Ebneaghil049.m4a
19.45M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_چهل_نهم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۵۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil050.m4a
19.16M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاهم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۵۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
[@Nooremojarrad_com]A14431016.mp3
26.35M
🎙پای درس اخلاق آیتالله حسینی تهرانی( ۳ )
✳️ اگر کسی خودش را از دنیا فارغ نکند و محبت آن را از قلبش خارج نکند؛ نمیتواند شیرینی محبت خدا را بچشد.
🔸انسان باید آنقدر کوچک بشود تا اینکه خودش را فراموش کند؛ نه اینکه بر خلافش باشد که منیّت آن بزرگ شود و اگر اینطور باشد عبادت آن شخص هیچ فایده ای ندارد...
#حضرت_آیة_الله_حسینی_طهرانی
#اخلاق #عشق_خدا #جذبه_عشق #ذکر #خشوع
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
هدایت شده از بانک جزوه،تلخیص،شرح کتب حوزوی
✅ خرید مستقیم بهترین کتاب های حوزوی با قیمت مناسب بدون واسطه از سراسر ایران.
فعال ترین مجموعه در زمینه فروش کتاب با داشتن قوی ترین تیم پشتیبانی
🔹 ارسال به سراسر کشور
فقط کافیست در کانال زیر عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3789422751Ced3cd988e4
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
🕔 زمان جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📖 میانگین تدریس: ۲/۸ صفحه در ساعت
🔰 شماره جلسات: جلسات ۱۵ - ۱۱👇👇
47f4d1802dc73.wma
2.13M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_یازدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر پنجم - وضع الفاظ برای ذات معانی
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
47f4d19e76419.wma
2.24M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_دوازدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر ششم - وضع مرکبات / امر هفتم - علائم حقیقت و مجاز - علامت اول: تبادر
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
47f4d1b51312f.wma
2.07M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_سیزدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه- امر هفتم - علائم حقیقت و مجاز - علامت اول: تبادر / علامت دوم: عدم صحت سلب و صحت سلب
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
47f4d1da40d9b.wma
2.13M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_چهاردهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه- امر هفتم - علائم حقیقت و مجاز - علامت اول: تبادر / علامت دوم: عدم صحت سلب و صحت سلب /علامت سوم: اطراد و عدم اطراد / امر هشتم: تعارض احوال لفظ
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
47f4d1f2e8b27.wma
2.13M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_پانزدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر نهم: حقیقت شرعیه
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل
👤 استاد: محمدمهدی تهرانی
✅ شامل ۶۷ جلسه
📘 جلسات: ۵۵ - ۵۱👇👇
Ebneaghil051.m4a
26.64M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_یکم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil052.m4a
25.19M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_دوم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil053.m4a
21.88M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_سوم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil054.m4a
22.33M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_چهارم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil055.m4a
23.76M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_پنجم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
ألا - ألّا - إلّا.mp3
9.59M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_هشتم ( صوت درس نهم، دهم و یازدهم : « ألا » " ألّا " « إلّا »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
📝 خلاصه درس نهم و دهم و یازدهم
💠 درس نهم : « ألا »
پنج قسم دارد :
1- حرف تنبیه ؛ شنونده را متوجه کلام بعدش می کند و به اینکه محتوای جمله بعدش ، امر محقق و حتمی ای است --» این حرف بر جمله اسمیه و فعلیه وارد می شود
2- حرف تمنّی
3- حرف عَرض و تحضیض ( عرض - طلب به نرمی .. تحضیض - طلب با تندی و تشر )
4- حرف توبیخ و انکار
5- حرف استفهام از نفی
💥 نكته : ظاهرا دو مورد چهارم و پنجم جز اقسام ألا نيستند بلكه از دو كلمه تركيب شدهاند : همزه استفهام + لاي نفي جنس
-------------------------------------------------
💠 درس دهم : ألّا
حرف تحضیض و مختص به جمله فعلیه خبری است
⏪ تحضیض = تشویق قوی و شدید مخاطب برای انجام دادن یا ترک چیزی
چطور ميتوان شدت طلب را ظاهر كرد ❓ با اختيار كردن كلمات درشت و بالا بردن صوت
🔻 ممكن است « ألّا » حرف تحضيض نباشد بلكه از دو كلمه تشكيل شده باشد و ان دو كلمه :
1- أن ناصب فعل مضارع + لا نفي —» در اين صورت فعل بعدش منصوب به أن ميشود
2- أن مفسره + لاي نهي —-» در اين صورت فعل بعدش مجزوم ميشود
💠درس يازدهم : « إلّا »
چهار قسم دارد :
1- حرف استثناء
2- ( اسم ) وصفيه
3- حرف عطف —-» مثل واو عطف ، معطوف و معطوف عليه را در لفظ ( اعراب ) و معنا ( حكم ) شريك ميكند
4- زائد —» ظاهرا فقط در شعر ميآيد
=========================
🔻 نكات مربوط به « إلّاي وصفيه » :
1- به معناي « غير » است
2- به وسيله اين إلّا و ما بعدي چه چيزايي وصف ميشوند ؟
الف - جمعِ منكر ( جمعِ نكره )
ب- شبه جمع منكر ( جمع منكر از دو جز تشكيل شده ، هم جمع است و هم نكره .. شبه جمع منكر ، اسمي است كه يكي از دو جز جمع منكر را دارد يا جمع است يا نكره —» أ- مفرد نكره شبيه جمع ب- جمع معرفه شبيه منكر )
❓در جمله « لو كان فيهما آلهة إلّا الله لفسدتا ، « إلّا » ميتواند استثنائيه باشد ؟ چرا ؟
خير ، إلّا در اين آيه نه از نظر معنا ميتواند استثنائيه باشد و نه از جهت لفظ و اعراب
⬅️ از جهت معنا نميتواند استثنائيه باشد چون در صورت استثنائيه بودن ، معناي آيه اينطور ميشود : « اگر در آسمان و زمين خداياني ميبودند كه الله در بينشان نميبود ، آسمان و زمين نابود ميشدند » پس « اگر در آسمان و زمين خداياني باشند كه الله هم جزئشان است ، آسمان و زمين نابود نميشوند » !!!
در حالي كه اين معني كفر است و منظور خداوند از آيه اثبات وحدانيت الله است
⬅️ از جهت لفظ نميتواند استثنائيه باشد چون در صورت استثنائيه بودن
الف - مستثني منه يعني كلمه ( آلهة ) بايد عام باشد و اسم نكره زماني عام ميباشد كه قبلش ، نفي آمده باشد در حالي كه جمله مثبت است —-» پس آلهة عام نيست و نميشود چيزي را از آن استثناء كرد
ب- در استثناء تام موجب ، مستثني ، واجب است منصوب باشد و اگر إلّا استثنائيه ميبود « الله » بايد منصوب ميشد در حالي كه مرفوع است
🔻 « إلّا » ممكن است در بعضي از جملات جز چهار مورد بالا نباشد بلكه از دو كلمه تشكيل شده باشد :
إن شرط + لاي نفي
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
إلی.mp3
3.59M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_نهم ( صوت درس دوازدهم : « الی »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس دوازدهم : « إلی »
⬅️ نوعِ إلی —-» حرف جر ( بنابراین فقط یک نوع إلی داریم )
✅ معانی إلی :
پنج معنا دارد :
1- انتهای غایت زمانی یا مکانی
2- مَعیت ( و همراهی )
3- به معنای « عند »
4- مترادف با « لام ِ جر »
5- مترادف با « في » ( معنا = ظرفیت )
============================================
⏪ سؤال خیلی مهم :
❓ اگر « إلی » به معنای انتهای غایت باشد ، مابعد آن در حکم ماقبلش داخل میشود یا خیر ؟
توضیح سؤال : در « أتموا الصیام إلی اللیل » بحث است که « لیل = شب » را هم در حکم ماقبل إلی که دارد از وجوبِ روزه صحبت میکند داخل کنیم —» پس بنابراین روزه در شب هم واجب باشد .. یا وارد نکنیم و روزه فقط تا شب ، واجب است و در شب وجوبی ندارد ؟!
✅ جواب :
1- اگر قرینهای باشد که بر دخول یا عدم دخولِ ما بعدش در حکم ماقبل دلالت کند ( قرینهای وجود دارد که نشان میدهد ، کلمه بعد از إلی در حکمی که قبل إلی آمده داخل شده یا برعکس قرینهای است که عدم دخولش را نشان میدهد ) —-» طبق همان قرینه عمل میکنیم ، یعنی اگر قرینه دلالت بر دخول کرد ، ما بعد را در حکم ماقبل داخل میدانیم و برعکس
2- اگر قرینهای نباشد که بر دخول یا عدم دخولِ ما بعدش در حکم ماقبل دلالت کند ، در این صورت چند قول وجود دارد :
الف- اگر کلمه بعد از إلی و کلمه قبلش از یک جنس باشند —» مابعد إلی در حکم ماقبلش داخل میشود
ب- مطلقا داخل میشود ( چه از یک جنس باشند یا نباشند )
ج- مطلقا داخل نمیشود ( چه از یک جنس باشند یا نباشند )
🔻 نظرِ صحیح ( نظر مصنف ) = در صورت نبود قرینه ، ما بعد إلی در حکم ماقبلش ، مطلقا داخل نمیشود —» علت : در بیشتر موارد با وجود قرینه ، ما بعد إلی در حکم ما قبلش داخل نمیشود ، پس زمانی که قرینهای وجود ندارد و ما در اینکه آیا ما بعد إلی در حکم ماقبلش وارد میشود شک کردیم ، باید بنا را بر همان « عدم دخول » بگذاریم
================================
⏪ إلی زمانی که به معنای « عند » باشد ، بیان کننده این است که اسم مجرورِ بعدش ، در معنایِ فاعل است ( نه اینکه از نظر نحوی ، نقش فاعلی داشته باشد ، فقط به صورت فاعل معنا میشود )
❓ إلی در چه صورتی دلالت بر « فاعل بودنِ مجرورش در معنا » میکند ؟
این إلی بعد از « فعل تعجب » یا « اسم تفضیلی » که فایده حُب یا بغض میکنند میآید.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy