eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
611 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 🛎 اینجانب ساکن شهر اهواز می باشم و سه ماه تعطیلی تابستان را هر سال در تهران می گذرانیم و در واقع این شهر را وطن دوم خود قرار داده ایم. پرسش من این است که: ۱_ من و همسرم که مقلد امام (ره) می باشیم اگر در طول سال کمتر از ده روز به تهران برویم باید با توجه به این که تهران وطن دوم ما است نماز را کامل بخوانیم؟ ۲_ حکم نماز برای فرزندان ما که مقلد حضرت آیت اله خامنه ای می باشند چیست⁉️🔰 ✅👈 اولا) بر چند قسم است:↘️ 1⃣➖ وطن یا پدرى و مادرى یا مسقط الرأسى: انسان در وطن پدر ومادر كه متولد شد و همراه آنان زندگى مى كند، این محل، وطن پدر و مادرى انسان محسوب مى شود و تامادامى كه از این وطن اعراض نكند، وطن او حساب مى شود.(۱) 2⃣➖ وطن : انسان گاهى از وطن اصلى خود به مكان دیگرى منتقل مى شود و آن جا را وطن خود انتخاب مى كند و تصمیم دارد تا آخر عمر در آن جا زندگى كند.(۲) 3⃣➖ وطن : گاهى انسان تصمیم دارد مدت طولانى در شهرى مشغول كار یا مشغول درس شود، اگر این مدت طولانى باشد به طورى كه به هر كجا سفر مى كند باز به این جا بر مى گردد، به این وطن، وطن عرفى مى گویند و نماز او در این وطن تمام و روزهء او صحیح است و مانند وطن اصلى است، در این گونه وطن لازم نیست انسان قصد ماندن تا آخر عمر داشته باشد، آیات عظام خویى، گلپایگانى، تبریزى، سیستانى، مكارم و...این گونه وطن را قبول دارند.(۳) ⏮ پس شخص مى تواند در چند جا حكم وطن داشته باشد، مثلاً از محلّ تولّد به شهر دیگرى منتقل شده و آن جا را وطن دائمى خود قرار داده و از وطن اصلى هم اعراض نكرده و مدتى در این شهر زندگى كرده و بعد براى مدت مثلاً ده سال منتقل شده به شهر سوّمى؛ در این صورت، در این سه مكان نمازهایش تمام و روزه هایش صحیح است. 🧕 مى ‏تواند وطن جدید شوهرش را وطن خود قرار ندهد، ولى فرزندان اگر صغیر باشند و در تصمیم‏ گیرى و كسب درآمد مستقل نباشند و یا در این مسأله تابع اراده پدر باشند، وطن جدید پدر، وطن آنها هم محسوب مى ‏شود.(۴) ✅👈 ثانیا) اگر امکان داشته باشد که تهران وطن شما باشد، در اقامت کمتر از ۱۰ روز هم نماز تمام است و بچه ها هم تابع شما هستند؛ اما با توجه به اقسام وطن، مسافرت و اقامت تابستانی به تهران نمی تواند مجوز انتخاب آنجا به عنوان وطن دوم شما باشد مگر اینکه مدتی مثلا چند سال بخواهید در تهران باشید. در غیر این صورت چنانچه در تهران ( چه تابستان وچه غیر تابستان) قصد ۱۰ روز کنید، نماز تمام است. و کمتر از ۱۰ روز نماز شما و خانواده شکسته است. ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل مراجع، ج ۱ م ۱۳۳۱. (۲) همان، م ۱۳۲۹و ۱۳۳۰. (۳) همان، م ۱۳۳۱. (۴) اجوبه الاستفتاات، آیت الله خامنه ای، س ۶۸۷. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ✍ آیا غیر از دین اسلام، در ادیان گذشته نیز چیزی به نام «» وجود داشت (آیا نذر در ادیان پیشین بوده است؟)❓🔰   🟢 از گزارش‌های تاریخی و آیات قرآن می‌توان برداشت کرد که نذر منحصر در دین اسلام نیست؛ بلکه در ادیان گذشته نیز وجود داشت که برخی از آنها عبارتند از:↘️ 1⃣➖ نذر همسر عمران و مادر حضرت مریم(س): «إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَک ما فِی بَطْنِی مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّک أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ_(به یاد آورید) هنگامی را که همسر عمران گفت: خدایا آنچه را در رحم دارم، برای تو نذر کردم، که محرر (و آزاد، برای خدمت خانه تو) باشد. از من بپذیر، که تو شنوا و دانایی».(۱) ⬅️ در بیان این آیه گزارش شده است که «حنه» همسر عمران صاحب فرزند نمی‌شد. روزی زیر درختی نشسته بود و پرنده‌‏ای را دید که به جوجه‌‏های خود غذا می‌دهد، مشاهده این محبت مادرانه آتش عشق فرزند را در دل او شعله‌‏ور ساخت و از صمیم دل از درگاه خدا تقاضای فرزند کرد و چیزی نگذشت که این دعای خالصانه به هدف اجابت رسید و باردار شد. هنگامی که او باردار شد تصور کرد فرزند مزبور همان است که در رحم دارد، بی‌خبر از این‌که کسی که در رحم او است مادر آن فرزند (مریم) می‌باشد و به همین دلیل نذر کرد که پسر را خدمت‌گزار بیت المقدس نماید.(۲) 2⃣➖ نذر خود حضرت مریم(س): «فَکلی‏ وَ اشْرَبی‏ وَ قَرِّی عَیناً فَإِمَّا تَرَینَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولی‏ إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُکلِّمَ الْیوْمَ إِنْسِیا_(از این غذای لذیذ) بخور و (از آن آب گوارا) بنوش و چشمت را (به این نوزاد) روشن دار! و هرگاه کسی از انسان‌‌ها را دیدی، (با اشاره) بگو: من برای خداوند رحمان روزه‏‌ای نذر کردم. بنابر این امروز با هیچ انسانی سخن نخواهم گفت! (و بدان که این نوزاد، خودش از تو دفاع خواهد کرد!)».(۳) ⬅️ ظاهر آیه یاد شده نشانگر آن است که حضرت مریم بنا به مصلحتی مأمور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن‌گفتن در این مدت خاص خودداری می‌کرد تا نوزادش حضرت عیسی(ع)، لب به سخن بگشاید و از پاکی او دفاع کند که این از هر جهت مؤثرتر بود. اما از تعبیر آیه چنین برمی‌آید که نذر سکوت برای آن قوم و جمعیت، کار شناخته شده‏‌ای بود، به همین دلیل این کار را بر او ایراد نگرفتند.(۴) 3⃣➖ نذر یفتاح بن جلعاد: بر اساس کتاب مقدس، با شروع جنگ میان بنی ‌‌اسرائیل و بنی ‌عمون، برخی از بنی‌اسرائیل گرد یفتاح بن جلعاد جمع شده و از وی خواستند که رهبری آنها را بپذیرد. یفتاح نذر کرد که اگر بر دشمن پیروز شود، هنگام بازگشت، نخستین فرد از خویشاوندانش را که ببیند، او را در راه خدا قربانی کند.(۵) 4⃣➖ نذر حضرت یعقوب(ع): یعقوب(ع) نیز برای رسیدن به خواسته‌‌های خود نذر ‌کرد.(۶) بر اساس برخی از گزارش‌ها یعقوب(ع) دچار بیماری شد و نذر کرد هرگاه شفا پیدا کند، غذا و نوشیدنی‌هایی که بیشتر دوست دارد را بر خود حرام نماید.(۷) 5⃣➖ نذر قربانی کردن عبد الله توسط عبدالمطلب : مردم شبه‌‌جزیره عربستان پیش از ظهور اسلام نیز با نذر آشنا بودند و ماجرای در معرض قربانی‌ قرار گرفتن پدر پیامبر اسلام(ص) نیز در همین راستا بوده است.   ➖➖➖➖➖ (۱) آل ‌عمران، ۳۵. (۲) مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۵۲۳، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول،۱۳۷۴ش. (۳) مریم، ۲۶. (۴) تفسیر نمونه، ج۱۳، ص ۴۵ – ۴۶. (۵) کتاب مقدس، بخش زندگی یفتاح. (۶) کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب ۲۸، آیات ۲۰-۲۲. (۷) شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، تهرانی، آقابزرگ، محقق، قصیر عاملی، احمد، ج ۲، ص ۵۳۲، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۶) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۶) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← حدیث 💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:↘️ 💐 اَوَّلُ شخصٍ تدْخُلُ الجنةَ فاطمةُ. 💐 اولین کسی که داخل می‌شود، فاطمه (سلام الله علیها) است. ➖➖➖➖➖ 📕👈 بحار الانوار، ج۴۳، ص۴۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی_عددی 👁👁 ماندن در 🥱 به سه قسم تقسیم می شود:🔰 1⃣➖ بیدار ماندن واجب: و آن در مورد شخصی است که اعمال حج را انجام می دهد که شب یازدهم و دوازدهم ذی حجة را باید در منا تا نصف شب بیتوته کند و در صورتی می تواند بیتوته در منا را ترک کند که شب را تا صبح در مکه به عبادت مشغول باشد. بنابراین بیدار بودن تا صبح در این صورت واجب است. (۱) 2⃣➖ بیدار ماندن مستحب: و آن در شب هایی است که احیاء آن شب ها مستحب است مانند شب های قدر و شب نیمه شعبان و شب عید فطر و قربان و شب دهم ذیحجه برای کسی که در مشعر الحرام باشد. (۲) و نیز بیدار شدن برای انجام نافله شب در تمام سال و در هر مکان که باشد. 3⃣➖ بیدار ماندنی که خوب نیست و باید ترک شود: و آن بیدار ماندن در شب است که سبب شود انسان خواب بماند و نماز صبح او قضا شود ولی اگر انسان تا اذان صبح بیدار باشد موظف است نماز صبح را بخواند و بعد بخوابد. ➖➖➖➖➖ (۱) مناسک محشی، ص ۴۵۷. (۲) السرائر، ج ۱، ص۳۱۳ - تذکرة الفقهاء، ج۴، ص ۱۵۸. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← وقف 🖊 اگر ملکی را بر اشخاص سازند، و موقوف علیهم ناچار به فروش موقوفه گردید مانند آنکه موقوفه مورد نیاز حتمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای منافع کشور باشد و موقوف علیهم را ملزم به فروش موقوفه کنند آیا موقوف علیهم باید با پول آن ملک دیگری را خریداری کرده و آن را عوض موقوفه وقف نمایند، یا لازم نیست و می توانند از آن استفاده کنند؟ و اگر موقوف علیهم ملزم به فروش نشود ولی نتوانند از موقوفه به صورت موقت یا دائم استفاده کنند، و از این بابت پولی دریافت نمایند، آیا باید با آن پول ملک دیگری تهیه کرده و عوض موقوفه وقف سازند یا لازم نیست و می توانند از آن استفاده کنند؟ آیا در این حکم زمین و قنوات یکسانند یا خیر⁉️🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: باید با آن پول ملک دیگری را خریداری و در همان جهت وقف اول وقف نمایند. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۸۳، س۶۸. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰 1⃣1⃣➖ روش است. ✔️ گاهی وقتها، شخص رویش نمی شود که به طور مستقیم به آن فرد بگوید که آقا یا خانم این کارتان بد است. ⬅️ در اینجا حداقل کاری که می شود کرد این است که از گناه تعجب کنیم و این تعجب را در چهره مان پررنگ کنیم، همین حالت تعجبی ما، بعضی ها را به خود می آورد که ای بابا من چه اشتباهی دارم انجام می دهم. ➖➖➖➖➖ ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ❌ آیا می توان 👧 که به سن تکلیف نرسیده را بغل کرد و یا بوسید❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر دختر بچه‌ای که به سن شش سال رسیده است (ممیز باشد یا نباشد)، احتیاط واجب آن است که مرد نامحرم او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد همچنین لمس و دست دادن با دختر بچه، اگر موجب تحریک شهوت یا مستلزم مفسده شود یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. ✅👈 امام خمینی (ره): بنا بر احتیاط واجب مرد نامحرم نباید دختری را که به سن بلوغ نرسیده ولی سنش از شش سال تجاوز کرده است، ببوسد و روی پای خود بگذارد. ✅👈 آیت الله مکارم شیرازی: اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به وی حرام نیست. ✅👈 آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب است مردان دختران شش سال به بالا را قبل از رسیدن به سن بلوغ بغل نکنند، روی پا نگذارند و نبوسند. ➖➖➖➖➖ 📚👈 خامنه‌ای: پرسش و پاسخ ،بخش نگاه و پوشش ،س۶۹۱۵۵؛ امام:تحریر الوسیله،کتاب النکاح،م۲۵؛ سیستانی:منهاج الصالحین ،ج۳،م۲۳؛ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ⛔️ چرا زمانی که پدر عمدا فرزندش را به 🔪 می رساند اعدام نمی شود ولی زمانی که مادر این کار را انجام می دهد قصاص می شود❓🔰 ✅ اولا) نظریه صحیح که فقهاء و دانشمندان شیعه بدان معتقدند این است که: احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی است، آن عمل خواهد بود یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل است؛ و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن ؛ و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، است؛ و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی الطرفین باشد آن عمل است. ✅ ثانیا) شاید بیان نکردن علت و فلسفه تمام احکام، از سوی اولیاء الهی دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما و لغز است، که چه بسا موجب تنفر شنوندگان گردد، امام علی (علیه السلام) می فرماید: «مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند (۱)» لذا اولیاء الهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ها و احکام اشاره نمودند. ✅ ثالثا) روایات متعددی از امامان معصوم (ع) به ما رسیده است از جمله در حدیثی امام صادق (علیه السلام) می فرماید:" پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود." (۲) گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است، اما می توان برخی از حکمت های عدم قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است را در نکات زیر دانست:↘️ 1⃣➖ یکی از اهداف قصاص، دور کردن جامعه از تکرار چنین اعمالی است، اما در فرض قتل فرزند توسط پدر، چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است؛ زیرا پدر منشأ پیدایش فرزند و نیز مسئول و متفکل رشد و پرورش و تربیت او است و با زحمات طاقت فرسا و تحمل سختى هاى فراوان، نهال وجودى خود را که ثمر عمرش می باشد، آبیارى می کند، و این عوامل باعث می گردد که چنین حادثه ای به ندرت اتفاق بیافتد و تکرار گردد، به همین جهت و به دلیل مراعات حق پدری از قصاص او صرف نظر شده است. البته این تخفیف، چیزى از زشتى کار او نمى کاهد.(۳) 2⃣➖ اقدام به قتل فرزند تنها در شرایط خاص و بسیار حادی اتفاق می افتد و مصیبت بزرگی برای خانواده است و اثرات جبران ناپذیری در روحیه پدر و خانواده دارد. و دیر یا زود موجب پشیمانی پدر می گردد. همچنین با قصاص کردن پدر، این خانواده در غم از دست دادن عزیز دیگری داغدار خواهد شد و مصیبت مضاعفی بر خانواده تحمیل خواهد شد و بر مشکلات آنان خواهد افزود. خداوند به خاطر رعایت حال خانواده قصاص را از او بر داشته است. 3⃣➖ قصاص مجازات قتل عمد است. و چنین قتلی معمولاً در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. پس قتل عمدی فرزند، بسیار نادر و در شرایط کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. زیرا پدر نزدیک ترین فرد به فرزند، و فرزند عزیزترین فرد برای پدر است و هیچ پدری هر چند دارای قساوت قلب باشد حاضر نیست پاره تن و عزیز خود را به قتل برساند مگر در یک حالت غیر عادی و تقریباً غیر اختیاری. 4⃣➖ کسی که از این جنایت بیشترین آسیب را می بیند در درجه اول خود او و سپس خانواده او است چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و انصاف نیست که به خاطر این عمل در چنین شرایطی قصاص شود زیرا تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. پس اسلام قصاص او را ممنوع کرده است. اما در این شرایط، دیه بر او ثابت است و باید آن را به سایر وارثین بپردازد. 5⃣➖ این حکم شرعی به معنای این نیست که این پدر گناه نکرده است بلکه گناه سنگینی دارد و جاودانه در جهنم باقی خواهد ماند. چون از پدر برای فرزند انتظار مهربانی بیشتری می رود تا دیگران. این گونه اتفاق تقریبا از طرف مادر صفر درصد است چرا که احساسات و عواطف مادر برای این گونه کارها غلبه دارد و حال اگر چنین مادری بخواهد این چنین کاری با فرزندش انجام دهد مشخص می شود که این مادر چقدر قصی القلب و بزهکار خطرناکی است که حتما باید اعدام شود چرا که برای جامعه خطرناک است. 6⃣➖ شاید وجه دیگر عدم اعدام او این باشد که پدر بر فرزندش ولایت دارد و منشاء حیات فرزندش بوده و مثلا نفقه او را می داده و...باتوجه به این که پدر از نظر اسلام نان آور خانواده محسوب می شود لذا اگر اعدام شود ضربه سختی به آن خانواده وارد می شود و خانواده از هم می پاشد اما در رابطه با مادر اینگونه نیست. ➖➖➖➖➖ (۱) گزیده میزان الحکمة، ج ۱، ص ۲۱۴. (۲) حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج ۲۹، صص ۷۷و۷۸، موسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۷) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲