151 کفایه - أمارات.mp3
18.41M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 151
🗂 #امارات
🔻ادله حجیت مطلق ظنون:
دلیل چهارم (انسداد) :
- ادعای دوم در مقدمه چهارم (بحث اصول عملیه)
📕 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 95
📖 شروع عبارت : و اما الرجوع الی الاصول فبالنسبة ...
🎧 17.5 Mb
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
الفائق جلسه64.mp3
17.56M
🔵 صوت درس #الفائق جلسه 64
🗂 باب الخامس
🔺فصل دوم:
➖تنقیح مناط
-تفاوت با استصلاح و قیاس و استحسان
-مطلب چهارم: حجیت تنقیح مناط
📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 203
🎧 16.7 Mb
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 7.wma
8.39M
🔈 #صوت_درس_تفسیر (7)
🔸سوره حجرات (7)
🎙 آیت الله جوادی آملی حفظهالله
📆 سال 95 - 96
📌 منبع: سایت مدرسه فقاهت
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 7.docx
41.6K
📝 #متن_درس_تفسیر (7)
🔸جلسه هفتم ، سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظهالله؛ منبع: سایت مدرسه فقاهت.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
⚙️ برنامه تابستانه
🔰علاوه بر برنامه تفسیر، انشاءالله برای بهره بردن از ایام تابستان ، هفتهای دو الی سه جلسه برنامه فقهی و اصولی خواهیم داشت:
♨️ اصول کاربردی با تطبیق بر متن جواهر الکلام.
♨️ خلاصه تمهیدیه خارج اصول، بحث برائت (جمع بندی اقوال اعاظم اصولی)
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
🔉 صوت کامل درس #الفائق
🔉 #مرور_کوتاه_بر_کفایه
🪐 درسگفتارهای #عالم_ماوراء
✅ درس تفسیر آیةالله جوادی آملی
🏷 صوت و متن؛ برنامه ضروری تابستانها برای کسب معرفت و انس با قرآن کریم.
💯 مقدمات #ورود_به_درس_خارج
🏷 نکاتی مهم از اساتید، بسیار اثرگذار در صرفجویی زمان و بهرهبری در تحصیل.
🎞 #اصول_کاربردی با تطبیق بر متن جواهر الکلام.
🎞 #تمهیدیه_خارج_اصول
🏷 خلاصه اقوال اصولیین در بحث برائت
🌺 مَدرَس را به دوستانتان معرفی فرمائید🌺
┄┅┅❅l🔻 مدرَس، کلیک کنید 🔻l❅┅┅┄
eitaa.com/joinchat/2448097294C4d18fcf7af
14.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 دنیانا ظلام و الخدمة ضوة
🏴 #توسل_کوتاه
🔹 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَيْسَ نَبِيٌّ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَسْأَلُونَ اللَّهَ تَعَالَى أَنْ يَأْذَنَ لَهُمْ فِي زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ ع فَفَوْجٌ يَنْزِلُ وَ فَوْجٌ يَصْعَدُ [يَعْرُجُ].
🔸 اسحاق بن عمار میگوید از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: هیچ پیامبری در زمین و آسمان نیست مگر آنکه از خداوند درخواست میکند تا به او اذن دهد برای زیارت امام حسین (ع)، پس گروهی فرود میآیند و گروهی بالا میروند.
📗کاملالزیارات(دارالمرتضویه)، ۱:۱۱۱
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
🔰 دو قاعده به نام قاعده اشتراک
1️⃣ قاعده فقهی اشتراک؛ یعنی اشتراک مکلفین در تکلیف. هر حکمی که برای فردی ثابت شود بر دیگران نیز ثابت است مگر در مواردی که استثنائش قطعی باشد مانند احکام مختص به حضرت رسول الله (ص). پس اگر فردی از امام معصوم (ع) بپرسد: من در رکعت سوم و چهارم شک کردم، و حضرت بفرمایند: بنا بر یقین بگذار؛ این تکلیف برای همه است.
2️⃣ اما معمولا در علم اصول وقتی میگویند قاعده اشتراک؛ منظور قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل است.
🔸 قاعده فقهی اشتراک احکام بین مکلفین در مورد اینکه شرایط تکلیف چه هست و چه نیست، صحبتی نمیکند؛ میگوید: تکلیفی که متوجه این فرد شده است برای همه افرادی که شرایط او را دارند، وجود دارد؛
🔹 ولی قاعده اشتراک در احکام بین عالم و جاهل ؛ موضوعش نفی دخالت علم و جهل مکلف در تکلیف است.
✅ قاعده اشتراک در احکام اجماعی است؛
✳️ ولی قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل مورد اختلاف است؛
➖ اگر چه شیخ انصاری ره بر این قاعده ادعای تواتر روایات را کرده است و قائلین به این قاعده به دلیل عقل و اجماع تمسک میکنند؛
➖ ولی تعدادی از فقهاء و مجتهدین معاصر منکر چنین قاعدهای هستند و انکار این قاعده مستلزم تغییرات مختلفی در علم اصول و تحلیل احکام است.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 8.wma
8.25M
🔈 #صوت_درس_تفسیر (8)
🔸سوره حجرات (8)
🎙 آیت الله جوادی آملی حفظهالله
📆 سال 95 - 96
📌 منبع: سایت مدرسه فقاهت
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 8.docx
40.9K
📝 #متن_درس_تفسیر (8)
🔸جلسه هشتم، سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظهالله؛ منبع: سایت مدرسه فقاهت.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
🌹بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
🌹دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد
🔹تا دیر نشده کاری کنید
مرحوم آیت الله حائری شیرازی: هر کاری که به ذهنتان میآید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما میپرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟ (منبع: سایت)
🔸پیام حضرت برای علمای ایران
مرحوم آیت الله مصباح ضمن نقل تشرف شیخ حسین فاضلی که ایشان بدون واسطه آن را شنیده بودند، میگفتند: ایشان گفت وقتی به خیمه حضرت وارد شدم دیدم افرادی از کشورهای مختلف حضور دارند و حضرت با هر کدام به زبان خودشان صحبت میفرمودند. بعد حضرت به من توجه کردند و فرمودند: در کشورهای دیگر، افراد زیادی هستند که به ما علاقه دارند و دوست دارند ما را بشناسند و معارف ما را یاد بگیرند و بفهمند ولی دسترسی ندارند.
آیت الله مصباح میگویند: تردید از من است که در ادامه ایشان گفت: حضرت فرمودند: چرا علمای ایران کاری نمیکنند؟ یا اینکه گفت: حضرت فرمودند این پیام را به علمای ایران بگوئید تا این کار را انجام دهند. (منبع: فیلم بیانات)
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
الفائق جلسه65.mp3
16.83M
🔵 صوت درس #الفائق جلسه 65
🗂 باب الخامس
🔺فصل سوم: (اولویت)
- تعریف اولویت
-ارکان اولویت
-مقارنه بین اولویت و الغاء خصوصیة و تنقیح مناط
📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 207
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
152 کفایه - أمارات.mp3
18.71M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 152
🗂 #امارات
🔻ادله حجیت مطلق ظنون:
* دلیل چهارم (انسداد) :
- تتمه مقدمه چهارم (ادعای دوم و سوم و چهارم)
*توضیحات الظن بالطریق و الظن بالواقع
* بخشی از توضیحات کشف و حکومت
⚠️ فروعات انسداد به جهت وجود مطالب مفید حذف نشده و خلاصه مطالب هر فصل بیان میشود.
📕 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 96
📖 شروع عبارت : و قد ظهر بذلک ان العلم الاجمالی بالتکالیف ربما ...
🎧 17.8 Mb
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
🔰 صحیح قدماء و صحیح متأخرین
#نکات_رجالی
🔹حدیث نزد قدماء به صحیح (معتبر) و غیر صحیح (غیر معتبر) تقسیم میشد. و حدیث صحیح نزد آنها حدیثی است که به صدورش وثوق داشتهاند و این اطمینان و وثوق از قرائن مختلفی حاصل میشود و منحصر به بررسی سند نیست، اگر چه بررسی سند هم یکی از راههای وثوق به صدور است.
🔸به عنوان مثال امام حسن عسکری علیهالسلام کتاب «یوم و لیلة» را تأئید فرمودند و مطالب آن کتاب را از روایات اهل بیت علیهم السلام دانستند. قدماء که به چنین کتابی دسترسی داشتهاند به تمام آن عمل میکردند و نیازی به بررسی سند روایاتش نداشتند اگر چه راویان ضعیف و مجهول هم در آن بوده باشد، ضرری به حدیث نمیزد چرا که امام معصوم علیهالسلام محتوای کتاب را تأئید کردهاند.
◾️پس صحیح دانستن حدیث نزد قدماء اعمّ از معتبر بودن سند است و دلالتی بر وثاقت راویان ندارد.
🔸اما با گذر زمان علامه حلی ره یا استادشان احمد بن طاووس، و یا هر دو با هم (اختلافی است) به این نتیجه رسیدند که قرائنِ نزد قدماء به ما نرسیده است و عملا ما ماندهایم و سند روایت. (به عنوان مثال کتاب «یوم و لیله» به ما نرسیده است و احادیثی که از آن مؤلف در کتب روایی ما موجود است، معلوم نیست برای کدام کتابش است یعنی قرینه مهمی مانند تأیید محتوای کتاب برای ما کارآیی ندارد.)
◾️پس باید ملاک اعتبار روایت، سند باشد و تقسیمات اصلی حدیث هم به اعتبار سند صورت بگیرد. و به همین دلیل مبنای فقهاء از «موثوق الصدوری» به «وثاقت سندی» تغییر یافت. البته نه اینکه وثوق به صدور نزد این عالمان حجت نباشد بلکه میگویند راهی برای وثوق به صدور نداریم. به همین جهت چهار اصطلاح را ایجاد کردند:
1️⃣ صحیح: حدیثی که همه راویان ثقه و امامی باشند.
2️⃣ موثق: حدیثی که همه راویان ثقه و حد اقل یکی از آنها امامی نباشد.
3️⃣ حسن: حدیثی که راویاش مدح شده است ولی توثیق نشده.
4️⃣ ضعیف: حدیثی که جزء سه دسته فوق نباشد.
🔘 این دسته بندی جدید که عملا بر گرفته از اهلتسنن بود، اشکالاتی را در مواجه فقهاء با میراث حدیثی شیعه ایجاد کرده است مثلا حدیثی که از نظر سند ضعیف است نباید مستند فتوای فقهی باشد در حالی که مشهور فقهای شیعه به آن فتوا دادهاند و برای رهایی از این مشکل قاعدهای درست شد که شهرت جابر ضعف سند است در حالی که این قاعده با روح ایجاد اصطلاح ضعیف ناسازگار است. (چون فرض این بود که ما جز سند راه دیگری نداریم و حدیث ضعیف حدیثی است که اعتبار ندارد، ولی با این قاعده برخی ضعیفها معتبر شدند)
▫️منتقدین این تقسیمبندی معتقدند خطکش و میزانی که عامّه با آن روایاتشان را بررسی میکنند نباید میزان بررسی احادیث امامیه قرار گیرد چرا که میراث حدیثی شیعه مکتوب بوده و اینگونه نیست که تمام قرائنِ نزد قدماء از بین رفته باشد بجز سند.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 9.wma
8.93M
🔈 #صوت_درس_تفسیر (9)
🔸سوره حجرات (9)
🎙 آیت الله جوادی آملی حفظهالله
📆 سال 95 - 96
📌 منبع: سایت مدرسه فقاهت
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 9.docx
42.7K
📝 #متن_درس_تفسیر (9)
🔸جلسه نهم سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظهالله؛ منبع: سایت مدرسه فقاهت.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
مشاوره تحصیلی 1.mp3
3.36M
💎 #مشاوره_تحصیلی 💎
❓پرسش مخاطب:
➖بحث مرور و دوره ادبیات و راه تسلط بر لغت و بلاغت؛
➖همچنین برای تسلط بر اصول چه باید کرد؟ آیا در حدّ اصول علامه مظفر کافی است؟
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
42.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ #تمهیدیه_خارج_اصول 1 ♨️
🏷 خلاصه اقوال اصولیین در بحث برائت
🎞 مطالب فایل تصویری:
➖گزارشی از مقدمات بحث اصول عملیه
➖توضیح فهرست کلی بحث برائت
➖توضیح دلیل عقل در برائت:
🔸 بیان نظرات: مرحوم وحید بهبهانی و مرحوم آخوند و مرحوم شیخ انصاری ره؛ مرحوم محقق داماد و شهید صدر؛ نظر خاص آیةالله مکارم شیرازی
🔹 توضیح نظریه حق الطاعة
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
🏴 صلیاللهعلیک یا اباجعفر یامحمدبنعلی (ع)
🔰 به فرزندان و شیعیانم اینگونه دستور میدهم
🔹ابا بصیر مىگويد: از امام باقر ع شنيدم كه به مردى از افريقا مىگفت: حال راشد چگونه است؟ گفت: او را زنده و سالم ترك نمودم و به شما سلام مىرساند. حضرت فرمود: خدا او را رحمت كند. آن مرد پرسيد: مرده است؟ حضرت فرمود: آرى. پرسيد: چه وقت؟ فرمود: دو روز بعد از آمدن تو. آن مرد گفت: او كه مريض نبود و ناخوشى نداشت! فرمود: هر كس از مرض و ناخوشى نمىميرد.
ابو بصير مىگويد: گفتم: اين مرد كيست؟ حضرت فرمود: مردى است از دوستان و محبين ما. سپس فرمود:
🔸لئِنْ تَرَوْنَ أَنَّهُ لَيْسَ لَنَا مَعَكُمْ أَعْيُنٌ نَاظِرَةٌ أَوْ أَسْمَاعٌ سَامِعَةٌ لَبِئْسَ مَا رَأَيْتُمْ وَ اللَّهِ لَا يَخْفَى عَلَيْنَا شَيْءٌ مِنْ أَعْمَالِكُمْ فَاحْضُرُونَا جَمِيلًا وَ عَوِّدُوا أَنْفُسَكُمْ الْخَيْرَ وَ كُونُوا مِنْ أَهْلِهِ تُعْرَفُونَ بِهِ فَإِنِّي بِهَذَا آمُرُ وُلْدِي وَ شِيعَتِي.
🔹آيا گمان مىكنيد براى ما در ميان شما چشمان بينا و گوشهاى شنوا نيست؟ چه گمان بدى! به خدا سوگند! هيچ يك از اعمال شما بر ما پوشيده نيست. پس اعمال خوب را به حضور ما بياوريد و خودتان را به نيكى عادت دهيد. و از اهل نيكى باشيد و با آن شناخته شويد. به فرزندان و شيعيانم اين گونه وصيت مىكنم.
📚 الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 596
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سخنرانی-امام باقر ع.mp3
13.26M
🔈 سخنرانی شهادت امام باقر (ع)
🎙 حجةالاسلام لک علی آبادی
#سخنرانی
🔻دلتنگی عاشقانه برای دیدار امام باقر ع
🔻مدیریت فرهنگی امام باقر ع و معجزه عملی آن
🔻نیاز جامعه شیعه و وظیفه طلاب
🙏 لطفا بشنوید و نشر دهید.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
یه مدینه یه یقیعه.mp3
2.12M
🏴 السلام علیک یا محمد بن علی ایها الباقر یابن رسول الله! #توسل_کوتاه
▪️نوحه بسیار زیبا
یه مدینه یه بقیعه
یه امامی که حرم نداره
سینهزنها کسی نیست تا
روی قبرش یه دونه شمع بذاره
دل بیتاب، دیگه شد آب
که تو آفتاب، یه سایبونی نداره
نه یه خادم نه یه زائر
نه کنارش یه روضه خونی داره
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔲 دو اقدام اساسی امام محمد باقر علیه السلام در برابر انحرافات معارف.
🎥 موشنگرافی و سخنرانی
📎 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 وصیت سیاسی حضرت امام باقر علیهالسلام
▪️ مجالس عزاء را دست کم گرفتند!
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 10.wma
7.97M
🔈 #صوت_درس_تفسیر (10)
🔸سوره حجرات (10)
🎙 آیت الله جوادی آملی حفظهالله
📆 سال 95 - 96
📌 منبع: سایت مدرسه فقاهت
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
سوره حجرات 10.docx
43.8K
📝 #متن_درس_تفسیر (10)
🔸جلسه دهم سوره حجرات ؛ آیت الله جوادی آملی حفظهالله؛ منبع: سایت مدرسه فقاهت.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi
🔆 #حدیث
✳️الإمامُ عليٌّ عليه السلام: رَوِّ تَحْزِمْ، فإذا اسْتَوْضَحْتَ فاجْزِمْ.
✅ فكر كن، تا دور انديش شوى و چون همه جوانب كار برايت روشن شد، آن گاه تصميم قطعى بگير.
📚 میزان الحکمه، ج ۳ ص ۵۴.
❅l مَدرَس l❅
الفائق جلسه66.mp3
17.18M
🔵 صوت درس #الفائق جلسه 66
🗂 باب الخامس
🔺فصل سوم: (اولویت)
-مقارنه بین اولویت و مفهوم موافق
- ادله مثبتین حجیت قیاس اولویت
📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 211
🎧 16.3 Mb
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi