eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
‌نشست «سرنوشت فلسفه یونان در جهان اسلام و جهان غرب» برگزار شد؛ 🔹فلسفه اسلامی بر خلاف فلسفه‌ای که ارسطو و افلاطون ارائه می‌کنند، «طریقۀ زیستن» است 🔻محمد ایلخانی، استاد بازنشستهٔ گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی گفت: فلسفه اسلامی بر خلاف فلسفه‌ای که ارسطو و افلاطون ارائه می‌کنند، طریقۀ زیستن است. فلسفه اسلامی فنی نیست که ما آن را با یک‌سری مفاهیم یاد بگیریم. ما قواعد فلسفه اسلامی را می‌نویسیم. فلسفه‌ای که قاعده‌ای باشد فلسفه نیست بلکه یکسری حفظیات، مانند گرامر و علم نحو است. نزدِ متفکرین و فلاسفه ما فلسفه، طریقه زیستن است. متن کامل گزارش https://www.ibna.ir/news/522751/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%B7%D9%88-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
🔻نقد قوشچی بر ابن‌سینا: انسان مجرد ؟ ◾️ابن سینا برای اثبات غیرمادی بودن نفس استدلال آورده که بخشی از علم انسان مجرد از عوارض مادی است، پس محل این علم که نفس است هم باید مجرد از عوارض مادی باشد 🔹بخشی از اشکال علی قوشچی بر این استدلال: 🔸مانعی ندارد که بگوئیم که صورتی که در ذهن حاضر می‌شود، در تمام ماهیتش مساوی با شیء خارجی نیست، مانند طرح نقاشی اسب بر روی دیوار که حاکی از اسب است اما این نقاشی در تمام ماهیتش مساوی با اسب واقعی خارجی نیست (اسب خارجی مثلاً از گوشت تشکیل شده اما نقاشی اسب از رنگ و خطوط؛ با این‌حال دومی حاکی از اولی است) 🔻بنابراین اگر مثلاً علم به یک معلومی پیدا کنیم که مجرد است (مثلاً علم به خداوند)، لازم نمی‌آید که بگوئیم که صورتی که از آن در ذهن ما حاضر شده نیز مجرد از ماده است بلکه مجرد فقط همان معلوم خارجی ذو الصورة است. شرح جدید بر تجرید العقائد نکته‌: بعد التحریر این اشکال را در حاشیه‌ی سید شریف جرجانی بر شرح قدیم اصفهانی دیدم، لذا اشکال در حقیقت برای جرجانی است که قوشچی در کتابش نقل کرده. @safsat
📣 دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 📑 حکمرانی مطلوب از دیدگاه فارابی Optimal Governance From Al-farabi’s Point of view 🕑 مدت: ۲۰ ساعت نحوه برگزاری : حضوری /آنلاین 🗓 شروع دوره: ۱۷ آبان 🔵 با اعطای گواهینامه رسمی از دانشگاه تهران 🔵مکان برگزاری : تهران، خیابان16 آذر ، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران 🧷  لینک ثبت‌نام: 🌐 https://evand.com/events/hokmrani403-8 واحد مشاوره و ثبت نام: ☎️ ۰۲۱۸۸۹۷۳۶۴۹ 📱۰۹۰۰۱۰۴۰۲۴۴ جهت دریافت اطلاعات بیشتر : (آیدی در تلگرام) 🆔 @madrese_hokmrani_admin 🆔@madrese_hokmrani
▫️مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و استان کرمانشاه برگزار می‌کند▫️ 🌱نشست علمی بررسی خوانشی نو از حکمت متعالیه مبتنی بر نظریه عنایت ملاصدرا ✅حضوری 🎙با ارائه دکتر محمد خیاط زنجانی مدرس و پژوهشگر حکمت متعالیه و مدیر گروه فابک مجمع عالی حکمت اسلامی استان کرمانشاه 📍مکان: قم، پردیسان، سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 🔹لینک ثبت نام: https://B2n.ir/hekmatesadra 🔻زمان جلسه: دوشنبه ۱۴ آبان ماه @tarbiyat_kodak_k ▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 📚مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹دفتر کرمانشاه🔹 https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
باسمه تعالی ◀️ گروه مطالعات منطق خانه حکمت سلسله سخنرانی‌هایی را به صورت ماهانه در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌نماید. اطلاعات سخنرانی‌های پاییز و زمستان 1403 را ملاحظه می‌فرمائید. ⬅️ این سخنرانی‌ها به صورت حضوری و مجازی است. اطلاعات اختصاصی و چکیدهٔ هر سخنرانی در زمان خود اعلام خواهد شد. ☎️ جهت ثبت‌نام برای شرکت در این سخنرانی‌ها لطفا با خانه حکمت تماس حاصل فرمایید یا به آی‌دی @hamid_alaeinejad در تلگرام پیام دهید. با احترام
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی «ره» 🔸با ارائه ی استاد ابوالفضل مرشدی 🔸جلسه سوم ▫️یک شنبه/۱۳آبان/ساعت۱۹ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/q00449 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
4_5793913287485691126.MP3
75.01M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی ششم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5805316571685457594.mp3
23.32M
🎙حجت الاسلام وکیلی؛ نشستی درباره مکتب تفکیک (۱۳۹۷) ♦️تلاش مرحوم ملّا صدرا در ایجاد وحدت بین عرفا و فلاسفه ♦️علّت برخی مخالفت‌ها با جریان‌های فلسفی و عرفانی ♦️شخصیّت‌های برجسته‌ی جریان تفکیک ♦️مرحوم آیت الله مهدی اصفهانی در طلب عرفان ♦️عاقبت سیر و سلوک عرفانی مرحوم آیت الله مهدی اصفهانی ♦️اخباری‌ها در فروع چه کار می‌کنند ♦️مباحثات میرزا مهدی اصفهانی عقل بیّن و آشکار چگونه عقلی است؟ ♦️چگونگی شکل‌گیری جریان تکفیک ♦️چگونگی شکل‌گیری جریان انجمن حجّتیه ♦️نظر شیخ مجتبی قزوینی در خصوص نظرات حکما و عرفا بررسی دیدگاه‌های انسان‌شناسی در مکتب‌های فلسفی ______________ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان 🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻 درباره اِخوان الصفا اخوان الصّفا و خُلّان الوَفا (برادران پاکدل ویاران باوفا) جمعیت سری فلسفی و عرفانی است که در نیمه دوم قرن ۴ق در بصره و بغداد توسط ایرانیان تشکیل شد. هدف این گروه ترویج صلح و صفا بین مردم و رفع اختلاف فکری و مذهبی از طریق گسترش حکومت عقل و تلفیق بین فلسفه و مذهب و ایجاد یک گونه آرمان‌شهر بوده‌است. اساس مسلک و مرام آنان این بود که بین شریعت اسلامی و فلسفه یونانی هیچ‌گونه تضاد و تعارض وجود ندارد و شخص می‌تواند و را به‌طور متحد چراغ راه خویش سازد. بنابر گزارش نویسندگان دایره المعارف بزرگ بر این باور بوده‌اند که عقاید دینی در اثر حوادث روزگار با نادانی‌ها وجهل آلوده و آمیخته شده است و تنها وسیله پالودن و پاکیزه کردن آن و است، ‌ چنانکه اگر و به هم گرد آیند، کمال حاصل می‌شود. به موجب مندرجات رسائل پنجاه وچندگانه شان در میان فضلا و ملوک و اشراف و دهقانان پیروان و یاران بسیاری داشتند و در هر شهر و دیاری کسانی را برای ارشاد مستعدان میفرستادند، مجالس آنها محرمانه بود و معارف وحقایق خودشان را به منزله اسرار تلقی می‌کردند و جز به اعضای جمعیت خود آنها را اظهار نمی‌داشتند. با نظر به جهان شناسی و طبیعیاتی که در رسائل اخوان وجود دارد میتوان جمعیت را از لحاظ مذهبی گروهی از بشمار آوریم که متمایل به افکار عرفانی بودند، افکار وآثاری که در سراسر عالم اسلام اثر عمیق خود را باقی گذاشته است. مفهوم طبیعت چنانچه از رسائل اخوان آشکار است در تمام عالم منشاء اثر بوده و علمای قرون بعدی که از فرقه و چه از افکار اخوان پیروی کرده و بعضی از عرفای مشهور مانند و بسیاری از نکات جهان‌شناسی رسائل را مستقیماً اقتباس کرده‌اند. لذا رسائل اخوان کوشش عالم تشیع قرن چهارم بود، برای جمع‌آوری کلیه علوم و فنون و فلسفه و همراهی آنها با عقاید وباورهای مذهبی. ╰๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
🔸 هم اندیشی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان 🔰 گروه عرفان و معنویت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: غلامرضا حیدری ابهری سیدمحمد مهاجرانی مرتضی دانشمند علیرضا سبحانی‌ نسب محمود پوروهاب سید امیر سیدی سید رسول منفرد مریم میرزایی افسانه گرمارودی ✍️ دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر 📅 چهارشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ تا ۱۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: ➖ skyroom.online/ch/iict/hekmat2 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/adabiatkoodak I سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
JPTR_Volume 9_Issue 4_Pages 47-68.pdf
225.1K
بررسی و نقد دیدگاه ابن رشد در چگونگی ضرورت نبوت و شناخت آن محسن جوادی نادر شکراللهی
مجموعه دروس استاد مهدی امامی جمعه با عنوان: ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) ۹ جلسه لینک جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3292 لینک جلسه دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3304 لینک جلسه سوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3312 لینک جلسه چهارم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3323 لینک جلسه پنجم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3358 لینک جلسه ششم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3368 لینک جلسه هفتم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3375 لینک جلسه هشتم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3382 لینک جلسه نهم و آخر https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3399