eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
10.2هزار دنبال‌کننده
875 عکس
18 ویدیو
163 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 باید نور معرفت و محبت و انس و صفا از مسجد ساطع شود 📜 khl.ink/khat |
📣 خط حزب‌الله ۴۳۱ | اتحاد و امید به افق فجر انقلاب 🔹چهارصد و سی‌ و یکمین شماره هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله، با عنوان «اتحاد و امید به افق فجر انقلاب»‌ منتشر‌ شد. 🔹سخن‌هفته این شماره خط حزب‌الله، به این سؤال، پاسخ داده است که بصیرت و حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲، نشان‌دهنده چیست؟ 📝 یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله در آستانه اعیاد شعبانیه و میلاد امام زین‌العابدین علیه‌السلام، برای نخستین‌بار متن بیانات رهبر انقلاب در خطبه نماز جمعه سال ۱۳۶۵ را درباره سیره سیاسی امام سجاد علیه‌السلام منتشر کرده است. 🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهید ابو‌باقرالساعدی از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق تقدیم می‌شود. 📥‌ نسخه PDF👇
شماره ۴۳۱ نشریه خط حزب‌الله.pdf
3.01M
🖼 شماره ۴۳۰ نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 | مبارزِ خستگی ناپذیر 👈 انتشار برای نخستین‌بار؛ مروری بر سیره سیاسی امام سجاد در خطبه نمازجمعه رهبر‌انقلاب در سال ۱۳۶۵ 🔸نشریه خط‌ حزب‌الله به مناسبت فرارسیدن ولادت امام زین العابدین برای نخستین بار، بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه های نمازجمعه تاریخ ۱۳۶۵/۷/۴ را پیرامون سیره سیاسی امام چهارم شیعیان، امام سجاد(ع) منتشر می‌کند. 🔹مبارزه امام سجاد در تمام دوران امامت خویش 🔸آنچه من عرض میکنم، مشروح زندگى امام سجاد نیست بلکه فقط خطوط کلّى و اصولىِ زندگى آن حضرت است به‏ عنوان یک امام. و براى این است که آن کسانى که میخواهند بحث کنند و تحقیق کنند، مخصوصاً عزیزانى که در رسانه‏هاى عمومى، رادیو و دیگر رسانه‏ها از آن حضرت سخن میگویند، این خطوط را دنبال کنند و این محورها را براى بحث تعقیب کنند؛ وَالّا اینکه گفته شود امام سجاد استراتژى دعا را انتخاب کرد... نه چیزى را میفهماند و نه چندان دقیق و منطبق بر واقعیّت است. امام سجاد ۳۵ سال تقریباً حائز منصب امامت بودند و در این ۳۵سال از اوّل تا به آخر یکسره مبارزه کردند... در این ۳۵ سال سه رشته کار را امام سجاد تعقیب کردند که این سه تا محور اصلى است اگر کسى میخواهد در این زمینه بحث کند و مطالعه کند، دنبال این سه محور باید حرکت کند. 🔹تبیین مسئله امامت در دوران اختناق اموی 🔸یکى از این سه محور، کار اصلى سیاسى امام سجاد بود که آن عبارت بود از تبیین مسئله‏ى امامت. مردم با اینکه تازه از صدر اسلام جدا شده بودند و فاصله‏ى زیادى نداشتند، مسئله‏ى امامت را درست نمى‏شناختند و بشدّت در این مسئله دچار اشتباه و انحراف بودند؛ هم اشتباه در مفهوم «امام» و اینکه امام چه شرایطى دارد، چه‏ جور آدمى میتواند امام و رهبر جامعه باشد، امام اصلاً چه‏ کاره است در این جامعه؛ و هم بالنّتیجه در مصداق امام که امام کیست، این را نمیدانستند... پس کار اوّل امام سجاد این بود که آرام‌آرام به‏ صورت عمیق مفهوم امامت و مصداق امام را به خورد جامعه‌ی اسلامى بدهد. بسیارى از بیانات امام سجاد در این رابطه است و میدانید که این کار همیشه و همه ‏جا یک کار خطرناک سیاسى است؛ بخصوص در دوران اختناق اموىِ مروانى که با تمام امکاناتشان دنبال این بودند که خلافت را و امامت را براى خودشان و نوکرانشان و خانواده‏شان تثبیت کنند. امام سجاد این بناى ظالمانه را از بنیان میلرزاند و به ‏سمت انهدام سوق میداد. لذا این کار، کار خطرناکى بود و این کار خطرناک را امام در پوشش تقیّه در طول سى‏ و چند سال انجام دادند؛ این کار اوّل که کار سیاسى است. 🔹تقویت فكری و عقیدتی مردم از طریق دعا 🔸محور دوّم، محور فکرى و عقیدتى و ایدئولوژیک بود؛ چون بنى‏امیّه فکر مردم را و اسلام مورد ایمان مردم را هم خراب کرده بودند. اسلامى که در اختیار مردم در دوران امام سجاد قرار داشت، اسلام پیغمبر نبود. آن ‏قدر تحریف و غلط و خلاف عمدى و سهوى در معارف اسلامى، در عقاید اسلامى، در احکام اسلامى، در مقرّرات اسلامى وارد کرده بودند که اگر احکام و معارف انحرافىِ آن روز را یک کتاب بکنیم، یک کتاب ضخیم خواهد شد. خلفا پول ریخته بودند، علماى وابسته‏ى به دربارها حدیث جعل کرده بودند و فتوا داده بودند، مبلّغین و قرّاء و وابستگان گوناگون و سرسپرده‏هاى دستگاه هم این را در طول چندین سال در تمام اقطار اسلامى، مخصوصاً آنجاهایى که از مرکز اسلام فاصله داشتند، برده بودند؛ یک اسلام عوضىِ غلطِ مسخره‏اى درست کرده بودند که امام سجادباید آن را تصحیح میکرد. این کار هم کار خطرناکى بود؛ خطرش از کار اوّل کمتر نبود. آنجا با دستگاه سیاسى برخورد بود؛ اینجا، هم با دستگاه سیاسى، هم با دستگاه روحانى. اینجا است که امام سجاد به دعا متوسّل میشد. صحیفه‌ی سجادیّه مجموعه‏ى معارف اسلامى است؛ مثل نهج‏البلاغه. کمتر کتاب مدوّن حدیثى را ما داریم که به قدر صحیفه‏ى سجادیّه در آن معارف اسلامى باشد. 🔰 ادامه👇
📝 ادامه 🔹کار مبارزاتی و تشکیلاتی و جمع کردن شیعیان 🔸محور سوّم عبارت بود از کار مبارزاتى و تشکیلاتى؛ یعنى جمع ‏و جور کردن یاران خاص و شیعیان، متّصل کردن آنها به یکدیگر، روحیه دادن به شیعیان مبارز، مانع شدن از جذب نیروهاى شیعه به دستگاه‏هاى حاکم و به زندگى عافیت‏مآب؛ این هم یک کار بسیار دشوارى بود که امام سجاد انجام میدادند. اوّل اطراف حضرت سه نفر یا پنج نفر بودند، بعد یواش‌یواش همین چند نفر به عراق رفتند، به مصر رفتند، به یمن رفتند، در حجاز گشتند، به ایران آمدند، در اقطار عالم اسلامى مسافرت کردند، با افرادى که به حج مى‏آمدند، صحبت کردند، بحث کردند، ذهن آنها را روشن کردند و کار را به جایى رساندند که وقتى آن حضرت این دنیاى فانى را ترک میگفت، در تمام دنیاى اسلام آوازه‏ى امام و امامت و تفکّر امامتِ خاندان پیغمبر پیچیده بود. یک عدّه‏اى بشدّت معتقد بودند و پابند، عدّه‏اى هم آن‏ چنان اعتقادى نداشتند امّا محبّت خاندان پیغمبر در دل اینها جا گرفته بود. یعنى در مقابل همه‏ى تبلیغات پنجاه‌شصت‌ساله‏ى خاندان اموى تا زمان شهادت امام سجاد، یک‏تنه امام سجاد با یاران خود این تبلیغات را خنثى کرد. 🔹تبیین اسلام، استراتژی امام سجاد 🔸استراتژى دعا و استراتژى گریه حرفهاى کاملى نیست؛ بله، در پوشش دعا امام سجاد معارف را گفتند، براى تثبیت حادثه‏ى عاشورا بارها در محضر مردم آن حادثه را به زبان آوردند و گریه کردند امّا استراتژى امام عبارت است از استراتژى امامت؛ یعنى تبیین اسلام، تبیین امامت، جمع ‏و جور کردن یاران واقعى ائمّه که شیعیان آن روز بودند. این مجموعه‏اى از تلاش امام سجاد است. 🔹چهره حقيقى امام سجاد چهره‌ى يك مبارز خستگى‌ناپذير 🔸آن چهره‏ى مظلومِ بى‏صداى سربه‏زیرِ منفعلى که از امام سجاد درست کردند، بکلّى بر خلاف واقع است. چهره‏ى حقیقى امام سجاد چهره‏ى یک مبارزِ قهرمانِ خستگى‏ناپذیرِ آشتى‏ناپذیرِ پیگیرى است که با تدبیر تمام، با دقّت کامل، راه‏ها را مى‏شناسد و انتخاب میکند و به سمت هدفها این راه‏ها را میپیماید؛ خودش خسته نمیشود و دشمن را خسته میکند. و نتیجه هم این شد که بالاخره دشمنِ خسته‏ى شکست‌خورده ـ یعنى دستگاه اموى ـ دیگر وقتى هیچ کار نتوانست بکند، متشبّث شد به مسموم کردن امام سجاد و آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار و عزیز بعد از یک عمر پُربرکتِ پُرمبارزه‏ى پُرتلاشِ مقدّسِ سر تا پا نورانى، جوار پروردگار را زیارت کرد و به عالم قدس و رضوان الهى پرواز کرد. این، خلاصه‏ى زندگى امام سجاد است. 🔹انقلاب اسلامی، ادامه راه مبارزاتی امام سجاد 🔸و اینجا من یک حاشیه بزنم بر زندگى امام سجاد که مژده و روشنىِ چشم براى شما ملّت ایران و مسلمانان مبارز کشورمان است و آن حاشیه این است که آن کارى که شما الان کردید، یعنى احیای ارزشهاى اسلامى، حاکم کردن قرآن، حاکم کردن امامت با منطق و مفهوم الهى و قرآنى‏اش، حاکمیّت ارزشهاى قرآنى، همان چیزى است که امام سجاد آن ۳۵سال را برایش مبارزه کرد و تلاش کرد. نه اینکه ما به ایدئال دست یافتیم؛ معلوم است که ایدئال به این آسانى و به این زودى به دست نمى‏آید امّا امام سجاد و همه‏ى ائمّه تلاش میکردند تا همان ‏طور که امروز قرآن منشأ قانونگذارى شما است، در جامعه‏شان قرآن منشأ قانونگذارى بشود؛ و همان‏ طور که امروز ولایت و امامت تابع زور و قلدرى و گردن‏کلفتى و پول‏دارى و این طور چیزها نیست بلکه تابع فقاهت و معنویّت و اخلاق و عرفان و بندگى خدا است، در جامعه‏شان هم امامت و ولایت تابع همین ارزشها باشد؛ براى این تلاش میکردند. و این پیروزى شما و رسیدن شما به جمهورى اسلامى و حاکمیّت قرآن، علاوه بر اینکه امید دل همه‏ى مسلمین جهان است، آرزوى تاریخى همه‏ى اولیا و همه‏ى ائمّه و از جمله امام سجاد بوده است. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
💬 | اتحاد و امید به افق فجر انقلاب 👈 بصیرت و حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲،نشان‌دهنده چیست؟ 🔹تنها انقلابی که مردمی ماند 🔸یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲، کوچه ها و خیابان‌های ایران به تماشای یک اتفاق بی‌نظیر نشستند؛ مردم، همان‌هایی که انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده بودند، برای یادآوری خاطره پرمعنای یوم‌الله ۲۲ بهمن ۵۷، برای بار چهل و ششم به میدان آمدند؛ اتفاقی که در انقلاب‌های معاصر جهان نمونه‌ای برای آن وجود ندارد. «انقلاب اکتبر شوروی که ده‌ها سال وجود داشت، یا یک خرده ضعیف‌تر از آن، انقلاب کبیر فرانسه و همچنین بقیه‌ی این تحولاتی که یا به وسیله‌ی انقلاب‌های مردمی یا شبه انقلاب‌های مردمی به وجود آمد، در سالگرد آنها - لااقل در سال سوم و چهارم - دیگر خبری از متن مردم نیست، مردم حضور ندارند؛ سالگرد انقلاب را به صورت یک حرکت تشریفاتی انجام می‌دهند؛ یک عده‌ای از مسئولین می‌آیند، می‌ایستند؛ احیاناً رژه‌ی نیروهای مسلح و یک تعدادی هم تماشاچی» ۱۳۸۸/۱۰/۲۹ در مورد انقلاب اسلامی ایران اما قضیه متفاوت است؛ مردم هر سال، ساعاتی قبل از آغاز رسمی جشن ملی پیروزی انقلاب اسلامی، خود را در یک هزار و ۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستای ایران و حتی برخی نقاط مختلف در جهان به مکان‌های تجمع برای برپا کردن جشن پیروزی انقلاب می‌رسانند. امسال نیز باز هم خیابان ها و کوچه ها در قرق شرکت‌کنندگان در جشن انقلاب بود؛ بعضی نوشته یا عکسی به دست داشتند؛ یکی از آن‌ها با عکسی از امام خمینی آمده و خط اصولی انقلاب، خط امام روح‌الله و ممنوعیت تخطی از آن را یادآوری می‌کرد، آن یکی با به دست‌گرفتن تصویری از رهبر انقلاب اسلامی از بیعت مجدد با آرمان‌های انقلاب می‌گفت و دیگری عکسی از سردار سلیمانی با خود آورده که یادگاری از حاج‌قاسم بر آن نقش بسته بود: " بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی "؛ گل سرسبد شعارها همان سخن استوار ملت ایران در طول این سال‌هاست: "مرگ بر آمریکا" "مرگ بر اسرائیل" "مرگ بر انگلیس". در روز به یادمانی ۲۲ بهمن، «روز شکوفایی استعدادهای ملّت» ۱۳۶۱/۱۱/۱۹، دست‌های مردم به نشانه پیروزی مقابل صدها دوربین خبرگزاری و شبکه‌های خبری داخلی و خارجی بالا آمده بود. پیروزی مردمی که با اتکا به قدرت الهی و با کسب استقلال، انقلابی را رقم زدند که امروز دستاوردهای آن جلوی چشم همگان است؛ از مردم‌سالاری دینی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، کسب رتبه نخست شتاب علمی، گسترش عدالت، معنویت و آزادی تا الهام‌بخشی در جهان اسلام، جهانی‌سازی آرمان فلسطین و قدس شریف؛ پیشرفت‌هایی کم‌نظیر در عرصه‌های مختلف که سندی روشن بر درستی تصمیم تاریخی و اراده مردم ایران در مبارزه با نظام طاغوتی و دست‌نشانده پهلوی است. 🔹ایرانی‌ها انقلابشان را دوست دارند 🔸در ۲۲ بهمن امسال نیز در هر گوشه‌ای از ایران، قومی از اقوام ایرانی از لر و ترک و بختیاری گرفته تا عرب و بلوچ و گیلکی و... شوری به پا کرده بودند؛ دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها، سرود پیروزی می‌خوانند و پرچم می‌چرخانند. بزرگ و کوچک، همه خود را به جشن ملی بیست و دوم بهمن رسانده بودند؛ از کودکی که روی دوش پدر آمده بود تا پیرزنی که به‌سختی قدم برمی‌داشت، هر دو یک پرچم به دست داشتند که میان سه‌رنگ جذاب و پر معنای خود، نام "الله" خودنمایی می‌کرد. کاسب، کارگر، بازاری، معلم، دانشجو و طلبه و...، هر صنفی در بیست و دوم بهمن‌ماه، در خیابان‌های کشور نمایندگان فراوانی از مرد و زن و پیر و جوان داشتند؛ صدها دوربین و خبرنگار داخلی، مترصد فرصت برای ثبت لحظه‌ها بودند اما هیچ دوربینی قادر به ثبت همه آنچه که در خیابان‌های ایران می‌گذشت، نشد؛ این بار هم دریچه دوربین رسانه‌ها، توانستند تنها بخشی از حضور پرشور و باشکوه مردم بصیر ایران اسلامی را روایت کنند و دشمنان این آب‌وخاک باز به مملو بودن خیابان‌ها از مردم و زن ایرانی اذعان کرده و لب به اعتراف باز کردند که مردم ایران همچنان، انقلابشان را دوست دارند. 🔹امضای میلیون‌ها ایرانی پای انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ 🔸امسال نیز حضور پرشور مردم در چهارگوشه ایران در بیست و دوم بهمن، نشانه‌ای از اتحاد ملی اقتدار ملی و عزت ملی شد؛ یک روز تماشایی که تبدیل به یکی از صفحات زرین تاریخ انقلاب اسلامی شد که پای آن، امضای میلیون‌ها ایرانی ثبت شد و تبدیل به یکی از سرمایه‌های همیشه ماندگار انقلاب شد. ایرانی‌ها در این «روز بازیابی خاطره‌های انقلاب» ۱۳۶۸/۱۱/۴ یک‌بار دیگر با مرور مجاهدت‌هایی که مبارزان انقلابی و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان امنیت و حرم و سلامت برای حراست و حفاظت از انقلاب اسلامی داشتند، بار دیگر با اسلام و انقلاب و امامشان تجدید عهد کردند که تا رسیدن به قله، میدان‌های مجاهدت را خالی نکنند. 🔰 ادامه👇
💬 ادامه 🔹مردم بصیر و مشارکت در انتخابات یازده اسفند 🔸میدان مجاهدتی که حالا پس از حماسه‌آفرینی ملت در بیست و دوم بهمن امسال، پیش روی مردم ایران اسلامی است، میدان انتخابات و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت و رقم‌زدن آینده کشور است. شرکت در انتخابات همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، فرصتی دیگر برای نقش‌آفرینی مردم و عمل صالحی است که دشمن را عصبانی و از داشتن چشم طمع به خاک ایران پشیمان می‌کند: «حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به کشور مصونیت، عزت و آبروی بین‌المللی می‌بخشد، دوستان شما را خوشحال... و دشمنان شما را ناکام و بدحال می‌کند.» ۱۳۹۲/۳/۶ 👈 سخن آخر اینکه، در یازدهم اسفندماه، آزمون دیگری از جنس مشارکت و انتخاب پیش روی مردم ایران است؛ مردمی که در همه این سال‌ها، با استفاده از حق تعیین سرنوشت، به تکلیف خود در آبادی این سرزمین به‌خوبی عمل کرده‌اند، حالا در انتظار میدانی دیگر برای تجلی اراده خود هستند تا از حق خود در رقم‌زدن تحولات پیش روی کشور، استفاده کنند و به تکلیف خویش عمل کنند: «انتخابات یک میدان سیاسی‌ای است که حضور مردم در آن، به معنای واقعی کلمه لازم است؛ یعنی، هم وظیفه‌ای است برای مردم، هم حقّی است برای مردم. حضور در انتخابات صرفاً تکلیف نیست؛ حق است؛ حقّ شما است، حقّ مردم است که انتخاب کنند آن کسی را که مایلند برایشان قانون بنویسد یا قانون را اجرا کند یا در مورد رهبر نظر بدهد یا [از طریق] مجلس خبرگان، رهبر را انتخاب کند. [این] حقّ مردم است؛ بایستی وارد بشوند و از حقّ خودشان استفاده کنند.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله به روح مطهر شهید ابوباقر ااساعدی تقدیم می‌شود. 📜 khl.ink/khat |
🔰 هدایت الهی و موفقیت در گرو مجاهدت بندگان است 📜 khl.ink/khat |
🔰 نامزدهای انتخابات، نیت ها را خدایی کنند 📜 khl.ink/khat |
🔰 خودباوری علمی و اعتماد به نفس ملی، ثمره پیروزی انقلاب اسلامی است 📜 khl.ink/khat |
🔰 پیروزی انقلاب مرهون اسلامی و مردمی بودن آن است 📜 khl.ink/khat |
🔰 کودکان و جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم 📜 khl.ink/khat |
🔰 انتقاد نامزدها از عملکرد مسئولان 📜 khl.ink/khat |
🔰 ملت اسلام با الگو قراردادن امام حسین(علیه‌السلام) از همه موانع عبور خواهد کرد 📜 khl.ink/khat |
🔰 ابالفضل العباس(علیه‌السلام) مظهر وفا و بصیرت 📜 khl.ink/khat |
🔰 داعیه سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی است 📜 khl.ink/khat |
📃 نشریه خط حزب الله هر هفته در سه قطع (A3 ،A4 و نسخه تابلو اعلانات) منتشر می‌شود. ✏️ شما می‌توانید با نصب نسخه تابلواعلانات در مساجد، هیئات، پایگاه‌های بسیج، مراکز فرهنگی، توزیع در نمازهای‌جمعه و بازنشر در فضای مجازی در انتشار معارف انقلاب‌اسلامی، ایفای نقش داشته باشید. 📥 جهت دریافت و مطالعه کلیک کنید
📣 خط حزب‌الله ۴۳۲ | اکسیر امید‌بخش زندگی 🔹چهارصد و سی‌ و دومین شماره هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله، با عنوان «اکسیر امید‌بخش زندگی»‌ منتشر‌ شد. 🔹یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله، در آستانه نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) به این سؤال، پاسخ داده است که ایمان به مهدی موعود(عج) و انتظار فرج چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی دارد؟ 📝 سخن هفته این شماره خط حزب‌الله با عنوان «شتاب به حرکت عمومی مردم»‌ پاسخی به این پرسش است که خواص در مسائل مهم جامعه چه وظایفی دارند و در انتخابات چگونه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند؟ 🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر سردار شهید حسین خرازی، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) تقدیم می‌شود. 📥‌ نسخه PDF👇
شماره ۴۳۲ نشریه خط حزب‌الله.pdf
2.07M
🖼 شماره ۴۳۲ نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 / اکسیر امیدبخش زندگی 👈 ایمان به مهدی موعود و انتظار فرج چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی دارد؟ 🔸مفهوم «انتظار فرج»، یکی از بنیادی ترین مفاهیم دینی است. در طول تاریخ، ملت های منتظر فرج و معتقد به وجود حضرت صاحب الزمان موفق بوده و از بن بست های زندگیِ فردی و اجتماعی یک به یک عبور کرده اند. حال سوال اساسی این است که، «انتظار فرج» دارای چه معنا، مفهوم و ابعادی است که چنین نیروی امیدوار کننده و قدرت پیشرفت دهنده ای دارد؟ 🔹انتظار، کلیدواژه فهم دین 🔸«مسئله‌ی انتظار ... از آن کلیدواژه‌های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ این واژه بنیادین، دارای معنای تمدن سازانه است؛ زیرا «انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ یک معنای «انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ «یعنی انتظار فرج حضرت ولیّ‌عصر؛ این یک مصداق از انتظار فرج است.»۱۳۹۹/۱/۲۱ «یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ «لیکن انتظار فرج مصداق‌های دیگر هم دارد. وقتی به ما می‌گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‌بستی قابل گشوده شدن است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ به عبارت بهتر «وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابله‌ی با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌های جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ 🔹ابعاد مفهوم انتظار 🔸بر اساس این مفهوم گسترده، انتظار دارای ابعاد مهمی است که آگاهی از آن، وظیفه انسان را در زندگی بهتر روشن میکند. «یک بُعد، این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنی هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافی است و منتظریم، تا ظرفیت نیکیِ عالم پُر بشود.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ به عبارت دیگر «انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجودِ زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب.» ۱۳۸۷/۵/۲۷ «یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمی مؤمنین نسبت به آینده است.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ «انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آینده‌ی قطعی‌ای وجود دارد.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ «انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ «یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ پس «انتظار به معنای بی‌‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند اینها نیست.» ۱۳۹۶/۲/۲۰ بلکه به عکس «در انتظار فرج، امید هست.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ 🔹انتظار، زندگی دوباره 🔸بر اساس آنچه در ابعاد انتظار گفتیم، می توان نتیجه گرفت که «انتظار فرج یعنی همه‌ی سختی‌ها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.» ۱۴۰۲/۱/۲۹ این باور، به زندگی انسان جان دوباره می دهد. به این معنا که «خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچه‌ى فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگى، از احساس ضایع شدن، از نومیدى، از گیج و گمى نسبت به آینده جلوگیرى میکند.» ۱۳۹۳/۳/۲۱ دلیل چنین باوری، این است که «حرکت عالم به سمت صلاح است، به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هر چه میخواهند بگویند، تظاهر به قدرت نمایی بکنند... اما طبیعت و فطرت عالم این است، طبیعت عالم این است که به سمت کمال برود و می رود.» ‌۱۳۷۹/۸/۲۲در حقیقت «امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، حضرت صاحب‌‌‌‌الزّمان... وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خدا است.» ۱۳۹۷/۲/۱۰ پس «انتظار، یکی از پربرکت ترین حالات انسان است.» ۱۳۶۸/۱۲/۲۲نتیجه باور به این قانون الهی این است که وقتی «مشکلات گوناگونی در زندگی پیش می‌آید، انسان در مواجهه‌ی با این مشکلات نبایستی مأیوس بشود؛ باید انتظار فرج داشته باشد؛ باید بداند که فرج خواهد آمد. خود انتظار فرج، یک نوع فرج است.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ در واقع «ملتی که در دلش خورشید امید به آینده و زندگی و لطف و مدد الهی میدرخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمیشود و با این حرفها، از میدان خارج نمیگردد... عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمی دارد.» ۱۳۷۴/۱۰/۱۷ چنین مردمی «در هیچ حادثه‌ای از حوادث زندگی دچار یأس و نا‌امیدی نمیشوند و همیشه در همه حال انتظار فرج دارند.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ 🔹انتظار، برای عمل نه بی عملی 🔸کسب آمادگی حداکثری لازمه‌ انتظار است.«انتظار ایجاب میکند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ به همین دلیل، وقتی در روایات، «انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند، معلوم می‌شود انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست... یک آماده‌سازی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ در حقیقت «اعتقاد به حضرت مهدی... 🔰 ادامه👇