هر روز #تفسیر یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۳۷)
لحظاتی با احکام
🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
لحظاتی با احکام ← حدیث
💎 امام محمد باقر (عليه السلام) می فرمایند:↘️
🕊 صِلِةُ الاْرْحامِ تُزَكّي الاْعْمالَ، وَ تُنْمِي الاْمْوالَ، وَ تَدْفَعُ الْبَلْوي، وَ تُيَسِّرُ الْحِسابَ، وَ تُنْسِيءُ فِي الاْجَلِ.
🕊 #صله_رحم نمودن موجب تزكيه اعمال و عبادات می شود، سبب رشد و بركت در اموال می گردد، بلاها، آفات و گرفتاری ها را دفع و بر طرف می نمايد، حساب (قبر و قيامت) را آسان می گرداند و مرگ و أجل (معلّق) را تأخير می اندازد.
➖➖➖➖➖
📘👈 تحف العقول، ص ۲۱۸.
#حدیث
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
💞اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج💞
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی
🖊 #آرایش برای زنان🧕 در سه صورت حرام است و گناه دارد:🔰
1⃣➖ درحال احرام: خانمی که محرم شده تا وقتی درحال احرام است آرایش کردن بر او حرام است. (۱)
2⃣➖ خانمی که شوهرش فوت کرده تا چهار ماه و ده روز، مطلق آرایش کردن و زینت کردن بر او حرام است. (۲)
3⃣➖ آرایش برای نامحرمان. (۳) قرآن کریم می فرماید: زنان نباید آرایش و زینت خود را به افرادی که با آن ها مَحرم نیستند، نشان دهند. (۴)
➖➖➖➖➖
(۱) مناسک محشی، ص ۱۶۴.
(۲) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص ۵۲۷.
(۳) همان، ج۱، ص ۳۵۹.
(۴) نور / ۳۱.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← وقف
🏘 املاکی است (باغی) که بیش از صد سال است بین مردم خرید و فروش می شود و اکنون مالکیت آن که به نام تعداد زیادی از اهالی آن منطقه می باشد موجود است. آیا کسی با ارائه کپی وقفنامه بدون سند اصلی می تواند مدعی وقفیت این املاک شود؟ در فرض ثبوت وقفیت این املاک در سابق، جایز است این املاک را از متصرفین خارج کرد یا نه❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: اگر از کپی وقف نامه اطمینان به وقفیت زمین حاصل می شود یا شهرت به وقفیت داشته باشد زمین و املاک محکوم به وقفیت است. بر فرض ثبوت وقفیت واجب است به حال خود برگردد و از وقفیت خارج نشده است و تصرف در آن حکم غصب دارد.
➖➖➖➖➖
🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۶۳، س۵۱.
#وقف
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر
💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰
2⃣➖ روش #وعده ای یا #تشویقی است. یعنی اگر فردی کار خوبی را انجام داد یا اینکه کار حرامی را ترک کرد، تشویق بشود و در صورت امکان، هدیهای یا پاداشی به او تعلق گیرد.
✔️ مثلا ما می توانیم به بچه ای که نماز می خواند، در جمع همسالانش هدیه بدهیم و بقیه بچه ها را هم با تشویق او، ترغیب به نماز کنیم.
➖➖➖➖➖
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
✍ #ظروفی 🥣 که مایعات در آنها نفوذ می کنند (همچون ظروف سفالی و چوبی ...) ، در صورت نجس شدن و نفوذ نجاست در آنها به چه شیوه هایی تطهیر می شوند❓🔰
✅👈 امام، بهجت، فاضل، سیستانی، مکارم، صافی و نوری: چنانچه سه مرتبه آب قلیل روی آنها ریخته شده و جاری گردد، ظاهر آنها پاک می شود و داخل آنها به تبعیت از ظاهر پاک نمی شود ولی نجس ماندن داخل آنها ضرری نمی رساند.
✅👈 خویی، تبریزی و وحید: چنانچه سه مرتبه آب قلیل روی آنها ریخته شده و جاری گردد، ظاهر آنها پاک می شود و اگر آب به داخل آنها نفوذ کند و به هر جایی که نجس شده برسد بطوری که رطوبت آن بر رطوبت نجس غلبه کند و در نظر عرف از بین برود، پاک می شود.
✅👈 خامنه ای: [چنانچه سه مرتبه آب قلیل روی آنها ریخته شده و جاری گردد] ظاهر آنها پاک می شود.
➖➖➖➖➖
📚👈 امام، فاضل، سیستانی، مکارم و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، احدها، م۱۴ و ۱۶؛ بهجت: وسیلة النجاة، م۵۶۶ و رساله، م۱۶۶؛ صافی: هدایة العباد، ج۱، کتاب الطهارة، با استفاده از م ۵۹۰ و ۵۹۶؛ خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الطهارة، المطهرات، م ۴۵۲ و رساله ، م ۱۵۶؛ خامنه ای: استفتاء از دفتر.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
⭕️ قرآن کریم در آیه ۴ سوره مبارکه طلاق می فرماید: «از میان زنانتان آنان که هنوز حیض نشده اند عده ی آنها سه ماه است»؛ این یعنی قرآن ازدواج با #کودکانی که حیض نشده اند را جایز شمرده است؛ آيا ارتباط جنسی با دختر بچه های ۵ ساله و نظير آن معقول و پسنديده است⁉️🔰
✅ اولا) قطعا منظور از زنانی که حیض نمی شوند در آیه شریفه ای که فرمودید #کودکان نیستند، بلکه منظور زنانى هستند كه در سن حيض هستند اما حيض نمی بینند.(۱) آیه چنین می فرماید: «وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ»؛ اگر در ترديد هستيد، از ميان زنانتان آنهايی که از حيض مايوس شده اند و آنهايی که هنوز حيض نشده اند عده شان سه ماه است».(۲)
💥 از آنجا که رابطه جنسی با کودکان ولو در قالب عقد ازدواج قطعا در اسلام حرام است، و از طرف دیگر زنی که با او رابطه جنسی برقرار نشده باشد هم که اصلا عده ندارد، پس «وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ» در این آیه شریفه یقینا شامل کودکان نمی شود.
✅ ثانیا) طبق قاعده «#لا_ضرر» اسلام از هر چیزی که برای خود یا دیگری ضرر قابل توجهی داشته باشد نهی کرده است، بنابراین در جواز ازدواج خردسالان، و چه در جواز کامجویی، این اصل را باید لحاظ کرد، و ضرر داشتن چنین ازدواجی برای کودک موجب ممنوعیت آن خواهد شد.(چه ضرر جسمی باشد و چه ضرر روحی)
💥 آرامش روحی و روانی زن برای اسلام فوق العاده اهمیت دارد، حکم اعدام متجاوز به عنف گویای اهمیت آرامش روانی زن در نگاه اسلام است، در حالی که از نظر بسیاری از حقوقدانان دنیا حکم اعدام برای چنین جرمی حکمی خشن و نامتناسب با جرم است. اما اسلام چون از جانب خالق بشر آمده، می داند این رفتار چه آسیبی به روان زن می زند، می داند زن را از درون نابود کرده و تا مرز خودکشی پیش خواهد برد؛ این حکم اسلام اتفاقا نشان می دهد که روحیات زن را خوب درک کرده و نسبت به آن بی تفاوت نیست.
✅ ثالثا) تمامی فقها اتفاق نظر دارند که حتی بر فرض مصلحت داشتن ازدواج و وقوع چنین ازدواجی، #رابطه_جنسی در آن تا پیش از بلوغ دختر ممنوع است، و در صورتی که این حکم نادیده گرفته شده، و موجب آسیب دیدن کودک شود جریمه سنگینی خواهد داشت، همان طور که امام خمینی(ره) می فرمایند: «اگر مرد با همسر خود قبل از تمام شدن سن نه سالگی او نزدیکی کند و او را «افضاء»(۳) نماید، زناشویی با این همسر بر او برای همیشه حرام خواهد شد و باید دیه کامل او را بپردازد و کلیّه ی مخارج او را نیز تا آخر عمرش بر عهده بگیرد و همچنین باید مهر او را نیز تماماً بپردازد».(۴)
💥 بر فرض پذیرش ازدواج، نمی توان هر گونه لذت بردن را ممنوع کرد، چرا که دلیلی بر ممنوعیت آن وجود ندارد، ازدواج مساوی است با محرمیت، و یکی از فلسفه های آن کامجویی است، مگر آنکه برای یکی از طرفین ضرر داشته باشد. اگر در برخی کتب فقهی به جواز لذت بردن از همسر خردسال اشاره شده، اولا: توصیه ای در کار نیست، ثانیا: این جواز، بر فرض جواز اصل ازدواج خردسال است، و ثالثا: مشروط بر اینکه این لذت بردن برای کودک ضرری نداشته باشد؛ و رابعا: این یک نظر فقهی تخصصی است، برخی مراجع دیگر موافق نیستند، مثلا آیت الله مکارم در کتاب النکاح معتقد هستند: «اين حكم را با اين عموميّتى كه گفتهاند نمىپذيريم، چون بعضى از استمتاعات نسبت به صغير السن قبح عقلائى دارد، مانند استمتاع از رضيعه(۵) پس حسن و قبح در اينجا حاكم است و لذا عمومات استمتاع زوج از زوجه منصرف است بما يتعارف عند العقلاء(۶) و شامل اين گونه موارد نمىشود».(۷)
✅ رابعا) اسلام برای این ازدواج دو فیلتر بسیار قوی که ترکیبی از عاطفه و عقل هستند گذاشته است:
1⃣➖#پدر، یعنی کسی که نزدیک ترین رابطه عاطفی با دختر را دارد و طبیعتا این محبت پدر و دختری و این عاطفه شدید تا حد بسیار زیادی مانع از ظلم به دختر و تصمیم گیری های ظالمانه خواهد شد.
2⃣➖ #دادگاه_صالح، که با نگرش عقلانی و منطقی به این مسئله نگاه می کند و بر مصلحت سنجی پدر، و إعمال ولایت او نظارت می کند.
💥 در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی جمهوری اسلامی چنین آمده است:
«عقد نكاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».
✅ خامسا) یکی از عوامل مخالفت شدید با احکام اسلامی آن است که منتقدین به جای نگاه به #خود_حکم، به سوء رفتار عمل کنندگان استناد می کنند، در حالی که همواره ممکن است از هر قانونی سوء استفاده شود، اما این اشکال به عمل کنندگان بر می گردد، نه خود آن قانون.
💥 بسیاری از مخالفین با شنیدن این حکم ناخودآگاه ذهنشان می رود روی بدترین حالت. مثل ازدواج یک مرد ۴۰ ساله با دختر خردسال، یا یک پیرمرد ۶۵ ساله با یک دختر کوچک! در حالی که قطعا اسلام چنین ازدواجی که هرگز مصلحت دختر در آن رعایت نشده را به جایز نمی داند. چرا که #تناسب_سنی بین زن و شوهر یکی از مواردی است که عدم رعایت آن موجب ضرر به دختر خواهد بود و جایز نیست. یا کسانی که به خاطر اعتیاد یا هر مشکل دیگری، دختر خردسالشان را به عقد یک مردی در می آورند که به صلاحش نیست، از نظر شرعی کارشان صحیح نبوده و اسلام اصلا چنین کاری را جایز نمی داند.
⬅️ پس باید به خود قوانین نگاه کرد، وگرنه یک پدر حتی می تواند دختر بزرگش را هم به اجبار و از روی ظلم به عقد دیگری در بیاورد و این اختصاصی به دختر خردسال ندارد.
➖➖➖➖➖
(۱) طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ترجمه موسوى همدانى سيد محمد باقر، نشر جامعه مدرسین، قم، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ش، ج۱۹، ص۵۳۰.
(۲) طلاق:۴/۶۵.
(۳) افضاء یعنی پاره شدن بافت بین واژن و مقعد.
(۴) امام خمینی، تحریر الوسیلة، مؤسسة دار العلم، چاپ اول، قم، ج۲، ص: ۲۴۲، مسأله۱۲.
(۵) لذت بردن از شیرخواره.
(۶) آنچه نزد عقلا متعارف و پذیرفتنی است.
(۷) مکارم شیرازی، ناصر، کتاب النکاح، مدرسة الامام علی بن ابیطالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۲۴ق، ج۲، ص۱۳۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۳۸)
لحظاتی با احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
هر روز #تفسیر یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۳۸)
لحظاتی با احکام
🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
لحظاتی با احکام ← حدیث
💎 امام سجاد (عليه السلام) می فرمایند:↘️
💥 ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ مِنَ الْمُؤمِنينَ كانَ في كَنَفِ اللّهِ، وَأظَلَّهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ في ظِلِّ عَرْشِهِ، وَآمَنَهُ مِنْ فَزَعِ الْيَوْمِ الاْكْبَرِ: مَنْ أَعْطي النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، ورَجُلٌ لَمْ يَقْدِمْ يَداً وَرِجْلاً حَتّي يَعْلَمَ أَنَّهُ في طاعَةِ اللّهِ قَدِمَها أَوْ في مَعْصِيَتِهِ، وَرَجُلٌ لَمْ يَعِبْ أخاهُ بِعَيْب حَتّي يَتْرُكَ ذلكَ الْعِيْبَ مِنْ نَفْسِهِ.
💥 سه حالت و خصلت در هر يک از مؤمنين باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها و شدايد صحرای محشر در امان است:↓
➖ اوّل آن كه در كارگشائی و كمک به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد.
➖ دوّم آن كه قبل از هر نوع حركتی بينديشد كه كاری را كه می خواهد انجام دهد يا هر سخنی را كه می خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودی خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او می باشد.
➖ سوّم آن که قبل از عيب جوئی و بازگوئی عيب ديگران، سعی كند عيب های خود را برطرف نمايد.
➖➖➖➖➖
📕👈 بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۴۱، ح۳.
#حدیث
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
💞اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج💞
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی
🔴 پوشاندن #روی_پا🦿احکامی دارد:🔰
1⃣➖ زن باید تمام بدن، از جمله پشت پا را از نامحرم بپوشاند پس خارج شدن زن ها از منزل بدون جوراب، حرام است. (۱)
2⃣➖ پوشیدن جوراب نازک که پا را نمی پوشاند در حضور نامحرم جایز نیست. زیرا پوشش به حساب نمی آید بلکه تزیین است.
3⃣➖ زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتى سر و موى خود را به پوشاند ولى پوشاندن صورت (به مقدارى که در وضو شسته می شود) و دستها تا مچ و پاها تا مچ لازم نیست ولی به فتوای برخی فقها پوشاندن روی پا لازم است. (۲)
4⃣➖ پوشیدن کفش و چکمه و گیوه و جوراب و هرچه تمام روى پا را می گیرد درحال احرام برای مردان حرام است .
➖➖➖➖➖
(۱) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص ۴۸۸.
(۲) توضیح المسائل محشى، ج۱، ص ۴۴۲.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯