لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر
💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰
2⃣➖ روش #وعده ای یا #تشویقی است. یعنی اگر فردی کار خوبی را انجام داد یا اینکه کار حرامی را ترک کرد، تشویق بشود و در صورت امکان، هدیهای یا پاداشی به او تعلق گیرد.
✔️ مثلا ما می توانیم به بچه ای که نماز می خواند، در جمع همسالانش هدیه بدهیم و بقیه بچه ها را هم با تشویق او، ترغیب به نماز کنیم.
➖➖➖➖➖
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
✍ #ظروفی 🥣 که مایعات در آنها نفوذ می کنند (همچون ظروف سفالی و چوبی ...) ، در صورت نجس شدن و نفوذ نجاست در آنها به چه شیوه هایی تطهیر می شوند❓🔰
✅👈 امام، بهجت، فاضل، سیستانی، مکارم، صافی و نوری: چنانچه سه مرتبه آب قلیل روی آنها ریخته شده و جاری گردد، ظاهر آنها پاک می شود و داخل آنها به تبعیت از ظاهر پاک نمی شود ولی نجس ماندن داخل آنها ضرری نمی رساند.
✅👈 خویی، تبریزی و وحید: چنانچه سه مرتبه آب قلیل روی آنها ریخته شده و جاری گردد، ظاهر آنها پاک می شود و اگر آب به داخل آنها نفوذ کند و به هر جایی که نجس شده برسد بطوری که رطوبت آن بر رطوبت نجس غلبه کند و در نظر عرف از بین برود، پاک می شود.
✅👈 خامنه ای: [چنانچه سه مرتبه آب قلیل روی آنها ریخته شده و جاری گردد] ظاهر آنها پاک می شود.
➖➖➖➖➖
📚👈 امام، فاضل، سیستانی، مکارم و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، احدها، م۱۴ و ۱۶؛ بهجت: وسیلة النجاة، م۵۶۶ و رساله، م۱۶۶؛ صافی: هدایة العباد، ج۱، کتاب الطهارة، با استفاده از م ۵۹۰ و ۵۹۶؛ خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الطهارة، المطهرات، م ۴۵۲ و رساله ، م ۱۵۶؛ خامنه ای: استفتاء از دفتر.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
⭕️ قرآن کریم در آیه ۴ سوره مبارکه طلاق می فرماید: «از میان زنانتان آنان که هنوز حیض نشده اند عده ی آنها سه ماه است»؛ این یعنی قرآن ازدواج با #کودکانی که حیض نشده اند را جایز شمرده است؛ آيا ارتباط جنسی با دختر بچه های ۵ ساله و نظير آن معقول و پسنديده است⁉️🔰
✅ اولا) قطعا منظور از زنانی که حیض نمی شوند در آیه شریفه ای که فرمودید #کودکان نیستند، بلکه منظور زنانى هستند كه در سن حيض هستند اما حيض نمی بینند.(۱) آیه چنین می فرماید: «وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ»؛ اگر در ترديد هستيد، از ميان زنانتان آنهايی که از حيض مايوس شده اند و آنهايی که هنوز حيض نشده اند عده شان سه ماه است».(۲)
💥 از آنجا که رابطه جنسی با کودکان ولو در قالب عقد ازدواج قطعا در اسلام حرام است، و از طرف دیگر زنی که با او رابطه جنسی برقرار نشده باشد هم که اصلا عده ندارد، پس «وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ» در این آیه شریفه یقینا شامل کودکان نمی شود.
✅ ثانیا) طبق قاعده «#لا_ضرر» اسلام از هر چیزی که برای خود یا دیگری ضرر قابل توجهی داشته باشد نهی کرده است، بنابراین در جواز ازدواج خردسالان، و چه در جواز کامجویی، این اصل را باید لحاظ کرد، و ضرر داشتن چنین ازدواجی برای کودک موجب ممنوعیت آن خواهد شد.(چه ضرر جسمی باشد و چه ضرر روحی)
💥 آرامش روحی و روانی زن برای اسلام فوق العاده اهمیت دارد، حکم اعدام متجاوز به عنف گویای اهمیت آرامش روانی زن در نگاه اسلام است، در حالی که از نظر بسیاری از حقوقدانان دنیا حکم اعدام برای چنین جرمی حکمی خشن و نامتناسب با جرم است. اما اسلام چون از جانب خالق بشر آمده، می داند این رفتار چه آسیبی به روان زن می زند، می داند زن را از درون نابود کرده و تا مرز خودکشی پیش خواهد برد؛ این حکم اسلام اتفاقا نشان می دهد که روحیات زن را خوب درک کرده و نسبت به آن بی تفاوت نیست.
✅ ثالثا) تمامی فقها اتفاق نظر دارند که حتی بر فرض مصلحت داشتن ازدواج و وقوع چنین ازدواجی، #رابطه_جنسی در آن تا پیش از بلوغ دختر ممنوع است، و در صورتی که این حکم نادیده گرفته شده، و موجب آسیب دیدن کودک شود جریمه سنگینی خواهد داشت، همان طور که امام خمینی(ره) می فرمایند: «اگر مرد با همسر خود قبل از تمام شدن سن نه سالگی او نزدیکی کند و او را «افضاء»(۳) نماید، زناشویی با این همسر بر او برای همیشه حرام خواهد شد و باید دیه کامل او را بپردازد و کلیّه ی مخارج او را نیز تا آخر عمرش بر عهده بگیرد و همچنین باید مهر او را نیز تماماً بپردازد».(۴)
💥 بر فرض پذیرش ازدواج، نمی توان هر گونه لذت بردن را ممنوع کرد، چرا که دلیلی بر ممنوعیت آن وجود ندارد، ازدواج مساوی است با محرمیت، و یکی از فلسفه های آن کامجویی است، مگر آنکه برای یکی از طرفین ضرر داشته باشد. اگر در برخی کتب فقهی به جواز لذت بردن از همسر خردسال اشاره شده، اولا: توصیه ای در کار نیست، ثانیا: این جواز، بر فرض جواز اصل ازدواج خردسال است، و ثالثا: مشروط بر اینکه این لذت بردن برای کودک ضرری نداشته باشد؛ و رابعا: این یک نظر فقهی تخصصی است، برخی مراجع دیگر موافق نیستند، مثلا آیت الله مکارم در کتاب النکاح معتقد هستند: «اين حكم را با اين عموميّتى كه گفتهاند نمىپذيريم، چون بعضى از استمتاعات نسبت به صغير السن قبح عقلائى دارد، مانند استمتاع از رضيعه(۵) پس حسن و قبح در اينجا حاكم است و لذا عمومات استمتاع زوج از زوجه منصرف است بما يتعارف عند العقلاء(۶) و شامل اين گونه موارد نمىشود».(۷)
✅ رابعا) اسلام برای این ازدواج دو فیلتر بسیار قوی که ترکیبی از عاطفه و عقل هستند گذاشته است:
1⃣➖#پدر، یعنی کسی که نزدیک ترین رابطه عاطفی با دختر را دارد و طبیعتا این محبت پدر و دختری و این عاطفه شدید تا حد بسیار زیادی مانع از ظلم به دختر و تصمیم گیری های ظالمانه خواهد شد.
2⃣➖ #دادگاه_صالح، که با نگرش عقلانی و منطقی به این مسئله نگاه می کند و بر مصلحت سنجی پدر، و إعمال ولایت او نظارت می کند.
💥 در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی جمهوری اسلامی چنین آمده است:
«عقد نكاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».
✅ خامسا) یکی از عوامل مخالفت شدید با احکام اسلامی آن است که منتقدین به جای نگاه به #خود_حکم، به سوء رفتار عمل کنندگان استناد می کنند، در حالی که همواره ممکن است از هر قانونی سوء استفاده شود، اما این اشکال به عمل کنندگان بر می گردد، نه خود آن قانون.
💥 بسیاری از مخالفین با شنیدن این حکم ناخودآگاه ذهنشان می رود روی بدترین حالت. مثل ازدواج یک مرد ۴۰ ساله با دختر خردسال، یا یک پیرمرد ۶۵ ساله با یک دختر کوچک! در حالی که قطعا اسلام چنین ازدواجی که هرگز مصلحت دختر در آن رعایت نشده را به جایز نمی داند. چرا که #تناسب_سنی بین زن و شوهر یکی از مواردی است که عدم رعایت آن موجب ضرر به دختر خواهد بود و جایز نیست. یا کسانی که به خاطر اعتیاد یا هر مشکل دیگری، دختر خردسالشان را به عقد یک مردی در می آورند که به صلاحش نیست، از نظر شرعی کارشان صحیح نبوده و اسلام اصلا چنین کاری را جایز نمی داند.
⬅️ پس باید به خود قوانین نگاه کرد، وگرنه یک پدر حتی می تواند دختر بزرگش را هم به اجبار و از روی ظلم به عقد دیگری در بیاورد و این اختصاصی به دختر خردسال ندارد.
➖➖➖➖➖
(۱) طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ترجمه موسوى همدانى سيد محمد باقر، نشر جامعه مدرسین، قم، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ش، ج۱۹، ص۵۳۰.
(۲) طلاق:۴/۶۵.
(۳) افضاء یعنی پاره شدن بافت بین واژن و مقعد.
(۴) امام خمینی، تحریر الوسیلة، مؤسسة دار العلم، چاپ اول، قم، ج۲، ص: ۲۴۲، مسأله۱۲.
(۵) لذت بردن از شیرخواره.
(۶) آنچه نزد عقلا متعارف و پذیرفتنی است.
(۷) مکارم شیرازی، ناصر، کتاب النکاح، مدرسة الامام علی بن ابیطالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۲۴ق، ج۲، ص۱۳۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۳۸)
لحظاتی با احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
هر روز #تفسیر یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۳۸)
لحظاتی با احکام
🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
لحظاتی با احکام ← حدیث
💎 امام سجاد (عليه السلام) می فرمایند:↘️
💥 ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ مِنَ الْمُؤمِنينَ كانَ في كَنَفِ اللّهِ، وَأظَلَّهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ في ظِلِّ عَرْشِهِ، وَآمَنَهُ مِنْ فَزَعِ الْيَوْمِ الاْكْبَرِ: مَنْ أَعْطي النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، ورَجُلٌ لَمْ يَقْدِمْ يَداً وَرِجْلاً حَتّي يَعْلَمَ أَنَّهُ في طاعَةِ اللّهِ قَدِمَها أَوْ في مَعْصِيَتِهِ، وَرَجُلٌ لَمْ يَعِبْ أخاهُ بِعَيْب حَتّي يَتْرُكَ ذلكَ الْعِيْبَ مِنْ نَفْسِهِ.
💥 سه حالت و خصلت در هر يک از مؤمنين باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها و شدايد صحرای محشر در امان است:↓
➖ اوّل آن كه در كارگشائی و كمک به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد.
➖ دوّم آن كه قبل از هر نوع حركتی بينديشد كه كاری را كه می خواهد انجام دهد يا هر سخنی را كه می خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودی خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او می باشد.
➖ سوّم آن که قبل از عيب جوئی و بازگوئی عيب ديگران، سعی كند عيب های خود را برطرف نمايد.
➖➖➖➖➖
📕👈 بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۴۱، ح۳.
#حدیث
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
💞اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج💞
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی
🔴 پوشاندن #روی_پا🦿احکامی دارد:🔰
1⃣➖ زن باید تمام بدن، از جمله پشت پا را از نامحرم بپوشاند پس خارج شدن زن ها از منزل بدون جوراب، حرام است. (۱)
2⃣➖ پوشیدن جوراب نازک که پا را نمی پوشاند در حضور نامحرم جایز نیست. زیرا پوشش به حساب نمی آید بلکه تزیین است.
3⃣➖ زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتى سر و موى خود را به پوشاند ولى پوشاندن صورت (به مقدارى که در وضو شسته می شود) و دستها تا مچ و پاها تا مچ لازم نیست ولی به فتوای برخی فقها پوشاندن روی پا لازم است. (۲)
4⃣➖ پوشیدن کفش و چکمه و گیوه و جوراب و هرچه تمام روى پا را می گیرد درحال احرام برای مردان حرام است .
➖➖➖➖➖
(۱) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص ۴۸۸.
(۲) توضیح المسائل محشى، ج۱، ص ۴۴۲.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← وقف
🏞 یک سری از اراضی مشهور به اراضی #موقوفه هستند لکن دارای مدرک و سند نیستند و یا اگر هم اسنادی هست ناقص است، اولاً آیا شهرت اینگونه اراضی به موقوفات کفایت می کند یا خیر؟ ثانیاً آن اراضی که در اختیار متولیان موقوفه و زارعین می باشد و آن را کشت می کنند با توجه به اینکه هر دو گروه اقرار به وقف می کنند آیا اقرار آنها به وقف در اثبات وقفیت کفایت می کند یا خیر❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: شایع بودن و شهرت به وقف که مفید اطمینان است کفایت می کند و اقرار به وقف بر علیه خود مقر نافذ است.
➖➖➖➖➖
🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۶۲، س۴۸.
#وقف
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر
💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰
3⃣➖ #اخم و #کم_محلی کردن است به قول معروف او را تحویل نگیریم.. مثلاً رئیس می بیند که مرئوسش خطا کرده است. او را مثل سابق تحویل نگیرد و یک درجه ای او را مورد کم مهری و کم محبتی قرار دهد تا او را متوجه اشتباهش کند .
✔️ مثلا در جمع های فامیلی از کار خلاف اعضای فامیل خود حمایت می کنند و پشت او درمی آیند و بر کار بدش سرپوش می گذارند و بعد می گویند خوب! هر چی باشه، برادرمه! من عموم رو ول کنم و فلانی رو بچسبم! من علیه پسر داییم شهادت بدم؟
💥 اما در قرآن شریف آمده است:
« ای کسانی که ایمان آورده اید، کاملًا قیام به عدالت کنید و برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد، (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید که از حق منحرف خواهید شد؛ و اگر حق را تحریف کنید و یا از اظهار آن اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام می دهید، آگاه است.» (سوره نساء، آیه ١٣۵)
➖➖➖➖➖
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
🖊 اگر #مرجع_تقلید شخصی فوت کند و شخص به مرجع زنده ای رجوع کند اما پس از مدتی بفهمد که مرجع قبلی از مرجع تقلید زنده #اعلم بوده است، وظیفه وی چیست❓🔰
✅👈 فاضل، سیستانی، وحید و شبیری: باید به تقلید مرجع اولش که از دنیا رفته باقی بماند.
✅👈 خامنه ای و نوری: : باید به تقلید مرجع زنده باقی بماند.
✅👈 مکارم و صافی: : بنابر احتیاط واجب در فتواهایی که از مرجع فوت شده برای عمل نمودن یاد گرفته - هر چند که عمل نکرده است - باید به تقلید مرجع اولش که از دنیا رفته باقی بماند.
✅👈 امام: بنابر احتیاط واجب باید به تقلید مرجع زنده باقی بماند.
✅👈 خویی: در فتواهایی که از مرجع فوت شده یاد گرفته و فراموش نکرده است، باید به تقلید مرجع اولش که از دنیا رفته باقی بماند.
✅👈 بهجت: در مسائلی که طبق نظر مجتهدی که از دنیا رفته عمل نموده است، باید به تقلید همان مجتهد فوت شده باقی بماند.
✅👈 تبریزی: در فتواهایی که از مرجع فوت شده یاد گرفته - هرچند الان به یاد نداشته باشد - باید به تقلید مرجع اولش که از دنیا رفته باقی بماند.
➖➖➖➖➖
📚👈 وحید: منهاج الصالحین، التقلید، با استفاده از م ۷؛ فاضل و سیستانی: العروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید، با استفاده از م ۹؛ شبیری: رساله، م ۱۰؛ خامنه ای: اجوبةالاستفتائات، س ۳۳ و ۳۸؛ نوری: العروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید، م ۹ و استفتائات، ج۱س۱۶؛ مکارم: العروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید، با استفاده از م ۹ و استفتائات، ج ۱، تقلید، س ۱۹؛ صافی: هدایة العباد، ج۱، احکام التقلید، م ۱۳و ۱۴؛ امام: تحریرالوسیلة، ج ۱، المقدمة فی الاجتهاد و التقلید، م ۱۳؛ خویی: منهاج الصالحین، التقلید، با استفاده از م ۷؛ بهجت: وسیلة النجاة، م ۱۴؛ تبریزی: منهاج الصالحین، التقلید، با استفاده از م ۷ و استفتائات، ج۲، س۱۱.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
💢 بعضی وقتها بعد از غسل جنابت، #آب_مشكوكى که نمیدونم منی هست یا نه، از من خارج مىشه. آيا این آب نجسه و دوباره باید غسل کنم⁉️🔰
✅👈 همه مراجع عظام تقلید:↘️
⬅️ برای آقایون🧔♂، اگه قبل از غسل:
✔️✔️ ادرار و استبرا كرده باشین، اين آبها پاكه و غسل نداره.
❌❌ اگه ادرار و استبرا نکردین، حکم آب منی رو داره و نجسه و دوباره باید غسل کنین.
✔️❌ اگه ادرار کردین، ولی استبرا نکردین، حکم ادرار رو داره و نجسه؛ اما دیگه غسل نداره.
⬅️ برای خانمها🧕، تا یقین نکنین که آبی که خارج میشه، منی خود شماست، غسل بهتون واجب نمیشه.
💡توجه: این فتوا برای جاییه که کسی با خارجشدن آب منی جنب شده باشه؛ اما اگه جنبشدن با رابطه جنسی باشه و آب منی خارج نشده باشه، آبهای بعد از غسل پاکه.
➖➖➖➖➖
🔺👈 توضيحالمسائل مراجع، م۳۴۸؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۳۵۳؛ نورى، توضيحالمسائل، م۳۴۹؛ دفتر: خامنهاى.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯