پرهیز از منبر رفتن بدون مطالعه
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«شما که در رشته وعظ و تبليغ تلاش مىكنيد. بسيار خوب؛ گفتهها و گفتارها بايد عالمانه باشد.
از سخن سست بايد پرهيز شود.
از منبر بىمطالعه بايد اجتناب شود.
بهترين گفتهها و آخرين گفتههاى جديد دربارهى مسائل اسلامى، بايد دانسته شود.
البته ممكن است چهار منبر كمتر برويم؛ اشكال ندارد.
انسانى كه خوب بخواهد بگويد، ناچار است كمتر بگويد،... البته بايد زحمت بكشيم؛ چارهاى نيست.»
بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
آیتالله العظمی مرعشی نجفی درباره پدر رهبر معظم انقلاب: اگر رساله میداد همتراز مراجع نجف میشد.
در مقدمه کتاب «زندگی اینجاست» نقل قولی از آیتالله العظمی مرعشی نجفی که آقاسیدجواد را به خوبی میشناخت و با او همشهری بود، آمده است. ایشان میگوید: «اگر آقاسیدجواد رساله میداد در تراز مراجع نجف بود، اما متواضع بود و نمیخواست خود را مطرح کند.»
کتاب «زندگی اینجاست» با نویسندگی مهدی قزلی به مرور کوتاهی از برخی خاطرات و زوایای زندگی آیتالله سیدجواد خامنهای اختصاص پیدا کرده است؛
در ادامه برخی از نکات مهم کتاب را مرور خواهیم کرد.
اسم بامسمای کتاب از یکی از خاطرات آیتالله سید جواد خامنهای انتخاب شده است و نشان از دلدادگی و ارادت ایشان به امام رضا علیهالسلام دارد. در پشت جلد کتاب درباره این خاطره آمده است: «پای آقاسیدجواد که به مشهد رسید، چرخی که در کوچه پسکوچههای تنگ دوروبر حرم زد، چشمش که خیره ماند به تلألو گنبد، پاگیر شد، شاید حتی پاشکسته. با خودش گفت: زندگی اینجاست.»
آقاسیدجواد «در مشهد از اساتید بزرگ و متنوعی استفاده کرد؛ حاجآقا حسین قمی، میرزا محمد آقازاده (پسر آخوند خراسانی)، حاج فاضل خراسانی، میرزا مهدی اصفهانی. فلسفه را هم پیش آقابزرگ حکیم شهیدی و شیخ اسدالله یزدی خواند.» ایشان «پنج، شش سال از درس میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) و آقاضیاء عراقی استفاده کرد و وقتی برمیگشت از همهشان اجازه اجتهاد داشت.»، «در ایام تحصیل در نجف، او و آیتالله میلانی و علامه طباطبایی دوست و معاشر بودند.»
آقاسیدجواد رفاقت بسیار نزدیکی با علامه طباطبایی داشت. «با اینکه علامه از آقا کوچکتر بود، سالهای با هم بودن در نجف، زبان مشترک و همشهری بودن، رابطه این دو را صمیمی کرده بود. انس روحی داشتند با هم. گاهی صبحها میآمد خانه آقاسیدجواد و با هم مینشستند به بحث. همه جور بحثی بود. حتی گاهی دو فقیه، کتاب تحریر اقلیدس را با هم میخواندند و درباره قضایای هندسی با هم صحبت میکردند.»
اگر آقای خمینی خروج کند
اولین کسی که با او بیعت میکند، خودم هستم
«وقتی ماجرای امام خمینی با شاه و رژیم بالا گرفت، سیدجواد گفته بود: اگر آقای خمینی خروج کند، اولین کسی که با او بیعت میکند، خودم هستم.»
ارتباط آقاسیدجواد خامنهای با امام خمینی به سالها پیش بازمیگشت و واسطه دوستی این دو نفر، رفیق مشترک آنها؛ یعنی میرزا ابوالفضل نجمآبادی بود که نامهای به آقاسیدجواد نوشت و حاجآقا روحالله را به ایشان معرفی کرد. یکی دو روز بعد آقاسیدجواد رفت دیدن حاجآقا روحالله. در همین دیدار شیفته او شد. میگفت: «مرد متدین و فاضل و آراستهای است.» با هم رفیق شدند. بعد از آن هر وقت حاج آقا روحالله میآمد مشهد، آقا سید جواد به او مهمانی میداد. پسرهایش وقتی در قم طلبه شدند، میرفتند دیدن حاجآقا روحالله و پای درسش مینشستند و سلام او را به پدر و سلام پدر را به او میرساندند.»
پدر رئیسجمهور با آقاسیدجواد تفاوتی نداشت
سادهزیستی آقاسیدجواد قبل و بعد از انقلاب هیچ تفاوتی نکرد. «گاهی در سرمای زمستان با پیت خالی میایستاد در صف خرید نفت کوپنی. وقتی مردم پدر پیر رئیسجمهور را در صف میدیدند، اصرار میکردند که: اجازه بدهید نفت را برایتان بفرستند یا حداقل بگذارید جای شما در صف بایستیم. آقاسیدجواد ولی میگفت: کار خودم را باید خودم انجام بدهم، تا روی پا هستم و توان دارم.»
«وقتی پدر رئیسجمهور وقت از دنیا رفت، کل اسباب و اثاثیه خانهاش (غیر از کتابها) حدود چهل هزار تومان ارزشگذاری شد. شاید میشد با این پول یک یخچال و یک اجاق گاز نو خرید.»
https://kayhan.ir/fa/news/268364
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🎉عید غدیر را فرمودهاند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همهی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت، در زمینهی حکومت، در این حادثه غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک».نه اینکه پیغمبر مسئله امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود.
بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساسترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی. بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیهی شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛ نعمت کامل شد، دین کامل شد. (۱۵ آذر ۱۳۸۸)
🆔 @leader_ahkam
👈 ضرورت توجه هوشمندانه به نیاز فکر مخاطب 👉
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«آنكس كه فرضاً در دانشگاهها مشغول تبليغ و كار مخصوص روحانى است يا در ارتش و يا در سپاه مشغول تلاش روحانى است، بايد نياز فكرى آن مجموعه و مخاطبين خودش را هوشمندانه و زيركانه بشناسد. بايد ببيند مخاطب او چه عقده و ابهام و سؤالى در ذهن دارد؛ و لو به زبان نياورد.
بايد عالمانه آن مشكل را حل كند. اگر مىتواند، خودش حل كند و اگر نمىتواند پيش عالمتر از خودش برود و مشكل را حل كند.» بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔵 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ.
✅ امام کاظم - علیه السلام - میفرماید: :مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونی یابد، بلایش نیز بیشتر شود. ( بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۳۲۰ )
🆔 @leader_ahkam
«ضرورت پرهیز علما از حرص به دنیا»
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«عالمى كه حرص به دنيا داشته باشد مردود است.
عالمى كه از محرمات اجتناب نداشته باشد، مردود است.
نه اينكه عالم نبايد از تمتعات زندگى بهره ببرد؛ اما مراتبى هست كه انسان در آن مراتب، بايد حقاً و انصافاً از تمتعاتى چشم بپوشد.
علما هم مثل بقيهى مردم، بايد از تمتعات معمولى زندگى بهره ببرند؛ همانگونه كه خداوند در بارهى پيغمبر فرمود: « قُلْ إِنَّمٰا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ .» اما اين دو چيز حرص به دنيا و عدم تورع از حرام ممنوع است.
اينكه حرص به دنيا در عالم احساس شود و لو به حسب ظاهر فعل حرامى هم نكند؛ اما همينطور از چپ و راست دنبال اين باشد كه بتواند مال دنيا را جمع كند ضدّ قدس است.
يا اينكه خداى نكرده تورع از حرام نداشته باشد و ديده شود كه برايش غيبت كردن آسان است، دروغ گفتن آسان است، و خداى نكرده ارتكاب بعضى از محرمات گوناگون آسان است.» بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
#عالم_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
انصافاً تقوا و قدس، در بين اين قشر، به نسبت، از همهى قشرهاى ديگر بيشتر است.
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«كسانى كه مىخواهند جمهورى اسلامى را بىآبرو كنند، اگر شده است تهمت مىزنند و دروغ درست مىكنند تا قدس و علم روحانيت را ضايع كنند. اينها خبرهاى دروغ مىدهند، حوادث دروغ جعل مىكنند و موضوع كوچكى را بزرگ مىكنند، براى اينكه آبروى روحانيت را در نظر مردم ببرند.
پيداست اين آبرو براى آنها خيلى اهميت دارد.
مىدانند كه اگر اين آبرو باشد يا نباشد چقدر تفاوت دارد.
بعضى نيز همين را فرموله مىكنند، لباس علمى و بحث استدلالى به آن مىپوشانند گويا بحث علمى مىكنند كه «بله؛ در حوزهى علميه، علم و تقوا نيست!»
نه آقا؛ انصافاً تقوا و قدس، در بين اين قشر، به نسبت، از همهى قشرهاى ديگر بيشتر است.» بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
#عالم_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
شاگرد علی علیه السلام-حکایتی درباره میثم تمار.pdf
حجم:
471K
📝 فایل PDF قسمت یازدهم مجموعهی #حکایت_ها
«شاگرد علی علیه السلام»
✅حکایت به مناسبت سالروز شهادت #میثم_تمار در بیان آیتاللهمصباحیزدی، ۱۳۷۹/۰۱/۲۵
🌐 @mesbahyazdi_ir
👈 اُف بر کسانی که...
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«امام[خمینی ره]، آبروى روحانيت را از زمان شيخ مفيد تا امروز هرچه بود مضاعف كرد و بالا برد.
قدرت روحانيت را در مقابله با بديها و ظلم و جور نشان داد؛ كه يك عالم چگونه مىتواند وارث موسى و عيسى و ابراهيم عليهمالسّلام و پيغمبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم باشد.
اُف بر كسانى كه قدر اين نقش عالى آن بزرگوار را نمىدانند و خيال مىكنند نسبت به روحانيت، دلسوز يا علاقهمندند!
اُف بر جهالت و بر غفلت اينها، كه چطور نمىدانند و نمىفهمند ارزيابى صحيح چگونه است!؟»
بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
#عالم_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5870546804105285148.pdf
حجم:
2.41M
📝 #جزوه | متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه. ۱۴۰۲/۴/۲۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
« [شما حوزویان] اين را بايد بدانيد كه وقتى شما در رفع ظلم از مظلوم مؤثريد، ظالم كينهى شما را در دل خواهد گرفت.
اين، امرى قهرى است كه وقتى در برانگيختن يك ملت براى مقابله با ستم، موجود مستعد و آمادهاى هستيد، بايد بدانيد كه ستم و ستمگر و زمينههاى ستمخيز، شما را نفى مىكنند و براى نفى شما دست به هر كارى كه بتوانند، مىزنند.» بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
#عالم_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
مرز بین جهاد تبیین و جهاد تبلیغ
جواد شاملو
رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون، در تبیین ضرورت و وجوب تبلیغ، از یک اصل فقهی استفاده کردند. ایشان ابتدا به وجوب حفظ نظام و کلام امام خمینی در این مورد اشاره کردند. سپس گفتند مقدمه حفظ نظام، حفظ ایمان مردم است. از آنجایی که مقدمه واجب خودش هم واجب است، پس حفظ ایمان مردم واجب میشود. ایمان مردم هم با تبلیغ حفظ میشود، پس تبلیغ واجب است و باید در اولویت اول حوزه قرار بگیرد. این استدلال در بیان وجوب تبلیغ، خود نکته مهمی در بر دارد. آن اینکه حفظ نظام، در گرو حفظ ایمان مردم است. چه رابطهای میان ایمان مردم و نظام وجود دارد؟ آنچه از این سخن رهبر گرامی استفاده میشود این است که مردم به خاطر خدا از نظام حمایت میکنند و آن حمایت مردمیای کارساز است که به خاطر خدا و در راه او و اولیای او باشد. مردم تنها به این دلیل میتوانند برای خدا از نظام دفاع کنند که نظام را به راستی اسلامی و در راه خدا ببینند و حس کنند که حمایت از خداوند، در گرو حمایت از نظام اسلامی است. تا امروز نیز همین قاعده نظام جمهوری اسلامی ایران را در برابر اینهمه خطرات و فتنههای گوناگون داخلی و خارجی محفوظ نگه داشته است. مردم وقتی برای خدا از نظام دفاع کنند، با همه هستی خود دفاع میکنند و حماسههایی همچون دفاع هشتساله را رقم میزنند.
اما حمایت الهی مردم از نظام، سه پیششرط دارد. شرط اول این است که نظام به راستی خدایی و در جهت پیشبرد اهداف و آرمانهای بلند مکتب اسلام ناب باشد و تلاش کند در جهت حکومت نبوی و علوی گام بردارد. نظام اگر خدایی نباشد، مردم ایران هم آن را خدایی نمیبینند. هر بخشی از نظام هم که خدایی نباشد، همین مردم مؤمن و خداپرست دست از حمایت آن میکشند. از همین رو حضرت امام راحل روزی که مردم باطن بخشهای غیر الهی نظام را دریابند، یومالله خواندند. شرط دوم این است که مردم متوجه الهی و اسلامی بودن نظام باشند. چراکه ممکن است حکومتی به واقع در جهت خدا و آرمانهای انسانی مکتب حق گام بردارد اما مردم تحت تأثیر شبههها و جنگ نظری و فکری دشمن، درست خلاف این را بپندارند. شرط سوم نیز این است که مردم خود باایمان باشند.
شرط اول مربوط به ساختارها و مسئولین است. ساختارهایی که برگرفته از مکتب اسلام باشد، ساختارهایی الهی است. اما مسئولین، آنهایند که با عملکرد بد خود میتوانند اسلامیت نظام را خدشهدار سازند.
شرط دوم، شرطی است که جهاد تبیین را میطلبد. جهاد تبیین یعنی نشان دادن نقاط قوت عملکرد نظام و رفع شبهات باطل در مورد نظام. جهاد تبیین مربوط به همه است. مسئولین باید با پیوست رسانهای قوی، عملکرد خوب نظام را به نمایش بگذارند. مردم علم غیب ندارند و توپخانه دشمن هم شبانهروز میکوبد. پس باید حسن فعلی و فاعلی نظام را تبیین کرد.
شرط سوم مربوط به نهاد حوزه و دین است و جهاد تبلیغ را ایجاب میکند. تبلیغ در راستای دفاع از ایمان و اعتقاد و فکر مردم است. ارزشها و آرمانها باید در مردم زنده باشد تا مردم با دیدن آنها در حکومت، به دفاع از حکومت برخیزند.
برای ادامه پشتگرمی ویژه نظام به مردم، نظام هم خود باید در راه بماند، هم در راه بودن خود را به مردم بنمایاند و هم مردم باید در راه بمانند. محرم و صفر، بیشتر از همه سومی را تضمین میکند و سومی از همه مهمتر است؛ چراکه پایه دیگر موارد است.
https://resalat-news.com/?p=88801
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh