اسلامی؛ بعثت امت اسلامی این است.»۱۳۸۷/۵/۹ از درس های بزرگ مبعث، چگونگی تعامل و برخورد با دیگران است «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم؛ در مقابل دشمنان دین و در مقابل کفّار بایستی سرسخت بود، بین خودمان بایستی مهربان باشیم؛ [امّا] عکسش را عمل میکنند؛ بین ما جنگ و اختلاف و دعوا و شیعهسُنّی و عربوعجم و بقیّهی چیزها را دشمنان راه میاندازند، حکّامِ دور از قرآن، دور از تعقّل و دور از خِرَد [هم] بازیِ کفّار را میخورند و تسلیم آنها میشوند.» ۱۳۹۷/۲/۲۷ افرادی که بویی از سیره نبوی نبرده اند در صدد هستند تا «بین برادران اختلاف ایجاد کنند، جدایی ایجاد کنند، امّا دُم خودشان را به دُم استکبار جهانی و آمریکا وصل کنند و ببندند.» ۱۳۹۷/۴/۲۵
کلام آخر اینکه «فقط تجلیل کردن و تعریف کردن از پیغمبر، کاری نیست که امروز از ما انتظار میرود؛ باید درس بگیریم، باید بخواهیم که آنچه را پیغمبر برای آن مبعوث شده است، تحقّق ببخشیم.» ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ و باید توجه داشت که بعثت پیامبر «یک بشارتی است به همهی مسلمانان در همیشهی تاریخ که هر گاه ارادهی آحاد مردم در طول ارادهی الهی قرار بگیرد ... همین تجربهی نبوی قابل تکرار است؛ اگر چنانچه انسانها در آن خط قرار بگیرند، میتوانند به اهداف والایی دست پیدا کنند که به نظر عادّی و محاسبات عادّی، ناممکن به نظر میآمد.» ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
May 11
💬 #سخن_هفته | راهپیمایی ۲۲ بهمن، صدای واقعی مردم ایران
👈 حضور پرشور و شعور مردم در چهل و پنج جشن ملی برای انقلاب اسلامی ایران نشانه چیست؟
🔹پدیده بینظیرِ راهپیمایی ۲۲ بهمن
🔸"توجه توجه ... این صدای انقلاب ملت ایران است"؛ وقتی گوینده رادیو با این کلمات، پیروزی انقلاب را در ۲۲ بهمنماه سال ۱۳۵۷ اعلام میکرد، شیشه عمر نظام سیاسی فاسد پهلوی شکسته شده بود و خاطره انگیزترین روز تاریخ معاصر ایران در حال رقم خوردن بود؛ از آن روز به بعد، هر سال و با آغاز دهه فجر، شهرهای ایران حال و هوای خاصی پیدا میکنند و در نهایت به یک اتفاق بینظیر ختم می شود: راهپیمایی بیستودوم بهمن که «در جهان یک پدیده بینظیر است؛ هیچ کشوری در هیچ مراسمی چنین اجتماعی را در شهرهای بزرگ و کوچک به خود نمیبیند و به یاد ندارد؛ این مخصوص شماست.» ۱۳۸۲/۱۱/۲ راهپیمایی باشکوه به وسعت یک سرزمین و در هر شهر و روستا، مخصوص ملت ایران است، ملتی که پس از گذشت چهل و پنج سال، بر خلاف دیگر انقلابهای معاصر جهان نه تنها به آرمانهای انقلاب پشت نکردهاند، بلکه آرمانهای انقلاباسلامی را در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلابشان، فریاد زده و در صحنه عمل تا رسیدن به وضعیت مطلوب آن ها را مطالبه می کنند. اجتماعی که هر سال در یومالله ۲۲ بهمن برای تجدید بیعت با امام خمینی و شهیدان راه انقلاب اسلامی برگزار شده و استقامت و پایداری بر ارزشها و اصول انقلاب اسلامی برخاسته از قیام مردم، با صدای بلند اعلام میشود.
راهپیمایی ۲۲ بهمن، این نمونه بیهمتا از وفاداری به آرمانهای انقلاب، یک عید حقیقی برای ملت ایران است که مجموعه ای از ارزش ها را در دل خود جای داده است: «بیستودوّم بهمن براى ملّت ما در حکم عید فطرى است که ملّت در آن از یک دوران روزهی سخت خارج شد، دورانى که محرومیّت از تغذیهی معنوى و مادّى را بر ملّت ما تحمیل کرده بودند؛ بیستودوّم بهمن در حکم عید قربان است زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملّت ما اسماعیلهاى خودش را قربانى کرد؛ بیستودوّم بهمن در حکم عید غدیر است [زیرا] در آن روز بود که نعمت ولایت -اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى- براى ملّت ایران صورت عملى و تحقّق خارجى گرفت» ۱۳۶۸/۱۱/۴
🔹۲۲ بهمن، فرصتی برای شنیدن صدای واقعی ملت ایران
🔸جشن ۲۲ بهمن، نمادی از پایان تحقیر تاریخی ملت ایران در برابر استعمارگران خارجی است، روزی که استقلال از اجانب را برای کشور به ارمغان آورد و زمینهساز رشد و شکوفایی برای مردم و کشور شد؛ فرصتی که پس از سال ها تحمل خفقان دوران دیکتاتوری پهلوی پدید آمد تا به واسطه آن، صدای واقعی ملت ایران شنیده شود. حضور میلیونی مردم ایران در عید پیروزی انقلاب اسلامی نشان میدهد که پاسداشت این روز، یک سرمایه بزرگ و تمام نشدنی است؛ در واقع بیست و دوم بهمن، در طول همه این سالها، نمادی از پایکار بودن مردم برای انقلاباسلامی است. راهپیماییای که حضور مرد و زن، از سالخورده و جوان تا نوجوان و کودک، نشان از همعهدی همه نسل های ایران برای دفاع از انقلاب و ارزشهای مقدس آن دارد و آمادگی برای مقابله با نقشههای مختلف دشمنان علیه این آب و خاک را مقابل چشم همه جهان به نمایش می گذارد.
🔹۲۲ بهمن ۱۴۰۱ نماد پیروزی مردم در جنگ ترکیبی دشمن
🔸مردم ایران اسلامی از همان سالهای نخستین پیروزی نهضت اسلامی، همواره در راهیپماییهای ۲۲بهمن حضور داشته و در بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هر سال حماسهای را رقم زدهاند و حوادث روزگار و یا فتنهانگیزیهای دشمنان حتی در دوران جنگ تحمیلی، هیچگاه از گرمای حضور مردم در روزهای سرد بهمن ماه کم نکرده است. اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران، شعار "۲۲ بهمن ماه، یوم الله، یوم الله" و طنین سرود ملی ایران در سالروز جشن پیروزی انقلاب، حالا از خاطرات مشترک چند نسل از ایرانیان است. در سال گذشته، پس از چند سال محدودیتهای ناشی از همهگیری ویروس کرونا، باز همچون سال های قبل، مردم فرصت فراهم آمده را برای حضور در اجتماعات غنیمت شمردند؛ آمارها از حضور بیست میلیون ایرانی که جمعیتی استثنایی در تمام این سالها بوده است، حکایت دارد. راهیپمایی با شکوهی که مردم یک بار دیگر با صدای رسا اعلام کردند که به انقلاب اسلامی وفادار هستند و نقشه دشمن را در جنگ ترکیبی علیه دین و امنیت و فرهنگ اصیل این کشور، به خوبی خنثی کردند. میزان حضور مردم در راهیپمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ که رشد صعودی نسبت به سالهای گذشته داشت، از سویی تکرار باشکوه راهپیمایهای تماشایی سالهای گذشته بود و از سوی دیگر این جشن را به نماد شکست دشمن در فتنه پاییز سال گذشته مبدل کرد و شکست اتاق فکرهای جنگ ترکیبی دشمن را آشکار کرد.«بیستودوّم بهمن سال ۱۴۰۱، از همهی بیستودوّم بهمنهای این چند سال قبل پُرشورتر و پرجمعیتتر بود؛ این نشاندهندهی استحکام درونی ملّت ایران است.» ۱۴۰۲/۱/۱
🔰 ادامه👇
💬 ادامه #سخن_هفته
🔹 اعتراف رسانه های غربی به شکوه ۲۲ بهمن مردم ایران
🔸حضور مردم در جشن ملی پیروزی انقلاب در سالهای اخیر، به اندازهای گسترده بوده است که حتی رسانههای غربی را نیز مجبور به اعتراف کرده است؛ اگر چه این رسانهها در روایت خود تلاش کردهاند، شکوه وحدت ملی ایرانیان را با ترفندهای نیرنگ مابانه خود تقلیل دهند اما بزرگی این اتفاق به گونه ای بوده است که نتوانستهاند به طور کامل از کنار این رویداد با شکوه عبور کنند. رسانههای آمریکایی و غربی در پوشش راهپیمایی سال گذشته ملت ایران، علاوه بر به تصویر کشیدن گوشههایی از حضور مردم، پیام حضور نمادین موشکهای بالستیک عماد و سجیل، موشکهای کروز و پهپادهای شاهد ۱۳۶ و مهاجر را به عنوان نمادهای اعتماد به نفس ملی، اقتدار و عزت ملی، پیشرفت بومی و تکیه بر جوانان مومن انقلابی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات دشمنان، فهمیدند.
🔹پیوند ناگسستنی انقلاب و مردم ایران اسلامی
🔸حضور مردم در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هر صحنه و میدانی که لازم بوده است، علاج قطعی مشکلات بوده است و عزت و اقتدار را به ارمغان آورده است. مردم به عنوان صاحبان انقلاب اسلامی همواره مورد تاکید امام خمینی و رهبر انقلاب بوده اند، زیرا « مردم، در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجّه به مجموعهی احکام اسلامی، خیلی مورد توجّهند در تحرّک جامعهی اسلامی، مجتمع اسلامی و حیات مجتمع اسلامی؛ نقش برجستهای دارند.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ از میدان های مهم پیش روی مردم ایران در روزهای آینده، حضور حماسی مردم در راهیپمایی ۲۲ بهمنماه و سپس حضور پای صندوقهای رای در روز ۱۱ اسفندماه برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که مشارکت مردم میتواند حلال مسائل و تضمینکننده امنیت و اقتدار کشور باشد.
👈 سخن آخر اینکه «انتخابات در داخل کشور هرچه پُرشورتر صورت بگیرد، قدرت ملّی را بیشتر نشان میدهد و قدرت ملّی امنیّت ملّی میآورد؛ یعنی وقتی جبههی دشمن نگاه میکند حضور مردم را میبیند، قدرت نظام را مشاهده میکند و میبیند این کشور، کشور قدرتمندی است، مردم حاضر و آمادهاند، تهدید دشمن خنثی میشود.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ و از این رو همه به خصوص خواص و نخبگان وظیفه دارند تا با جهادتبیین و خنثی کردن تردیدافکنی و شکآفرینی بدخواهان، زمینه ساز و سرعت بخش انتخابات هرچه پرشورتر باشند.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
🔰 به کسی که به دنبال حقیقت باشد، خدا او را هدایت میکند
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها
🔰 نیت خالص، رحمت و هدایت الهی به همراه میآورد
📜 khl.ink/khat | #درس_اخلاق
🔰 انقلاب اسلامی مردم ایران، فرهنگ استکبار ستیزی در دنیا را به همزد
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
🔰 باید نور معرفت و محبت و انس و صفا از مسجد ساطع شود
📜 khl.ink/khat | #دغدغه_های_فرهنگی
📣 خط حزبالله ۴۳۱ | اتحاد و امید به افق فجر انقلاب
🔹چهارصد و سی و یکمین شماره هفتهنامه خط حزبالله، با عنوان «اتحاد و امید به افق فجر انقلاب» منتشر شد.
🔹سخنهفته این شماره خط حزبالله، به این سؤال، پاسخ داده است که بصیرت و حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲، نشاندهنده چیست؟
📝 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله در آستانه اعیاد شعبانیه و میلاد امام زینالعابدین علیهالسلام، برای نخستینبار متن بیانات رهبر انقلاب در خطبه نماز جمعه سال ۱۳۶۵ را درباره سیره سیاسی امام سجاد علیهالسلام منتشر کرده است.
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهید ابوباقرالساعدی از فرماندهان کتائب حزبالله عراق تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF👇
May 11
📝 #یادداشت_هفته | مبارزِ خستگی ناپذیر
👈 انتشار برای نخستینبار؛ مروری بر سیره سیاسی امام سجاد در خطبه نمازجمعه رهبرانقلاب در سال ۱۳۶۵
🔸نشریه خط حزبالله به مناسبت فرارسیدن ولادت امام زین العابدین برای نخستین بار، بیانات حضرت آیتالله خامنهای در خطبه های نمازجمعه تاریخ ۱۳۶۵/۷/۴ را پیرامون سیره سیاسی امام چهارم شیعیان، امام سجاد(ع) منتشر میکند.
🔹مبارزه امام سجاد در تمام دوران امامت خویش
🔸آنچه من عرض میکنم، مشروح زندگى امام سجاد نیست بلکه فقط خطوط کلّى و اصولىِ زندگى آن حضرت است به عنوان یک امام. و براى این است که آن کسانى که میخواهند بحث کنند و تحقیق کنند، مخصوصاً عزیزانى که در رسانههاى عمومى، رادیو و دیگر رسانهها از آن حضرت سخن میگویند، این خطوط را دنبال کنند و این محورها را براى بحث تعقیب کنند؛ وَالّا اینکه گفته شود امام سجاد استراتژى دعا را انتخاب کرد... نه چیزى را میفهماند و نه چندان دقیق و منطبق بر واقعیّت است. امام سجاد ۳۵ سال تقریباً حائز منصب امامت بودند و در این ۳۵سال از اوّل تا به آخر یکسره مبارزه کردند... در این ۳۵ سال سه رشته کار را امام سجاد تعقیب کردند که این سه تا محور اصلى است اگر کسى میخواهد در این زمینه بحث کند و مطالعه کند، دنبال این سه محور باید حرکت کند.
🔹تبیین مسئله امامت در دوران اختناق اموی
🔸یکى از این سه محور، کار اصلى سیاسى امام سجاد بود که آن عبارت بود از تبیین مسئلهى امامت. مردم با اینکه تازه از صدر اسلام جدا شده بودند و فاصلهى زیادى نداشتند، مسئلهى امامت را درست نمىشناختند و بشدّت در این مسئله دچار اشتباه و انحراف بودند؛ هم اشتباه در مفهوم «امام» و اینکه امام چه شرایطى دارد، چه جور آدمى میتواند امام و رهبر جامعه باشد، امام اصلاً چه کاره است در این جامعه؛ و هم بالنّتیجه در مصداق امام که امام کیست، این را نمیدانستند... پس کار اوّل امام سجاد این بود که آرامآرام به صورت عمیق مفهوم امامت و مصداق امام را به خورد جامعهی اسلامى بدهد. بسیارى از بیانات امام سجاد در این رابطه است و میدانید که این کار همیشه و همه جا یک کار خطرناک سیاسى است؛ بخصوص در دوران اختناق اموىِ مروانى که با تمام امکاناتشان دنبال این بودند که خلافت را و امامت را براى خودشان و نوکرانشان و خانوادهشان تثبیت کنند. امام سجاد این بناى ظالمانه را از بنیان میلرزاند و به سمت انهدام سوق میداد. لذا این کار، کار خطرناکى بود و این کار خطرناک را امام در پوشش تقیّه در طول سى و چند سال انجام دادند؛ این کار اوّل که کار سیاسى است.
🔹تقویت فكری و عقیدتی مردم از طریق دعا
🔸محور دوّم، محور فکرى و عقیدتى و ایدئولوژیک بود؛ چون بنىامیّه فکر مردم را و اسلام مورد ایمان مردم را هم خراب کرده بودند. اسلامى که در اختیار مردم در دوران امام سجاد قرار داشت، اسلام پیغمبر نبود. آن قدر تحریف و غلط و خلاف عمدى و سهوى در معارف اسلامى، در عقاید اسلامى، در احکام اسلامى، در مقرّرات اسلامى وارد کرده بودند که اگر احکام و معارف انحرافىِ آن روز را یک کتاب بکنیم، یک کتاب ضخیم خواهد شد. خلفا پول ریخته بودند، علماى وابستهى به دربارها حدیث جعل کرده بودند و فتوا داده بودند، مبلّغین و قرّاء و وابستگان گوناگون و سرسپردههاى دستگاه هم این را در طول چندین سال در تمام اقطار اسلامى، مخصوصاً آنجاهایى که از مرکز اسلام فاصله داشتند، برده بودند؛ یک اسلام عوضىِ غلطِ مسخرهاى درست کرده بودند که امام سجادباید آن را تصحیح میکرد. این کار هم کار خطرناکى بود؛ خطرش از کار اوّل کمتر نبود. آنجا با دستگاه سیاسى برخورد بود؛ اینجا، هم با دستگاه سیاسى، هم با دستگاه روحانى. اینجا است که امام سجاد به دعا متوسّل میشد. صحیفهی سجادیّه مجموعهى معارف اسلامى است؛ مثل نهجالبلاغه. کمتر کتاب مدوّن حدیثى را ما داریم که به قدر صحیفهى سجادیّه در آن معارف اسلامى باشد.
🔰 ادامه👇