eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
973 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
💢برگزاری اولین کارگاه از سلسله کارگاه‌های مفاهیم پایه در تاریخ و فلسفۀ علم 🔷گروهِ پژوهشی «مطالعات علم» مؤسسه برگزار می‌کند: 🔹کارگاه یک‌روزۀ «ساختارگرایی: نظریه، جهان، و نسبت آنها» ⏰زمان: چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ (سه جلسه: ساعت ۱۰ -۱۲، ۱۴-۱۶ و ۱۶-۱۸) 🕹مکان: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران 👤مدرس: دکتر ابوتراب یغمایی (عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ مطالعات علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی) 🔶این کارگاه رایگان بوده و به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه ارائه می‌شود. ✅شرکت در کارگاه صرفاً با ثبت‌نام امکان‌پذیر است. 🌏لینک ثبت‌نام در کارگاه: https://forms.gle/vFQpLM8r1Bsj2453A 📎برای دانلود فایل pdf طرحِ درس کلیک نمایید. 🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
نسبت حکمت و شریعت در نگاه ابن‌سینا.mp3
21.94M
🎙 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام احمد حسین شریفی با موضوع « نسبت حکمت و شریعت در فلسفه ابن‌سینا »
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.akhlagh @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.kalam @hekmateislami
J9.mp3
23.05M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲) 🎙 کلاس دکتر هادی قهار 📣 موضوع: همه روان‌دار انگاری (Panpsychism) 🗓 چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲ 🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی @PhilMind
🔵شانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ منتشر شد. 🔸ویرایش دوم 🔺بخش اول 🌐https://hekmateislami.com/?p=14460 @hekmateislami
🔵شانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ منتشر شد. 🔸ویرایش دوم 🔺بخش دوم 🌐https://hekmateislami.com/?p=14460 @hekmateislami
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
خداباوری شکاکانه بخش چهارم4⃣ 🔹در فرسته‌ی قبل مشخص شد که یکی از راه‌های پی بردن به عدم وجود چیزی،
خداباوری شکاکانه بخش پنجم و پایانی5⃣ 🔹️در فرسته‌های قبل، به قدر کافی، در بابِ قاعده‌ی "عدم الوجدان لایدلّ علی عدم الوجود" صحبت و مشخص شد که چه ضابطه‌‌ی خاصی بر این قاعده حکمفرماست. 🔹️خداباوران شکاک معتقدند که مواردی از شرور در جهان ما وجود دارند که نمی‌توانیم تشخیص دهیم که شرور مذکور، شرط رسیدن به چه خیر بالاتر یا جلوگیری از شر بد/مساوی هستند. امّا ایشان بر نکته تأکید می‌کنند که ما، به لحاظ معرفت‌شناختی، مجاز نیستم که نتیجه بگیریم چنین اهدافی وجود ندارند. 🔹دلیل خداباوری شکاکانه بر این مدّعا این است که اگر خدایی وجود داشته باشد، این خدا، ضرورتاً، عالم مطلق خواهد بود. از سوی دیگر، جهان خلقت بسیار بسیار و بسیار پر پیچ و خم است و رموز بسیاری در دل خود دارد. بنابراین اگر خداوندی وجود داشته باشد و دست به آفرینش چنین جهان اعجاب‌انگیزی بزند، دور از ذهن نخواهد بود که شعاعِ علم ما، در برخی موارد، به عمق اسرار گیتی نخواهد رسید. 🔹این راهبرد در پاسخ به مسئله‌ی شرور گزاف استدلال می‌کند که نیافتن هدف در پس برخی شرور دالّ بر نبودن این اهداف نیست، چرا که این امر صادق است که اگر چنین اهدافی در کار بودند، باز هم ما آنها را نمی‌یافتیم.🔻 در واقع خداباوران شکاک معتقدند که وضعیت معرفت‌شناختی ما در برابر چنین شروری، مانند وضعیت ما در برابر مثال توپ‌ِ تنیس روی میز است و نه مثال مدادتراش (فرسته‌ی چهارم). با توجّه به پیچیدگی‌های بسیار جهان و علم بی‌کران الاهی، ممکن است که اگر واقعاً هم چنین اهدافی در پس این شرور در کار بودند، باز هم ما آنها را نمی‌یافتیم. به تعبیر دیگر، خداناباور برای جاری ساختن قاعده‌ی نمی‌یابم پس نیست، می‌بایست از این فرضیه دفاع کند که اگر چنین اهدافی در کار بودند، حتماً به آنها پی می‌بردیم. فرضیه‌ای که خداناباوران شکاک، در پرتو علم کرانمند، محدودیت‌های شناختی‌ما و فاصله‌ی معرفتیِ عظیم ما با خداوند، به کذب آن رأی می‌دهند. 🔹خداباوران شکاک معتقدند که ممکن است که خداوند دلایلی برای تجویز برخی شرور داشته باشد، که محدودیت‌های نظام شناختی بشر، اجازه‌ی فهم این دلایل را به بشر نمی‌دهد. بحث را با تمثیلی از سوی این خداباوران به پایان می‌برم:🔻 💭 مادری و پدری را فرض کنید که برای تزریق واکسن، کودک خود را به بیمارستان برده و مقداری درد و رنج را به وی تحمیل می‌کنند. در این مثال، قطعاً شری رخ داده است که همان درد و رنج ناشی از تزریق واکسن است. پدر و مادر دلایلی برای تجویز این شر دارند: رسیدن به خیر بالاتری مانند حفظ سلامتی کودک. ما تردیدی در سلامت اخلاقی این پدر و مادر نداریم. امّا آیا کودک می‌تواند به دلیلِ تجویز چنین شری پی ببرد؟ خیر. محدودیت‌های شناختی کودک به‌نحوی است که حتّی اگر پدر و مادر هم بخواهند، نمی‌توانند دلیلِ کار خود را به فرزندشان توضیح دهند. ❇️خداناباوران شکاک معتقدند که در بحث شرور ظاهراً گزاف و نه واقعاً گزاف، فاصله‌ی معرفتی ما و خداوند همانند (و حتّی به مراتب بیشتر از) فاصله‌ی معرفتی کودک و والدینش است. این فاصله‌ی معرفتی مانع از جاری شدن قاعده‌ی نمی‌یابم پس نیست می‌شود (چرا که اگر هم اهداف مذکور وجود داشتند، تضمینی به کشف آنها از سوی ما وجود نداشت). پایان https://t.me/Ma_Khodamoradi
1674375788-9787-40-33.pdf
566K
رویکرد انتقادی بر نظریه «خلق از عدم» حکمت متعالیه حسین وهاب پور سید ابراهیم آقازاده توکل کوهی گیگلو
64ed7469a29df-9744-1401-2-3.pdf
265.5K
مناقده جان ویلیامز و حمید وحید در تفسیر پارادوکس مور عبدالرزاق حسامی فر