eitaa logo
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
530 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
461 ویدیو
38 فایل
اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی و آموزشی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد 📲 ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: ❤️ https://zil.ink/lpsfum 👤 ارتباط با ادمین کانال 🆔 @fum_law_political
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اکران مستند طنطوره مستند «طنطوره»،  روایتی نزدیک و بی پرده از اعتراف نظامیان رژیم صهیونیستی مبتنی بر تحقیقات «تئودور کاتز» است که در سال ۱۹۹۰ به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد، شواهدی را از سربازان سابق صهیونیستی و مردم فلسطین جمع آوری کرد که نشان می داد صهیونیست ها، فلسطینیان غیرمسلح را در روستای «طنطوره» خارج از صحنه نبرد قتل عام کردند. ⚖مکان: دانشکده حقوق و علوم سیاسی اتاق ۱۰۱ ⏰زمان:سه شنبه ۲۸ فروردین ساعت ۱۲ تا ۱۴ 📚با حضور دکتر مهدی مجتهدی استاد و عضو هیئت علمی تاریخ تمدن دانشگاه فردوسی برای ثبت‌نام در نشست به آیدی زیر پیام دهید. @fum_law به شرکت کنندگان در این سلسه مباحث گواهی شرکت در نشست اعطا خواهد شد. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ https://eitaa.com/ferdowsi140 دانشکده حقوق و علوم سیاسی
14.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️مصاحبه با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در اجتماع جامعه دانشگاهیان در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران 📆 زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین 🏛 مکان: دانشگاه فردوسی مشهد 🔹️خبرگزاری دانشجو خراسان رضوی🔹️ @snn_razavi ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ https://eitaa.com/ferdowsi140
🔸حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه 🔸 https://eitaa.com/ferdowsi140
🕋 فراخوان ثبت نام عمره مفرده 🕋 🔰ویژه مستعدان و نخبگان دانشگاهی ✔️ سفر به صورت مجردی به علت ظرفیت محدود انتخاب به صورت قرعه کشی انجام خواهد شد ➖به زائرین ،وام قرض الحسنه اعطا خواهد شد. ➖ اعزام در بازه زمانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با کاروان اختصاصی 📆 تاریخ ثبت نام سه شنبه ۲۸ الی ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 🔗 جهت ثبت نام عدد ۱ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۶ ارسال کنید. کسب اطلاعات بیشتر از طریق ۶۳۴۷۸۱۸۰-۰۲۱ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان ┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ https://eitaa.com/ferdowsi140
🔷️حمله پهپادی موشکی جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از سرزمینهای اشغالی از منظر حقوق بین الملل ✍️دکتر سید یاسر ضیایی دنشیار حقوق بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم 🔻حمله پهبادی و موشکی مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به مواضعی از رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی در 26 فروردین 1403 که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه بود، اقدامی بی‌سابقه در رویارویی با این رژیم بوده است. تحلیل حقوقی از این اقدام به شرح زیر است: 1- ماده 51 منشور ملل متحد به دفاع مشروع در برابر یک «حمله مسلحانه علیه یک دولت» اشاره می‌کند. حمله مسلحانه در منشور ملل متحد تعریف نشده است و لذا مشخص نیست منظور از دولت همان مؤلفه‌های مذکور در بند 4 ماده 2 (تمامیت سرزمینی و استقلال سیاسی) است و یا شامل موارد دیگری مانند حاکمیت نیز می‌شود. مصادیق حمله مسلحانه مذکور در قطعنامه 3314 مجمع عمومی در تعریف تجاوز معیارهایی را به دست می‌دهد. ماده 3 قطعنامه از عبارت حمله نیروهای نظامی علیه سرزمین یک دولت و علیه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی یا ناوهای دریایی و هوایی کشور دیگر استفاده می‌کند. دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه سکوهای نفتی حمله به یک کشتی نظامی ساده را مصداق حمله مسلحانه دانسته است. بنابراین آنچه مسلم است حمله به نیروی نظامی یک کشور مصداق حمله مسلحانه خواهد بود. حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه که منجر به کشته شدن ۷ مستشار نظامی ایرانی از جمله سردار زاهدی معاون عملیات سپاه قدس در سوریه شد حمله علیه نیروهای نظامی ایران محسوب می‌شود. اهمیت این حمله قطعاً کمتر از اهمیت حمله به یک کشتی نظامی ساده نبوده است و لذا حمله مسلحانه علیه دولت ایران صورت گرفته است که حق دفاع مشروع را برای ایران ایجاد می‌کند. 2- اینکه سفارتخانه و کنسولگری، سرزمین دولت محسوب نمی‌شود مورد حمایت بسیاری از حقوقدانان است و به طور مثال استدلال می‌کنند که متولد در آنجا متولد در خاک محسوب نمی‌شود و یا جرم در آنجا مشمول صلاحیت سرزمینی قرار نمی‌گیرد و یا ورود به آنجا نیاز به ویزا ندارد. اما نباید فراموش کرد این اماکن برخی ویژگی‌های سرزمین دولت متبوع را نیز دارند؛ به طور مثال پناهندگی به آنجا در حکم پناهندگی به سرزمین است و یا مصونیت این اماکن کمابیش مانند مصونیت اماکن دولتی است. لذا اگر این اماکن خاک کشور محسوب نشوند، اما شاید نظر صحیح‌تر آن باشد که این اماکن «در حکم خاک کشور» در نظر گرفته شوند. در این صورت حمله مسلحانه به آن نیز می‌تواند «در حکم حمله مسلحانه» به دولت تلقی شود که می‌تواند حق دفاع مشروع را ایجاد نماید. 3- در صورتی که حمله به کنسولگری ایران در سوریه مصداق حمله به سرزمین یا حاکمیت سوریه محسوب شود، سوریه نیز حق دفاع مشروع دارد. این حق می‌تواند به طور جمعی یعنی با مشارکت کشورهای دیگر اعمال شود و لذا اقدام ایران اگر مورد تأیید سوریه باشد مصداق دفاع مشروع جمعی نیز تلقی می‌شود. 4- و نکته آخر اینکه آنچه ممنوع است توسل به زور دولت‌ها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی است که عجالتاً در سرزمین‌های اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ https://eitaa.com/ferdowsi140 دانشکده حقوق و علوم سیاسی
💠 اقدام ایران علیه اسرائیل حرکتی تدافعی در راستای پاسخگویی به جنگ طلبی و تجاوز اسرائیل است. دکتر روح اله اسلامی - استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ۱. ایران کشوری صلح جو ست و از زمان صفویه به بعد، هیچ گاه شروع کننده جنگ و تجاوز گر نبوده است. اقدام ایران علیه اسرائیل حرکتی تدافعی در راستای پاسخگویی به جنگ طلبی و تجاوز اسرائیل است. اقداماتی نظیر فعال کردن افراد و گروه‌های تروریستی در داخل ایران، حمله به مواضع مستشاری ایران در سوریه و ترور فرماندهان نظامی و در آخر به شکل آشکار حمله به کنسولگری ایران در سوریه بازنمایی کننده جنگ طلبی و تجاوزگری رژیم صهیونیستی است. این اقدامات اگر پاسخ داده نشود، به لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا می‌کند؛ ۲. صبر استراتژیک و اقدامات دیپلماتیک، پشتوانه قدرت ایران است. ایران در ابتدا اعتراض شدید خود را اعلام و اقدامات جنایت کارانه اسرائیل را محکوم کرد. سپس به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کرد. در ادامه فعالیت‌های دیپلماتیک دستگاه سیاست خارجی ایران به کشور‌های همسایه و آمریکا و سایر بازیگران اثرگذار پیام داد که در صورت تنبیه نشدن اسرائیل، اقدام عملی انجام خواهد داد. صبر استراتژیک ایران ۱۰ روز طول کشید و موفق به ایجاد روایت مشروعیت بخش شد؛ ۳. تصمیم حمله ناگهانی، فردی و بی حساب نبود. تصمیمات عالی سیاست خارجی ایران که با امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور سروکار دارد، در شورای عالی امنیت ملی کشور اتخاذ می‌شوند و به تأیید رهبر معظم انقلاب می‌رسند. ساختار چندلایه و ترکیب سازه‌های معرفتی بوروکراتیک، دموکراتیک، نظامی و مذهبی در شورای عالی امنیت خروجی تصمیمات هوشمندانه و دقیق اتخاذ شد. شورای عالی امنیت هماهنگی در اجرا را رقم زند و با مصلحت سنجی و اعتدال قدرت هوشمند ایران را به نمایش گذاشت؛ ۴. جنگ ابزار سیاست است و بدون توان نظامی، امنیت ملی به خطر خواهد افتاد. سیاست عرصه شعار و درخواست و التماس نیست. قدرت را تنها با قدرت می‌توان مهار کرد. اگر کشوری توان پاسخگویی به تهدید‌ها را از دست بدهد و نتواند در عرصه نظامی و دیپلماتیک و ترکیب قدرت نرم و سخت منافع ملی خود را دنبال کند، به سمت دولت ورشکسته حرکت خواهد کرد. ایران با ترکیب قدرت دیپلماسی و توان نظامی بازنمایی هوشمندانه‌ای از توان خود انجام داد. 🌐 لینک مطلب: https://shahraranews.ir/fa/amp/news/221935 روزنامه شهرآرا ┈┈••••✾•🌿💠🌿•✾•••┈┈ 🌐 http://farhangi.um.ac.ir 🆔 https://zil.ink/farhangifumhttps://eitaa.com/ferdowsi140
🔸حکمت ۱۲۵ نهج البلاغه 🔸 https://eitaa.com/ferdowsi140
📌 چهارشنبه ☀️ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 17 آوریل 2024 میلادی 📎 ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ https://eitaa.com/ferdowsi140