✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند
🌀 کاربست فصل به عنوان حدتام در منطق صدرایی
🎙ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین زاده
🎙 ناقد:
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر یارعلی کرد فیروزجایی
🎙دبیر علمی:
👤 دکتر ذوالفقار ناصری صدر
🗓 زمان: شنبه 28 بهمن ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
لینک ورود به جلسه:
dte.bz/philconf
🏢 مکان: پردیسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
@PHILO_MYS
4_5989866140958985546.mp3
15.51M
🎙فایل صوتی وبینار
📖 مبحث: ضرورت احیاء فلسفه وعرفان در حوزه های علمیه
▫️استاد محمدحسن وکیلی
🗓 ۶مردادماه ۱۴۰۱
https://t.me/Ostad_vakilie
#معرفی_کتاب درآمدی بر فهم هرمنوتیک
اثر لارنس کی اشمیت
ترجمه بهنام خداپناهی
در درآمدی بر فهم هرمنوتیک، لارنس اشمیت از طریق بررسی نظام مند افکار حامیان هرمنوتیک فلسفی درآمدی بر هرمنوتیک مدرن به دست می دهد. فصل یکم به بررسی افکار عالم الهیات پروتستان، فریدریش شلایرماخر، می پردازد که بنا بر استدلال او سوءفهم اجتناب ناپذیر است و اگر قرار است به درستی بفهمیم، همواره باید تفسیر را به کار بندیم. فصل دوم به بحث درباره افکار دیلتای می پردازد که مدعی است فهم در علوم انسانی اصولا متفاوت از تبیین در علوم طبیعی است و برای قضاوت بر سر این که دیگران به وسیله زبان، ژست ها، حالت های چهره و عمل چه منظور و احساساتی را می رسانند، روش شناسی خود را ارائه می کند. فصل سوم به ارائه افکار هایدگر می پردازد که با تغییر کانون توجه از تفسیر متون به تفسیری وجودی از انسان این مفهوم را به شکلی کاملا متفاوت به کار می برد. در فصل چهارم اندیشه های اخیر گادامر بررسی می شود که ساختارهای تجربه هرمنوتیکی را بررسی می کند و برتری علوم طبیعی را به عنوان مدل هایی برای حقیقت به پرسش می گیرد. فصل های پایانی نیز به برخی از نقدهای واردشده به هرمنوتیک، از جمله آثار هابرماس، هرش، ریکور و دریدا و توجه به چشم اندازهای آینده هرمنوتیک اشاره می کند.
#فلسفه
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
خلود یا عدم خلود عذاب.mp3
26.95M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی بررسی و تحلیل خلود یا عدم خلود عذاب
🎙 با حضور:
#حسین_عشاقی
حسن يوسفيان
#سیدمحمدحسن_جواهری
✍️ دبیرعلمی: #قاسم_بابایی
📅 شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#کرسی
🆔 @iictchannel
#نشست_سوم #آنلاین
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
❇️ میهمان:
حضرت آیت الله
#حسن_معلمی
دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم
❇️ میزبان:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین
#سید_اباذر_نبویان
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و عضو انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم
🗓 زمان: چهار شنبه 02/ 11/ 1402 ساعت 19
✅ شرکت در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
📣دومین #دوره مدرسه فصلی فلسفه و عرفان اسلامی
💠 مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی💠
⏳ ۵ رمضان الکریم (۲۶ اسفند) لغایت ۱۴ رمضان الکریم (۶ فروردین)
🕌 مشهد مقدس، در جوار حرم مطهر رضوی، مدرسه علمیه عباسقلیخان
♨️همراه با اسکان
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در دوره پیشنیاز مجازی به نشانی www.abasgholikhan.ir مراجعه نمایید.
🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
👇👇👇
محمد اردشیر در یازدهمین همایش سالیانه انجمن منطق ایران گفت: منطق پایه یک منطق جایگزین برای منطق شهودگرایانه است ولی درباره ریاضیات منطق پایه در ایران خیلی کم کار شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین همایش سالیانه انجمن منطق ایران صبح امروز (شنبه ۲۸ بهمن ماه) با حضور اساتید و دانشجویان این رشته در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه آغاز به کار کرد.
دبیری پنل اول به عهده حسین معصومی همدانی استاد فلسفه علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بود.
اولین سخنران این همایش در روز اول محمد اردشیر، استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بود که سخنرانی خود را با موضوع «ملاحظاتی در حساب پایه» ارائه داد.
اردشیر گفت: اصطلاح «منطق پایه یا basic logic» از حدود ۲۷-۲۸ سال پیش در ایران مطرح شد و من از همان زمان کار کردن روی این موضوع را آغاز کردم و به آن علاقمند شدم. البته پیش از این آلبرت ویزر در سال ۱۹۸۱ اصطلاح basic propositional logic را مطرح کرده و قصد داشت که منطق پایه را توسعه دهد.
وی افزود: من و روتنبرگ که از همکاران من در این پروژه است معتقدیم که منطق پایه یک منطق جایگزین برای منطق شهودگرایانه است و در نهایت به این ایده رسیدیم که ریاضیات منطق پایه را ساخته است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دلیل اینکه ما سراغ منطق پایه رفتیم این بود که به عقیده من و روتنبرگ منطق شهودگرایانه مفهوم ساختیگری را خیلی خوب نشان نمیدهد و از این روز منطق پایه میتواند این کاستی را حل کند البته که شهودگرایان هم سعی کردند به انتقاداتی که بر آنها وارد بود جواب دهند. مورد دیگر اینکه زبان و فرمولهای منطق پایه یک زبان و فرمول معمولی است.
نویسنده «کتاب منطق ریاضی در ایران» در ادامه سخنرانیاش به تفاوت میان منطق شهودگرایانه و منطق کلاسیک پرداخت و گفت: خوشبختانه درباره منطق پایه کارهای زیادی انجام شده اما درباره ریاضیاتش خیلی کم کار شده است.
این استاد منطق در پایان درباره تئوری حسابی، تعریف تابع در تئوریها و جملات geometric سخن گفت و بحث خود را تمام کرد.
...
کد خبر 6026790