#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۷۳)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
#لحظاتی_با_احکام
💎َ قالَ الامام الحسین (عليه السلام):
« مَنْ حاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ، كانَ اَفْوَتَ لِما يَرْجُو وَ اَسْرَعَ لِما يَحْذَرُ _ هر كس بخواهد از راه گناه به مقصدى برسد، هدف و مقصود خود را زودتر از دست مى دهد و زودتر هم به خطر مى افتد ».
➖➖➖➖➖
📗👈 احادیث الطلاب، ص۶۰۱.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
#لحظاتی_با_احکام
🔵 پرداخت #خرجی سه گروه بر انسان واجب است:🔰
🔺۱- پدر و مادر
🔺۲- فرزند
🔺۳- همسر (زن ) گرچه در عده طلاق رجعی باشد به شرط اینکه قبل از طلاق ناشزه نشده باشد.
✔️ ولی باید توجه داشت که بین خرجی پدر و مادر و فرزندان از یک سو و بین خرجی زن از سوی دیگر، دو تفاوت وجود دارد:↘️
💥تفاوت اول : خرجی دادن به پدر و مادر و یا فرزندان در صورتی واجب است که فقیر باشند و در غیر این صورت واجب نیست مثلا فرزندی که ثروت دارد بر پدر و مادرش واجب نیست خرجی او را بدهد یعنی می تواند از مال خود بچه خرج بچه کند. اما در مورد همسر چنین نیست یعنی چه زن ثروت داشته باشد یا نداشته باشد خرجی او برشوهرش واجب است.
💥تفاوت دوم : اگر انسان خرجی پدر و مادر یا فرزندان را نداد ، معصیت کرده ولی مدیون نمی ماند . اما در مورد همسر چنین نیست به هر مقدار که خرجی همسر را ندهد به همان مقدار مدیون می ماند که در زمان حیاتش باید بدهد و الا باید بعد فوت از اصل مالش بردارند مگر زن رضایت دهد. (۱)
💡تذکر: فقها فرموده اند چنانچه انسان مالک حیوانی باشد باید خرج آن را بدهد و یا آن را بفروشد.
➖➖➖➖➖
(۱) الروضة البهیه، فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج۶ ، ص۷۳؛ عوادالایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام ، ص۴۳۲.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
🛎 برای جاری کردن #صیغه_محرمیت در ازدواج موقت چه مسائل شرعی، باید مراعات شود❓🔰
🖊شرایط ازدواج موقت:
1⃣➖ به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند به هر لفظى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظى بگويند كه معنى "زوجت و قبلت" (زوجیت و قبول آن) را بفهماند.
2⃣➖ مرد و زن يا وكيل آنها كه صيغه را مى خوانند قصد انشاء داشته باشند يعنى اگر خود مرد و زن صيغه را مى خوانند، زن به گفتن «زوجتک نفسى» قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزويج» زن بودن او را براى خود قبول نمايد، و اگر وكيل مرد و زن صيغه را مى خوانند، به گفتن «زوجت و قبلت» قصدشان اين باشد كه مرد و زنى آنان را وكيل كرده اند، زن و شوهر شوند.
3⃣➖ كسى كه صيغه را مى خواند بالغ و عاقل باشد، چه براى خودش بخواند يا از طرف ديگرى وكيل شده باشد.
4⃣➖ اگر وكيل زن و شوهر يا ولى آنها صيغه را مى خوانند، در عقد، زن و شوهر را معين كنند مثلا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند.
5⃣➖ زن و مرد به ازدواج راضى باشند.
6⃣➖ زن اگر دختر باكره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. یعنی عقد اگر بدون اذن پدر یا جد پدری خوانده شود باطل است. (مگر برای کسانی که مرجع تقلید آنها، اجازه پدر را حکم تکلیفی می دانند و حکم وضعی به شمار نمی آورند.)
7⃣➖ مدت زناشویى معین شود.
8⃣➖ بر مقدار مهریه، زن و مرد به پول یا مال دیگرى توافق كنند و در عقد ذكر نمایند.
9⃣➖ زن ممنوعیتی از ازدواج نداشته باشد. مثل اینکه در ایام عده از عقد نکاح دیگر نباشد.
💐 اما دستور خواندن عقد غير دائم:
⬅️ اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد: "زَوَّجْتُكَ نَفْسي فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم" بعد بدون فاصله مرد بگويد: "قَبِلْتُ" صحيح است.
⬅️ اگر ديگرى را وكيل كنند و اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد: "مَتَّعْتُ مُوَكِّلَتى مُوَكِّلَكَ فِي الْمدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم" پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: "قَبِلْتُ لِمُوَكِّلي هكَذا"، صحيح مى باشد.(۱)
🧐 ذكر سه نكته لازم است:
🍃 الف) چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، همانند فرزند متولد شده از زن دائمى است.(۲)
🍃 ب) زن مى تواند در عقد موقت شرط كند شوهر با او نزدیكى نكند و فقط لذتهاى دیگر را ببرد.(۳)
🍃 ج) اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیكى انجام گیرد، باید دو حیض عده نگه دارد.(۴)
➖➖➖➖➖
📎(۱) توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م ۲۳۶۳،۲۳۷۰، ۲۳۶۹ و ۲۳۷۶؛ تحریر الوسیله، ج۲، ص۲۸۹، م۵ و ص۲۹۰، م۹.
📎(۲) تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۹۱، م ۱۳.
📎(۳) توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م۲۴۲۳.
📎(۴) تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۹۱، م۱۶.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
😡 آیـــــا والدین مجازند تا فرزندشان را #تنبیه_بدنی کنند؟ و اگر در نتیجه این تنبیه آثاری از کبودی بر بدن کودک به جا ماند،تکلیـــف چیست❓🔰
✅👈 اولا) والدین حق تنیبه بچه را دارند امّا نه بگونهای که به بدن آنها آسیب برسد.
✅👈 ثانیا) اگر شخصی به صورت کسی سیلی یا .... بزند به طوری که صورت او:
⬅️ اگر #سرخ شود، باید یک مثقال و نیم شرعی طلای سکهدار که هر مثقالی ۱۸ نخود است بدهد.
⬅️ اگر #کبود شود، سه مثقال
⬅️ اگر #سیاه شود، باید شش مثقال شرعی طلا بدهد.
✅👈 ثالثا) اگر جای دیگر بدن کسی را به واسطه زدن سرخ یا سیاه یا کبود کند باید نصف آنچه را که گفته شد بدهد. حال اگر پدر یا مادر بچه را این طور کتک بزنند باید به بچه دیه پرداخت کنند.
➖➖➖➖➖
🔺👈 رساله مراجع،(۱۳مرجع)،محمدحسن بنی هاشمی خمینی ج۲،دفتر انتشارات اسلامی،چاپ اول،۱۳۸۲،ص۸۳۰.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۷۴)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲