eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران - تیر و مرداد 1403.pdf
5.03M
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره هشتم ماهنامه خبری مؤسسه (تیر و مرداد 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است: 📎دانلود فایل pdf 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
ماهنامه خبری مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه یران - شهریور و مهر 1403.pdf
6.06M
[ عکس ] 💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره نهم ماهنامه خبری مؤسسه (شهریور و مهر 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است: 📎دانلود فایل pdf 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
◾️جان مک گینس: 🔻بر این عقیده هستم که ابن‌سینا این ایده‌ی کواین را تأیید می‌کرد که «معرفت‌شناسی» یا چیزی شبیه به آن، بخشی از علم روانشناسی است و در نتیجه بخشی از علم طبیعی (طبیعیات) است. 🔹معرفت‌شناسی یک «پدیده‌ی طبیعی» را بررسی می‌کند که عبارت است از یک فاعل شناسای انسانی جسمانی. Avicenna’s Naturalized Epistemology and Scientific Method @safsat
🔸دیمیتری گوتاس: ▪️فـتحصّل ممّا ذکرنا که اگر فلسفه‌ی جان لاک تجربه‌گرایانه است پس فلسفه‌ی ابن‌سینا نیز تجربه‌گراست و نیز اینکه لاک برای اولین بار نیست که چُنین فلسفه‌ای ارائه می‌کند بلکه ابن‌سینا را پیش از وی داریم @safsat
23.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت ابونصر فارابی 💢فلسفه سیاسی فارابی ⬅️موضوع: ضرورت تحقیق در مکتب فارابی 🔸جلسه پنجم 🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا 🆔@hekmateislami
The Empiricism of Avicenna.pdf
369.4K
The Empiricism of Avicenna تجربه‌گرایی ابن‌سینا نوشته‌ی دیمیتری گوتاس @safsat
4_5879454420248300512.mp3
83.49M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط 🎙صوت جلسه‌ ششم و آخر ترم اول @nutqiyyat
673d3d70a3e6237402760.pdf
613.9K
"المنطق"، تأليف طوني ستريت، فصل من كتاب "تاريخ كيمبردج في تاريخ الفلسفة العربية".
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
ادامه مناقشات بر استاد شهیدی.mp3
12.73M
🌀ادامه مناقشات بر گفتار استادشهیدی در مورد معاد جسمانی 🎙مدرس خارج فلسفه استاد عشاقی @oshaghierfan & https://eitaa.com/AGLOESHG
‌🔻 اجزاء جسم_۱ جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ ماده (والمادهُ ما به الشیء بالقوه) عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند. ۲_جزء بالفعل_صورت (مابه الشیء بالفعل) عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است. 🔖 تلازم ماده وصورت: ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است. صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است. بر این اساس ماده صورت را متعین می‌کند و صورت ماده را بالفعل می‌کند. لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است. پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است. جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است. ╰๛--- ‑ ‑  -   - @bahrami_eshragh