eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخی از طرف سهروردی به نظریه اصالت وجود ملاصدرا.pdf
214.3K
پاسخی از طرف سهروردی به نظریه اصالت وجود ملاصدرا حسین واله
jiitm-v13n1p75-fa.pdf
438.9K
اصل مقاله : تقابل رازی و ابن‌‌‌سینا در نظریۀ حرکت و انعکاس آن در رویکرد پزشکی مقاله ای از حقیر در مجله علمی-پژوهشی طب سنتی، درباره مبانی نظری طبیعیات، امیدوارم که مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد. تشكر و قدرداني: بر خود واجب مي‌دانم از جناب آقاي دكتر حامد آرضايي، براي دعوت به نگارش اين مقاله، همراهي و همفكري‌هايي كه در طي نگارش اين مقاله داشته‌اند، تشكر كنم. همچنين از جناب آقاي دكتر يونس كرامتي، بابت پاسخ‌گويي به سؤالات اينجانب در تاريخ پزشكي قدرداني مي‌نمايم. از مجموعة فرهنگستان علوم پزشكي، بابت ايجاد گفتمان و حمايت از پژوهش‌هاي تاريخي متن محور سپاسگزارم. در آخر، اين مقاله را به استاد بزرگوارم دكتر مهدي محقق تقديم مي‌كنم. @PhilosophyHistoryScience
آشنایی با اساتید معاصر منطق ۱۶. محمد حسن وکیلی https://mhva.ir/about/?v=5ac5ab377085 https://towhid.org/about
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
بررسی منحنی تحول پیشینه مسئله اتحاد عاقل و معقول ت.pdf
255.6K
✅بررسی منحنی تحول پیشینه مسئله اتحاد عاقل و معقول تا زمان صدرالمتألهین(مقاله علمی وزارت علوم) ⚛نویسنده: ☢دکتر قاسم پورحسن زید عزه ☢دکتر محمدهادی توکلی زید عزه ❇️منبع: تاریخ فلسفه سال دوم زمستان ۱۳۹۰ شماره ۳ (پیاپی ۷) 🆔@shatahiat
هدایت شده از فلسفه ذهن
🌕 قائل به بعنوان جوهری مستقل از بدن است که تقریباً همراه با بدن حادث شده و به وجود می‌آید. او برای ترجیح­ یافتن این پیدایش و ، آمادگی بدن (جنین) را شرط می‌داند. این وجه ترجیح از آن‌جا لازم است که جواهر غیر فیزیکی (ارواح) نسبت به عالم مادی و بطور خاص نسبت به بدن­ها، حالت یکسانی دارند. در نتیجه به عامل تعیین­ کننده­ ای نیاز داریم که نفس الف را به بدن ب مربوط سازد. 🌕 بوعلی در این‌جا از توضیحات برگرفته از طبیعیات قدیم مدد می‌جوید تا براساس آن‌چه «مزاج» می‌نامیده‌اند، این عامل تعیین‌کننده را تبیین کند. طبق دیدگاه طب قدیم، عناصر اربعه در تضاد کامل با یکدیگرند و باید در هر بدن به حدی از اعتدال برسند تا مزاج آن بدن شکل گرفته و آماده تعلق نفس مجرد گردد. البته مزاج بدن‌ها در این دیدگاه، از لحاظ درجه اعتدال و کیفیت) با همدیگر متفاوت‌اند و بدین ترتیب، هر بدن، نفس خاصی را طلب می­ کند. 🌕 با توجه به آن‌چه گفته شد، بدن از منظر سینوی تا قبل از نیل به مزاجی خاص که آماده و مستحق/مستلزم ارتباط با نفس غیر فیزیکی است، دارای و نیست. البته بلافاصله پس از حاصل‌شدن این مزاج در بدن، نفس مجرد نیز حادث می­ گردد و تدبیر بدن را در اختیار می­ گیرد. 🌕 براساس نگرش مرسوم در تراث اسلامی، نفس مجرد در حدود چهارماهگی جنین به وجود می­ آید. مشکلی که مطابق دیدگاه سینوی خودنمایی می‌کرده، این بوده که بدن را تا رسیدن به آستانه حدوث نفس (حوالی چهارماهگی)، چه چیزی / چه نفسی اداره می‌کند؟ 🌕 فخر رازی (شارح بوعلی) در پاسخ به این پرسش، نفس مادر را مدبّر جنین می­ داند. ولی بلافاصله این ابهام پیش آمده که پس از حدوث نفس جنین که تدبیر آن را بر عهده می­ گیرد، انتقال تدبیر بدن از نفس مادر (یا هر تدبیرکننده دیگر) به نفس فرزند، چگونه اتفاق می‌افتد؟ به نحو کلاسیک این اشکال با این پرسش مشهور آغاز می­ شود که «حافظ و مدبّر بدن قبل از حدوث نفس، چه بوده است»؟ 🌕 طرفداران نفس مجرد در که عموماً – به جز و تابعینش - از دوگانه­ انگاران محسوب می­ شوند، در تبیین لحظه پیدایش نفس دچار مشکلاتی شده­ اند و توضیحات ایشان نیز چشم‌انداز روشنی را پیش روی مخاطب نگذاشته است. 🌕 در واقع عدم سنخیت نفس غیر فیزیکی با بدن فیزیکی، معضل ارتباط و اثرگذاری این دو را فقط از بالا به پایین (از نفس به بدن) مطرح نمی‌کند؛ بلکه چگونگی تأثیر بدن بر نفس نیز مورد سؤال و اشکال قرار گرفته است. از جمله همین ابهام که بدن چگونه توانسته موجب حدوث نفس شود و اگر قادر به ایجاد چنین اثری در نفس شده، چرا نتواند موجب ابطال آن گردد؟  @PhilMind
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
24تاثیر بوعلی‌سینا بر سایر عارفان عرفان عملی. فرشته ندری ابیانه.mp3
29.52M
جلسه بیست و چهارم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا تاثیر بوعلی سینا بر سایر عارفان عرفان عملی سخنران: دکتر فرشته مدرس ابیانه
⭕️ چرا معرفت شناسی مهم است؟ ◾️هدف معرفت‌شناسان تشخیص معرفت واقعی در میان ادعاهای معرفت است. برای توضیح بیشتر به چند نکته توجه کنید: 1⃣ ما معمولاً با ادعاهای معرفت سروکار داریم. تفاوتی ندارد در چه موقعیتی باشیم؛ همه ی اطلاعاتی که ما به دیگران میدهیم یا آنها به ما میدهند فقط ادعاهای معرفت است و نه بیشتر. 2⃣ همه ی ادعاهای معرفت لزوماً موردی از معرفت نیست. اگر شخصی بگوید چیزی را میدانم لزوماً چنین نیست که او آن را بداند؛ گاهی میداند و گاهی نمیداند و شاید در بیشتر موارد خودش نمیداند که آن را میداند یا نمیداند. بر این اساس هر ادعای معرفت لزوماً معرفت نیست. 3⃣ در میان ادعاهای معرفت احتمال دارد بعضی واقعاً معرفت نباشد. اگر بپذیریم هر ادعای معرفت لزوماً معرفت نیست، آنگاه هر ادعای معرفت ممکن است معرفت باشد یا نباشد. به بیان دیگر، در هر مجموعه ادعاهای معرفت احتمالش منتفی نیست که برخی مورد واقعی معرفت نباشد. 4⃣ معرفت ارزش مثبت دارد نه ادعای معرفت. همه‌ی ما میخواهیم درباره خودمان، درباره جهان پیرامونمان و درباره‌ نسبت‌مان با امور موجود در جهان بدانیم. دانستن به لحاظ عملی هر فردی را تواناتر میکند. معرفت واقعی به پیرامون و نسبتهای بین چیزهای پیرامونی، عموماً ضریب کنترل افراد را بر اوضاع و احوال افزایش میدهد و پیامد کنترل بیشتر معمولاً توانایی بیشتر است. لذا معرفت ارزش مثبت دارد. 5⃣ در مجموعه‌ی ادعاهای معرفت، به خودی خود نمیتوان فهمید کدام ادعای معرفت واقعاً معرفت نیست. اگر احتمالش منتفی نیست که بعضی از ادعاهای معرفت واقعاً موردی از معرفت نباشند و از نگاه ما موارد واقعی معرفت ارزش مثبت داشته باشد، آنگاه باید به ترتیبی تشخیص داد کدام ادعای معرفت واقعاً معرفت نیست و کدام ادعای معرفت واقعاً معرفت است. پس نوعی فعالیت ارزیابانه لازم است که بر مبنای نوعی ارزش هدف مشخصی را تعیین کند. ▪️هدف معرفت شناسان تشخیص موارد واقعی معرفت از میان ادعاهای معرفت است که به آن هدف معرفتی گفته می شود. هدف معرفتی بر این مبنا تعیین می شود که معرفت ارزش مثبت دارد و باید نوعی ارزیابی در کار باشد که بشود به هدف معرفتی رسید. به این ارزیابی در اصطلاح ارزیابی معرفتی گفته می شود. این نوع فعالیتهای ارزیابانه‌ی فلسفی در «معرفت شناسی» انجام میشود. 📕آشنایی با معرفت شناسی- صفحه ۲ تا ۴ ✍ منصور شمس @epistemology_issues