eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
672 عکس
37 ویدیو
2 فایل
🆔 https://eitaa.com/e_va_m پاسخگوی سوالات آقایان↖️ 🆔https://eitaa.com/m_h_v_m_1403 پاسخگوی سوالات بانوان↖️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 لطفا نظر مراجع عظام تقلید را در مورد در بفرمائید❓🔰 ✅👈 آیات عظام امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی: اذن پدر لازم است. « ⬅️ آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا، ⬅️ همچنین آیت الله مکارم، در مورد دختری که بیش از سی سال دارد می فرمایند: دختری که سن او بیش از سی سال است به شرط این که فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد می تواند بدون اذن پدر ازدواج کند». ✅👈 آیات عظام خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است.(۱) « ⬅️ استفتا از دفتر آیت الله وحید خراسانی: زنی که یک بار ازدواج کند و بر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر ندارد ولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن و یا حادثه ای و یا از طریق خود ارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود». (۲) ✅👈 آیت‌الله بهجت: تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است. (۳) ✅👈 آیت الله اردبیلی: اگر دختر باكره‏ اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ( يعنى مصلحت خود را تشخيص مى ‏دهد ) بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم ‏گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.(۴) 💥اولا) اگر دختر فرد هوشياری باشد و بتواند تصميم بگيرد و منفعت و مصلحت زندگى خويش را به خوبى تشخيص دهد و در امر ازدواج تنها تحت تأثير غريزه جنسى و عاطفی خود قرار نگيرد، اذن پدر شرط نيست. بر فرض اينکه اذن پدر شرط باشد، وليّ شرعی فقط پدر يا جد پدری می باشد، و صدور اجازه از مرجع تقليد کافی نيست. 💥ثانیا) برای ثبت قانونی ازدواج دختر باکره، اذن پدرش شرط است لذا هیچ محضری بدون اذن پدر دختر یا نامه از دادگاه صالحه، دختر باکره را عقد نمی کند و چنین عقدی را ثبت نمی کند. 💥ثالثا) تجربه نشان داده است ازدواج بدون هماهنگی با بزرگترها و پدر و مادر، تبعات و آثار منفی زیادی دارد. ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۲۳۷۶. (۲) منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح - اولیاء عقد النکاح، م۱۲۳۷ (۳) توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، م ۲۴۴۰؛ (۴) آیت الله اردبیلی توضیح المسائل م ۲۸۳۰. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۴۷۳) 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
💎َ قالَ‏ الامام الحسین (عليه السلام): « مَنْ حاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ، كانَ اَفْوَتَ لِما يَرْجُو وَ اَسْرَعَ لِما يَحْذَرُ _ هر كس بخواهد از راه گناه به مقصدى برسد، هدف و مقصود خود را زودتر از دست مى ‏دهد و زودتر هم به خطر مى ‏افتد ». ➖➖➖➖➖ 📗👈 احادیث الطلاب، ص۶۰۱. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝
🔵 پرداخت سه گروه بر انسان واجب است:🔰 🔺۱- پدر و مادر 🔺۲- فرزند 🔺۳- همسر (زن ) گرچه در عده طلاق رجعی باشد به شرط اینکه قبل از طلاق ناشزه نشده باشد. ✔️ ولی باید توجه داشت که بین خرجی پدر و مادر و فرزندان از یک سو و بین خرجی زن از سوی دیگر، دو تفاوت وجود دارد:↘️ 💥تفاوت اول : خرجی دادن به پدر و مادر و یا فرزندان در صورتی واجب است که فقیر باشند و در غیر این صورت واجب نیست مثلا فرزندی که ثروت دارد بر پدر و مادرش واجب نیست خرجی او را بدهد یعنی می تواند از مال خود بچه خرج بچه کند. اما در مورد همسر چنین نیست یعنی چه زن ثروت داشته باشد یا نداشته باشد خرجی او برشوهرش واجب است. 💥تفاوت دوم : اگر انسان خرجی پدر و مادر یا فرزندان را نداد ، معصیت کرده ولی مدیون نمی ماند . اما در مورد همسر چنین نیست به هر مقدار که خرجی همسر را ندهد به همان مقدار مدیون می ماند که در زمان حیاتش باید بدهد و الا باید بعد فوت از اصل مالش بردارند مگر زن رضایت دهد. (۱) 💡تذکر: فقها فرموده اند چنانچه انسان مالک حیوانی باشد باید خرج آن را بدهد و یا آن را بفروشد. ➖➖➖➖➖ (۱) الروضة البهیه، فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج۶ ، ص۷۳؛ عوادالایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام ، ص۴۳۲. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
🛎 برای جاری کردن در ازدواج موقت چه مسائل شرعی، باید مراعات شود❓🔰 🖊شرایط ازدواج موقت: 1⃣➖ به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند به‏ هر لفظ‏ى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظ‏ى بگويند كه معنى "زوجت و قبلت" (زوجیت و قبول آن) را بفهماند. 2⃣➖ مرد و زن يا وكيل آنها كه صيغه را مى ‏خوانند قصد انشاء داشته باشند يعنى اگر خود مرد و زن صيغه را مى‏ خوانند، زن به گفتن «زوجتک نفسى‏» قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزويج‏» زن بودن او را براى خود قبول نمايد، و اگر وكيل مرد و زن صيغه را مى‏ خوانند، به گفتن «زوجت و قبلت‏» قصدشان اين باشد كه مرد و زنى آنان را وكيل كرده ‏اند، زن و شوهر شوند. 3⃣➖ كسى كه صيغه را مى‏ خواند بالغ و عاقل باشد، چه براى خودش بخواند يا از طرف ديگرى وكيل شده باشد. 4⃣➖ اگر وكيل زن و شوهر يا ولى آنها صيغه را مى‏ خوانند، در عقد، زن و شوهر را معين كنند مثلا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند. 5⃣➖ زن و مرد به ازدواج راضى باشند. 6⃣➖ زن اگر دختر باكره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. یعنی عقد اگر بدون اذن پدر یا جد پدری خوانده شود باطل است. (مگر برای کسانی که مرجع تقلید آنها، اجازه پدر را حکم تکلیفی می دانند و حکم وضعی به شمار نمی آورند.) 7⃣➖ مدت زناشویى معین شود. 8⃣➖ بر مقدار مهریه، زن و مرد به پول یا مال دیگرى توافق كنند و در عقد ذكر نمایند. 9⃣➖ زن ممنوعیتی از ازدواج نداشته باشد. مثل اینکه در ایام عده از عقد نکاح دیگر نباشد. 💐 اما دستور خواندن عقد غير دائم: ⬅️ اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد: "زَوَّجْتُكَ نَفْسي فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم" بعد بدون فاصله مرد بگويد: "قَبِلْتُ" صحيح است. ⬅️ اگر ديگرى را وكيل كنند و اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد: "مَتَّعْتُ مُوَكِّلَتى مُوَكِّلَكَ فِي الْمدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم" پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: "قَبِلْتُ لِمُوَكِّلي هكَذا"، صحيح مى‏ باشد.(۱) 🧐 ذكر سه نكته لازم است: 🍃 الف) چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، همانند فرزند متولد شده از زن دائمى است.(۲) 🍃 ب) زن مى ‏تواند در عقد موقت شرط كند شوهر با او نزدیكى نكند و فقط لذت‏هاى دیگر را ببرد.(۳) 🍃 ج) اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیكى انجام گیرد، باید دو حیض عده نگه دارد.(۴) ➖➖➖➖➖ 📎(۱) توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م ۲۳۶۳،۲۳۷۰، ۲۳۶۹ و ۲۳۷۶؛ تحریر الوسیله، ج۲، ص۲۸۹، م۵ و ص۲۹۰، م۹. 📎(۲) تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۹۱، م ۱۳. 📎(۳) توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م۲۴۲۳. 📎(۴) تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۹۱، م۱۶. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😡 آیـــــا والدین مجازند تا فرزندشان را کنند؟ و اگر در نتیجه این تنبیه آثاری از کبودی بر بدن کودک به جا ماند،تکلیـــف چیست❓🔰 ✅👈 اولا) والدین حق تنیبه بچه را دارند امّا نه بگونه‌ای که به بدن آنها آسیب برسد. ✅👈 ثانیا) اگر شخصی به صورت کسی سیلی یا .... بزند به ‌طوری که صورت او: ⬅️ اگر شود، باید یک مثقال و نیم شرعی طلای سکه‌دار که هر مثقالی ۱۸ نخود است بدهد. ⬅️ اگر شود، سه مثقال ⬅️ اگر شود، باید شش مثقال شرعی طلا بدهد. ✅👈 ثالثا) اگر جای دیگر بدن کسی را به واسطه زدن سرخ یا سیاه یا کبود کند باید نصف آنچه را که گفته شد بدهد. حال اگر پدر یا مادر بچه را این طور کتک بزنند باید به بچه دیه پرداخت کنند. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 رساله مراجع،(۱۳مرجع)،محمدحسن بنی هاشمی خمینی ج۲،دفتر انتشارات اسلامی،چاپ اول،۱۳۸۲،ص۸۳۰. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا