eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.4هزار دنبال‌کننده
622 عکس
35 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣📣 : 👈 در سجده واجب قرآن باید بر چیزهایی سجده کنید که در نماز سجده بر آنها صحیح است، ولی رعایت بقیه شرایط سجده نماز، مانند رو به قبله بودن، با وضو بودن و امثال آن لازم نیست. همچنین در سجده واجب قرآن گفتن ذکر واجب نیست، ولی مستحب است، هر ذکری می توانید بگویید. 📖 استفتائات مقام معظم رهبری https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
☺️ بسیاری تصور می کنند پرداخت زکات در اسلام ، فقط مخصوص مواردی است که در احکام فقهی ذکر شده ( یعنی گندم ، جو ، خرما و... ) و شامل مورد دیگری نمیشود؛ درحالیکه طبق روایات هرچیز زکاتی دارد که به نوع خود باید ادا شود: 🍀 زکات قدرت ⏮ انصاف داشتن ☘ زکات زیبایی ⏮ پاکدامنی 🌿 زکات توانگری ⏮ نیکی به خویشان 🌱 زکات تندرستی ⏮ کوشش در طاعت خدا 🍃 زکات شجاعت ⏮ جهاد در راه خدا 🌾 زکات بدن ⏮ روزه 🌳 زکات دانش ⏮ آموزش به اهلش https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🔴 اگر زنی را عقد موقت کنیم آیا بعد از تمام شدن مدت صیغه می شود با خواهر این زن ازدواج موقت یا دائم کرد؟ یا باید صبر کنم عده خواهر اولی تمام شود؟ ✔️ آیت الله خامنه ای: بنا بر احتیاط واجب بعد از اتمام عده می توانید با خواهر او با رعایت شرائط صحیحِ شرعی - از جمله اذن پدر در دختر باکره - ازدواج کنید. ✔️ آیت الله مکارم: هرگاه زنى را براى خود عقد کند تا وقتى آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقّت، حتّى بعد از طلاق مادام که در عدّه است، در صورتى که عدّه رجعى باشد نمى تواند خواهر او را بگیرد و احتیاط مستحب آن است که در عدّه طلاق بائن با او ازدواج نکند، همچنین در عدّه متعه، خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و یا بخشیدن مدّت. ✔️ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بعد از تمام شدن عده باشد. 🖇 (۱) پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای 🖇 (۲) استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم 🖇 (۳) استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🖊 کار کردن در جایی که مسئول و صاحب آنجا اهل نماز نیست و از استفاده میکنه چه حکمی داره؟ 🔍 کار کردن برای این فرد حرام نیست و درآمد حاصله هم حلال است ولی باید تا جایی که تأثیر دارد این فرد را نهی از منکر کند. 📖 توضیح المسائل ۱۶ مرجع مسأله ۲۶۳۳ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
👨‍💻 : 😡 گناه جاریه: گناهـی است که حتی با مــرگ فــرد هـم این گناه تمـام نـمی شود و به هر میـزان که باعث گمـراه شدن افراد دیگر شود به کارنــامه اعمـال او ایـن گنــاه اضافه می شود. ◀️ نشر یک عکس حدیث دروغ، تصویر ترانه های مبتذل ودعوت به کارهای منکر و یا فیلم یا آهنگ در این گنــاه شرکت خواهی کرد. پستهای سیاسی دروغ وآنچه به صحت آن مطمئن نیستی وبرای خوشایند وخنده دیگران ارسال می کنید 🧐 چه بسیار کسانی که به وسیله شما با آن گناه آشنا شوند و آن را منتشر کنند با هر نشر ،گناهی به گردن شماست... https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊 که درصدی سود به آن‌ها تعلّق می‌گیرد چه حکمی دارند؟ ✅ سپرده گذاری نزد بانک‌ها به قصد به‌کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و همچنین سود حاصل از آن اشکال ندارد.    🖇 اجوبة الاستفتائات آیت الله خامنه ای، سؤال ۱۹۳۵ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
یعنی چی⁉️ ◀️◀️◀️ هرگاه انسان از راه زراعت، صنعت، تجارت و يا از طريق كارگرى و كارمندى در مؤسسات گوناگون، درآمدى به دست آورد، خمس (يك پنجم) آن به امام‏ (عليه السلام) و سادات اختصاص مى‏ يابد و بايد آن را در عصر غيبت به فقيه جامع شرايط بدهد. البته به او فرصت داده شده تا يك سال صبر كند و چنانچه در اين مدت، در نيازهاى خود و خانواده استفاده نكند و تمام و يا مقدارى از آن تا پايان سال زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد. اين امر در حقيقت نوعى ارفاق و آسان‏ گيرى در زندگى فرد به شمار مى ‏رود. اين فرصت يك ساله را «سال خمسى»
يا
«مالى»
گويند.
🖇 العروة الوثقى، ج ۲، م ۷۲. https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
😁 حکم فضله پرندگان روی لباس نمازگزار چیه؟ ✅ الف) فضله پرندگان حرام‌گوشت: 👈 آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی، وحید، زنجانی، مظاهری و مکارم: پاکه، ولی نباید در لباس و بدن نمازگزار باشه؛ چون از اجزای حیوانات حرام‌گوشته و بودنش نماز رو باطل می‌کنه. 👈 آیات عظام امام، سبحانی و نوری: هم نجسه و هم بودنش روی لباس، نماز رو باطل می‌کنه. ✅ ب) فضله پرندگان حلال‌گوشت: هم پاکه و هم نماز باهاش باطل نیست. 📖 توضیح‌المسائل مراجع، م۸۲۴ تا ۸۳۰؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه، م۸۲ تا ۸۸؛ سیستانی رساله، ج۱، م۱۰۷۱ تا ۱۰۸۲. https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 آیا خانم‌ها می‌تونن به‌خاطر این‌که شوهرشون بچه‌دار نمی‌شه، از دادگاه تقاضای طلاق کنن؟ 😡 همه مراجع: نه . دادگاه به این دلیل نمی‌تونه خانم رو به زور اجرا کنه (رهبری، فاضل، مکارم و نوری: مگر این‌‌که خطر بیماری روانی خانم رو تهدید کنه و در سختی زیادی باشه). البته بعضی افراد در شرط می‌کنن که اگه شوهر عقیم بود، خانم از طرف آقا وکالت کامل در طلاق داشته باشه. در این صورت، در بعضی موارد و با تشخیص دادگاه، اجرای طلاق ممکنه. 📖 امام، استفتائات، ج۳، احکام طلاق، س۲۲؛ مکارم، استفتائات، ج۲، س۱۱۴۹؛ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
👁 👁 ✅ اموال و بدهى‌هایى است که شخص از روى ظلم از دیگران گرفته یا ضایع نموده و به آنها نپرداخته و حکم شرعى آن این است که چنانچه صاحب آن را بشناسد باید به او برگرداند ، و اگر نمى شناسد یا از پیدا کردن او مأیوس است به فقیر متدین صدقه بدهد. 👈 براى این کار بنابر احتیاط باید از مرجع تقلید اجازه بگیرد. https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
😔😒😩 بسیاری کنترل چشم از نگاه به نامحرم را فقط مخصوص آقایان می‌دانند و فکر می‌کنند خانم‌ها از این قاعده مستثنا هستند . ⏮ در حالی‌که گناهان شهوانی معمولا با یک نگاه حرام آغاز می‌شوند، لذا برای سلامت روحی روانی فرد و جامعه و حفظ کانون خانواده، کنترل نگاه هم بر مرد و هم بر زن ، لازم است. 🔍 خدای تبارک و تعالی در سوره نور می‌فرمایند: ✔️ به مردان باایمان بگو : چشم‌های خود را فرو گیرند و ... (۱) ✔️ به زنان باایمان بگو : چشم‌های خود را فرو گیرند و ... (۲) (۱) سوره نور ، آیه ۳۰ ◀️ قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَي لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ. (۲) سوره نور ، آیه ۳۱ ◀️ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَي جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَي عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 هرگاه فردی به نماز ایستاده و نیت قلبی کرده اما در زبان و خیال خود غیر از نیت قلبی داشت، مثلاً هنگام ظهر قصد نماز ظهر را داشت، ولی اشتباها گفت؛ چهار رکعت نماز عشا می خوانم نمازش صحیح است. ❎ بسیاری بر این باورند که نیت باید به زبان آورده شود، در حالی که لازم نیست نیت را به زبان بیاورد، بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار، نماز خواندن برای خدا باشد کافی است. 📖 العروه الوثقی، فصل فی النیه، مسئله ١٧ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
⛔️ اگر گوینده یا شنونده باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟ 🖊 الف) آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست. ↩️ آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط ۱- حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند. ۲- حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد. 🖊 ب) آيات عظام: خامنه‌اي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:‌ اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، مي‌شود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد. ↩️ آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد. ↩️ آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. 🖇 امام، استفتائات ج۲ص۶۲۰ س۱۶ و۲۱ و ج۳ ص۵۸۸ س۵۸ و۵۹؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج۲ درس ۱۹؛ صافي، رساله م۲۸۲۶؛ تبريزي، رساله م۲۸۲۴ و استفتائات ج۱ س۱۰۰۴ و ۱۰۰۶؛ فاضل،‌ استفتائات ج۱ س۹۸۲؛ نوري، استفتائات ج۲ س۵۳۰؛ بهجت، جامع المسائل ج۲ ص۴۷۱ و استفتائات ج۴ س۶۴۷۵ و ۶۴۷۸؛ سيستاني، رساله ج۱ م ۲۲۷۱؛ وحيد، رساله م ۲۰۷۸؛ مكارم، احكام ويژه م۱۱ و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص۲۹۲. https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
: ⁉️ گربه ای دارم که بعضی وقت‌ها به دست‌وپای من می‌پیچه. اگه لباسم رو لیس بزنه، با اون لباس نمی‌شه نماز خوند؟ 👈 همه مراجع: در حیوانات مثل گربه، خرگوش، سنجاب و همستر: الف) اگر آب دهن یا دماغشون تر و تازه باشه و روی لباس بریزه، نماز باهاش باطله ب) اگر خشک شده و اصلش برطرف شده باشه، نماز درسته‌. ✅✅✅ این حکم، شامل سگ، خوک و گراز نمی‌شه. چون همه چی اینها در هر حالی، نجسه. 🖇 توضیح‌المسائل مراجع، م۸۲۴ تا ۸۳۰؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه، م۸۲ تا ۸۸؛ سیستانی، رساله، ج۱، م۱۰۷۱ تا ۱۰۸۲. https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یادآور قیام خونین مردم شهر مقدس قم در سال ١٣۵۶ و برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی است؛ حماسه بزرگی که در تاریکی استبداد و ستم، پنجره‌ای به سوی روشنایی گشود و حرکت انقلاب را به گونه‌ای رقم زد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی را در مدت زمان کوتاهی در هم پیچید؛ لذا ضمن گرامیداشت این قیام خونین و به یاد ماندنی، و سلام و صلوات بر شهیدان این حماسه‌ی جاوید، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ ✅ شهر قم با وجود حوزه علمیه و روحانیت و متدینین متمرکز در این شهر در تاریخ انقلاب اسلامی همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان دهنده قیام و مبارزه اسلامی به شمار رفته است؛ این شهر مقدس ابتدا با قیام خونین ١۵ خرداد ١٣۴٢ به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات انقلابی بر سر زبان‌ها افتاد و سپس با قیام ١٩ دی ١٣۵۶ مجدداً باعث بیداری ملت مظلوم و آزاده ایران اسلامی شد؛ 🌿 چنانچه رهبر فرزانه انقلاب دراین‌باره فرمودند: «اگر ما مبارزه ملت ایران را... به یک بنای رفیع و مستحکم تشبیه کنیم، پایه‌های قوی و شکست‌ناپذیر و ماندگارِ این بنای مستحکم، در قم نشانده و کار گذاشته شده؛ قم یک ذخیره الهی برای اسلام است». 📖 حدیث ولایت، ج٣، ص١٢۶ 👈 عامل اصلی قیام بزرگ نوزده دی در شهر مقدس قم را باید چاپ مقاله‌ای موهن با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات بدانیم؛ در این مقاله که به مناسبت سالروز کشف حجاب و انقلاب به اصطلاح سفید شاهنشاهی به چاپ رسیده بود، به حضرت امام خمینی (ره) به صورت بسیار تند و علنی حمله‌ شده و معظم‌له و همفکران ایشان را به عنوان عامل ارتجاع و عقب ماندگی ملت و مسئول خون‌های ریخته شده در واقعه پانزده خرداد ١٣۴٢ معرفی کرده و در ادامه با توهین مستقیم به امام امت، ایشان را با عنوان سید اهل هند و مردی ماجراجو و بی‌اعتقاد به اسلام و وابسته به مراکز استعماری، و انسانی جویای نام و کسب شهرت در میان روحانیون عالی‌مقام‌! ایران خوانده بود. 📖 جرقه انقلاب، ص۱۴۴ 😡 این مقاله موهن که طبق گفته سفیر وقت انگلیس در ایران، مستقیماً توسط شخص محمدرضا پهلوی و ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) سفارش و تهیه شده بود، با هدف تخریب چهره امام خمینی (ره) و ایجاد اختلاف میان روحانیان سنتی که درگیری کمتری با حکومت پهلوی داشتند با روحانیان مخالف حکومت و طرفدار امام راحل نگاشته شده بود! تا با این حربه، کار امام و حامیان ایشان را برای همیشه تمام نمایند؛ اما غافل از این‌که این اهانت‌ها و جسارت‌ها به مقام شامخ روحانیت و مرجعیت دینی، تبدیل به قیامی خونین و تاریخ ساز خواهد شد که در عرض چند ماه، دودمان رژیم منحوس شاهنشاهی را بر باد خواهد داد! 👈 البته عوامل دیگری نیز در شکل‌گیری این قیام بزرگ تأثیرگذار بود که از مهمترین آنها می‌توان به درگذشت مشکوک آیت‌الله سید مصطفی خمینی فرزند امام راحل در اول آبان ماه همان سال در نجف اشرف اشاره نمود که ملت ایران، حکومت پهلوی را مسئول قتل ایشان می‌دانستند و این موضوع نیز موجی از انزجار و نفرت از نظام پهلوی را در بین مردم برانگیخته بود؛ برهمین اساس قیام ۱۹ دی که با تجمع و راهپیمایی مردم، بازاریان و طلاب و روحانیون شهر مقدس قم در ۱۸ دی شکل گرفت و در ۱۹ دی به اوج خود رسید و با خشونت و قتل‌عام مردم بی‌گناه توسط رژیم سفاک شاهنشاهی همراه شد؛ سرآغاز سلسه حرکت‌های اعتراض‌آمیز ملت بزرگ ایران علیه نظام منحوس پهلوی، و شروع مرحله‌ای جدید در نهضت اسلامی، و عامل شتاب در جریان انقلاب اسلامی گردید؛ به‌صورتی که مراسمات و تظاهرات‌های پی‌درپی پس از این واقعه بزرگ تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و ابتدا مردم قهرمان تبریز در مراسم چهلم شهدای قیام ١٩ دی به خیابان‌ها ریختند و سپس مردم یزد در چهلم شهیدان واقعه تبریز؛ و در ادامه، این قیام به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز در چهلمِ هر کدام از وقایع کشیده شد و بالاخره پس از یک سال و یک ماه، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ش نظام پادشاهی پهلوی را برای همیشه از صحنه روزگار حذف و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. و سخن امروز را با کلام گهربار رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «حرکت عظیم مردم قم در روز ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶، جرقه ای بود که به انبار ذخیره ایمانی مردم اصابت کرد و باعث منقلب شدن فضای ظلمانی خفقان آن روز شد...». 📖 حدیث ولایت، ج٣، ص١٢۶ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا