eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
19ساماندهی گیاهان دارویی در قانون ابن‌سینا ستودنی است نجفقلی حبیبی.mp3
11.52M
جلسه نوزدهم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا ساماندهی گیاهان دارویی در قانون ابن سینا ستودنی است. سخنران: دکتر نجفقلی حبیبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
CRTLS_Volume 17_Issue 5_Pages 49-70.pdf
207.9K
اخلاق باور کلیفورد و دلیل گرایی افراطی حداکثری قاسم پور حسن افسانه پندجو
20120327143928-3023-391.pdf
380.7K
معرفی تحلیلی پنج کوتاه نوشت منطقی منتشر نشده منسوب به ابن سینا زینب برخورداری
هدایت شده از فلسفه ذهن
⏳یکی از مباحث محوری در ، مسئله (Personal Identity) است که وحدت و ثبات شخصیت را با تغییرات در طول زمان به چالش می‌کشد. از جمله نکاتی که در این مسئله مورد علاقه بوده، تغییرات بدنی کامل و اثبات‌شده در طی زمانی نه چندان زیاد است که در عین حال، وحدت شخصیت را منتفی نمی‌سازد و در نتیجه این وحدت و ثبات، به جایی غیر از بدن تعلق دارد. ⏳اما دیدگاهی در درباره تغییر و حرکت در اشیاء وجود دارد که می‌تواند ارتباط وثیقی با این بحث داشته و پاسخی برای فراهم آورد. در نسبت بین اشیاء و تغییرات زمانی، یک دیدگاه سازگارتر با عرف در متافیزیک تحلیلی با عنوان (ثبات‌گرایی: ) وجود دارد که در تعارض با دیدگاه (تطورگرایی: ) قرار دارد. ⏳ثبات‌گرایی یا سه بعدی‌گرایی، فقط سه بعد برای اشیاء به رسمیت می‌شناسد و شیء O را بتمامه در بخش‌های زمانی مختلف از طول عمر و حضور آن، ثابت و برقرار می‌داند. در مقابل اما perdurantism یا چهاربعدی گرایی، بعد زمان را نیز علاوه بر سه بعد دیگر هر شیء، داخل در ذات و هویت آن شیء می‌انگارد. بر این اساس شیء بطور کامل در کل بازه زمانی طول عمرش، وجودی کِش‌دار دارد و مانند مکان (که در هر نقطه مکانی، بخشی از شیء حاضر است)، در هر نقطه از زمان نیز بخشی از شیء محقق می‌شود. هر دو دیدگاه را طرفداران زیادی پشتیبانی می‌کنند و نزاع دامنه‌دار بین آن‌ها ادامه دارد. ⏳ثبات‌گراها می‌گویند موضع ما شهودی است و Perdurantist ها مجبورند دلیل بیاورند. چون طبق دیدگاه آن‌ها، کامران در امروز، صرفا بخشی و پاره‌ای از کل کامران است و کاری که این بخش در امروز انجام می‌دهد، منتسب به بخش دیگر کامران در یک ماه آینده نیست و شما نمی‌توانید آن بخش را مجازات کنید! البته از سوی مقابل، Endurantist ها هم برای تبین ویژگی‌های موقت و متغیر اشیاء، دچار مشکل هستند؛ زیرا شیء حاضر در زمان t1 را همان شیء حاضر در زمان t2 می‌دانند؛ در حالی‌که برخی صفات درونی اشیاء تغییر می‌کنند. ⏳این بحث ارتباط نزدیکی با نزد دارد. به هرحال منازعه بین دو دیدگاه مذکور را می‌توان دنبال کرد؛ اما یکی از خط سیرهای استدلال فیزیکالیست‌ها در برابر استناد دوئالیست‌ها به وحدت و اینهمانی شخصی در طول زمان، تکیه بر همین چهاربعدی‌گرایی است که البته با برخی نگرش‌های معاصر فیزیک (مانند ) نیز سازگاری دارد. ⏳بر این اساس، وجود شخص بتمامه در طول عمر خویش، به نحو وجودی ارگانیک و کش‌دار محقق می‌شود و از زمان t1 تا tn ادامه دارد. تغییرات بدنی در طول زمان، بخش‌های مختلف زمانی این شخص را تشکیل می‌دهند و وحدت و ثبات آن به وجود واحد کش‌دار و چهاربعدی‌اش استناد می‌یابد. طبیعتاً طرفداران استدلال هویت شخصی در داخل کشور باید پاسخ‌های خود را در برابر به روزرسانی دیدگاه‌های مقابل، به روزرسانی کنند. @PhilMind
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
20انسان+معلق؛+استدلالی+موسوم+به+ابداعات+ابن‌سینا.+حسین+شیخ+رضایی_out.mp3
44.21M
جلسه بیستم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا انسان معلق، استدلالی موسوم به ابداعات ابن سینا سخنران: دکتر حسین شیخ رضایی
🚩 نشست های علمیِ حکمت طبیعی 🔸 دومین نشست حکمت طبیعی سال ۱۴۰۲ موضوع: تولد خود به خودی موجودات زنده از منظر طبیعیات فلسفه اسلامی سخنران: دکتر سعید انواری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی زمان: سه شنبه، ۲ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۰ فرهنگستان علوم پزشکی ایران با همکاری گروه حکمت طبیعی از همه بزرگواران دعوت می کنیم در این نشست حضور داشته باشند لینک شرکت مجازی: https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat 🌾 @naturalphilosophy