eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.4هزار دنبال‌کننده
626 عکس
35 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ←حدیث 💎 امام جواد (عليه السلام) می فرمایند:↘️ 💐 مَنْ زارَ قَبْرَ أخيهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ وَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَي الْقَبْرِ وَقَرَءَ: «إنّاأنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ» سَبْعَ مَرّات، أمِنَ مِنَ الْفَزَعَ الاْكْبَرِ. 💐 هركس بر بالين قبر مؤمنی حضور يابد و رو به قبله بنشيند و دست خود را روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مباركه «إنّا أنزلناه» را بخواند از شدايد و سختی های صحرای محشر در أمان قرار می گيرد. ➖➖➖➖➖ 📕👈 اختيار معرفة الرّجال، ص۵۶۴، ح۱۰۶۶. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی _ عددی ✍ دارای احکامی است که عبارتند از🔰: 1⃣➖ نمازهای چهار رکعتی در سفر، کوتاه (یعنی دو رکعتی می شود) ولی نماز صبح و مغرب تغییر نمی کند یعنی نماز صبح همیشه دو رکعت است و نماز مغرب همیشه سه رکعت، چه در وطن و چه در سفر. (۱) 2⃣➖ مسافری که باید نماز خود را دو رکعتی بخواند اگر فراموش کند و نمازش را چهار رکعتی بخواند نمازش باطل است و چنانچه وقت نماز نگذشته باید دو رکعتی بجا آورد، همین طور است کسی که باید نمازش را چهار رکعتی بخواند اگر از روی فراموشی آن را دو رکعتی بخواند نمازش باطل است و باید چهار رکعتی بجا آورد. (۲) 3⃣➖ مسافرى که باید نماز را شکسته بخواند اگر نماز ظهر یا عصر یا عشای او قضا شود، باید آن را دو رکعتى قضا نماید، اگر چه در وطن بخواهد قضاى آن را بجا آورد. اگر کسى که مسافر نیست یکى از این سه نمازش قضا شود، باید چهار رکعتى قضا نماید، اگرچه در سفر بخواهد آن را قضا نماید. (۳) ➖➖➖➖➖ ۱ - توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۶۸۳. ۲ - همان ، ص۷۲۹. ۳ - همان ، ص۷۳۳. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← وقف 💢 در مواردی که اراضی در طرح جاده های عمومی و خیابان قرار می گیرد پرداخت مال الاجاره موقوفه شرعاً به عهده چه کسی است؟ آیا مجری طرح که متصدی مسیر است مدیون به وقف است؟ یا عابرین که در حقیقت بهره گیران از موارد تصرف وقف هستند؟ با علم به عدم پرداخت حق وقف، و عدم رضایت متولی شرعی موقوفه، در صورت عبور از این مسیرهای وقفی نحوه برائت ذمه چگونه محاسبه می شود❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: کسی که تخریب موقوفه و غیر قابل استفاده شدن موقوفه و در نتیجه اتلاف موقوفه حکماً به او انتساب و استناد پیدا می کند شرعاً ضامن است که یا موقوفه را در صورت امکان به حال سابق برگرداند و یا وجه اجاره آن را بپردازد و یا در صورتی که موقوفه را حکماً به صورت تالف درآورده باشد عوض آن را تسلیم نماید، و چنانچه موقوفه با تبدیل به خیابان در حکم تالف باشد بر عابرین چیزی در این باره نیست. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۱۰۱، س۹۱. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰 8⃣1⃣➖ روش است برای مثال: ⬅️ این جوان های فشن که چندسالی یکبار هم که شده، بالاخره ممکن است پایشان به مسجد باز شود.. نباید با آنها برخورد بدی داشت. ✔️ ما یک نگاه هم به خودمان بکنیم و عیب های خودمان را هم ببینیم. آنها را با مسجد آشنا کنیم.. وقتی جذب مسجد بشوند، تدریجاً آن عیب هایشان هم برطرف می شود. ➖➖➖➖➖ ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام سلام حاج آقا 🌺 🖊 من تو 🚑کار می کنم آیا با ماساژ یا تنفس مصنوعی کسی كه نمى‏‌دونم زنده است يا مرده، غسل مس ميّت برام واجب می‌شه❓🔰 سلام علیکم💐 ✅👈 همه مراجع عظام تقلید: خیر، چون: 1⃣➖ تا وقتى كه روح از بدن آن شخص جدا نشده، غسل واجب نیست. 2⃣➖ حتی بعد از مرگ هم تا وقتی که بدن مرحوم گرم است، دست‌زدن به آن باعث غسل نمى‏‌شود. ➖➖➖➖➖ 📕👈 العروة‌الوثقى، ج۱، فى‌النجاسات، الخامس. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام 🟢 من جوان از خانواده اهل‌‌سنت هستم، آیا باید به پدر و مادرم که شیعه نیستند نیز احترام کامل بگذارم❓🔰 💥اولا) بر فرزندان واجب است که نسبت به پدر و مادر خود (حتی اگر مسلمان نباشند) دو چیز را رعایت کنند:↘️ 1⃣➖ نیکی به آنها به وسیله پرداخت مخارج زندگی اگر نیازمند باشند، و برآورده نمودن دیگر درخواست‌های منطبق با شئون یک زندگی متعارف و معمول و طبق آنچه فطرت سالم آن‌را اقتضا می‌کند. البته این چیزی است که به اختلاف حال آنها متفاوت خواهد بود. 2⃣➖ همراهى با آنها به نیکی؛ یعنی فرزند نباید چه در گفتار و چه در کردار نسبت به پدر و مادرش بدی کند، اگرچه آنها به او ستم کرده باشند؛ چرا که در روایت آمده است: «حتی اگر تو را بزنند به آنها پرخاش مکن و بگو: غفر الله لکما (خداوند شما را بیامرزد)». 🧐 اما در صورتی که والدین به فرزند دستور دهند که از دین خود دست بردارد و یا عملی بر خلاف آموزه‌های اسلامی انجام دهد که در این صورت، قرآن در آیاتی مانند آیه ۸ سوره عنکبوت و آیه ۱۵ سوره لقمان صریحا فرمان به عدم پیروی از آنان می‌دهد. 💥ثانیا) روایات خاصی در این مورد وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:↘️ ➖ راوی می‌گوید: شنیدم مردی به امام صادق‌(ع) عرض می‌کرد: پدر و مادرم مخالف مذهب حق(شیعه) هستند (با آنان چه کنم؟)، حضرتشان فرمود: «با آنها همان‌گونه نیکی کن ‌که گویا به مسلمانانی نیکی می‌کنی که ولایت ما را پذیرفته‌اند». (۱) ➖ معمّر بن خلاد از امام رضا(ع) می‌پرسد: آیا می‌توانم در مورد پدر و مادرم که شیعه و پیرو حق نبودند دعا کنم؟ که حضرتشان پاسخ فرمود: «بلی! آنان را دعا کن و برایشان صدقه بده و اگر زنده باشند، با ایشان مدارا کن؛ چرا که رسول خدا فرمود: خداوند مرا برای رحمت فرستاد نه برای نمک‌نشناسی».(۲) ➖ علی بن مهزیار از بکر بن صالح نقل می‌کند که گفت: یکی از دامادهای من نامه‌‏اى براى امام جواد(ع) نوشت که پدرم فردی ناصبى بوده و عقیده بسیار بدی دارد و من از دست او در رنج و ناراحتى هستم، اگر صلاح بدانید برایم دعا کنید، در ضمن نظر شما در مورد این‌که من دشمنی خود را با او ابراز داشته و یا آن‌که همچنان با او مدارا نمایم، چیست؟ امام در جواب نوشت: متوجه آنچه در نامه‌ات نگاشتی شدم و اگر خدا بخواهد هیچ‌گاه دعا برای تو را رها نخواهم کرد، (اما در مورد پدرت) مدارا کردن بهتر از دشمنی است. (۳) ➖➖➖➖➖ (۱) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۲، ص ۱۶۲، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق. (۲) همان، ج ۲، ص۱۵۹ (۳) شیخ صدوق، امالی، ص ۱۹۱، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، ۱۴۰۰ق. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا