eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5766960417788137436.mp3
38.06M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲) 🎙 کلاس اول دکتر مهدی ذاکری 📣 موضوع: حیث التفاتی و بررسی طبیعی‌سازی آن 🗓 سه‌شنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ 🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی @PhilMind
💢برنامه دوره‌های آزاد آموزشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔷نیمسال اوّل سال تحصیلی 1403-1402 🔶لینک ثبت‌نام: https://lms.irip.ac.ir ✅برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: 02167238252 🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
خداباوری شکاکانه بخش دوم2️⃣ در فرسته‌ی قبل گفته شد که خداباوری شکاکانه، صدق مقدّمه‌ی تجربی را به چ
خداباوری شکاکانه بخش سوم3⃣ 🔹در فرسته‌ی قبل، به توجیه خداناباور در دفاع از مقدّمه‌ی تجربی پرداخته شد. خداناباور بر این باور است که در این جهان، شروری وجود دارند که ما استلزامی میانِ این شرور و اهداف موجَّه (دستیابی به خیر‌های بالاتر یا جلوگیری از شرور بدتر/مساوی) نمی‌یابیم. این نیافتن دالّ بر نبودن است. بنابراین در کنه واقع نیز چنین اهدافی در پس این شرور وجود ندارند، و حقیقتاً این شرور، گزاف هستند. 🔹️احتمالاً به سرعت این جمله‌ی معروف به ذهنتان خطور کند که "عدم الوجدان لایدلّ علی عدم الوجود." اینکه شما x را نمی‌یابید، ارتباطی به نبودن x ندارد. امّا ضابطه‌ی حاکم بر این جمله‌ی معروف چیست؟ آیا این جمله در هر شرایطی صادق است؟ آیا هیچ‌گاه نمی‌توانیم از نیافتن چیزی به نبودن آن چیز پُل بزنیم؟ برای پی بردن به نبودن یک چیز سه راه وجود دارد:🔻 ◀️الف) ناسازگاری درونی اگر مفهومی ناسازگاری درونی داشته باشد، آن مفهوم هیچ مصداقی _نه تنها در جهان فعلی ما بلکه در تمام جهان‌های ممکن_ نخواهد داشت. ما اصطلاحاً این سنخ از معدومات را ممتنع‌الوجود بالذات می‌نامیم. این دسته از معدومات، مشتمل بر تناقض‌اند و اِمکان پای گذاشتن به عرصه‌ی وجود را نداشته، ندارند و نخواهند داشت. دلیل اشتمال بر تناقضِ معدومات مذکور این است که اجزای سازنده‌ی مفهوم آنها یکدیگر را نفی می‌کنند. برای مثال مربع مدور یک ممتنع الوجود بالذات است، چرا که مربع مدور هم باید ضلع داشته باشد و هم نباید ضلع داشته باشد و این چیزی جز اجتماع نقیضین نیست. ◀️ب) ناسازگاری بیرونی منظور از ناسازگاری بیرونی تعارض بل شی موردنظر است. خودِ این تعارض بر رو قسم است: اوّل) اگر x وجود داشت، آنگاه چنین فکت‌هایی در کار نبودند. لکن چنین فکت‌هایی در کار هستند. پس x وجود ندارد. دوم) اگر x وجود داشت، آنگاه باید یک سری از فکت‌ها در کار می‌بودند. لکن چنین فکت‌هایی در کار نیستند. پس x وجود ندارد. برای مثال می‌خواهیم ببینیم که آیا امروز تعطیل رسمی است یا خیر؟ فرض کنیم که با این فکت که دانش‌آموزان در مدرسه هستند مواجه‌ایم. بنابراین می‌توان گفت: اگر امروز تعطیل رسمی بود، آنگاه دانش‌آموزان در مدرسه نمی‌بودند. لکن دانش‌آموزان در مدرسه هستند. بنابراین امروز تعطیل رسمی نیست. ◀️ج) فقدان شواهد و در نهایت یکی از راه‌ها برای پی بردن به عدم وجود چیزی، همان نیافتن آن چیز/نیافتن شواهد به سودِ آن چیز است. برای مثال ما در این باور که در سیارات دوردست چیزی به نام جامدادیِ خنده‌رو وجود ندارد موجّه‌ایم. امّا چه چیزی ما در داشتن این باور موجّه می‌کند؟ فقدان شواهد به سودِ وجود جامدادیِ خنده‌رو. در پرتو این ملاحظات، در می‌یابیم که قاعده‌ی "عدم الوجدان لایدلّ علی عدم‌الوجود" مطلق نیست. امّا در چه شرایطی قاعده صادق است؟ در فرسته‌ی بعد بررسی خواهیم کرد. https://t.me/Ma_Khodamoradi
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.akhlagh @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.siasi @hekmateislami
1669794192-9800-1401-1-5.pdf
318.6K
ضرورت یا امتناع عقلی وجود وسائط در آفرینش الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا و ابن تیمیه هادی عبیداوی محمدباقر عباسی
🔵شانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ منتشر شد. 🔺بخش اول 🌐https://hekmateislami.com/?p=14460 @hekmateislami
🔵شانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ منتشر شد. 🔺بخش دوم 🌐https://hekmateislami.com/?p=14460 @hekmateislami
1674369480-9734-25-7.pdf
276K
اثربخشی آموزش فلسفه بر هوش هیجانی نو آموزان پسر در مقطع پیش دبستانی صادق رضایی محمد عبدالرحیمی
معرفی کتاب الزمان فی فلسفه ابن سینا