هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#ملاصدرا| معنویت و حالت قلبی انسان/ علت عدم نقد حدوث دهری توسط ملاصدرا رضوان الله علیه / اینجا است که عظمت ملاصدرا منکشف میشود
🎙استاد علی فرحانی
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان تهران
گروه علوم عقلی پژوهش سرای حوزوی امام رضا ع برگزار می کند:
#کرسی_دروس_حکمت
🔴 شرح منظومه ملا هادی سبزواری
✅ استاد: منوچهر #صدوقیسها
شروع دوره از چهارشنبه سوم خردادماه ۱۴۰۲
🔴 تلفن #ثبت_نام
۰۹۱۲۳۲۳۹۴۸۹
🔵 حضوری و مجازی
لینک شرکت در کلاس
https://www.skyroom.online/ch/qangkhani/soha
📚#دروس_حکمت
🆔🌐https://eitaa.com/dhheer
💠 روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷 https://eitaa.com/howzehtehran
jiitm-v13n1p75-fa.pdf
438.9K
اصل مقاله :
تقابل رازی و ابنسینا در نظریۀ حرکت و انعکاس آن در رویکرد پزشکی
مقاله ای از حقیر در مجله علمی-پژوهشی طب سنتی، درباره مبانی نظری طبیعیات، امیدوارم که مورد توجه علاقهمندان قرار گیرد.
تشكر و قدرداني:
بر خود واجب ميدانم از جناب آقاي دكتر حامد آرضايي، براي دعوت به نگارش اين مقاله، همراهي و همفكريهايي كه در طي نگارش اين مقاله داشتهاند، تشكر كنم. همچنين از جناب آقاي دكتر يونس كرامتي، بابت پاسخگويي به سؤالات اينجانب در تاريخ پزشكي قدرداني مينمايم. از مجموعة فرهنگستان علوم پزشكي، بابت ايجاد گفتمان و حمايت از پژوهشهاي تاريخي متن محور سپاسگزارم. در آخر، اين مقاله را به استاد بزرگوارم دكتر مهدي محقق تقديم ميكنم.
@PhilosophyHistoryScience
#فلسفه
#مقاله
#طبیعیات
#طب
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۱۶. محمد حسن وکیلی
https://mhva.ir/about/?v=5ac5ab377085
https://towhid.org/about
#اساتید
#منطق
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
بررسی منحنی تحول پیشینه مسئله اتحاد عاقل و معقول ت.pdf
255.6K
✅بررسی منحنی تحول پیشینه مسئله اتحاد عاقل و معقول تا زمان صدرالمتألهین(مقاله علمی وزارت علوم)
⚛نویسنده:
☢دکتر قاسم پورحسن زید عزه
☢دکتر محمدهادی توکلی زید عزه
❇️منبع: تاریخ فلسفه سال دوم زمستان ۱۳۹۰ شماره ۳ (پیاپی ۷)
🆔@shatahiat
هدایت شده از فلسفه ذهن
🌕 #ابن_سینا قائل به #تجرد_نفس بعنوان جوهری مستقل از بدن است که تقریباً همراه با بدن حادث شده و به وجود میآید. او برای ترجیح یافتن این پیدایش و #حدوث_نفس، آمادگی بدن (جنین) را شرط میداند. این وجه ترجیح از آنجا لازم است که جواهر غیر فیزیکی (ارواح) نسبت به عالم مادی و بطور خاص نسبت به بدنها، حالت یکسانی دارند. در نتیجه به عامل تعیین کننده ای نیاز داریم که نفس الف را به بدن ب مربوط سازد.
🌕 بوعلی در اینجا از توضیحات برگرفته از طبیعیات قدیم مدد میجوید تا براساس آنچه «مزاج» مینامیدهاند، این عامل تعیینکننده را تبیین کند. طبق دیدگاه طب قدیم، عناصر اربعه در تضاد کامل با یکدیگرند و باید در هر بدن به حدی از اعتدال برسند تا مزاج آن بدن شکل گرفته و آماده تعلق نفس مجرد گردد. البته مزاج بدنها در این دیدگاه، از لحاظ درجه اعتدال و کیفیت) با همدیگر متفاوتاند و بدین ترتیب، هر بدن، نفس خاصی را طلب می کند.
🌕 با توجه به آنچه گفته شد، بدن از منظر #دوئالیسم سینوی تا قبل از نیل به مزاجی خاص که آماده و مستحق/مستلزم ارتباط با نفس غیر فیزیکی است، دارای #روح و #آگاهی نیست. البته بلافاصله پس از حاصلشدن این مزاج در بدن، نفس مجرد نیز حادث می گردد و تدبیر بدن را در اختیار می گیرد.
🌕 براساس نگرش مرسوم در تراث اسلامی، نفس مجرد در حدود چهارماهگی جنین به وجود می آید. مشکلی که مطابق دیدگاه سینوی خودنمایی میکرده، این بوده که بدن را تا رسیدن به آستانه حدوث نفس (حوالی چهارماهگی)، چه چیزی / چه نفسی اداره میکند؟
🌕 فخر رازی (شارح بوعلی) در پاسخ به این پرسش، نفس مادر را مدبّر جنین می داند. ولی بلافاصله این ابهام پیش آمده که پس از حدوث نفس جنین که تدبیر آن را بر عهده می گیرد، انتقال تدبیر بدن از نفس مادر (یا هر تدبیرکننده دیگر) به نفس فرزند، چگونه اتفاق میافتد؟ به نحو کلاسیک این اشکال با این پرسش مشهور آغاز می شود که «حافظ و مدبّر بدن قبل از حدوث نفس، چه بوده است»؟
🌕 طرفداران نفس مجرد در #فلسفه_اسلامی که عموماً – به جز #ملاصدرا و تابعینش - از دوگانه انگاران محسوب می شوند، در تبیین لحظه پیدایش نفس دچار مشکلاتی شده اند و توضیحات ایشان نیز چشمانداز روشنی را پیش روی مخاطب نگذاشته است.
🌕 در واقع عدم سنخیت نفس غیر فیزیکی با بدن فیزیکی، معضل ارتباط و اثرگذاری این دو را فقط از بالا به پایین (از نفس به بدن) مطرح نمیکند؛ بلکه چگونگی تأثیر بدن بر نفس نیز مورد سؤال و اشکال قرار گرفته است. از جمله همین ابهام که بدن چگونه توانسته موجب حدوث نفس شود و اگر قادر به ایجاد چنین اثری در نفس شده، چرا نتواند موجب ابطال آن گردد؟
@PhilMind