9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاریخ فلسفه غرب- پروتاگوراس، دموکریتوس
@Philosophy_files
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران - تیر و مرداد 1403.pdf
5.03M
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره هشتم ماهنامه خبری مؤسسه (تیر و مرداد 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه یران - شهریور و مهر 1403.pdf
6.06M
[ عکس ]
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره نهم ماهنامه خبری مؤسسه (شهریور و مهر 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
◾️جان مک گینس:
🔻بر این عقیده هستم که ابنسینا این ایدهی کواین را تأیید میکرد که «معرفتشناسی» یا چیزی شبیه به آن، بخشی از علم روانشناسی است و در نتیجه بخشی از علم طبیعی (طبیعیات) است.
🔹معرفتشناسی یک «پدیدهی طبیعی» را بررسی میکند که عبارت است از یک فاعل شناسای انسانی جسمانی.
Avicenna’s Naturalized Epistemology and Scientific Method
@safsat
🔸دیمیتری گوتاس:
▪️فـتحصّل ممّا ذکرنا که اگر فلسفهی جان لاک تجربهگرایانه است پس فلسفهی ابنسینا نیز تجربهگراست
و نیز اینکه لاک برای اولین بار نیست که چُنین فلسفهای ارائه میکند بلکه ابنسینا را پیش از وی داریم
@safsat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
23.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #فارابی
💠 ستارگان حکمت
🔰ویژه برنامههای روز بزرگداشت ابونصر فارابی
💢فلسفه سیاسی فارابی
⬅️موضوع: ضرورت تحقیق در مکتب فارابی
🔸جلسه پنجم
🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۳. غلامحسین ابراهیمی دینانی
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C
#فلسفه
#اساتید
4_5879454420248300512.mp3
83.49M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط
🎙صوت جلسه ششم و آخر ترم اول
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
673d3d70a3e6237402760.pdf
613.9K
"المنطق"، تأليف طوني ستريت، فصل من كتاب "تاريخ كيمبردج في تاريخ الفلسفة العربية".
#منطق
هدایت شده از فلسفه و عرفان
ادامه مناقشات بر استاد شهیدی.mp3
12.73M
🌀ادامه مناقشات بر گفتار استادشهیدی در مورد معاد جسمانی
🎙مدرس خارج فلسفه استاد عشاقی
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔻 اجزاء جسم_۱
جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد.
۱_جزء بالقوه_ ماده
(والمادهُ ما به الشیء بالقوه)
#ماده عبارت است از تواناییهای موجود در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد.
به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند.
۲_جزء بالفعل_صورت
(مابه الشیء بالفعل)
#صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگیهای موجود میباشد.
صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است.
🔖 تلازم ماده وصورت:
ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و #فعلیت ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است.
صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.
بر این اساس ماده صورت را متعین میکند و صورت ماده را بالفعل میکند.
لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است.
پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است.
جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است
و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
ᯓ @bahrami_eshragh