eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان شناسی عرفانی ج8.mp3
29.05M
درسگفتار انسان شناسی عرفانی استاد الهی منش جلسه هشتم انبارستان🔰 @anbar100
4_5816666237513502573.mp3
81.14M
🔺درسگفتار کامل متن‌خوانی پدیدارشناسی روح هگل 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🎙صوت جلسه‌ سی و پنجم 🔺 بخش سوم ـ عقل و روح پدیدارشناسی ( ۱۱ ) t.me/nutqiyyat Instagram.com/nutqiyyat
◽️ کتاب الحاد تکاملی و خداباوری به زودی منتشر می‌شود 🔸 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام امرالله قلی‌زاده ( از فارغ التحصیلان گروه فلسفه دین موسسه) ، استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده این اثر؛ 🔹 محور اصلی این کتاب، تصویر مواجهه دو شخصیت در دو حوزه الحاد و خداباوری با نگاه انتقادی است. ریچارد داوکینز به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های الحاد جدید و آلیستر مک‌گراث به عنوان یک زیست‌شناس و الهیدان مسیحی، در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ➕ موضوعاتی مانند رابطه علم و دین، برهان‌های وجود خدا، کارکردهای دین در حوزه اخلاق و معنای زندگی، از منظر الحاد و خداباوری بررسی شده‌اند. 🔺 این اثر، که توسط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه تهیه شده است، به‌زودی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر خواهد شد. 💢 این کتاب می‌تواند به عنوان منبعی ارزشمند در حوزه‌های فلسفه دین و علم مورد استفاده قرار گیرد و به درک بهتر مسائل مرتبط با الحاد و خداباوری کمک شایانی کند. 🔗 ادامه... 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه| 🆔@meshkatnoor
61-013.mp3
19.66M
صوت وحدت وجود به تقریر مرحوم علامه حسن زاده آملی
JPTR_Volume 13_Issue 3_Pages 141-166.pdf
337.5K
نسبیت گرایی در فلسفه ملاصدرا سید علی علم الهدی
پاسخ به شبهات اعتقادی و انتقادات مخالفین عرفان و حکمت توسط استاد وکیلی: جلسه اول https://www.aparat.com/v/j68fuio جلسه دوم https://www.aparat.com/v/p431o93 جلسه سوم https://www.aparat.com/v/LNCq7 مناظره استاد وکیلی با حاج اقای یزدی در باب اندیشه سیاسی و مبانی علامه طهرانی: https://www.aparat.com/v/VJD42 جلسه اول https://www.aparat.com/v/L7SJ8 جلسه دوم https://www.aparat.com/v/JphHw جلسه سوم مناظره استاد وکیلی با آقای میلانی در باب وحدت وجود،عرفان و فلسفه: https://www.aparat.com/v/xogTy مناظره آیت الله رمضانی با اقای میلانی در باب عرفان و حکمت : https://www.aparat.com/v/j543i60 مناظره آیت الله وفسی با اقای میلانی در باب عرفان و فلسفه: https://www.aparat.com/v/l69233u مناظره استاد غرویان با اقای نصیری در باب حکمت و عرفان: https://www.aparat.com/v/i78BJ
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻آیا ابن سینا امامی مذهب بود؟ سالها پیش وقتی تحریر اول تاریخ تشیع در ایران را در سال ۶۶ می نوشتم، کتاب «توفیق التطبیق فی اثبات أن شیخ الرئیس من الامامیة الاثنی عشریه» از علی بن فضل الله گیلانی (زاهدی فومنی [مصحح کتاب توفیق التطبیق] این اسم را «القونی» خوانده که ظاهرا خطاست) را دیدم. [شاید این نسبت با شیخ زاهد گیلانی هم مربوط و بسا از نسل همو یا طیفی از وابستگان او باشد]. این کتاب یا رساله بلند که در اثبات امامی بودن ابن سینا نوشته شده، به گفته مولف آن، در پی بحثی نگاشته شده که در سال ۱۰۶۲ در مجلسی در شیراز برگزار شده، و تاریخ آخر رساله [تألیف نهایی یا کتابت] سال ۱۰۷۰ را نشان می دهد. زمانی که در سال ۱۹۵۲ کنگره ای برای ابن سینا در بغداد برگزار می شده، یک دانشمند مصری به نام محمد مصطفی حلمی [شاگرد مصطفی عبدالرازق و استاد فلسفه در دانشگاه قاهره] مقاله خود را در باره ابن سینا و شیعه نوشته است. وی در جریان این کار، با نام این کتاب آشنا شده و دو نسخه از آن را به دست می آورد، و سپس با یک مقدمه آن را تصحیح و در ۲۴۴ صفحه منتشر میکند[متن کتاب تا صفحه ۹۷ و ادامه تعلیقات مصحح است] (دار احیاء الکتب العربیه عیسی البابی الحلبی و شرکاء، الطبعة الاولی ۱۳۷۳ق / ۱۹۵۴) او این کتاب را به استادش مصطفی عبدالرزاق اهداء کرده و این کتاب اولین کتاب، از یک سری آثاری است که به احترام عبدالرازق قرار بوده منتشر شود [آیا شده یا نه، خبر ندارم]. 👤 دکتر رسول جعفریان ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
1_16562431926_250122_202013.pdf
384.4K
📖 ابن سینا و جالینوس، فلسفه و پزشکی: بازنمایی سیاق مناقشات بر سر "تجربه پزشکی" نزد پزشکان و فیلسوفانِ دوره اسلامی 🖋 کامران کریم الله 🕰 2017 🌾 @naturalphilosophy
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻نگاه دوسویهٔ ابن‌سینا به عشق متفکران غالباً نسبت به عشق یکسونگرند؛ بدین معنا که یا عشق را منفی می‌بینند یا مثبت. منفی‌نگران عشق را گونه‌ای بیماری می‌بینند که آدمی باید از آن پرهیز کند و اگر بدان گرفتار آمد، چونان دیگر بیماری‌ها، در کار درمان آن بکوشد. به‌عنوان نمونه فیلسوف و پزشک بزرگ، محمد زکریای رازی، در کتاب الطب الروحانی، عشق را «بلیّه» (= بلا) می‌شمارد و اعلام می‌کند که خردمندان از این بلا پرهیز می‌کنند، زیرا خواری و خاکساری را (که از نیاز عاشقانه به بار می آید) در برابر معشوق برنمی‌تابند و با شخصیت خود ناسازگار می‌بینند! رازی در ادامهٔ بحث به نقد دیدگاه‌های طرف‌داران عشق می‌پردازد. مثبت‌انگارانِ عشق، یعنی عرفا و هنرمندان، عشق را نه‌ تنها برترین فضیلت (= صفت نیک) می‌دانند که آن را سرچشمهٔ تمام فضایل(= نیکی‌ها) محسوب می‌دارند و برآن‌اند که عشق موجب می‌شود تا عاشق از رذایل (= بدی‌ها) پاک و منزه گردد. به گفتهٔ مولوی : هرکه را جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و جمله عیبی پاک شد و اما ابن‌سینا! به‌رغم یکسونگری‌های متفکران در باب عشق، او عشق را از دو سو و از دو منظر می‌نگرد: ــ از منظر منفی، یعنی از دیدگاه علمی و در مقام یک پزشک. از این منظر، ابن‌سینا در کتاب «قانون» عشق را گونه‌ای بیماری می‌داند که شبیه مالیخولیاست که آدمی بدان گرفتار می‌آید. بدین ترتیب که چون نیکویی (= زیبایی) برخی صورت ها بر فکر و ذهن آدمی چیره شود و او را در بند خود گرفتار سازد بیماری عشق پدید می‌آید. ابن‌سینا در ادامهٔ بحث علائم این بیماری را برمی‌شمارد و به حکم وظیفه‌ای که یک طبیب به عهده دارد راه درمان آن را نشان می‌دهد. از منظر مثبت، یعنی از دیدگاه یک فیلسوف و گراینده به عرفان و اشراق؛ از این منظر، ابن‌سینا در «نمط نهم کتاب اشارات» و به‌ویژه در «رسالة العشق» با نگاهی مثبت، عشق را بنیاد هستی می‌شمارد و اعلام می‌دارد که عشق در تمام مراتب هستی و در تمام موجودات، از موجودات بسیط تا جماد و حیوان و انسان و تا حق‌تعالی(= واجب‌الوجود) ساری و جاری است. عشق، گذشته از آنکه نخستین آفریدهٔ حق‌تعالی است، سرچشمهٔ تمام موجودات و استمراربخش تمام موجودات پس از هستی یافتن آن‌هاست؛ همان مطلب که حافظ جمله را در یک بیت آورده و تو گویی «رساله العشق» را در یک بیت جای داده است: در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد اکنون به سخن اصلی خود بازگردیم. سخن این بود که عشق پدیده‌ای فراطبیعی است و در امور فراطبیعی مثل هنر و عرفان مؤثر و مفید و حتی ضروری است، اما در زندگی که امری طبیعی است نه فقط مفید نیست که مضر و ویرانگر است! با این یادآوری، اگر در سخن ابن‌سینا تأمل کنیم بدین نتیجه می‌رسیم که عشق برای زندگی طبیعی بیماری است؛ مالیخولیایی است ویرانگر زندگی و همان گونه که روح و جسم بیمار (= عاشق) را می‌کاهد بنای زندگی مشترک را فرومی‌ریزد (نتیجه یا تفسیر نگاه منفی ابن‌سینا). تکلیف نگاه مثبت این متفکر بزرگ روشن است؛ عشق در نگاه او اصطلاحی فلسفی ــ عرفانی و عاملی است بنیادی در پدید آمدن جهان هستی و بقای آن. نیز عاملی اساسی است در رشد معنوی و کمال انسانی انسان. 👤دکتر اصغر دادبه ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
انسان شناسی عرفانی ج9.mp3
29.3M
درسگفتار انسان شناسی عرفانی استاد الهی منش جلسه نهم انبارستان🔰 @anbar100
7-1.mp3
69.9M
🔺درسگفتار کامل متن‌خوانی پدیدارشناسی روح هگل 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🎙صوت جلسه‌ سی و ششم 🔺 بخش سوم ـ عقل و روح پدیدارشناسی ( ۱۲ ) t.me/nutqiyyat Instagram.com/nutqiyyat