eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
611 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
↘️↘️↘️↘️↘️ 🔔 اگه در آخر وقت نماز پاک بشه، جوری که وقت برای غسل‌کردن نداشته باشه؛ آیا خوندن اون نماز براش واجبه؟🔻 ✅👈 آیات عظام امام، رهبری و نوری: اگه به‌اندازه غسل (درصورتی‌که برای غسل عذری داره، تیمم) و حداقل یک رکعت نماز وقت هست، نماز رو بخونه؛ اما اگه این مقدار هم وقت نیست، دیگه این نماز واجب نیست و قضا هم نداره. ✅👈 آیات عظام تبریزی و وحید: اگه به‌اندازه غسل و حداقل یک رکعت نماز وقت هست، نماز رو بخونه؛ اگه این مقدار فرصت نیست، اما می‌شه حداقل یک رکعت از نماز رو در وقت با تیمم خوند، بنابر احتیاط واجب، با تیمم نماز رو بخونه؛ اما اگه نخوند، قضا نداره. ✅👈 آیت‌الله سیستانی: اگه به‌اندازه غسل و حداقل یک رکعت نماز وقت هست، نماز رو بخونه؛ اگه این مقدار فرصت نیست، اما می‌شه حداقل یک رکعت از نماز رو با تیمم در وقت خوند، بنابر احتیاط واجب، با تیمم نماز رو بخونه و اگه نخوند، قضا کنه. ✅👈 آیت‌الله مکارم: اگه به‌اندازه غسل و حداقل یک رکعت نماز وقت هست، بنابر احتیاط واجب، نماز رو بخونه؛ اما اگه این‌قدر دیره که حتی با تیمم، فقط می‌تونه یک رکعت نماز رو در وقت بخونه، دیگه نماز بهش واجب نیست و قضا هم نداره. مگر اینکه از قبل هم، وظیفه‌ش تیمّم بوده؛ مثل اینکه آب براش ضرر داره. دراین‌صورت، باید تیمّم کنه و نماز رو به‌جا بیاره. ➖➖➖➖➖ 📚 امام، صافی، فاضل، تبریزی، نوری و سیستانی، توضیح‌المسائل مراجع، م۴۷۳؛ وحید، م۴۷۹؛ دفتر: بهجت و رهبری؛ مکارم، رساله، م۴۵۴. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻🔻🔻🔻🔻 🤔 چرا امام حسین(ع) موقع کربلا اول اصحاب خود رو فرستاد میدان و بعد خودش رفت چرا خودش اول نرفت؟👇 ▪️◀️ اولاً) خواست خود اصحاب بود. اصحاب با یکدیگر عهد کرده بودند تا آنها زنده هستند حتی از بنی هاشم کسی به میدان نرود چه رسد به خود امام حسین (علیه السلام). ▪️◀️ ثانیاً) از این گذشته معقول همین است و همه جا رعایت می شود که فرمانده نباید در ابتدا به جنگ برود چون اگر فرمانده کشته شود، روحیه بقیه نابود می‌شود و شیرازه سپاه از هم می‌پاشد. در این صورت چه بسا تأثیر این قیام کاهش می‌یافت. چون حماسه‌هایی که اصحاب آفریدند، در ماندگاری این حرکت و انتقال پیام آن به تاریخ نیز نقش به‌سزایی دارد. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ✴️✴️✴️✴️✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۲۸۳) 👉🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
🕊🕊🕊🕊🕊 🤔 آیا جوان‌های مجردی که با پدر و مادرشان زندگی می‌کنن هم باید داشته باشن؟👇 ✅👈 همه مراجع عظام: سال خمسی به مجرد و متأهل‌بودن ربط نداره، بلکه به درآمد ربط داره. 🌺 درصورتی‌که درآمد شخصی (هرچند کم) دارن، واجبه که سال خمسی داشته باشن؛ اگه تا پایان سال از درآمدشون چیزی اضافه اومد، خمسش رو بپردازن. ➖➖➖➖➖ 📚 رهبری، اجوبة، س۹۹۶؛ توضیح‌المسائل مراجع، م۱۷۵۲؛ نوری، رساله، م۱۷۴۸؛ وحید، م۱۷۶۰. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ✅✅✅✅✅
💥💥💥💥💥 📣 در چه مواردی جایز است نماز را ؟👇 🖊۱_ رها کردن نمازِ واجب (شکستن نماز) است. (۱) 👁👁 البته در حال ناچارى یا براى هر غرض دینى یا دنیوى که مورد اهتمام نمازگزار است مانعى ندارد. مانند این موارد: 1⃣👈 حفظ جان خود یا دیگرى 2⃣👈 حفظ مال مهمّى از خود یا دیگرى 3⃣👈 جلوگیرى از ضرر مالى و بدنى (۲) 4⃣👈 همچنین، شکستن نماز براى مردم با این شرایط اشکال ندارد: 🌱الف) طلبکار، در طلب خود تعجیل داشته باشد، و نمازگزار در بین نماز نتواند بدون شکستن نماز، دین خود را پرداخت کند. 🌱ب) وقت نماز تنگ نیست؛ یعنى می‌تواند پس از پرداخت بدهى، نماز را در وقتِ آن بخواند.(۳) 🖊۲_ لازم به تذکر است که شکستن نمازهای مستحبی از روی اختیار اشکالی ندارد. (۴) ➖➖➖➖➖ 🖇(۱) امام خمینى، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج ۱، ص ۶۳۱. 🖇(۲) مکارم شیرازى، ناصر، رساله احکام براى جوانان، ص ۷۸، م ۲۶۷. 🖇(۳) فاضل لنکرانى، محمد، احکام جوانان، ص ۱۱۹، م ۲۷۸؛ صافى گلپایگانى، لطف الله، احکام نوجوانان، ص ۱۰۰، م۲۶۶. 🖇(۴) توضیح المسائل (محشّٰى)، ج ۱، ص ۶۳۱. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ✴️✴️✴️✴️✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🤔 تکلیف غیر مسلمانان در آخرت چیست؟ آیا آنها به جهنم می روند؟👇 ✅👈 غیر مسلمانانی که ایمان نیاورده اند به دو دسته تقسیم می شوند: 1️⃣ کسانی که حق برای آنها آشکار شده و هیچ مانعی برای قبول کردن اسلام برای آنها وجود نداشته، ولی بخاطر اغراض نفسانی یا ملی و... نمی خواهند قبول کنند؛ اهل نجات نخواهند شد و اگر کار خوب و اعمال خوبی داشته باشند در همین دنیا و یا در یکی از اعوالم آخرت به پاداش کار های نیکی که انجام داده اند می رسند ولی به بهشت نمی روند. 2️⃣ کسانی که حق به آنها نرسیده است مثل خیلی از انسان هایی که در کشور های غربی و اروپایی زندگی می کنند و از کودکی با اسلام آشنا نشده اند و به دروغ در رابطه با اسلام به آنها چیز هایی گفته اند که از اسلام متنفر شده اند. به این افراد می گویند که در سوره نساء آیات ۹۷ تا ۹۹ به آن اشاره شده است. که خداوند برای این افراد در قیامت صحنه ای مانند دنیا آماده می کند و پیامبری را می فرستد: ⬅️ الف) اگر در آنجا حق را قبول کردند که بهشتی می شوند ⬅️ ب) و اگر قبول نکردند جهنمی؛ و معلوم می شود که این ها اگر در دنیا هم به آنها حق می رسید باز هم قبول نمی کردند. ➖➖➖➖➖ 💐 پاسخ های استاد محمدی شاهرودی به سوالات و شبهات اعتقادی روز جامعه ༺ ༻ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۲۸۴) 👉🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
💥💥💥💥💥 📣 در هنگام کشیدن از سر انگشتان، آیا باید از بالاتر ناخن شروع به کشیدن مسح کرد یا از ابتدای ناخن کافی است؟👇 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: جلو انگشت پا که هنگام سجده روی زمین قرار میگیرد، جزء محدوده واجب مسح پا نیست. اگر در مسح پا، از سر انگشتان مسح نشود یا قسمتی از روی پا مسح نشود، وضو باطل است ولی اگر شک داشته باشد که آیا هنگام مسح، از سر انگشتان پا مسح می‌کرده است یا نه، وضویش صحیح است.  ✅👈 آیت‌الله سیستانی: مسح مقداری از نوک انگشت پا که نزدیک ناخن است و عرفاً جزء روی پا محسوب می‌شود، واجب است و مسح مقداری از آن که عرفاً جزء روی پا شمرده نمی‌شود، لازم نیست و در صورت شک، بنابر احتیاط لازم مقدار مشکوک را مسح نماید. ✅👈 آیت‌الله مکارم: بنابراحتیاط واجب باید قسمت نرمی سر انگشت پا نیز مسح شود.                             ➖➖➖➖➖ 📚 رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب، ج۱، درس ۱۳، توضیح المسائل جامع سیستانی، ج۱، مسئله ۲۷۷، استفتائات سایت آیت‌الله مکارم. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🌱🌱🌱🌱🌱
🕊🕊🕊🕊🕊 💢 آيا با مى توان نماز خواند، يا بايد وضو هم گرفت؟⬇️ ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: زن حایض برای نماز باید پیش از غسل حیض یا پس از آن، وضو هم بگیرد و اگر پیش از غسل وضو بگیرد، بهتر است. ✅👈 آیات عظام مکارم شیرازی و سیستانی: با غسل حيض مى توان نماز خواند. اما احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد. ➖➖➖➖➖➖ 🔺آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص‌ ۱۷۴، توضيح المسائل مراجع، م ۴۶۶. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔🤔🤔🤔🤔 اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که با نشان دادن برخی مراسمات مسیحیان و یهودیان، ادعا می‌شود که دیوانه بازی است و از آنها گرفته شده. این ادعا چقدر صحت دارد؟👇 «پاسخ از حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم»: ✅👈 اولاً ) ما طبق سفارشات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) عمل می کنیم حال دیگر مذاهب هم شبیه این رفتار را داشته باشند یا نداشته باشند مهم نیست. البته آنچه از سوی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) سفارش شده، اصل گریه و عزاداری است، اما شکل و شیوه آن می تواند متأثر از فرهنگ بومی یا عوامل دیگر باشد. ✅👈 ثانیاً) شباهت اعمال ما با اعمال دیگر مذاهب چیز عجیبی نیست همانگونه که اصل عبادت نیز بین ادیان مشترک است. یا پارک رفتن و فوتبال دیدن هم بین مردم دنیا مشترک است. ✅👈 ثالثا) درست است که اصل مسیحیت و یهود از اسلام، قدیمی تر است، اما دلیل نمی شود که این اعمال آنها هم به قدمت دین آنها باشد. بلکه ممکن است آنها این رفتار را از شیعیان الگوبرداری کرده باشند. 🌺 آخرین نکته اینکه صرف نظر از آموزه‌های مذهبی، امروزه گریه درمانی، روش موثری برای تخلیه غم و اندوه و انرژی‌های منفی است. به همین دلیل همه‌ی افرادی که در روضه شرکت می‌کنند، در پایان مراسم، احساس دلپذیری از نشاط و سبکی را تجربه کرده‌اند. بنابراین دیوانه بازی، این است که ادعا و شعار احترام به عقاید سر بدهی، اما به رفتار و عقیده میلیون‌ها شیعه توهین کنید. آن هم عقایدی که آثار و برکات زیادی در ایجاد وحدت ملی، عزت و دمیدن روح حماسه در جامعه به همراه داشته است. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ✅✅✅✅✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۲۸۵) 👉🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
💥💥💥💥💥 🔴 : 1⃣👈 انگور و آب انگور: 🌺 اگر غذایی را با انگور و آب انگور پخت کنند خوردنش حرام است مگر اینکه دو سوم آب انگور هنگام پخت كم شود در این صورت حلال می‌شود. 2⃣👈 خرما،كشمش،مویز:همه مراجع بجز مکارم و بهجت: جوشاندن و سرخ کردن آن، اشکال ندارد. ✅ آیت الله بهجت: بنابر احتياط واجب، نجس و خوردن آن جايز نيست. ✅ آیت الله مکارم: الف) مويز و كشمش اگر در غذا بجوشد و آب به داخل آن نفوذ كند و آب داخلش نيز بجوشد حرام می شود ولی سرخ كردن و دم كردن در برنج و امثال آن مانعى ندارد. ب) سرخ کردن خرما اشکال ندارد. و جوشاندن خرما اگر آب آن در غذا مستهلک شود مانعى ندارد ولی اگر زیاد باشد و مستهلک نشود نمی‌توان آن را خورد. 3⃣👈 بقیه مواد غذایی: 🌺 جوشاندن و سرخ کردن بقیه مواد غذایی مانند: غوره، آبغوره، سرکه، زرشک، جو، جو‌پرک، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت و ... اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ 🔺 توضیح المسائل مراجع م۱۱۳ و ۱۱۴، رهبری رساله آموزشی، ج۱، درس۸. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🌱🌱🌱🌱🌱
🌺🌺🌺🌺🌺 📣 حضرت امام جعفرصادق(علیه‌السلام) در روایتی می فرمایند: كَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی ‌الذُّرِّیَّةِ. درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود. (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣) ✅👈 برخی از ، حرام و نامشروع می باشند از جمله: 1⃣👈 درآمدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید. 2⃣👈 درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید. 3⃣👈 پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. 4⃣👈 درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالاها استخدام شده است. ➖➖➖➖➖ 🔺رساله مراجع م۲۰۵۵ ، تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م۱۰. ◦•●◉✿ ✿◉●•◦ 🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا