eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
04لزوم بازخوانی مقوله قیاس اقترانی شرطی در قرن اخیر. لطف الله نبوی .mp3
48.33M
جلسه چهارم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا لزوم بازخوانی مقوله قیاس اقترانی شرطی در قرن اخیر سخنران: دکتر لطف الله نبوی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
05مکتب سینوی- در جریان دامنه‌‌های پیشین و پسین. لطف الله نبوی.mp3
16.51M
جلسه پنجم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا مکتب سینوی؛ در جریان دامنه های پیشین و پسین سخنران: دکتر لطف الله نبوی
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۸۴. محمود مروارید https://ipm.ac.ir/fa/personalinfo.jsp?PeopleCode=IP0900022
🔰خانه علم و مهارت طه و انجمن فلسفه تحلیلی مشکات برگزار می‌نماید: 💠 مدرسه بهاره: در آمدی بر فلسفه تحلیلی 🖇شامل سه دوره: 📍دوره مقدماتی 📍دوره متافیزیک تحلیلی 📍دوره فلسفه زبان 🕒 مدت زمان مدرسه: ۲۴ جلسه (اصلی و تسهیل‌گری) 🔹با تدریس: دکتر محمود مروارید ( عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) و دکتر هادی صفائی پژوهشگر پسا‌دکتری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی؛ 🔸همراه با تسهیل‌گری اعضا انجمن فلسفه تحلیلی مشکات؛ 📆 زمان برگزاری: از ۲۱ اردیبهشت الی ۱ تیرماه ۱۴۰۲ ( در شش هفته) 🚻 خواهران و برادران ✅ حضوری ( قم) و مجازی؛ 🕒مهلت ثبت نام: از ۸ اردیبهشت الی ۱۸ اردیبهشت 📌 برای کسب اطلاعات بیشتر، بروشور معرفی تفصیلی مدرسه را مطالعه نمائید. 📞۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵ ✔️لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/l0ap5 🌐 چشم‌انداز آفاق اندیشه https://t.me/+PrIQ7vZVNVUwZjA0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
💎 | 💠‌‌ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است. ⭕️معنای اول 🛑به معنای «پذیرای استعداد شیء» است؛ یعنی پذیرای امکان تبدیل شدن به چیز دیگر و مراد از آن همان مادۀ قبلی شیء است. به این معنا که در عالم طبیعت ، جریان «تبدیل شدن» وجود دارد و هر لحظه اشیایی به صورت اشیاء دیگر درمی آیند و تغییر می‌کنند. به عبارتی حالتی درونی و داخلی در شیء وجود دارد که به موجب آن حالت، شیء به سوی کمال می‌شتابد. مثلا دانه گندم، امکان تبدیل شدن به خوشۀ گندم را دارد. در واقع «دانه» استعداد و امکان تبدیل شدن به خوشه را دارد. جوهری را که حامل «استعداد» یا «امکان تبدیل شدن» است و پذیرای صورت‌های متعدد می‌باشد «ماده» یا «هیولی» می‌نامند. ⭕️معنای دوم 🛑دومین معنای «ماده»، «محل صورت» است؛ یعنی آن چیزی که صورت در حال حاضر لباس او و تعین او شمرده می‌شود. مثلا در میز، آن چوبی که صورت میز بودن را پذیرفته، ماده میز (ماده به همین معنای دوم) شمرده می‌شود.
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشت‌ماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید 📽(گزارش کارگاه به‌همراه ویدیوی کامل) 🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیست‌ویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسی‌های فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزه‌های متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگی‌های ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگی‌های فیزیکی هستند؛ صدق‌ یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدق‌های عاطف‌های آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست. البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را می‌توان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریه‌هایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل می‌دهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، می‌توان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شک‌گرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، به‌ویژه ابتنا؛ دورۀ صورت‌بندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهه‌های اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی می‌کنند. 📌متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/559 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
بررسی_امکان_تاسیس_فلسفه_تعلیم_و_تربیت_صدرایی.pdf
270.1K
بررسی امکان تاسیس فلسفه تعلیم و تربیت صدرایی عباس احمدی سعدی