آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۳. سید حسن اسلامی اردکانی
https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C_%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86
#فلسفه
#اساتید
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
04لزوم بازخوانی مقوله قیاس اقترانی شرطی در قرن اخیر. لطف الله نبوی .mp3
48.33M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
05مکتب سینوی- در جریان دامنههای پیشین و پسین. لطف الله نبوی.mp3
16.51M
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۴. محمود مروارید
https://ipm.ac.ir/fa/personalinfo.jsp?PeopleCode=IP0900022
#اساتید
#فلسفه
🔰خانه علم و مهارت طه و انجمن فلسفه تحلیلی مشکات برگزار مینماید:
💠 مدرسه بهاره: در آمدی بر فلسفه تحلیلی
🖇شامل سه دوره:
📍دوره مقدماتی
📍دوره متافیزیک تحلیلی
📍دوره فلسفه زبان
🕒 مدت زمان مدرسه: ۲۴ جلسه (اصلی و تسهیلگری)
🔹با تدریس: دکتر محمود مروارید ( عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی) و دکتر هادی صفائی پژوهشگر پسادکتری پژوهشگاه دانشهای بنیادی؛
🔸همراه با تسهیلگری اعضا انجمن فلسفه تحلیلی مشکات؛
📆 زمان برگزاری: از ۲۱ اردیبهشت الی ۱ تیرماه ۱۴۰۲ ( در شش هفته)
🚻 خواهران و برادران
✅ حضوری ( قم) و مجازی؛
🕒مهلت ثبت نام: از ۸ اردیبهشت الی ۱۸ اردیبهشت
📌 برای کسب اطلاعات بیشتر، بروشور معرفی تفصیلی مدرسه را مطالعه نمائید.
📞۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵
✔️لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/l0ap5
🌐 #خانه_علم_و_مهارت_طه
چشمانداز آفاق اندیشه
https://t.me/+PrIQ7vZVNVUwZjA0
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
💎 #آشنایی_با_اصطلاحات | #ماده
💠ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.
⭕️معنای اول
🛑به معنای «پذیرای استعداد شیء» است؛ یعنی پذیرای امکان تبدیل شدن به چیز دیگر و مراد از آن همان مادۀ قبلی شیء است. به این معنا که در عالم طبیعت ، جریان «تبدیل شدن» وجود دارد و هر لحظه اشیایی به صورت اشیاء دیگر درمی آیند و تغییر میکنند. به عبارتی حالتی درونی و داخلی در شیء وجود دارد که به موجب آن حالت، شیء به سوی کمال میشتابد. مثلا دانه گندم، امکان تبدیل شدن به خوشۀ گندم را دارد. در واقع «دانه» استعداد و امکان تبدیل شدن به خوشه را دارد.
جوهری را که حامل «استعداد» یا «امکان تبدیل شدن» است و پذیرای صورتهای متعدد میباشد «ماده» یا «هیولی» مینامند.
⭕️معنای دوم
🛑دومین معنای «ماده»، «محل صورت» است؛ یعنی آن چیزی که صورت در حال حاضر لباس او و تعین او شمرده میشود. مثلا در میز، آن چوبی که صورت میز بودن را پذیرفته، ماده میز (ماده به همین معنای دوم) شمرده میشود.
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشتماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید
📽(گزارش کارگاه بههمراه ویدیوی کامل)
🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیستویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسیهای فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزههای متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگیهای ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگیهای فیزیکی هستند؛ صدق یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدقهای عاطفهای آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست.
البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را میتوان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریههایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل میدهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، میتوان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شکگرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، بهویژه ابتنا؛ دورۀ صورتبندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهههای اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی میکنند.
📌متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/559
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۵. رضا اکبری
https://isu.ac.ir/cv/247/%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C?slc_lang=fa&&cv=247&mod=scv
#اساتید
#فلسفه