eitaa logo
حوزه و روحانیت
157 دنبال‌کننده
131 عکس
26 ویدیو
2 فایل
بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) درباره حوزه و روحانیت
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی جهانی فقه شیعه، وظیفه حوزه امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «ما يك مجله‌ى علمى فقه لازم داريم كه مباحث فقهى را با زبان علمى فقه - يعنى زبان عربى - بيان كند. اگر كسى هم خواست فارسى بنويسد، مى‌نويسد؛ اما زبان اصلى مجله بايد عربى باشد. محققان يك مجله‌ى فقه تهيه كنند و در آن مقاله بنويسند؛ يكى از فضلاى آبرومند هم يكى از درسهايش را تعطيل كند و بيايد مسؤوليت اين مجله را به عهده بگيرد. مگر فايده‌ى اين مجله براى پيشبرد فقه اسلام، كمتر از فايده‌ى آن درس است‌؟ محققان، بزرگان و فضلا، موضوعات جديد فقهى را بنويسند؛ تحقيق كنند؛ نقد كنند؛ فقه را پيش ببرند و دنيا را از فقه شيعه آگاه كنند.» بيانات در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ بهمن 1370 به کانال "حوزه وروحانیت" بپیوندید؛ https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنه‌ای (ادام الله ظله) : «در جمع طلاب و فضلاى ما استعدادهاى درخشانى هستند؛ در ميان اينها علامه‌ى حلى‌ها و محقق حلى‌ها و شيخ انصارى‌ها پيدا مى‌شود؛ اينها كجايند؟ بعضى در غم معاش، بعضى هم در غم پيدا كردن كان يكونِ يك كتاب درسىِ مشكل! اقعاً چه كار كنند؛ كسى نيست اينها را پرورش بدهد! [؟]» بيانات در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ بهمن 1370 به کانال "حوزه وروحانیت" بپیوندید؛ https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «گزينش حوزه چه‌طورى است‌؟ دو نفر از آقايان اساتيد، يك نفر را گواهى مى‌كنند؛ از كجا او را مى‌شناسند؟ ما اول انقلاب كسانى را داشتيم كه نامه‌يى از فلان پيشنماز فلان محله مى‌آوردند كه در آن نامه، اين شخص تأييد شده بود؛ او هم اين نامه را مثلاً به سپاه يا كميته مى‌برد و به او شغل مى‌دادند؛ اما بعد معلوم مى‌شد كه اين فرد منافق است! وقتى مى‌گفتيم چرا چنين شخصى را تأييد كرديد، مى‌گفتند ابوي‌شان مرتب به نماز ما مى‌آمد! اگر پدرش به نماز شما مى‌آمده، به اين جوان كه جزو فلان گروه ضددين يا مثلاً منافق است، چه ارتباطى دارد؟! مدرّس نگاه مى‌كند، ظاهر حال را مى‌بيند؛ لزوماً مأمور به تحقيق از باطن حال هم نيست؛ اين‌كه ملاك گزينش نمى‌شود! گزينش مهم است و از اينها دقيقتر است بيانات در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ بهمن 1370 به کانال "حوزه وروحانیت" بپیوندید؛ https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «حوزه‌ى علميه، يك موجود هميشه زنده است؛ اما حيات آن به دست ما و به دست هر نسل ديگر است. اگر من و شما زندگى و جوهر حيات را در حوزه تزريق نكنيم، حيات حوزه ضعيف خواهد شد و به نسلهاى بعد نخواهد رسيد. حوزه مربوط به افراد نيست افراد مى‌روند، حوزه مى‌ماند اما حيات مستمر و تاريخى حوزه، وابسته به جهاد و تلاش افراد است. ما مى‌توانيم بد عمل كنيم العياذ باللّه و نتيجه‌ى بد بگيريم؛ يا خوب عمل كنيم و نتيجه‌ى درخشان بگيريم. پس عمل ماست كه تأمين‌كننده و تعيين‌كننده‌ى آينده و آثار و ثمرات حوزه است.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
نقش طلاب در حیات و مثمر بودن حوزه امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «چه بكنيم كه اين حوزه مثمر بماند؟ يك مسئله اين است كه طلاب علوم دينى و فضلاى جوان، آيا براى سازندگى و براى آينده‌ى حوزه نقشى دارند يا نه؛ جواب اين است كه بلى، دارند. هركسى نقش خودش را دارد. در يك مجموعه، همه‌ى افراد داراى نقشند. در يك بدن سالم، هر سلولى مشغول كار است. اگر هركدام ما در آنجايى كه هستيم، كار خود را خوب انجام بدهيم، به سلامت مجموعه كمك كرده‌ايم؛ اما اگر هركدام ما كار خود را خوب انجام ندهيم، به قدر شعاع وجودى خود، به سلامت مجموعه ضربه زده‌ايم؛ «رَحِمَ اللهُ امرَأً عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فأتقَنَه». كار را بايد متقن و خوب انجام داد؛ درس را بايد خوب خواند؛ اخلاق را بايد رعايت كرد؛ تدين را بايد در زندگى خود اصل دانست؛ ممشاى بزرگان را در آداب زندگى، در خلقيات عبادى و عملى بايد اسوه و الگو قرارداد. چيزهايى هم هست كه البته به تطور زمان متطور مى‌شود؛ آن‌ها را هم بايد متطور و متحول كرد. پس افراد حوزه، از بزرگ و كوچك، تا طلبه‌ى تازه به حوزه آمده، در عمل شخصى خود مى‌توانند نقشى ايفا كنند كه آن نقش در سلامت حال و آينده‌ى حوزه اثر خواهد گذاشت.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
نقش طلاب در حیات و مثمر بودن حوزه امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «اگر طلبه‌ى امروز ما به درس خواندن بى‌اعتنايى كند، يا به ديانت و تعبد و تلاش فردىِ اخلاقى خود بى‌اعتنا بماند، يا استعداد خود را به كار نيندازد، يا هدف خود را گم كند مثل كسى كه به طرف مقصدى در حال حركت است، اما وقتى وسط راه به قهوه‌خانه‌ى خوش آب و هوايى رسيد، همان‌جا پياده بشود و لنگر بيندازد و همان‌جا بماند و هدف را فراموش كند يا اگر در اثناى راه منظره‌يى به چشمش خورد، نشناخته و ندانسته به سمت آن راه بيفتد و از هدف غافل بشود، همه‌ى اين‌ها آفات راه ماست. طلبه بايد راه را با معرفت و علم و يقين انتخاب كند و با معرفت و علم و يقين هم آن را ادامه دهد؛ آنچه كه مربوط به فرد طلبه است، اين‌هاست.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
لزوم استفاده حوزویان از ابزار روز برای تحقیق امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «اين مجموعه‌يى [حوزه علمیه] كه امروز به يك معنا چشم اميد جهانى به اوست، بايد خودش را با شرايط و امكانات و پيشرفتهاى زمان هماهنگ كند؛ همين درس را بخواند، همين علم را بياموزد، همين سلوك اخلاقى و معنوى را داشته باشد؛ اما از ابزارهاى جهان هم استفاده كند. اين نمى‌شود كه در دنيا كامپيوتر باشد؛ سرعت از ساعت و دقيقه به ثانيه رسيده باشد؛ براى ذره ذره‌هاى وقت و انرژى حساب باز بشود؛ دانشگاهها و مراكز پژوهشى عالم براى دانشجويان و محققان و خرده‌محققانِ خودشان امكانات تحقيق را فراهم كنند؛ اما ما طبق همان شيوه‌هاى قديمى كه يك روز بزرگان ما (قدّس الله اسرارهم الشّريفة) عمل مى‌كردند چون دستشان خالى بود عمل بكنيم؛ مگر چنين چيزى ممكن و رواست‌؟ اصلًا جايز نيست. اين‌ها چيزهايى است كه بايد تطور پيدا كند. نمى‌شود شما امروز كه مى‌خواهيد از اينجا به تهران برويد، الاغى پيدا كنيد و سوار آن بشويد و قدم‌به‌قدم از اينجا به كوشك نصرت، از آنجا به على‌آباد و نقاط ديگر برويد، تا بعد از چهار، پنج روز به تهران برسيد؛ چنين چيزى امكان ندارد. شما يك ماشين پيدا مى‌كنيد و سوار آن مى‌شويد و يك ساعت، دو ساعت ديگر به تهران مى‌رسيد؛ اين وسيله در اختيار ماست.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
لزوم کار دسته جمعی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «كارهاى ما دسته‌جمعى نيست. من يك‌وقت عرض كردم كه از اين جهت، مثل جناب ابى ذر (سلام‌الله‌عليه) هستيم كه "يعيش وحده و يموت وحده". همه‌ى كارهاى ما تنهاست: از استاد، تنها درس مى‌گيريم و تنها مطالعه مى‌كنيم. گرچه مباحثه‌مان هم كار دو نفرى است، اما تنهاست؛ يعنى اشتراك فكرى نيست. يك روز زيد مى‌خواند، عمرو شاگرد او مى‌شود و گوش مى‌كند؛ فردا عمرو مى‌خواند، زيد شاگرد او مى‌شود و گوش مى‌كند؛ يعنى كار فردى است. كار دسته‌جمعى، اشتراك مساعى و ابزارهاى مناسب را جمع كردن و آوردن، كارهاى جديد دنياست. جديد كه عرض مى‌كنيم، اين بخش آن خيلى هم جديد نيست؛ تقريباً قديمى است؛ اما درعين‌حال ما هنوز با آن چندان آشنا نيستيم.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
شناسايى و طبقه‌بندى استعدادها در حوزه امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «استعدادهاى درخشان را در ميان حوزه جمع‌آورى و طبقه‌بندى كنيم؛ اين از كارهايى است كه امروز در دنيا رايج است. نمى‌شود بگوييم كه اين درس هست؛ هركس مى‌خواهد بيايد، بيايد؛ هركس هم نمى‌خواهد، نيايد؛ ما اين‌طورى درس مى‌دهيم و ملاحظه‌ى اضعف مأمومين را مى‌كنيم! مگر چنين چيزى مى‌شود؟ بايد براى اقواى مأمومين هم يك درس ويژه گذاشت. استعدادها بايد شناسايى و طبقه‌بندى بشود؛ آن استعداد درخشان بركشيده شود و به او آموخته شود و از او استفاده شود؛» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
حوزه و روحانیت
لزوم استفاده حوزویان از ابزار روز برای تحقیق امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «اين مجموعه‌يى [حوزه ع
اکتفا به مهتابی! امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «[حوزویان] نيايند بگويند كه بزرگان ما همان‌طور درس خواندند و به آنجاها هم رسيدند. در حقيقت، بزرگان ما ابزار و وسيله‌اى نداشتند. اگر كسى مثل ابن سينا در دنياى امروز با امكانات امروز درس مى‌خواند، كارى مى‌كرد كه تا هزار سال ديگر دنيا مديون او باشد؛ همچنان كه در آن دوران و به حسب آن زمان كارى كرد كه هزار سال دنيا مديون او شد. آن‌ها امكانات نداشتند، همان‌طور زندگى كردند؛ اما امروز امكانات و پيشرفتها هست؛ ما از پيشرفت كه نبايد فقط لامپ مهتابي‌ش را در اتاقمان بياوريم! بايستى به دنبال ابزار كار باشيم؛ و اين چيز بسيار حائز اهميتى است؛ نمى‌شود از اين‌ها گذشت.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «طلاب بايد ارزشهايى را به عنوان ارزشهاى ثابت و زوال‌ناپذير همواره به ياد داشته باشند؛ كه از جمله‌ى آن‌ها، ارزش علم و ارزش جهاد است. ارزش جهاد را دست كم نگيريد. طلبه‌ى جهادگر، طلبه‌ى تلاشگر، طلبه‌ى بسيجى، طلبه‌يى كه آماده است تا در ميدانهاى خطر حضور پيدا كند، اين طلبه است كه اگر با ابزار علم مجهز شد، آن وقت دنيايى در مقابل او ديگر تاب نمى‌آورد.» سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
اهمیت تهذیب امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «طلبه بايد با دعا، با ذكر و با مناجات انس پيدا كند. طلبه بايد زندگى خود را يك زندگى دينىِ محض بكند. طلبه بايد دل خود را پاك و صاف كند، تا وقتى در مقابل انوار معرفت و توفيقات الهى قرار گرفت، تلألؤ پيدا كند؛ برادران! بدون اين‌ها نمى‌شود. ما كسانى را داشتيم كه از لحاظ علمى، مراتب بالايى هم داشتند و مغزشان قوى بود؛ اما دل و روحشان ضعيف و آسيب‌پذير بود. وقتى اينجا آن بنيه‌ى معنوى و دينى ساخته نشود، آنجا كه پاى مقام و امكانات مادّى به ميان مى‌آيد، انسان مى‌لرزد؛ آنجا كه پاى فداكارى به ميان مى‌آيد، انسان مى‌لرزد و نمى‌تواند جلو برود؛ آن وقت چطور مى‌شود يك ملت و يك مجموعه را هدايت كرد؟» سخنرانی رهبر معظم انقلاب در اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم؛ یکم اسفند 1370 کانال پذیرش حوزه eitaa.com/pazireshhowzeh کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei