eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
973 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر لگن هاوزن- همایش واقع گروی.mp3
47.51M
. 🥇 صوت «همایش ملی واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پيش روی آن» 🎧 سخنرانی علمی دکتر محمد لگن هاوزن ⏰ تاريخ: 1403/02/24 🆔 @hekmatfalsafe
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
🔔 / «مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی‌خان» در سطح۲و۳ در رشته فلسفه و کلام طلبه می‌پذیرد ◻️ تلفن:
09150601538
📎 لینک ثبت‌نام ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت.mp3
19.14M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت 🎙 با حضور : ✍️ دبیر علمی: 📅 یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
﷽ 🎙نکاتی از جلسهٔ16، جلد 3 اسفار، استاد جوادی آملی 🔷(تعریف بهمنیار از حرکت):باید دارای حدود باشد؛ این حدود باید بالقوه باشد نه بالفعل؛ این حدود بالقوه باید به نحو اتصال باشد...اگر حدودش بالفعل باشد میشود:سکونهای بهم چیده و میشود:آنات تتالی، نه حرکت متصل. 🔷مسافت را تقطیع کنیم، حد پدید می آید. 🔷مسافت یا مکان است یا کم است یا کیف است یا أین است یا جوهر.مقوله، مسافت حرکت است. 🔷حرکت و سکون باهم تقابل عدم و ملکه دارند...ولی در ثبات، شأنیت حرکت نیست. 🔷صدرا:دیگران که حرکت قطعیه را در ذهن موجود میدانستند و توسطیه را در خارج؛ ما حرکت قطعیه را در خارج موجود میدانیم. 🔷موجود تا جسم نشود_ نه جسم ریاضی که بشود حجم_جسم طبیعی، حرکت و سکون را نمی پذیرد.لذا در طبیعیات از حرکت و سکون سخن به میان می آورند. 🔷راه ورود بحث حرکت به الهیات:موجود یا کامل است یا می تواند کامل بشود. 🔷علامه طباطبایی:الموجود اما ثابت او سیال. 🔷حرکت متعالیه بر آن است که حرکت از سنخ وجود است و مفهوم حرکت هم از معقولات ثانیه فلسفی است. 🔷برخی از متکلمین، مقولات را تا مرز 25 تا رساندند و یکی از مقولات 25 گانه، حرکت است. 🔷اگر خود حرکت، مقوله باشد باز هم تعریف ماهوی ندارد برای اینکه جنس عالی، جنس ندارد. 🔷حرکت از معقولات ثانیه فلسفی است و این حرکت مفهوم باشد نه ماهیت و برداشت از نحوهٔ وجود باشد که حکمت متعالیه بر آنست، این دیگه تعریف ماهوی ندارد. 🔷اگر حرکت را مفهوم دانستیم، تعریف حدی نمی پذیرد. 🔷ممکن نیست موجودی مادی باشد و توان تکامل نداشته باشد.و ممکن نیست تکامل به غیر حرکت باشد. 🔷اعراض تابع جوهرند و تابع بدون متبوع حرکت نمی کند، پس از حرکت تابع می‌فهمیم که امیر قافله در حال حرکت است. 🔷نحوه تشخیص صورت نوعیه:ما آثاری مخصوصی از این سیب می بینیم که در جای دیگر نمی بینیم.. و از اینجا صورت نوعیه تشخیص می دهیم. 🔷به وسیله آثارْ صورت نوعیه تشخیص می دهیم و گرنه اینها همه شون در جسمیت یکسان اند. 🔷در برخی از اجرام، گذشته از صورت جسمیه، صورت نوعیه هست و این آثار مال آن صورت نوعیه است. @HEKMATELAHI110
معرفت، امری ثابت است نه نسبی ⬅️نشست علمی با موضوع «نقش صورت ذهنی در معرفت حصولی» 🔰حجت‌الاسلام یارعلی فیروزجایی؛ استاد فلسفه حوزه علمیه، با بیان اینکه صورت ذهنی از مفاهیم کلیدی در است، گفت: 🔸در حضوری، صورت ذهنی و ادراکی به میان نمی‌آید مگر در جایی که معلوم، خود صورت ذهنی باشد و نیازی به وساطت صورت دیگری نداشته باشد؛ عموم ادراک را همان صورت ادراکی و ذهنی می‌دانند یعنی اگر به چیزی علم داریم صورتی از آن داریم لذا شرط علم داشتن صورت ذهنی مطابق با واقع است. 🔻وی با بیان اینکه این تعریف در سخنان و و حکمای بعدی و همه فلاسفه اسلامی و فلاسفه غرب تا قرن بیستم آن را پذیرفته‌اند، ادامه داد: 🔹در اسلامی این صورت عرض و کیف نفسانی بود که عارض بر نفس بود ولی ملاصدرا اتحاد عقل و عاقل و معقول و حس و محسوس را مطرح و رابطه صورت با را رابطه اتحاد و نه عرض می‌داند. در فلسفه معاصر غربی و تحلیلی و ذهن معاصر حکمایی هستند که نقشی برای صورت ذهنی در معرفت قائل نیستند. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
◾️خالد الرویهب: 🔹از زمان ابن‌عرفه در قرن چهاردهم به بعد، ابن سعید الحجری التونسی احتمالاً اثرگذارترین منطق‌دان در تونس است. 🔻تونس پس از آنچه که به نظر می‌رسد دوره‌ی انحطاط فکری و فرهنگی در قرن شانزدهم و ابتدای قرن هفدهم بوده است، در قرن هجدهم دوباره به عنوان یک مرکز مهم علم آموزی برآمد. این شهر از روابط اقتصادی و فرهنگی خوبی با مصر برخوردار شد، و بسیاری از علمای تونسی اغلب حین سفر حج، در قاهره یا اسکندریه با علمای مصری تعامل داشتند. 🔹ابن سعید از برخی آثار منطقی علمای مصر مطلع بود، به طور خاص یاسین العلیمی که یک حاشیه بر شرح خبیصی بر «تهذیب المنطق» نوشته بود و ابن سعید او را به سرقت علمی گسترده از شرح عصام الدین اسفرائینی بر «تهذیب المنطق» متهم کرد. از سوی دیگر علمای متأخر مصری با اثر اصلی ابن سعید (یعنی حاشیه‌اش بر شرح خبیصی) آشنا شدند و این اثر در قرن نوزدهم در قاهره به چاپ می‌رسد. تاریخ منطق در جهان اسلام @safsat
رسالة_في_عروض_الوجود_على_الماهية_سعد_الدين_أسعد_بن_سعيد.pdf
152.2K
عنوان الرسالة: رسالة في عروض الوجود على الماهية الكاتب: سعد الدين أسعد بن سعيد
بيان_معنى_القضية_والتصديق_المحقق_شمس_الدين_الخفري.pdf
2.2M
عنوان الرسالة: بيان معنى القضية والتصديق الكاتب: المحقق شمس الدين الخفري 🔶 مخطوط
استاد عارفی-همایش واقع‌گروی.mp3
28.16M
. 🥇 صوت «همایش ملی واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پيش روی آن» 🎧 سخنرانی علمی استاد عباس عارفی ✅ موضوع: واقع‌گروی در گزاره‌های سلبی ⏰ تاريخ: 1403/02/24 🆔 @hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.mp3
1.51M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن 👤 دکتر پیروز فطورچی 📣 صوت جلسه‌ی هفدهم ♦️♦️♦️ 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat