لحظاتی با احکام ← وقف
✍ آیا جایز است بعضى از ورثه كه در تركه سهم دارند، همه آن را #وقف كنند؟ و آیا اجراى صیغه وقف به نام آن عدّه صحیح است❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: وقف ایشان فقط در سهم خودشان از تركه صحیح است، ولى نسبت به سهام سایر ورثه فضولى و متوقف بر اجازه آنان است.
➖➖➖➖➖
🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۲۵، س۱۵.
#وقف
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام← امر به معروف و نهی از منکر
🖊 برخی فرزندان بالغ یا نابالغ خود را نیمه برهنه به خیابان می آورند. آیا اینگونه علنی کردن گناه، مثل اینکه #دختر_بدحجابی را به پارک ببریم، گناهش بزرگتر و مضاعف نیست⁉️🔰
✅👈 آیت الله خامنه ای: با علم به اینکه در معرض دید نامحرم قرار می گیرد، اگر چنین کاری انجام دهید، گناهکار محسوب می شوید.
✅👈 آیت الله فاضل لنکرانی: بلی گناه (علنی) شدیدتر است. بر پدر و مادر است که فرزندان خود را با آداب و رسوم اسلامی و وظایف شرعی آشنا کنند و چنانچه موارد مذکور، موجب تهییج شهوت و مفسده شود، اگرچه بچه ممیز نباشد، باید آنان را بپوشانند و حفظ کنند تا جامعه آلوده و بی بند و بار نشود.
✅👈 آیت الله سیستانی: بر پدر و مادر لازم است که فرزند خود را به رعایت آداب و شئون اسلامی وادار نمایند و در تربیت صحیح شرعی آنان بکوشند. این اعتقاد صحیح است (که علنی کردن گناه، گناهی بزرگتر است).
✅👈 آیت الله بهجت: انجام علنی گناه، خود، گناهی دیگر است. تمرین اطفال بر وظایف شرعیه، به عهده والدین است.
✅👈 آیت الله صافی گلپایگانی: تظاهر به گناه که شکستن حریم شرع مقدس و عادی نمودن گناه است و جنبه بدآموزی نیز دارد و اشاعه فساد هم محسوب می شود؛ ممکن است از دو جهت گناه باشد. بلکه گناهی از جهات متعدده و بالنتیجه حرمت آن شدیدتر است. کار صحیحی نیست و والدین موظفند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و گریز از نامحرم عادت دهند و اگر در این مرحله مسامحه کنند و دختر را نسبت به نامحرم، بی تفاوت نمایند، شریک در معاصی دختر هستند.
🔺 در حدیث وارد شده که در مجلسی که حضرت رضا (ع) تشریف داشتند و عده ای نیز حضور داشتند، دختر بچه ای وارد شد حضار در مجلس یکی یکی دختر را مورد نوازش قرار دادند تا رسید به امام رضا (ع)؛ آن حضرت از سن دختر سؤال کردند؛ گفته شد پنج سال. حضرت دختر را از خود دور کرد و رفتاری که دیگران کرده بودند، ننمودند و اعمال آن بزرگوار باید برای زن مسلمان سرمشق باشد.
➖➖➖➖➖
📔👈 کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید ج۱، ص ۱۷۷ تا ص ۱۷۹.
#امر_به_معرف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
🛎 آیا رو به قبله کردن #محتضر، واجب است یا مستحب⁉️🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: شایسته است که شخص مسلمان را در حال احتضار به پشت و به سمت قبله بخوابانند، به طوری که کف پای او به جانب قبله باشد. بسیاری از فقها این عمل را بر خود محتضر در صورتی که قادر باشد و بر دیگران واجب دانستهاند و احتیاط در انجام آن ترک نشود.
✅👈 آیتالله سیستانی: رو به قبله کردن شیعۀ دوازده امامی که «محْتضَر» است، یعنی در حال جان دادن میباشد، مرد باشد یا زن، بزرگ باشد یا کوچک، بر هر مسلمانی، بنابر احتیاط واجب لازم است.
✅👈 آیتالله مکارم: رو به قبلهکردن محتضر، بر هر مسلمانى واجب است و اجازهگرفتن از ولیّش، لازم نیست.
➖➖➖➖➖
📚👈 رساله آموزشی رهبری، ج۱، درس ۲۲؛ توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج۱، م۶۹۶؛ توضیح المسائل آیتالله مکارم، م ۵٠۸.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
🤔 خرید #بسته_های_شانسی🎁 که محتویات داخل آنها معلوم نیست چه حکمی دارند⁉️🔰
✅👈 حضرات آیات عظام امام، سیستانی، مکارم: خرید و فروش بستههای #شانسی که حاوی کالای نامشخّص میباشند:↘️
1⃣➖ اگر تمام مبلغ در ازای شیء مشخّص (مانند خودِ بسته یا شیء معیّنی همچون خوراکی مشخّصی که مطمئنّاً در بسته موجود است) پرداخت و دریافت شود، چنین معاملهای صحیح است؛
2⃣➖ اگر مبلغ یا بخشی از آن در ازای کالای نامشخّص قرار میگیرد، چنین خرید و فروشی باطل است؛ البتّه چنانچه طرفین به جای خرید و فروش از قرارداد صلح استفاده کنند، یعنی بستۀ مذکور با محتویات نامشخّص آن را در ازای مبلغی #مصالحه کنند، اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖
📚👈 حضرت امام، تحریرالوسیله، کتاب صلح، م۱ و۱۲؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲ م۴۴۷؛ آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م۱۸۴۰.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۲۶)
لحظاتی با احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
هر روز #تفسیر یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۲۶)
لحظاتی با احکام
🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
لحظاتی با احکام ← حدیث
💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:↘️
💐 مَنْ سَرَّهُ أنْ یَلْقَی اللهَ طاهِراً مُطَهَّراً فَلْیَلْقَهُ بِزَوْجَةٍ.
💐 هر كه دوست دارد كه پاک و پاكيزه خدا را ديدار كند، #همسردار به ديدار خدا برود.
💐 He who wishes to be cleaned and purified when he meets Allah should marry and have a spouse.
➖➖➖➖➖
📗👈 من لایحضره الفقیه، ۳ / ۳۸۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
💞اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج💞
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی
💢 #نقره🥈 دارای احکامی است:🔰
1⃣➖ خوردن و آشامیدن در ظرف نقره گناه دارد و حرام است. (۱)
2⃣➖ به فتوای برخی فقها زینت کردن اتاق با ظرف نقره اشکال دارد،
«لازمست در این زمینه به رساله مراجع تقلید مراجعه شود». (۲)
3⃣➖ پوشیدن نقره (مثل انگشتر💍 و امثال آن ) برای مرد و زن جایز، بلکه مستحب است.(۳)
4⃣➖ اگر طلا را به طلا یا نقره را به نقره بفروشد در صورتى که وزن یکى از آنها زیادتر از دیگرى باشد معامله حرام و باطل است. (۴) ولی اگر طلا به نقره معامله شود گرچه یکی کمتر یا بیشتر باشد اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖
(۱) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۱۳۶.
(۲) همان.
(۳) الکافی، ج۶، ص۴۶۸.
(۴) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۲۳۷.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← وقف
✍ مستدعی است نظر مبارک نسبت به سؤال ذیل بیان فرمائید:
آیا سفره آبی موجود در زیر اراضی #موقوفه تابع وضع زمین (وقف) است یا نه❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: آب زیر زمین وقفی حکم وقف را ندارد، بلی اگر چاه در زمین وقفی حفر شده باشد حکم وقف دارد.
➖➖➖➖➖
🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۲۶، س۱۷.
#وقف
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر
🖊 #امر به معروف و #نهی از منکر، دارای مراتب و مراحلی است از جمله «ابراز انزجار قلبی، تذکر لسانی، استفاده از زور و جبر». آیا منظور از مرحله قلبی، فقط ناراحت شدن از وقوع منکر است؟! یا اخم و اشاره و لب گزیدن و ترک مجلس گناه و ابرو بالا انداختن و امثال آن؟ به عبارت دیگر، آیا انزجار قلبی داشتن از گناه و عدم ابراز آن، برای نهی از منکر کافی است؟! یا باید با گناهکار طوری رفتار شود که ناراحتی ما از عملش را متوجه شود⁉️🔰
✅👈 امام (ره) : مرتبه ی اوّل این است که کاری انجام بدهد که از آن ناراحتی قلبی او از منکر آشکار گردد و اینکه از او می خواهد که معروف را انجام داده و منکر را ترک نماید، و برای آن درجاتی است
مانند بر هم نهادن چشم و عبوسی و گرفتن صورت، و مانند روگرداندن یا پشت کردن به او و از او کنار کشیدن و ترک رابطه با او و مانند آن. رضایت به فعل منکر و ترک معروف، حرام است. بلکه بعید نیست که تنفّر نسبت به آنها واجب باشد، و این کراهت، غیر از امر به معروف و نهی از منکر است.(۱)
✅👈 آیت الله خامنه ای: مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر، ابراز انزجار قلبی است ولی در صورتی که ، شرایط برای مراحل بعدی آن فراهم باشد اکتفا کردن به این مرحله کافی نیست.
مقصود از امر و نهی قلبی اظهار کراهت قلبی است یعنی مکلف باید رضایت قلبی خود را نسبت به معروف و تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به منکر آشکار سازد و از این راه فردی که معروفی را ترک میکند و یا منکری را به جا می آورد را به انجام معروف و ترک منکر وارد سازد.(۲)
✅👈 آیت الله سیستانی: حتی در مواردی که احتمال تاثیر هم ندهید، از باب احتیاط، واجب است که ناراحتی اظهار شود و انزجار قلبی را ابراز کنید.(۳)
✅👈 آیت الله نوری همدانی: مرحله اول آن است که با گناهکار طوری رفتار شود که بفهمد برای ارتکاب او به این معصیت با او اینگونه عمل شده مثل اینکه از او رو برگرداند یا با چهره عبوس با او ملاقات کند. هر عملی که عرفا ابراز انزجار محسوب شود، مرحله ای از مراتب امر به معروف است.(۴)
➖➖➖➖➖
(۱) تحریرالوسیله، باب امر به معروف، گفتار در مراتب، م ۱ و ۷.
(۲) رساله آموزشی معظم له ص ۲۷۸ درس ۷۶ و ۷۷ ج۱ قسمت امر به معروف و نهی از منکر.
(۳) رساله دو جلدی معظم له باب امر به معروف م۱۸.
(۴) م ۲۷۹۶ رساله معظم له.
#امر_به_معرف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
✍ آیا #روشندلان و #نابینایان🧑🦯 هم در صورت مسِّ آیات قرآن، باید وضو داشته باشند❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: مسِّ آیات قرآن برای روشندلان، اگر با #خط_بریل نوشته شده باشند، اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند؛ ولی اگر در نظر عرف آگاه بهعنوان خط محسوب شوند، در مسّ آنها، رعایت احتیاط لازم است.
✅👈 آیتالله سیستانی: در حکم مسّ قرآن و اسماء متبرکه بدون طهارت، فرقی بین انواع خطها وجود ندارد و شامل مسّ قرآنی که با خطّ برجستۀ معروف به «خطّ بریل» نگارش شده و نابینایان با لمس انگشتان از آن استفاده مینمایند نیز میشود.
✅👈 آیتالله مکارم: مسِّ آیات قرآن برای روشندلان، اگر با خط بریل نوشته شده باشند، باید وضو داشته باشند یا از دستکشهای پلاستیکی نازک استفاده کنند.
➖➖➖➖➖
📓👈 توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج۱، ص۱۶۲، م ۴۰۶؛ دفتر: خامنهای، مکارم.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
💠 «وارث #نسبی» و «وارث #سببی» چه تفاوتی با یکدیگر دارند⁉️🔰
✅👈 وارث، در فقه و حقوق به هر فردی گفته میشود که از مردهای ارث میبرد. وارثها به دو دسته تقسیم میشوند: نسبی و سببى.
💥 «وارثان نسبى»: به افرادی که از ابتدا در یک طایفه و فامیل بوده و با میت رابطه نسبی و نژادی دارند، وارثان نسبی گفته میشود. وارثان نسبی را به سه دسته تقسیم میکنند: فرزندان، پدر و مادر و برادران و خواهران.
💥 «وارثان سببی»: وارثان سببی افرادی هستند که از راههایی غیر از نسبت نژادی با مرده پیوند داشته و به دلیل چنین پیوندهایی، از او ارث میبرند. افرادی که به دلیل ازدواج، ولاء عتق، ضمان جریره، و ولاء امامت ارث میبرند، وارث سببی هستند.
⬅️ « تنها موردی که وارث سببی با وارث نسبی جمع میشود، در زن و شوهر است؛ یعنی زن و شوهر در برخی موارد هم میتوانند وارث نسبی یکدیگر باشند و هم وارث سببی و در غیر این مورد، یک فرد نمیتواند هم وارث سببى و هم وارث نسبى باشد ».(۱)
➖➖➖➖➖
📘👈 شهید اول، اللمعة الدمشقیة، کتاب الارث، تصحیح و تعلیق، کلانتر، سید محمد، ج ۸، ص ۲۰- ۲۵، بیروت، دار العالم الاسلامی.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۲۷)
لحظاتی با احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲