4_5969734461011531434.mp3
34.34M
🎧#درسگفتار | #پادکست
☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه)
🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
جلسه هفتم: چشماندازها در حکمت متعالیه
اختلاف چشم اندازها 7:10
ورود مسائل نو 13:20
سه مواجهه با اندیشه یونان 18:10
تعامل با فلسفه غرب 28:45
فلسفه و باب گفتوگو 51:00
هدف اول از فلسفه 59:45
مبنای حکمی عمران دنیا 1:04:45
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
" واعلم أن الأهم في هذا الباب [إثبات الهيولى] أن يُعلم أنه لا يمكن أن يكون الاتصال والانفصال عرضَين متعاقبَين على شيءٍ هو موضوعٌ لهما –وهو الجسم– كما سبق إلى أوهام المتشكِّكين في وجود المادة؛ وذلك لأن ذلك الشيء [أي القابل للاتصال والانفصال] يجب أن يكون في ذاته غير متصل ولا منفصل حتى يمكن أن يكون موضوعًا للاتصال والانفصال، فهو لا يكون من حيث ذاته بحيث يُفرض فيه الأبعاد؛ فلا يكون جسمًا ألبتة، بل هو المسمَّى بالمادة، ولا بد من انضياف شيءٍ ما متّصل بذاته إليه [أي إلى المسمَّى بالمادة] حتى يصير جسمًا، فذلك الشيء [أي المضاف] هو الصورة، والمجموع هو الجسم الذي هو في نفسه متصل [بالنظر إلى الصورة الجسمية] وقابل للانفصال [بالنظر إلى الهيولى]. "
المحقق الطوسي | شرح الإشارات
⁉️🔹 در منطق های چند ارزشی، از جمله منطقِ فازی اصلِ طردِ شقِ ثالث نفی می شود. به نظرِ شما، این نفی چه قدر دقیق است؟
💠 پاسخ استاد خدابندهلو:
بایستی توجه داشت که این نفی در مقام اثبات است نه مقام ثبوت. مثلاً در منطق سه ارزشی ما سه حالت می توانیم داشته باشیم:
(أ) یک گزاره صادق است و ارزشش 1 است.
(ب) یک گزاره کاذب است و ارزشش 0 است.
(ج) یک گزاره را نمی دانیم که صادق است یا کاذب (یا اینگونه فرض می کنیم) و ارزشش 1⁄2 است.
این به این معنا نیست که این گزارهی سوم در عالم واقع و ثبوت نه صادق است و نه کاذب، بلکه به این معناست که در مقام اثبات ما این را نه صادق در نظر می گیریم و نه کاذب. مثلاً شما می دانید که «حسین آمده است» صادق است (ارزش صدق 1)، می دانید که «عبدالله آمده است» کاذب است (ارزش صدق 0) ولی نمی دانید «علی آمده است» صادق است یا کاذب و علم ندارید که علی آمده است یا نه (ارزش صدق1⁄2).
🔻حال در منطق سه ارزشی در محاسبات منطقی و روابط منطقی این حالت سوم را هم اضافه می کنید و احکامش را بررسی می کنید. مثلاً می گوئید گزارهی عطفی «حسین آمده است و علی آمده است» ارزش صدقش 1⁄2 است ولی گزارهی عطفی «عبدالله آمده است و علی آمده است» ارزش صدقش 0 است. پس منطق سه ارزشی لزوماً در تمام خوانش هایش به ما نمی گوید که در جهان خارج از ذهن ثبوتاً یک ارزش داریم که نه صدق است و نه کذب.
🔸ریشهی تاریخی منطق سه ارزشی را به خود ارسطو بر گرداندهاند (لوکاشویچ، منطقدان شناخته شدهی لهستانی که نظام سه ارزشی منطق را طرح ریزی کرده است، ایدهاش را به گفتهی خود از ارسطو گرفته است).
🔺ارسطو بحثی دارد از امکان استقبالی که راجع به آینده است و این ارزش سوم را لوکاشویچ با این بحث امکان استقبالی مرتبط می کند.
ارسطو در کتاب العبارة (فصل نهم) گزارههای شخصیهای که راجع به آینده هستند را نه صادق و نه کاذب در نظر گرفته، علت این کارش هم فرار از جبرگرایی و دفاع از اختیار انسان بوده که هنوز متعین نیست که مثلاً گزارهی «علی فردا می آید» قطعاً صادق است یا کاذب (زیرا اگر قطعاً صادق یا کاذب باشد، علی اختیاری در انجام مقابلش ندارد).
لذا ارسطو «اصل بایویلنس» ( Principle of bivalence یا دو ارزشی بودن صدق) را به صورت مطلق قبول ندارد و گزاره های شخصیهی مربوط به آینده را خارج می کند. طبق این بیان می توان گفت ارسطو به صورت موجبهی جزئیه و فی الجملة در برخی جاها ثبوتاً نیز مدعی است که برخی گزارهها نه صادق هستند و نه کاذب.
افرادی مانند لوکاشویچ با الهام از مباحث ارسطو، ارزش صدق سومی علاوه بر صدق و کذب را در معادلات و محاسبات منطقی خود آورده اند و جدول صدق جدیدی طرح کرده اند.
@safsat
درسگفتار فلسفه مشا دکتر حمید طالب زاده
لینک جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2407
لینک جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2416
لینک جلسه سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2423
لینک جلسه چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2429
لینک جلسه پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2436
لینک جلسه ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2440
لینک جلسه هفتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2446
لینک جلسه هشتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2454
لینک جلسه نهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2464
لینک جلسه دهم و آخر
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2475
#فلسفه_مشا
#طالب_زاده
#درسگفتار
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
چيستي جسم، مکان، خلا.mp3
36.84M
4_5980873316959786437.mp3
23.54M
🎧#درسگفتار | #پادکست
☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه)
🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
جلسه هشتم: اهداف تفکر فلسفی از نظر ملاصدرا
ارتباط عمران و دین 2:20
نظریه جدید عدالت 9:50
نقطه شروع از پایگاه عقلی 15:40
پدیده عجیب عقل 21:30
ملکوت و رنسانس 30:00
تعمیر دنیا و عدالت اجتماعی 1:07:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
جلسه خانم توکلیان.mp3
28.35M
📍موضوع : بررسی کاربردهای قانون دوم ترمودینامیک در مباحث الهیاتی
🎙 ارائه دهنده: خانم توکلیان
دانشجوی سال چهارم دکتری فلسفه و کلام اسلامی
🔹 به تاریخ: یکشنبه ۱۳ خرداد
•┈┈••✾🌾🦅🌾✾••┈┈•
🪧 گروه هم اندیشی فلسفه و کلام
https://eitaa.com/joinchat/2058420870C09791cad8d
بررسی کاربرد قانون دوم ترمودینامیک در مباحث الهیاتی - ارائه توکلیان.pdf
2.48M
🔻 پی دی اف ارائه خانم توکلیان
🔸 قانون ترمودینامیک
🔹آنتروپی
🔸 توجه الهی دانان به قانون ترمودینامیک
🔹 چالش یا برهان نظم
🔸آفرینش جهان و پایان جهان
🔹وجود خالق و مدبر
•┈┈••✾🌾🦅🌾✾••┈┈•
🪧 گروه هم اندیشی فلسفه و کلام
https://eitaa.com/joinchat/2058420870C09791cad8d