eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.4هزار دنبال‌کننده
626 عکس
35 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← وقف 💢 در مواردی که دستگاه های دولتی بدون اذن متولی شرعی موقوفات و بدون پرداخت حقوق مبادرت به حفر چاه و ایجاد شبکه لوله گذاری در اراضی و املاک موقوفه می نمایند آیا ضمانت شرعی پرداخت حقوق وقف متوجه مصرف کنندگان و مشترکین است یا دستگاه مجری طرح؟ با علم به عدم پرداخت حقوق وقف انجام وضو و غسل با چنین آبی به چه صورت است❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: مصرف کننده ضامن آبی است که مصرف کرده است و بدون نظر متولی شرعی وقف نمی تواند در آب تصرف کند و غسل و وضو اشکال پیدا می کند. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۱۰۶، س۱۰۳. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 🟢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💥روش های مفید و پر کاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰 2⃣2⃣➖ روش است. ✔️ برای مثال خیلی ها می گویند که فامیلی داریم که اهل گناه هستند. مواد مخدر می کشند، مشروبات الکلی مصرف می کنند، ماهواره در خانه شان روشن است، تقیدات مذهبی ندارند، نسبت به نماز، روزه و سایر واجبات الهی بی اعتنا هستند، بی حجاب هستند، رعایت محرم و نامحرمی را نمی کنند و نظایر آن . 🧐 خوب! ما با این اشخاص که از فامیل و نزدیکان ما هم هستند، چگونه رفتار کنیم؟ البته ما اجازه ی قطع رحم را نداریم . 👁👁 اینجا دو حالت پیش می آید:↘️ 🔺الف) حالت اول: این است که احساس کنیم که رفت و آمد ما باعث می شود که او گناهانش را کم کند، یعنی او از معاشرت با ما اثر بگیرد، اینجا باید که به خانه ی او رفت و آمد داشته باشیم مثلاً اگر ما به خانه شان میرویم، ماهواره را خاموش می کنند یا بساط مواد مخدر و مشروب را جمع می کنند اگر یک خانواده ی متدیّن به یک مجلس عروسی بروند، ممکن است که آنها دیگر اختلاط و رقص زن و مرد نداشته باشند یا شرب خمر نکنند؛← در این مواقع باید رفت تا گناه را به صفر رساند یا خیلی کم کرد. 🔺ب) حالت دوم: اگر ما با این خانواده که اهل گناه هستند، چه رفت و آمد داشته باشیم و چه نداشته باشیم، برای آنها خیلی فرق نمی کند و آنها در حضور ما هم به کارهای خود ادامه می دهند ← اینجا دیگر نباید رفت.. نه تنها آنها تأثیر نمی گیرند، بلکه ممکن است که خانواده ی ما هم اثر بد بگیرند اما آیا باید صله ی رحم را قطع کرد؟ نه! اینجا ما به آن مهمانی یا جلسه نمیرویم.. اما تلفنی، با پیامک، هدیه و .. جویای احوالشان هستیم. ➖➖➖➖➖ ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 🟢 اگه به خطبه‌های نماز جمعه نرسیم، ولی به خود نماز برسیم، نمازمون درسته❓🔰 ✅👈 آیات عظام رهبری، سیستانی، نوری، وحید و شبیری: بله درسته. البته بهتره سعی کنیم خودمون رو برسونیم که ثواب بیشتری ببریم؛ ولی اگه نرسیدیم، نمازمون درسته. ✅👈 آیت‌الله مکارم: بله درسته. البته باید سعی کنیم خودمون رو برسونیم؛ ولی اگه نرسیدیم، نمازمون درسته. ➖➖➖➖➖ 📚👈 خامنه‌ای، رساله نماز و روزه، م۷۸۱؛ سیستانی، جامع، ج۱، م۱۸۰۱؛ مکارم، استفتائات، ج۲، ص۴۰۲؛ نوری، هزار و یک مسئله، ج۲، س۲۱۸؛ شبیری، استفتای شفاهی از دفتر؛ وحید، منهاج الصالحین، ج۲، السادس. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 🔵 در اسلام، به نماز خیلی سفارش شده است؛ اما اعمال دیگری شرط قبولی نماز بیان شده است، می‌خواستم بدانم این اعمال چه چیزی هستند تا با انجام آن‌ها، مطمئن شوم که نمازم قبول است؛ آیا در روایات چیزی بیان شده است❓🔰   ✅👈 نماز یکی از مهم‌ترین عبادات در اسلام است که در احادیث و روایات بر اقامه آن سفارش بسیار شده است؛ اما به‌صرف خواندن نمی‌توان از این عبادت مهم بهره برد و این عبادت باید در درگاه الهی مورد قبول نیز واقع شود. در سخن معصومان (علیهم‌السلام) عوامل و کارهایی موجب قبولی نماز دانسته شده است، این عوامل قبولی نماز عبارتند از:↘️ 1⃣➖ دوستی و ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام)← از مهم‌ترین عوامل قبولی نماز که در احادیث تأکید فراوانی بر آن شده است، داشتن محبت و ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و اولاد اوست. در حدیثی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند: «أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً یَقْبَلُ اللَّهُ صَلَاتَهُ وَ صِیَامَهُ وَ قِیَامَهُ وَ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ دُعَاءَه_هر کس على را دوست بدارد، خداوند، نماز و روزه و شب‌زنده‌دارى‌اش را مى‌پذیرد و دعایش را مستجاب مى‌کند».(۱) در روایتی از امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) نیز بیان شده که سبب قبولی نماز داشتن ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و برائت از دشمنان ایشان است.(۲) 2⃣➖ پارسایی و دوری از گناه← از دیگر اسباب و شرایط قبولی نماز، پارسایی و ورع است. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در لزوم داشتن ورع و ارتباط آن با نماز فرموده‌اند: «لَوْ صَلَّیْتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَأَوْتَادٍ [کَأَوْتَارٍ] وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْحَنَایَا لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ مِنْکُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ حَاجِزٍ_ اگر نماز مى‌خواندید تا چون میخ [لاغر] مى‌شدید و روزه مى‌گرفتید تا چون کمان [خمیده] مى‌شدید، خداوند از شما نمى‌پذیرفت جز با پروا از گناه».(۳) بنابراین کسی که به‌ظاهر نماز می‌خواند ولی در کنار آن به هر گناهی دست می‌زند، نمازش مورد قبول قرار نمی‌گیرد. 3⃣➖ پرداخت زکات مال ← زکات یکی از واجبات مالی مسلمانان است. پرداخت این واجب مالی در احادیث از اسباب قبولی نماز برشمرده شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دراین‌باره فرموده‌اند:  «زَکُّوا أَمْوَالَکُمْ تُقْبَلْ صَلَاتُکُم_ اى مسلمانان! زکات دارایى‌هایتان را بدهید، نمازتان قبول مى‌شود.(۴) 4⃣➖ یاد خدا و تواضع در برابرش← ذکر الهی و تواضع در برابر ذات اقدسش، از دیگر عوامل قبولی نماز است. در مناجاتی از حضرت موسی با خداوند متعال چنین بیان شده است: «یَا مُوسَى لَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ إِلَّا لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِی وَ أَلْزَمَ قَلْبَهُ خَوْفِی وَ قَطَعَ نَهَارَهُ بِذِکْرِی وَ لَمْ یَبِتْ مُصِرّاً عَلَى الْخَطِیئَهِ وَ عَرَفَ حَقَّ أَوْلِیَائِی وَ أَحِبَّائِی‏ اى موسى! نماز را نمى‌پذیرم، جز از کسى که در برابر بزرگى من، سر فرود آورده، ترس از مرا هم‌نشین دلش ساخته، روزش را با یاد من سپرى کرده، شبش را با پافشارى بر خطا به روز نبرده و حقّ اولیا و دوستان مرا شناخته است.(۵) بنابراین، به یاد خدا بودن و تواضع در برابر او می‌تواند نقش بسزایی در قبولی و یا رد شدن نماز داشته باشد. 5⃣➖ حضور قلب و اخلاص← یکی از شرایط قبولی نماز، میزان حضور قلب و توجه به خداوند در اثناء خواندن آن است. هر چه انسان در نماز خود را نزدیک خداوند و حاضر در برابر او ببیند، نمازش بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حدیثی از امام باقر (علیه‌السلام)) آمده است: «عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِکَ فَإِنَّمَا یُحْسَبُ لَکَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیْه»‏. در نماز توجه به خدا داشته باش، زیرا آن مقدار از نماز قبول می‌شود که تو به آن توجه دارى.(۶) همچنین در حدیثی از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) داشتن اخلاص از شرایط قبولی اعمال دانسته شده است: «إِنَّکَ لَنْ یُتَقَبَّلَ مِنْکَ إِلَّا عَمَلٌ أَخْلَصْتَ فِیه»‏.(۷) 6⃣➖ کمک به دیگران← کمک به دیگران از دیگر عوامل قبولی نماز است. در حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) چنین نقل شده است: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى: إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ مِمَّنْ ... لَا یَتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِی وَ یُطْعِمُ الْجَائِعَ وَ یَکْسُو الْعَارِیَ وَ یَرْحَمُ الْمُصَابَ وَ یَأْوِی الْغَرِیبَ خداوند متعال فرمود: نماز کسى را می‌پذیرم که بر بندگانم بزرگى نفروشد، به گرسنه غذا دهد، برهنه را بپوشاند، به مصیبت‌دیده مهربانى کند و غریب را پناه دهد.(۸) 7⃣➖ دوری از عوامل رد شدن نماز← باید توجه داشت که همان‌گونه که در احادیث اعمالی برای قبولی نماز بیان شده است، کارهایی نیز اشاره شده که این کارها موجب رد و قبول نشدن نماز برشمرده شده‌اند. به‌عنوان‌مثال خوردن شراب،(۹) استفاده از مال حرام(۱۰) و ...
از این عوامل هستند؛ بنابراین، در کنار انجام اعمالی که بیان شد و تأثیر در قبولی نماز دارند، شناخت و اجتناب از این اسباب نیز لازم و مهم است. ➖➖➖➖➖ ۱. طبرى آملى، عمادالدین أبی جعفر محمد بن أبی القاسم‏، بشاره المصطفى لشیعه المرتضى، نجف: المکتبه الحیدریه، ۱۳۸۳ ق‏، ص ۳۷. ۲. ابن شهرآشوب مازندرانى، محمد بن على‏، مناقب آل أبی طالب علیهم‌السلام، قم: علامه، ۱۳۷۹ ق، ج‏۴، ص ۱۳۱. ۳. ابن فهد حلى، احمد بن محمد، عده الداعی و نجاح الساعی، محقق / مصحح: موحدى قمى، احمد، قم: دار الکتب الإسلامی‏، ۱۴۰۷ ق‏، ص ۱۵۳. ۴. کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علی‌اکبر و آخوندى، محمد، تهران: دار الکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ ق‏، ج‏۳، ص ۴۷۹، ح ۲. ۵. ابن‌بابویه، محمد بن على‏، معانی الأخبار، محقق / مصحح: غفارى، علی‌اکبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، ۱۴۰۳ ق‏، ص ۵۴، ح ۱. ۶. کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی، همان، ج‏۳، ص ۲۹۹، ح ۱. ۷. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق / مصحح: حسنى بیرجندى، حسین‏، قم: دار الحدیث‏، ۱۳۷۶ ش، ص ۱۷۲، ح۳۵۸۴. ۸. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق / مصحح: محدث، جلال‌الدین، قم: دار الکتب الإسلامیه، ۱۳۷۱ ق، ج‏۱، ص ۱۵، ح ۴۴. ۹. کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی، همان، ج‏۶، ص ۴۰۱، ح ۱۰. ۱۰. ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، تحف العقول، همان، ص۱۷۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۵۸) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲