انجمن منطق ایران با همکاری پژوهشگاه دانشهای بنیادی (شعبه اصفهان) و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار میکند.
#منطق
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ تفاوت میان نظر ابنرشد و ابنسینا در چیست؟
💠 دکتر معصومی همدانی در نشستی از مجموعه درسگفتارهایی درباره بوعلیسینا که به موضوع «مسئله ممکن بودن جهان: از ابنسینا تا لایبنیتس» اختصاص داشت ،در این باره سخنانی میگویند که بدین شرح است: نظر ابنسینا در واقع به ذات یا ماهیت هر چیزی بر میگردد اما ابنرشد، قطع نظر کردن از وجود موجودات را کاری ناممکن میداند.
🔸یکی از خطوط مهم استراتژی ابن رشد در کتاب تهافت التهافت این است که نشان دهد بسیاری از ایرادهای غزالی بر فلسفه ارسطو وارد نیست، بلکه طرح این ایرادها در واقع به دلیل انحرافهایی است که فارابی و ابنسینا، و به خصوص ابن سینا، در فلسفه ارسطو پدید آوردهاند و این انحرافهاست که میدان را برای ایرادهایی از نوع ایرادهای غزالی باز کرده است.
🔹 ابنرشد میگوید: میبینیم که ابنسینا به صورتی به درستی این مقدّمه اذعان دارد. به این معنی که به نظر او هر موجودی، جز فاعل اوّل، اگر به خودی خود در نظر گرفته شود (إذا اعتبر بذاته) ممکن و جایز است. اما این موجودات جایز به دو دستهاند: یک دسته موجوداتی که با در نظر گرفتن فاعلشان جایزند و دستۀ دیگر موجوداتی که به اعتبار ذاتشان (به خودی خود) جایزند امّا به اعتبار فاعلشان واجباند. اما موجودی که از جمیع جهات واجب باشد همان فاعل اوّل است. امّا این سخنی بسیار بیاعتبار است، زیرا ...
🔸 متن کامل : B2n.ir/r80660
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#درسگفتار
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
▪️منتشر شد:
▪️ فهلوینامه؛ مجموعهمقالات همایش سهروردی و احیاء حکمت فهلوی | به کوششِ بابک عالیخانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۶۲۲ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ تحریر | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۴۱۰,۰۰۰ تومان |
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14B
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
▪️منتشر شد: ▪️ فهلوینامه؛ مجموعهمقالات همایش سهروردی و احیاء حکمت فهلوی | به کوششِ بابک عالیخانی
📗 سهروردی حکمت ایرانی یا فُرس قدیم را در کتاب خویش موسوم به حکمةالاشراق، به نحو بیسابقهای زنده ساخته است، چنانکه خود در کتاب کلمةالتّصوّف با عبارتهایی بهیادماندنی چنین مینگارد: «و قد أحیینا حکمتهم النوریة الشریفة الّتی یشهد بها ذوق افلاطون و من قبله فی کتابنا المسمّی بحکمةالاشراق، و ما سبقت إلی مثله». همایش «سهروردی و احیاء حکمت فهلوی» که در شهریور ماه ۱۳۹۹ در مؤسّسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران برگزار شد، بررسی چگونگی این احیا را با رجوع به منابع باستانی، و بهویژه شاهنامه و کتب پهلوی و نصوص وحی و تنزیل قدیم - یعنی اوستا - و نیز کاوش در طرایق مزدایی، اعم از زُروانی و مهری و مزدکی، وجهۀ همّت خود قرار داد. در کتاب حاضر، مقالات همایش با ارتباط بیش یا کم به موضوع اصلی، با تبویب وافی و ویرایش کافی در یک مجلّد با عنوان فهلوینامه گردآوری شده است. بدیهی است همایشی در زمینۀ مطالعات بینرشتهای که در آن علوم و فنون گوناگونی مانند منطق و فلسفه، تاریخ و باستانشناسی، ادب فارسی و ادب عربی، فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب، فلسفۀ سیاسی و جامعهشناسی، فولکلور و فلسفۀ هنر، فرهنگ و زبانهای باستانی و ادیان و عرفان، در بزم با فرّ و شکوه اشراق روبهروی یکدیگر مینشینند، ناگهان و در یک چشم بر هم زدن به مقصود بزرگ خود نائل نمیشود، ولی همین که توجّه اهل بصائر به اهمّیّت اینگونه مسائل تطبیقی جلب شده باشد، میتوان گفت که همایش در کار خود تا حدودی موفّق بوده است.
🔹تاریخ نجوم و رصدخانهها در دورۀ اسلامی / حنیف قلندری
١٠ جلسه، تاریخ شروع: ١۴٠٢/٠٧/٢٣؛ یکشنبهها، ساعت ١٧-١۵
حضوری و غیرحضوری
@cgie_org_ir