#لحظاتی_با_احکام
🟢 حکم آب خارج شده از زير #ماشين_لباسشويی پس از هر بار آبکشی چيست❓🔰
✅👈 شستن با آب کر ⬅️ اگر عين نجاست را برطرف کند و آب متصل به لوله (يعنی آب کر) در داخل ماشين لباسشويى، به لباسها و تمامى قسمتهاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، در اين صورت هم پاک می کند و هم آب خارج شده از آن نيز پاک است.
✅👈 شستن با آب قلیل ⬅️ اگر آب قليل باشد، در اين صورت اگر عين نجاست را برطرف کند و دو مرتبه با آب قليل بشويد، پاک می کند(۱) ولی وقتی با آب قلیل می شوید، آبی که زمان آب کشی به بیرون درز کرده است نجس است.(۲)
➖➖➖➖➖
📎(۱) امام خمينی(ره)، استفتاءات، احکام نجاسات، س ۳۲۷ و۳۲۸.
📎(۲) سيد محمدحسن بنی هاشم خمينی، توضيح المسائل مراجع، قم، دفترانتشارات اسلامی، چ۱۷، ۱۳۸۸ش، ج۱، م ۲۷.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
👁👁 با توجه به برخی روایات، آیا بعد از #کشتن_مارمولک🦎 باید غسل کرد❓🔰
✅👈 آنچه در این زمینه در روایات وجود دارد، در مورد حیوانی به نام «وزغ» است که برخی آن را به مارمولک و یا برخی از انواع آن ترجمه کردهاند.
✔️ «وزغ» نوعی حیوان خزنده است که به آن «چلپاسه» میگویند. این حیوان در بیابانها و آبادیها زیست میکند. مارمالی (مارمولک) نوعی خزنده است که در صحرا است و پیکر بزرگی دارد که به آن آفتاب پرست میگویند، و نوعی از آن که پیکر کوچکی دارد به آن «انگشت عروسان» میگویند. بعضی سوسمار را نیز از افراد وزغ میدانند.(۱)
🔺الف) در روایتی وارد شده است که بعد از کشتن وزغ باید غسل نمود:
عبداللَّه بن طلحه میگوید: از امام صادق(ع) از وزغ پرسیدم. امام(ع) فرمود: پلید است، و همه انواع آن مسخ شده است و وقتی آن را کشتید، غسل کنید.(۲)
⏮ هر چند این روایت در کتاب معتبری نقل شده، اما سند و راویان حدیث از اعتبار رجالی برخوردار نیست و علامه مجلسی در مرآة العقول، آن را روایتی مجهول ارزیابی میکند(۳)، یعنی راویانش شناخته شده نیست؛ لذا استحباب چنین غسلی مورد اتفاق فقها نیست.
🌺 البته برخی فقها (۴) از جمله شیخ صدوق استحباب چنین غسلی را نقل کرده و دلیلش را آن دانسته که کشنده وزغ از گناه پاک میشود، پس مستحب است غسلی مانند غسل توبه نماید.(۵) اما محقق در کتاب معتبر این استدلال را نپذیرفته است. (۶)
🔺ب) گفته شده است که وزغ در هنگام آتش زدن حضرت ابراهیم(ع) توسط نمرودیان بر آتش میدمید و به این علت منفور شده است.(۷)
⏮ این گزارش نیز از زمره روایات صحیح و یا ثقه به شمار نمیآید؛ از این رو نباید به این موضوع به عنوان آموزهای دینی و غیر قابل انکار نگریست.
🥀 به هر حال، غسل نشانی از پاکیزگی است و در هر زمان و مکانی ارزشمند است.
➖➖➖➖➖
📎(۱) اصفهانی، مجلسی اول، محمد تقی، لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص ۵۶۲، قم، مؤسسه اسماعیلیان، چاپ دوم، ۱۴۱۴ق.
📎(۲) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۸، ص ۲۳۲، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
📎(۳) مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول ص، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج ۲۶، ص ۱۶۹، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
📎(۴) فیاض کابلی، محمد اسحاق، رساله توضیح المسائل، ص ۹۸، انتشارات مجلسی، قم، اول، ۱۴۲۶ ه ق.
📎(۵) شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ۱، ص ۷۸، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق؛ لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص ۵۶۳.
📎(۶) مرآة العقول، ج ۲۶، ص۱۷۰.
📎(۷) «حیوانی که بر آتش نمرود آب میریخت»، ۷۰۶۸۶.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۷۲)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
#لحظاتی_با_احکام
💎 امام موسی کاظم (عليهالسلام):
« ثَلاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللّه ِيـَوْمَ لاظـِلَّ اِلاّ ظـِلُّـهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ اَخاهُ الْمُسْلِمَ، اَوْ اَخْـدَمـَهُ، اَوْكَتَمَ لَهُ سِرّا _ سه دسته در روز قيامت، روزى كه سايه و پناهى جز سايه خداوند نيست، در سايه و پناه خدا هستند:
1⃣➖ مردى كه زمينه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نمايد.
2⃣➖ مردى كه خدمتگزارى به برادر مسلمانش بدهد.
3⃣➖ كسى كه سرّ (راز) برادر مسلمانش را بپوشاند.
➖➖➖➖➖
📔👈 بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۷۰.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
#لحظاتی_با_احکام
💢 #ابریشم دارای احکامی است:🔰
1⃣➖ اینکه برخی فروشندگان ابریشم ، آن را در مکان خنک می گذارند تا رطوبت بکشد و سنگین شود و سپس آن را بفروشند، این کار حرام و مصداق کم فروشی و غش در معامله است.
2⃣➖ پوشیدن لباس ابریشم طبیعی و خالص بر مردان حرام است. چه خود لباس و چه آستر آن . و نیز فرق نمی کند که لباس کوچک باشد مثل جوراب یا لباس معمولی مثل پیراهن. ولی پوشیدن ابریشم مطلقا برای زنها اشکال ندارد.
3⃣➖ لباسی که معلوم نیست ابریشم است یا نه، پوشیدن آن برای مردان و زنان اشکال ندارد.
4⃣➖ نماز خواندن روی فرش ابریشم برای مردان و زنان اشکال ندارد. و نیز تکیه کردن بر پشتی ابریشمی برای زنان و مردان اشکال ندارد. (۱)
➖➖➖➖➖
📎(۱) مجمع الرسائل ، صاحب جواهر (م۱۲۶۶) ، ج۱ ، ص۲۰۷، مؤسسه صاحب الزمان (ع)- توضیح المسائل محشی ، مرحوم امام خمینی ، ج۱ ، ص۴۴۷ ، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
سلام حاج آقا🌺
💠 مبالغ اضافه #نذرهایی رو که مردم برای عزاداری دادن، چهکار کنیم❓🔰
سلام علیکم💐
✅👈 همه مراجع (به جز مکارم و شبیری):
1⃣➖ اگه به کسانی که نذر رو کردن، دسترسی دارین، میتونین باقیمونده رو با اجازه اهداکنندگان در راه خیر مصرف کنین.
2⃣➖ اگه دسترسی ندارین، باید نگه دارین برای سال بعد.
💥 توجه: اگه از مواد فاسدشدنى مثل گوشته، مىتونين اونا رو بفروشين و پولش رو در مجالس عزادارى سال آينده مصرف كنين.
✅👈 آیتالله مکارم: نذورات اضافه رو طبق نزدیکترین روش به اونچه که نذر کردن، مصرف کنین. در مورد نذورات فاسد شدنی هم میتونین در مجالس دیگه مصرف کنین. اگه اونها هم نیاز ندارن، بفروشین و پول اون رو در مجالس عزادارى آینده در همون مکان صرف کنین.
✅👈 آیتالله شبیری: اضافه رو در همون روز و همون مجلس و حوالى و همسايگان اون مصرف كنین.
💡تذکر: کسانی که در این امور فعال هستن، از ابتدا طوری جمع کنن که دستشون باز باشه؛ مثلاً بگن که اگه اضافه بیاد، صرف امور خیر میشه.
➖➖➖➖➖
📚👈 توضیحالمسائل مراجع، م۲۶۴۱؛ تحرير، ج۲، ص۱۱۸، م۵ و۲۴؛ رساله آموزشی، ج۲، درس ۶۶ و ۸۲؛ مکارم، احكام عزاداری؛ صافى، جامعالأحكام، س۷۸۹؛ سيستانی، سايت؛ استفتائات بهجت، س۵۵۸۸؛ استفتائات تبريزی، س۱۹۵۵؛ استفتائات نوری، س۷۴۴ و ۷۵۴؛ دفتر مراجع.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
🔴 لطفا نظر مراجع عظام تقلید را در مورد #اذن_پدر در #ازدواج_موقت بفرمائید❓🔰
✅👈 آیات عظام امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی: اذن پدر لازم است.
« ⬅️ آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا،
⬅️ همچنین آیت الله مکارم، در مورد دختری که بیش از سی سال دارد می فرمایند: دختری که سن او بیش از سی سال است به شرط این که فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد می تواند بدون اذن پدر ازدواج کند».
✅👈 آیات عظام خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است.(۱)
« ⬅️ استفتا از دفتر آیت الله وحید خراسانی: زنی که یک بار ازدواج کند و بر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر ندارد ولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن و یا حادثه ای و یا از طریق خود ارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود». (۲)
✅👈 آیتالله بهجت: تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است. (۳)
✅👈 آیت الله اردبیلی: اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ( يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ) بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.(۴)
💥اولا) اگر دختر فرد هوشياری باشد و بتواند تصميم بگيرد و منفعت و مصلحت زندگى خويش را به خوبى تشخيص دهد و در امر ازدواج تنها تحت تأثير غريزه جنسى و عاطفی خود قرار نگيرد، اذن پدر شرط نيست. بر فرض اينکه اذن پدر شرط باشد، وليّ شرعی فقط پدر يا جد پدری می باشد، و صدور اجازه از مرجع تقليد کافی نيست.
💥ثانیا) برای ثبت قانونی ازدواج دختر باکره، اذن پدرش شرط است لذا هیچ محضری بدون اذن پدر دختر یا نامه از دادگاه صالحه، دختر باکره را عقد نمی کند و چنین عقدی را ثبت نمی کند.
💥ثالثا) تجربه نشان داده است ازدواج بدون هماهنگی با بزرگترها و پدر و مادر، تبعات و آثار منفی زیادی دارد.
➖➖➖➖➖
(۱) توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۲۳۷۶.
(۲) منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح - اولیاء عقد النکاح، م۱۲۳۷
(۳) توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، م ۲۴۴۰؛
(۴) آیت الله اردبیلی توضیح المسائل م ۲۸۳۰.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯