4_5996803320595876702.mp3
16.05M
▫️در رونمایی #کتاب مختصات حکمت متعالیه، اثر جدی استاد یزدانپناه به همراه نشست "نگاهی به شخصیت فلسفی استاد یزدانپناه" با #گفتار استاد علی امینینژاد .
https://t.me/nabardb
20171227093830-9772-184.pdf
700.2K
﷽
📜تبیین قاعده الواحد از بیانات استاد جوادی آملی
🔷قاعده الواحد در امور عامه و در الهیات به معنای اخص از آن بحث می شود.
🔷درباره علت فاعلی بسیط گفته می شود:بیش از یک معلول ندارد.. قاعده الواحد مختص به علت فاعلی نیست.
🔷منظور از بسیط در این فصل:آنکه هیچ یک از ترکیب های شش گانه را نداشته باشد:ترکیب از ماده وصورت؛ ترکیب از عرض و موضوع؛ ترکیب از اجزاء مقداری نظیر نصف و ثلث؛ترکیب از جنس و فصل؛ ترکیب شیمیایی، مانند ترکیب دارو از عناصر ویژه؛ ترکیب ماهیت و وجود.
🔷به مفاد قاعده الواحد از شیء بسیط و یا واحد، دو شیئی که بین آنها معیت بالطبع باشد، صادر نمی شود. مراد از معیت باطبع این است که دو شیء اولا:در طول هم نباشند و در عرض یکدیگر باشند و ثانیاً:نسبت به یکدیگر ضرورت بالقیاس داشته باشند.
🔷قاعده الواحد همه علل را شامل میشود.هر علتی اعم از آن که علتِ کان تامه و یا ناقصه، علت الهی یا طبیعی، علت قوام یا وجود باشد بیش از یک چیز صادر نمی شود و بین علت و معلول آن همواره مسانخت است.
🔷بسیط یا واحد اگر به لحاظ ذات خود علت چیزی باشد، علیت برای آن وصفی زائد نیست بلکه نفس آن است.به گونه ای که ذهن نمی تواند آن بسیط صرف یا واحد محض را به دو جزء تحلیل نماید و یکی از آن دو را ذات و دومی را علت بودنِ ذات بخواند.
🔷اگر بیش از یک شیء از واحد صادر شود و واحد مصدر چند امر مغایر باشد، مصدر بودن آن واحد برای هر یک از آن امورْ مغایر با مصدر بودن آن برای دیگری است. پس چند امرِ مغایر در متن ذات بسیط و یا واحد وجود خواهد داشت.
🔷دلیل این که دو شیء مغایر دارای دو مصدر مغایر هستند این است که هر معلول با علت خود سنخیت دارد و اگر مسانخت بین علت و معلول محفوظ نباشد، هر شیء از هر شیء دیگر صادر خواهد شد و صِدفه لازم می آید.
🔷دو معلولی که از شیء واحد صادر می شوند اگر دارای جهت جامعی باشند و علت واحدْ آن جهت جامع را ایجاد نماید، تعدد معلول لازم نمی آید؛ زیرا در این صورت جهت مغایرت معلول ها به علت باز نمی گردد و تنها جهت جامع آنها که جهتی واحد است، به علت برمی گردد،زیرا تنها همان جهت جامع از علت صادر شده است.
🔷مراد از علیت و صدور، در قاعده الواحد، متن ذات و واقعیت علت و بودن آن است به گونه ای که معلول از آن صادر می شود.
🔷اگر علتْ به ذات خود علت نباشد، مبدئیت و مصدریت زائد بر ذات آن می باشد. اگر علت به ذات خود علت باشد، مبدئیت و مصدریت، عین ذات و نفس آن است.
🔷هر چیزی که کثیر یا مرکب از آن صادر شود، واحد و بسیط نیست.
📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج8، صص396_387(تلخیص)
@HEKMATELAHI110
فلسفه ذهن جلسه ۱۹ پارت اول.mp3
43.44M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی نوزدهم
پارت اول
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۱۹ پارت دوم.mp3
39.33M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی نوزدهم
پارت دوم و اخر
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ درسگفتار معرفتشناسی
👤 دکتر عبدالرسول کشفی
🎥 فایل تصویری جلسهی دوم
💬 معرفت دارای سه کاربرد زبانی است: معرفت از مقولهی مهارت (competence knowledge)، معرفت از طریق آشنایی (acquaintance knowledge) و معرفت گزارهای (propositional knowledge).
موضوع معرفتشناسی کاربرد سوم، یعنی معرفت گزارهای، است. در این ویدیو ضمن توضیح این سه کاربرد، به معرفی مباحث سهگانهی معرفتشناسی (ماهیت، امکان و منابع معرفت) میپردازم.
#معرفتشناسی
#کشفی
#تصویری
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
JPTR_Volume 3_Issue 11-12_Pages 41-73.pdf
317.5K
قرینهگرایى، پلانتینگا و ایمان و عقل
پاتریک لى
مرتضى فتحى زاده
#مقاله
#معرفت_شناسی
[أولى الأوليّات]
من المشهورات أنّ أولى الأوليّات هي قضيّة (امتناع اجتماع النقيضين)، وهي من المشهورات الكاذبة، وذلك لأمرين:
١- أنّ الذهن قد يتصوّر القضيّة ولا يتصوّر نقيضها أصلًا، فضلًا عن أن يتصوّر امتناع اجتماعها به.
فالحكم بامتناع اجتماعها بنقيضها فرع تصوّر النقيض .
٢- أن هذه القضية سالبة، والسلب لا يُتصوَّر إلّا أن يكون عارضًا على الإيجاب رافعًا لهُ؛ لأنّهُ عدمه.
وأمّا الإيجاب فهو وجوديٌّ مُستغنٍ عن أن يُعرف بالسلب، فيكون السالب بعد الموجب.
فالحقّ أن مبدأ الهويّة هو أولى الأوليّات لا امتناع اجتماع النقيضين.
https://t.me/rationalmatter
مفاهیم فلسفی - شماره (۱۴)
📌 خطاپذیری [fallibilism]
خطاپذیری آموزهای است که هیچ باور یا گزارهای را یقینی نمیداند. نتایجی که از استنتاجهای استقرایی یا قیاسی بدست میآیند همیشه ممکن است کاذب باشند، حتی گزارهای که بهصورت منفرد یقینی پنداشته میشود، ممکن است در شبکهای از باورها کاذب باشد.
از مزیتهای پذیرش خطاپذیری این است که نه تنها راه را برای شکاکیت باز نمیکند، بلکه علاوه بر ایجاد انگیزهی مضاعف برای تحقیقات بیشتر در دستیابی به صدق، باورهای خطاپذیر نیز در زمره معرفت قرار میگیرند. دیدگاه مقابل آن، یعنی خطاناپذیری، معتقد است که یقین ملازم با معرفت است و تنها باورهای یقینی مصداقی از معرفت قلمداد میشوند. رایشنباخ، پوپر و کواین از جمله فیلسوفانی هستند که موافق با آموزه خطاپذیریاند.
مصطفی بسمل
📕 The Blackwell Dictionary of Western Philosophy [2004]
#اصطلاح
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ ۱۰۰
⏳زمان برگزاری :
سهشنبه، ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ _ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
✅ @ghkakaie
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ درسگفتار معرفتشناسی
👤 دکتر عبدالرسول کشفی
🎥 فایل تصویری جلسهی سوم
💬 افلاطون معرفت را باور صادق موجه (justified true belief) تعریف میکند. این تعریف از آنجا که سه جزء (باور، صدق و توجیه) دارد، به تعریف (تحلیل) سه جزئی معرفت (tripartite definition/analysis) معروف است.
در سال ۱۹۶۳ ادموند گتیه، (Edmund Gettier)، فیلسوف آمریکایی، در یک مقالهی کوتاه، ضمن تأیید لازم بودن اجزا یا شرایط سهگانه، به کافی بودن آنها ایراد گرفت.
در این ویدیو ضمن توضیح تعریف سه جزئی و اشکال گتیه، در باره متعلق باور در تعریف سه جزئی بحث خواهم کرد.
#معرفتشناسی
#کشفی
#تصویری
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۲۰ پارت اول.mp3
29.04M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی بیستم
پارت اول
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat