#فقه_حکومتی
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«روى آوردن به «فقه حكومتى» و استخراج احكام الهى در همهى شئون يك حكومت، و نظر به همهى احكام فقهى با نگرش حكومتى يعنى ملاحظهى تأثير هر حكمى از احكام، در تشكيل جامعهى نمونه و حيات طيبهى اسلامى امروز يكى از واجبات اساسى در حوزهى فقه اسلامى است؛
كه نظم علمى حوزه، اميد برآمدن آن را زنده مىدارد.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
#انگیزههی_شوم
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«انگيزههايى وجود دارد كه مىكوشد حوزه را نسبت به نظام اسلامى، بىاعتنا يا بدبين سازد و متقابلًا، نظام اسلامى را نسبت به حوزه، بىاعتنا يا بيگانه بدارد.
هم در حوزه و هم در محيطهاى تصميمگيرى مسئولان نظام،
بايد با اين انگيزهها مقابله و در برابر آنها هشيارى نشان داده شود.
تشكيل جمهورى اسلامى، بزرگترين آرزوى برآوردهشدهى صالحان و برجستگان علماى اسلام است.
بايد آن را قدر شناخت و در تكميل و تصحيح و تقويت آن، نفس و نفيس را بايد نثار كرد.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
👈تاثیر شناخت درست موضوع در تصحیح شناخت حکم الهی👉
امام خامنهای (حفظهاللهتعالی) :
«مجموعهاى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهىاند، بايد [در حوزه] مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همهى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد.
بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
#اجتهاد_جواهری
#فقه_پویا
#مجتهد_آگاه_به_زمان
#اجتهاد_سیاسی
#فقه_حکومتی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنهای (حفظهاللهتعالی) :
«فقه، محور تلاش علمى حوزههاى علميه بوده است و همواره نيز بايد باشد... با اين حال ديگر علوم اسلامى مانند تفسير و حديث و فلسفه و كلام و رجال و غيرها، بايد مورد اهتمامى كامل و در متن اصلى برنامههاى حوزه باشد و براى آنها مدارس تخصصى تشكيل گردد، تا اين علوم كه حوزهى علميه زادگاه و پرورشگاه آن است، از مهد خود بيگانه نگردد و در آنها، حوزه به بيرون از خود نيازمند نشود.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
شهادتِجنابِمسلمبنعقیل(ع) تسلیتباد.
«مسلم» نداشت کوفه، مسلمان زیاد داشت
👈 تاثیر عظیم حضور علمای موجه و پیرمردان محترم عالم در میدان 👉
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«در كشور ما، لااقل از چند قرن پيش به اين طرف، روحانيت به خاطر وضع خاص خود و ارتباطى كه با مردم داشته و اعتقادى كه مردم نسبت به آن داشتهاند، منشأ تحولات مهم اجتماعى و دينى و سياسى بوده و يا در اين تحولات نقش بسزايى داشته است.
از جمله در ماجراى مشروطيت، در ملى شدن صنعت نفت در آخر سالهاى دههى بيست و اوايل سى و واضحتر از همه، در پيروزى انقلاب اسلامى و نيز در گسترش اين نهضت.
البته نبايد هم خيال كرد كه فقط طلّاب جوان و پرحرارت و پرشور بودند كه در اين اجتماعات عظيم پيش از پيروزى، تأثير گذاشتند. اينطور نبود.
همهى آقايانى كه دستاندركار اين امور بودند، مىدانند كه در شهرستانها، حضور علماى موجه و پيرمردان محترم عالمى كه مردم به آنها اعتقادى داشتند، بسيار مؤثر بود.
اگرچه اين افراد سابقهاى هم در مبارزات نداشتند نه به زندان افتاده بودند، نه مبارزهاى كرده بودند و نه اعلاميهاى نوشته بودند اما وقتىكه در اين سال آخر و ماههاى آخر قبل از پيروزى، تشخيص دادند كه بايد وارد ميدان شوند، وارد ميدان شدند و حضور ايشان، تأثير عظيمى در جلب همهى طبقات مردم داشت.» 25 بهمن 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
#آبروی_هزارساله
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«ما نبايد خيال كنيم آبروى نسل فعلى روحانيت موجب اين شد كه مردم به سمت انقلاب اسلامى گرايش پيدا كنند. نه؛ اين اشتباه است.
بلكه آبروى هزارسالهى روحانيت، كه يك ذخيرهى تمام نشدنى بود، موجب اين پيروزيها و موفقيتها گرديد.
اين #آبروى_هزارساله، عبارت است از آن اعتبارى كه در طول قرنهاى متمادى، از علم و تقواى علماى بزرگ به دست آمده است.
يعنى #علامهى_حلى در اين مجموعه نقش دارد؛ #محقق نقش دارد؛ #مجلسى نقش دارد؛ #شهيدين نقش دارند، #شيخ_طوسى نقش دارد، #سيد_مرتضى نقش دارد؛ #شيخ_انصارى نقش دارد؛ علماى بزرگ در قرنهاى متمادى در نجف نقش دارند؛ بزرگان قم نقش دارند؛ مرحوم #حاج_شيخ نقش دارد، و مرحوم #آقاى_بروجردى نقش دارد.
يعنى هزاران انسان برگزيده، عمرهايشان را به طهارت و تقوا گذراندند، مجموعههاى علمى سطح بالا به وجود آوردند و آثار علمى ارائه دادند، تا بتدريج يك جامعه و يك ملت را به روحانيت به صورت بنيادين معتقد كردند.
اين نيست كه عدهاى؛ مردم يك عهد و زمان و نسلى، كسى را بخواهند، اما نسل بعد نخواهند. وقتىكه محبتى، بنيادى و عميق شد، به مثابهى خصال انسانى، از نسلى به نسل ديگر به ارث مىرسد.» بهمن 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
پرهیز از منبر رفتن بدون مطالعه
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«شما که در رشته وعظ و تبليغ تلاش مىكنيد. بسيار خوب؛ گفتهها و گفتارها بايد عالمانه باشد.
از سخن سست بايد پرهيز شود.
از منبر بىمطالعه بايد اجتناب شود.
بهترين گفتهها و آخرين گفتههاى جديد دربارهى مسائل اسلامى، بايد دانسته شود.
البته ممكن است چهار منبر كمتر برويم؛ اشكال ندارد.
انسانى كه خوب بخواهد بگويد، ناچار است كمتر بگويد،... البته بايد زحمت بكشيم؛ چارهاى نيست.»
بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
آیتالله العظمی مرعشی نجفی درباره پدر رهبر معظم انقلاب: اگر رساله میداد همتراز مراجع نجف میشد.
در مقدمه کتاب «زندگی اینجاست» نقل قولی از آیتالله العظمی مرعشی نجفی که آقاسیدجواد را به خوبی میشناخت و با او همشهری بود، آمده است. ایشان میگوید: «اگر آقاسیدجواد رساله میداد در تراز مراجع نجف بود، اما متواضع بود و نمیخواست خود را مطرح کند.»
کتاب «زندگی اینجاست» با نویسندگی مهدی قزلی به مرور کوتاهی از برخی خاطرات و زوایای زندگی آیتالله سیدجواد خامنهای اختصاص پیدا کرده است؛
در ادامه برخی از نکات مهم کتاب را مرور خواهیم کرد.
اسم بامسمای کتاب از یکی از خاطرات آیتالله سید جواد خامنهای انتخاب شده است و نشان از دلدادگی و ارادت ایشان به امام رضا علیهالسلام دارد. در پشت جلد کتاب درباره این خاطره آمده است: «پای آقاسیدجواد که به مشهد رسید، چرخی که در کوچه پسکوچههای تنگ دوروبر حرم زد، چشمش که خیره ماند به تلألو گنبد، پاگیر شد، شاید حتی پاشکسته. با خودش گفت: زندگی اینجاست.»
آقاسیدجواد «در مشهد از اساتید بزرگ و متنوعی استفاده کرد؛ حاجآقا حسین قمی، میرزا محمد آقازاده (پسر آخوند خراسانی)، حاج فاضل خراسانی، میرزا مهدی اصفهانی. فلسفه را هم پیش آقابزرگ حکیم شهیدی و شیخ اسدالله یزدی خواند.» ایشان «پنج، شش سال از درس میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) و آقاضیاء عراقی استفاده کرد و وقتی برمیگشت از همهشان اجازه اجتهاد داشت.»، «در ایام تحصیل در نجف، او و آیتالله میلانی و علامه طباطبایی دوست و معاشر بودند.»
آقاسیدجواد رفاقت بسیار نزدیکی با علامه طباطبایی داشت. «با اینکه علامه از آقا کوچکتر بود، سالهای با هم بودن در نجف، زبان مشترک و همشهری بودن، رابطه این دو را صمیمی کرده بود. انس روحی داشتند با هم. گاهی صبحها میآمد خانه آقاسیدجواد و با هم مینشستند به بحث. همه جور بحثی بود. حتی گاهی دو فقیه، کتاب تحریر اقلیدس را با هم میخواندند و درباره قضایای هندسی با هم صحبت میکردند.»
اگر آقای خمینی خروج کند
اولین کسی که با او بیعت میکند، خودم هستم
«وقتی ماجرای امام خمینی با شاه و رژیم بالا گرفت، سیدجواد گفته بود: اگر آقای خمینی خروج کند، اولین کسی که با او بیعت میکند، خودم هستم.»
ارتباط آقاسیدجواد خامنهای با امام خمینی به سالها پیش بازمیگشت و واسطه دوستی این دو نفر، رفیق مشترک آنها؛ یعنی میرزا ابوالفضل نجمآبادی بود که نامهای به آقاسیدجواد نوشت و حاجآقا روحالله را به ایشان معرفی کرد. یکی دو روز بعد آقاسیدجواد رفت دیدن حاجآقا روحالله. در همین دیدار شیفته او شد. میگفت: «مرد متدین و فاضل و آراستهای است.» با هم رفیق شدند. بعد از آن هر وقت حاج آقا روحالله میآمد مشهد، آقا سید جواد به او مهمانی میداد. پسرهایش وقتی در قم طلبه شدند، میرفتند دیدن حاجآقا روحالله و پای درسش مینشستند و سلام او را به پدر و سلام پدر را به او میرساندند.»
پدر رئیسجمهور با آقاسیدجواد تفاوتی نداشت
سادهزیستی آقاسیدجواد قبل و بعد از انقلاب هیچ تفاوتی نکرد. «گاهی در سرمای زمستان با پیت خالی میایستاد در صف خرید نفت کوپنی. وقتی مردم پدر پیر رئیسجمهور را در صف میدیدند، اصرار میکردند که: اجازه بدهید نفت را برایتان بفرستند یا حداقل بگذارید جای شما در صف بایستیم. آقاسیدجواد ولی میگفت: کار خودم را باید خودم انجام بدهم، تا روی پا هستم و توان دارم.»
«وقتی پدر رئیسجمهور وقت از دنیا رفت، کل اسباب و اثاثیه خانهاش (غیر از کتابها) حدود چهل هزار تومان ارزشگذاری شد. شاید میشد با این پول یک یخچال و یک اجاق گاز نو خرید.»
https://kayhan.ir/fa/news/268364
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🎉عید غدیر را فرمودهاند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همهی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت، در زمینهی حکومت، در این حادثه غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک».نه اینکه پیغمبر مسئله امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود.
بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساسترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی. بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیهی شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛ نعمت کامل شد، دین کامل شد. (۱۵ آذر ۱۳۸۸)
🆔 @leader_ahkam