◀️ یکی از نارسايىهاى آشكار حوزه
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«حوزه، نارساييهاى آشكارى دارد كه حاكى از عيوب موجود در آن است...
يكى از اين نارساييها، عدم گسترش كمّىِ متناسب روحانيت است.
درست است كه الآن روحانيت نسبت به آن وقتها، ده برابر يا به اعتبارى صد برابر شده است؛ اما درعينحال، هنوز ما گسترش كمّىِ لازم را نداريم.
يعنى مسجد و دانشگاه و روستا و كارخانه و سربازخانهاى كه روحانى ندارد و كشورى كه مسلمانانش از وجود روحانى بىبهرهاند، زياد داريم.
بنابراين، همين حجم عظيمى هم كه امروز مشاهده مىكنيد، از لحاظ كمّى گسترش لازم را ندارد.
اين، نارسايىِ آشكارى است كه كسى هم نمىتواند منكر آن شود.
در گذشته، در بعضى از شهرهاى بزرگ، ده نفر مجتهد وجود داشتند كه هركدام از آنان براى ادارهى دويست شاگردِ خوب كافى بودند؛ اما امروز يك نفر هم مثل چنين افرادى در آن شهرها نيست.
در بعضى از جاها، روحانيونى هستند كه توانايى علمى و فكرى لازم را ندارند و يا چندان تن به كار نمىدهند. البته بعضى كسان هم هستند كه خيلى خوبند؛ اما جاهايى هم اين اشكال وجود دارد.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«يكى ديگر از نارساييهاى حوزه، نارسايىِ آشكارِ عدم گسترش محتواى حوزه است.
ما مسائل حلنشدهى فقهى و كلامى، زياد داريم.
مجموعهى لازم معارف براى عالِم دين را هم خيلى كم داريم.
در جاهاى مختلف، روحانيونى را داريم كه آنچه را كه بايد بدانند تا يك عالم متناسب با امروز باشند، نمىدانند.
اين را هم تحت عنوان عدم گسترش كيفى - يعنى كمبود محتوايى حوزه - قرار مىدهيم.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
◀️ عدم گسترش در نشر و تبليغ
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«عدم گسترش در نشر و تبليغ، يكى ديگر از نارساييهاى حوزه است.
كتاب و امواج و روزنامه و مجلّه، به قدر كافى از حوزه منتشر نمىشود.
مبلّغ به قدر كافى از حوزه گسيل نمىگردد. الآن در آفاق دنيا - آفريقا و اروپا و آسيا - مرتّب از ما روحانى مىخواهند...
بعضى از آقايان اَعلام كه براى كارى به خارج از كشور تشريف مىبرند، وقتى برمىگردند مىگويند: «دانشجويان فلانجا را ديديم كه چقدر به روحانى احتياج داشتند. چرا كسى را به آنجا نمىفرستيد؟». مىگوييم: پس خوب شد كه شما براى معالجه به آنجا تشريف برديد و اين حقيقت را به چشم خودتان ديديد.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
◀️ علت نارسائیهای حوزه
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«علّتِ اوّل [نارسائیهای حوزه] اين است كه «فقه» كه كار اصلىِ ماست، به زمينههاى نوظهور گسترش پيدا نكرده، يا خيلى كم گسترش پيدا كرده است.
امروز، خيلى از مسائل وجود دارد كه فقه بايد تكليف اينها را معلوم كند؛ ولى معلوم نكرده است. فقه، توانايى دارد؛ ليكن روال كار طورى بوده است كه فاضلِ محقّقِ كارآمد، به اين قضيه نپرداخته است؛ مثل قضيهى پول...
عدم تحوّل، يعنى عدم پرداختنِ فقه به خود مسألهى فقاهت.
فقاهت، يك شيوه و روش براى استنباط آن چيزى است كه ما اسمش را فقه مىگذاريم، همان چيزى است كه تا اين درس را نخوانيد، ياد نمىگيريد كه چگونه بايد از كتاب و سنّت استنباط كرد. فقاهت يعنى شيوهى استنباط.
خودِ اين هم به پيشرفت احتياج دارد. اينكه چيز كاملى نيست؛ بلكه متكامل است. نمىشود ادعا كرد كه ما امروز ديگر به اوج قلّهى فقاهت رسيدهايم و اين شيوه، ديگر بهتر از اين نخواهد شد. نه؛ از كجا معلوم است؟ «شيخ طوسى» - ملّاى به آن عظمت - فقاهت داشت. فتاواى ايشان را در يك مسألهى فقهى ببينيد! امروز، كدام مجتهد حاضر است آنگونه بحث كند؟ آن فتاوا، ساده و سطحى است. مجتهدِ امروز، هرگز راضى نمىشود آن طور كار كند و استنباط نمايد. فقاهت، در دورههاى متعدّدى تكامل پيدا كرده است.
انسان، همينطور كه به تاريخ فقاهت نگاه مىكند، مقاطعى را مىيابد.
البته نظرات، مختلف است.
من تصوّرم اين است كه زمانِ «شيخ»، يك مقطع است و زمان «علّامه»، مقطع ديگرى است. «علّامه» مىگوييم، «محقّق» نمىگوييم؛ در حالى كه قاعدتاً اينها يكى هستند؛ براى اينكه بحث استدلالى در بساط «علّامه» زيادتر است و انسان بيشتر مىتواند بفهمد كه با مسئله چگونه برخورد مىكرده است؛ ولى در مورد «محقّق» به اين روشنى نمىشود فهميد. بعد، يك دورهى تقريباً دويست و پنجاه ساله مىگذرد. زمان «محقّق كركى» باز يك مقطع ديگر است و به طور واضح انسان مىفهمد كه كيفيت استنباط «محقّق كركى» با كيفيت استنباط «علّامه» فرق دارد. همان فقاهت است؛ ولى كامل شده است. بعد به مقطع بعدى مىرسد كه مقطع تلامذهى «وحيد بهبهانى» است كه آن، شكوفايى فقاهت اصولى است. صاحبِ «رياض» و صاحبِ «قوانين» و «شيخ جعفر» و «سيد بحر العلوم» و... در اين مقطع هستند. بعد به زمان «شيخ انصارى» و صاحبِ «جواهر» مىرسد كه البته اين مقطع و تحول در شيوهى فقاهت، در كار «شيخ» نسبت به كار صاحب «جواهر»، بيشتر آشكار است. هرچند كار صاحب «جواهر» هم كار نو و جديدى است؛ اما بعد از «شيخ انصارى» - به گمان قاصر اين حقير - اگر بخواهيم از مقطعى اسم بياوريم و بگوييم كه تحوّلى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آيتاللّه بروجردى» است كه يك مقطع و باب جديدى است كه آن بزرگوار در كار فقاهت باز كرد.
چه دليلى دارد كه فضلا و بزرگان و محقّقان ما نتوانند بر اين شيوه بيفزايند و آن را كامل كنند؟
اىبسا خيلى از مسائل، مسائل ديگر را غرق خواهد كرد و خيلى از نتايج عوض خواهد شد و خيلى از روشها دگرگون مىشود.
روشها كه عوض شد، جوابهاى مسائل نيز عوض خواهد شد و فقه، طور ديگرى مىشود. اين از جمله كارهايى است كه بايد بشود.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
حوزه و روحانیت
◀️ علت نارسائیهای حوزه امام خامنهای (حفظه الله تعالی) : «علّتِ اوّل [نارسائیهای حوزه] اين است كه
عيب دوم حوزه علمیه که بيش از عيب اوّل است و واقعاً درد بزرگى است...
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«عيب دوم، عدم گسترش كافى و لازم در باب كلام است كه اين، حقيقتاً فاجعه است.
از اين بالاتر و تلختر، فراموش شدن كلام است. حوزهى اسلام و حوزهى علميهى اهل بيت، در درجهى اوّل، حوزهى كلام و بعد حوزهى فقه بود و بزرگانِ فقهاى ما، متكلّمين بودند. شما نگاه كنيد، در حوزههاى ما «كلام» منسوخ است؛ در حالى كه امروز بيشترين تهاجم از سمت مباحث كلامى است.
همانطور كه مطرح كردم، ما در گذشته عقب نبوديم و هركس چيزى مىگفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولى امروز اين قدر مباحث كلامى در دنيا مطرح مىشود كه حوزهى علميه از آنها مطّلع نيست. مىدانيد امروز چقدر در دنيا مسألهى دينشناسى و فلسفهى دين، مورد بحث است و چه كسانى مىنويسند و مىگويند و تحقيق مىكنند و ما خبر نداريم؟ اين عيب بزرگى است.
البته كسانى از آحاد منتسب به حوزه، كارهاى باارزشى كردند و مىكنند؛ اما اين كار، كار حوزه - در شكل نظاميافتهى آن - نيست.
كارهاى افراد، غير از كارِ نظام است. نظام حوزه بايستى جواب بدهد. حالا يك نفرى پيدا شد و وارد منطقهاى گرديد و كارى كرد و محصولى هم داد؛ نمىشود اين را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در اين زمينه كارى نمىكند. اگر از كار كلامى صحبت مىكنيم، فوراً ذهن به نوشتن چهار كتاب بحث كلامى نرود. كار حوزه، نشر بيشتر نيست؛ بلكه توليد فكر تكاملى است.
چنانچه توليد افزايش يافت، نوبت به نشر هم مىرسد. نشر، مسألهى دوم است. اين طور نباشد كه خيال كنيم مثلًا ده كتاب در بارهى مسألهاى نوشتيم و قضيه تمام شد؛ نه. حوزه بايد در زمينههاى كلامى، فكرهاى نو توليد كند.
عزيزان من! امروز شبهههاى نو و خطرناكى وجود دارد. آن شبهههاى قديمى تمام شد. امروز، شبههى «ابن كمونه» را كسى مطرح نمىكند.
امروز شبهات عظيم در تمام زمينههاى كلامى وجود دارد. از اصل توحيد و لزوم دين بگيريد تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسألهى ولايت و مسائل گوناگونى كه در زمينههاى دينى و اسلامى وجود دارد، برسيد. همهى اينها مورد بحث است و امروز نسبت به همهى اينها شبهه وجود دارد.
چه كسى بايد به اين شبهات پاسخ دهد؟ مگر علما، مرزداران عقيده نيستند؟ آيا مرزهاى عقيده مدافع ندارد و رهاست؟ چه كسى در مقابل ايتام آل محمّد صلوات الله عليهم اجمعين كه بىدفاع در معرض اين امواج قرار گرفتهاند، جواب خدا را خواهد داد؟
نتيجه اين مىشود كه وقتى كسى بر جامعهى ما گستاخى كرد و يك شبهه را به صداى بلند گفت، به جاى اينكه ناگهان از ده نفر صدايى بلند شود و بدون عصبانيت و خشم، جواب شبهه را بدهند، عصبانى مىشويم و دعوا و جنجال مىكنيم؛ در حالى كه اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا كنيم؟
يك نفر مقالهاى مىنويسد و حرف بىمنطق و بىاستدلالى را بيان مىكند و يا با استدلال غلط و مغالطه جلو مىآيد - مثل قضيهِ معروفِ كشيدن عكس مار به جاى نوشتن آن - آنگاه بلافاصله ده، بيست مقاله و يا صد مقاله از حوزهى علميه قم بيرون مىآيد و در هر روزنامه و مجلّهاى جوابش داده مىشود و تمام مىشود مىرود. براى كسى كه عصبانى شود، جايى باقى نمىماند. چرا عصبانى شويم؟ حيف نيست كه حوزهى اسلام و اين دينِ منطقى و مستدل را متّهم كنند كه استدلالى نيست و شما اهل دعوا هستيد!؟ يك دروغ هم رويش بگذارند و بگويند شما اهل تكفيريد! ما چه كسى را تكفير كرديم؟ چقدر كافر هستند كه ما تكفيرشان هم نكرديم؟ امروز، حوزه كسى را تكفير نمىكند. پس عيب اوّل مربوط به فقه بود و عيب دوم كه به نظر من بيش از عيب اوّل است و واقعاً درد بزرگى است، مربوط به كلام است كه بايد زودتر به دادش برسيم. شما هم بايد چنين كنيد.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
عیب اساسی حوزه در امر تبلیغ.
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«حوزه، يك عيب اساسى در امر تبليغ دارد و آن اين است كه تبليغ از آن جدا شده است.
البته عدّهاى از حوزهى علميه در فصل تابستان يا در ايام محرّم و يا ماه رمضان، بر اساس بعضى از انگيزهها و نيازها، مجبور مىشوند به تبليغ بروند؛
ولى درعينحال، حوزه تبليغ و درس مربوط به آن را ندارد.
تبليغ هم يك كار و فنّ است و مىتواند يك علم باشد و هست و بايد تدريس شود.
يكى خوب و يكى بد در مىآيد، يكى حرفى كه مىخواهد بزند، عكس او را مىزند.
خيلى اتّفاق مىافتد كه بر اثر بلد نبودن، فردى چيزى بگويد و آن چيزى كه از حرف او استنتاج مىشود، عكس چيزى باشد كه نيت اوست و خودش هم ملتفت نيست!
يا مثلًا مىرود تبليغ كند؛ ولى روانشناسى تبليغى ندارد و با مردم حرفى را مىزند كه حرف آنها نيست! حرفى را كه بايد در دانشگاه زد، در روستا مىزند و حرفى كه بايد در روستا زده شود، در كارخانه مىزند! بنابراين، تعليم و روشيابى علمى و فراهم كردن مقدّمات علمى براى تبليغ - مثل روانشناسى اجتماعى - در حوزه نيست. فراهم كردن مواد تبليغ، مثل دستهبندى و مشخّص كردنِ مباحثى كه لازم است براى انواع مستمعين انجام گيرد، وجود ندارد.
مثلًا اگر خواستيد به فلان كشور برويد، اين مطالب لازم است؛ ولى در فلان كشور ديگر، اين مطالب مفيد نيست و به درد نمىخورد. در داخل كشور و در روستا يك طور است و در شهر بزرگ، طور ديگر. در تهران و دانشگاه و محيط طلبگى يك طور است و در روضهى زنانه، طور ديگر. اين دستهبندى در حوزه انجام نگرفته است. انواع تبليغ - صوتى و تصويرى - بايد از اينجا صادر شود.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنهای (مدظلهالعالی) :
«بزرگداشت جناب آقای #مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است.
مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک خصوصیّات منحصربهفردی داشتند که من در مجموعهی فضلای برجستهی قم که از قدیم میشناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضیشان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ #علم_فراوان، #فکر_خوب_و_نوآور، #بیان_رسا_و_واضح، #انگیزهی_تمامنشدنی_و_بینظیر، #خلقیّات_و_رفتارهای_شایسته_و_برجسته، #سلوک_و_معرفت_و_توجّه_معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند.
اینها در آقای مصباح جمع بود.» 1401/10/5
#عمار_انقلاب
#استاد_فکر
#حکیم_الهی
#فقیه_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
سالروز ولادت حضرت صدیقه اطهر سلام الله علیها و فرزند عزیزشان امام روح الله بر عاشقان ولایت، مبارکباد.
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«يكی از عوامل اينكه ما توانستيم اين راه را كه خب آسان هم نبوده ـ چه در دورهی قبل از انقلاب، چه بعد از انقلاب ـ همچين بیزاويه و بیمشكل حركت بكنيم، يكی از مهمترين عواملش اين علاقهی به امام عزيز (رضوان الله عليه) منهای مسائل مربوط به استادی ايشان و رهبری ايشان و بقيّهی جهاتی كه ايشان داشتند، بود.
شخص امام خمينی در دل ما جايی داشت كه هرگز نظير او را برای هيچ كس ديگر در دل خودمان نيافتيم، تا امروز هم نيافتيم.» ۷۸/۷/۱
📸تصویر عیدی امام خمینی به امام خامنهای
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«كليسا از لحاظ علمِ دين صفر است.
البته در بين كشيشها كسانى هستند كه پروفسورند و در رشتههاى گوناگون - مثلًا بيولوژى و گياهشناسى - درس خواندهاند.
اين علوم، علومى نيست كه به روحانيت كارى داشته باشد...
ولى درعينحال، از لحاظ تبليغى جلو است.
آنها بسيارى از فيلمها را ساختهاند كه ظاهرش هم نشان نمىدهد؛ اما تبليغِ مسيحيت است.
حتى دوستانِ خودِ ما در تلويزيون، ايام ژانويه و كريسمس كه مىشود، به مناسبت اينكه عدّهاى از هم ميهنان ما مسيحى هستند، از روى ملاطفت و يا مثلًا مجامله با آنها، چند فيلم مسيحى و كليسايى را پخش مىكنند.
من نگاه كردم، ديدم اغلب اينها تبليغ كليساست. آنكه اين فيلم را گذاشته، نفهميده است؛ اما كسى كه اين فيلم را مىبيند متأثر مىشود. كشيشى را در يك چهرهى نورانى نشان مىدهد كه فلان كار را مىكند. البته همه نوع كشيش داريم و من از آنها بىاطّلاع نيستم. هم كشيش خوب و هم كشيش بد داريم؛ اما غرضم «تبليغات» است كه ما آن را نداريم.
اين كارها، كارهايى نيست كه يك شبه انجام گيرد. امروز اگر شما در اين زمينهها شروع به كار كرديد و توليد امواج صوتى و تصويرى - بخصوص تصويرى - داشتيد، شايد ده سال ديگر، اين توانايى براى حوزه به وجود آيد؛ ولى ما فعلًا اين را نداريم.
از هنر استفاده نمىكنيم...
اهتمام به امر تبليغ به عنوان امرى كه مربوط به نظام است، در حوزه نيست.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«اگر حوزه كارش به آنجا برسد كه طلبه نسبت به مسائل انقلاب، احساس بىتفاوتى كند، خطر بزرگى است و نبايد بگذاريد چنين شود. يكى از مهمترين وظايف هر مجموعهى مسئولى در حوزهى علميهى قم و بقيهى حوزههاى علميه، اين است.
طلبهها بايد در صفوف مقدّم باشند.
اگر جنگ پيش مىآيد، طلبه بايد در صفوف مقدّم جنگ باشد و اين را ارزش قرار بدهد. اين، حقيقتاً يك ارزش است. آن كسى كه در حوزهى علميه مشغول درس خواندن است، به مجرّد اينكه اذان حرب و جهاد بلند شد، به سمت جهاد فى سبيل الله ميشتابد، اصلًا قيمتى برايش متصوّر نيست. بهترين عناصر طلبه، آن كسى است كه همين روحيه را در خود داشته باشد و بپروراند تا مشمول آن حديث «من لميغز و لميحدّث نفسه بغزو ماتٍ على شعبةٍ من النّفاق» نشود. اگر هم مانعى پيش آمده و نميتواند عملًا وارد ميدان جنگ شود، دلش براى ميدان جنگ بجوشد و روحش در آنجا باشد؛ يعنى «حدّث نفسه بغزو» باشد. اين، ارزش بسيار والايى است. اين روحيه بايد زنده بماند. حوادث گوناگونى براى انقلاب هست؛ طلّاب بايد حاضر و آماده باشند. مسئلهى آمريكا پيش مىآيد، اظهار نفرت از دشمنان و مستكبران پيش مىآيد، مسائل خليج فارس پيش مىآيد، مسائل گوناگون ديگرى پيش مىآيد؛ طلبه اوّل كسى باشد كه احساس كند مسئوليتى دارد و آن مسئوليت را استفسار كند، ببيند چيست. هنگامى كه مسئوليتش مشخّص شد، در جاى مسئوليت خودش باشد. اينها با طلبگى ميسازد.»
در ديدار با مجمع نمايندگان طلّاب و فضلاى حوزهى علميّهى قم 1369/11/4
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
دعوت مردم به حضور و ایستادگی در میدان، وظیفه هر روحانی، عالم و مرجع.
#انتخابات
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«مسئلهی حضور مردم در صحنه ــ که جزو لوازم حتمی ادارهی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است.
تواصی به حق وظیفهی همه است؛ روحانی باشد، استاد دانشگاه باشد، منبر باشد، صداوسیما باشد، مسئول سیاسی باشد، مدیر فلان دستگاه باشد، عالِم باشد، مرجع باشد، هر کسی باشد، وظیفه است. مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند.» 1402/10/19
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔷 لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی.
امام محمد باقر - علیه السلام - می فرماید: فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست.
(تحف العقول ص ۲۸۶. مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۴۳)
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
⬛️ زندگی امام هادی علیه السلام یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، خصوصیات این امام بزرگوار عبارت است از: مرگ در جوانی، جهاد در سراپای عمر، کوشش در راه خدا بی قید و شرط، نهراسیدن از مشکلات، نترسیدن از قدرتها و قدرتمندها، وقار و سکینهی در راه خدا، عبودیت و خضوع در مقابل خدا.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۳۶۰/۲/۱۸
🆔 @leader_ahkam
◀️ استقلال یا عدم استقلال حوزه
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«البته اين نكته را نيز بگويم كه امروز هم تا ما يككلمه حرف مىزنيم، بدخواهان مىگويند اينها مىخواهند حوزه را دولتى كنند! خير؛
من قوياً اين ادّعا را تكذيب مىكنم.
البته دولت، دولت اسلامى است،... اما من اعتقاد ندارم كه حوزه بايد وابسته به يك تشكيلات ديگرى شود.
اين اعتقاد، متعلّق به حالا نيست.
از سابق - قبل از انقلاب و بيشتر پس از انقلاب - كه اين قضيه مطرح مىشد كه آيا اگر دولت اسلامى باشد، بازهم حوزه بايد تشكيلات جدايى داشته باشد يا خير؟
من جزو كسانى بودم كه مستدلًّا و با تكيه بر ادلّهى قوى، معتقد بودم كه حوزه بايد مستقل باشد.
الآن هم عقيدهام همين است. از كسى هم نمىخواهم تقيه كنم؛ ملاحظهى كسى را هم نمىكنم.» 1374/9/13
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایتی از دیدار امام خامنهای در دوران جوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی؛
🔻او پرشور ، با اخلاص، پر از صدق و صفا، شجاع و صریح بود.
📎 گفتگو با رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت شهید نواب صفوی را در آدرس زیر ببینید:
https://khl.ink/f/32008
27 دیماه سالروز شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی و همرزمانش بدست دژخیمان رژیم پهلوی.
کانال "حوزه و روحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔶 الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.
🔷 امام محمد تقی جواد الائمه - علیه السلام - فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت نماید.
«بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۶۵، ح ۳»
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 نماهنگ | پدر امت
✏️ رهبر انقلاب: این روزها مصادف است با عید مبارک ولادت امیر مؤمنان (سلام اللّه علیه) که پدر امت بود. مردم ما روز سیزدهم رجب را «روز پدر» نامیدهاند.
✏️ امام بزرگوار ما در حق این ملت و در حق این کشور پدری کرد.
✏️ پدر امت، یعنی مظهر مهربانی و رحمت و مظهر اقتدار و صلابت و شخصیت؛ استحکام شخصیت پدرانه، در کنار محبت و مهربانىِ پدرانه. علاوهی بر اینها، امام پدر جنبش اسلامىِ امروز در دنیای اسلام است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
⭕️ تمدید ثبت نام کشوری طرح ولایت دانشجویی - نوروز ١۴٠٣
📌 دوره نیمه متمرکز | چهار کتاب اول
🗓 زمان برگزاری: ٢۴ اسفند تا ١۶ فروردین (مصادف با ماه مبارک رمضان)
🟧 تمدید ثبت نام تا ١٠ بهمن ماه از طریق:
🌐 Hamzevasl.ir
📍مکان: شهر مقدس قم
👈 اطلاعات بیشتر از طریق:
☎️ برادران: 09962867500
☎️ خواهران: 09387804161 و 09231554162
#مبانی_اندیشه_اسلامی
#طرح_ولایت
📱@hamzevasl
11 بهمن ماه سالروز ولادت #استاد_فکر، حضرت علامه #مصباح_یزدی را گرامی میداریم؛
امام خامنهای (مدظله العالی) :
ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.
https://khl.ink/f/47016
هدیه به روح مطهر حضرت استاد علامه مصباح یزدی، سوره فاتحه و صلوات را قرائت کنیم.
کانال "حوزه و روحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«همه چیز از او روئید.
همه چیز بود، او نبود در روزگاری و ما هیچ چیز نداشتیم.
همین ایران بود، همین ملت بود، همین موقعیت جغرافیایی بود، همین فقه بود، همین قرآن بود، همین نهج البلاغه بود، اما او نبود، هیچ چیز نبود، هیچ چیزی نداشتیم، بعد او پدید آمد.
قدم در صحنه گذاشت؛ مثل وجودی که ماهیات را هستی میبخشد، تحقق میبخشد؛ مثل روحی که به کالبدی دمیده میشود و اجزای آن کالبد را زنده میسازد، ما را زنده کرد.»
12 بهمن سالروز ورود حضرت #امام_خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) به ایران عزیز را گرامی میداریم.
کانال "حوزه و روحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل امام خامنهای درباره زندگی سراسر مبارزه و مجاهدت حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام؛
#یا_باب_الحوائج
کانال "حوزه و روحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 انتشار بمناسبت عيد انقلاب
📹 روایت رهبر انقلاب از حرکتی که در لحظه اعلام پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۵۷ انجام دادند
🔹️تا مدتها فکر میکردم نکند خواب باشم
🌷 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ | جمهوری اسلامی ایران حرم است
🎙 شعرخوانی آقای میلاد عرفانپور در حضور امام خامنهای رهبر معظم انقلاب
#جمهوری_اسلامی_ایران
کانال "حوزه و روحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🌹 «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الّذِى فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ؟».
🔷 امام حسين (ع) فرمود: «پروردگارا! آن كه تو را نيافت، چه يافت و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟».
(بحار الانوار، ج 95 ص 226 ح3 )
🆔 @leader_ahkam