eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ در این کتاب نیز نانسی سیرایسی تاثیراتِ اندیشه پزشکی ابن سینا در کتاب القانون فی الطب را در ایتالیایِ دوره نوزایی، یعنی پس از ۱۵۰۰ م مورد مطالعه قرار داده است. 📖 پژوهش های فراوانی در باره تأثیر پزشکی ابن سینا در غرب لاتینی صورت پذیرفته است که شایسته است در تاریخ نگاری فلسفه و علم، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. حامد آرضایی 🌾 @naturalphilosophy
واژگان فلسفی - شماره (۳) ☑️ واژه مطلق [Absolute term] پیتر آنگر در دفاع از شکاکیت میان واژگان مطلق و نسبی تمایز می‌گذارد. 👁‍🗨 تمایز مطلق و نسبی واژگان مطلق کلماتی هستند که درجه‌پذیر (تشکیک‌پذیر) نیستند. به عنوان مثال، واژه «مسطح» مطلق است. زیرا یک سطح یا مطلقا صاف است یا اصلاً صاف نیست. واژگان نسبی کلماتی هستند که درجه‌پذیرند. مثلا واژه «منحنی» یا «برآمدگی» نسبی است، زیرا چیزی به نام «برآمدگی مطلق» یا «منحنی مطلق» وجود ندارد. یکی از راه‌های شناسایی واژگان مطلق این است که با وصف «مطلق» معنادار هستند. برای مثال، کاملاً طبیعی است بگوییم «این سطح مطلقا صاف است»، اما بسیار عجیب بگوییم «این سطح مطلقا ناهموار است». 👁‍🗨 شکاکیت و امر مطلق آنگر می‌گوید استفاده از واژگان مطلق برای توصیف جهان عینی محل تردید است. واژگان مطلق ویژگی‌هایی را توصیف می‌کنند که در مفهوم افلاطونی‌اش ایده‌آل هستند، اما در هیچ شیء عینی و واقعی این ایده‌آل‌ها تحقق ندارند. برای مثال، سطح یک میز نمی‌تواند در دنیای فیزیکی مطلقا صاف باشد. زیرا وقتی از طریق یک میکروسکوپ سطح آن را نگاه کنیم، مملو از بی‌نظمی است. آنگر معتقد است از آنجا که معرفت مستلزم یقین است و یقین یک واژه مطلق است، نتیجه این خواهد بود که هرگز نمی‌توان به معرفت دست یافت. یقین یک ایده‌آل افلاطونی است که ما صرفا می‌توانیم به آن نزدیک‌‌تر شویم، اما هرگز به آن نخواهیم رسید. 📚Epistemology A-Z ✍ M Blaauw & D Pritchard 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues
علیت از منظر توماس آکوئینی و تطبیق آن با دیدگاه علامهطباطبائی.pdf
826.3K
علیت از منظر توماس آکوئینی و تطبیق آن با دیدگاه علامه طباطبایی سید صدرالدین طاهری موسوی زهره عبدخدایی
📎 انجمن منطق ایران یازدهمین همايش سالانه خود را در روزهای شنبه و يکشنبه 28 و 29 بهمن 1402 و به میزبانی مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند. ✳️حوزه‌های پژوهشی مرتبط عبارتند از: منطق ریاضی، منطق فلسفی، فلسفه ریاضیات، فلسفه منطق، منطق قدیم، تاریخ منطق، منطق و علوم رایانه، منطق کاربردی، منطق و روش‌شناسی، و آموزش منطق ✳️کمیته علمی: (به ترتیب الفبایی) حجتی، سید محمد علی دارابی، علیرضا روشندل توانا، نازنین شیرمحمدزاده ملکی، فاطمه صالحی، سعید فراهانی، هادی فلاحی، اسداله گلشنی، محمد مفیدی، علیرضا نباتی، فرشته نبوی، لطف‌اله ✳️دبیران علمی: اسداله فلاحی، علیرضا دارابی ✳️کمیته اجرایی: علی صادق دقیقی، سید احمد میرصانعی از علاقمندان و صاحب‌نظران در حوزه‌های گوناگون منطق دعوت می‌شود خلاصه مقاله 1000 تا 1500کلمه‌ای خود را به آدرس زیر ارسال نمایند: lc1402@ialogic.ir 🛑 پایان مهلت ارسال مقالات: 15 دی 1402 برای اطلاع از ساختار مناسب خلاصه مقالات همایش، اعضای کمیته علمی و توضیحات مبسوط‍‌تر در مورد تصمیمات کمیته‌های علمی و اجرایی همایش، اینجا کلیک کنید. با سپاس پیشاپیش کميته همايش انجمن منطق ایران
4_5967394013072855170.mp3
21.88M
🔈 نشست «نظریۀ اعتباریات و تاثیر بر مبانی علوم انسانی» 🎙 دکتر ، مدیر گروه فلسفۀ دانشگاه تهران 🔸بزرگداشت 🗓 شنبه، ۱۴۰۲/۰۸/۲۷ 📚 انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
💠 پیش نشست علمی چهارمین همایش ملی «حوزه انقلابی ، حوزه منتظر» 💠 🔰 احیای دین و فلسفه در جهان غرب (در دهه‌های اخیر) 🔰 💠 با ارائه : استاد پروفسور مهدی گلشنی (پدر فلسفه علم ایران، نظریه‌پرداز علم دینی و چهره ماندگار فیزیک) 🔺زمان: چهارشنبه ۱ آذر؛ ساعت ۸ تا ۱۰ صبح 🔺مکان: پل امام علی(ع)، حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع)، سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه فارس ❗️حضور تمامی اساتید و دانش‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی آزاد است❗️ 📍پیوند پخش زنده نشست: 🌐https://www.aparat.com/mohyeddin_ir/live 🔸بنیاد علوم‌انسانی‌اسلامی آیت‌الله حائری‌شیرازی(ره) 🔸حوزه علمیه برادران استان فارس 🔸حوزه علمیه خواهران استان فارس 🌱🌱🌱🌱🌱 @mohyeddin_ir
هوش مصنوعی قوی.mp3
28.69M
🔊 🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی I I 🆔 @iictchannel
نوآوری های ابن سینا در مسأله ی علیت.pdf
330.5K
نوآوری های ابن سینا در مسأله علیت احمد بهشتی محسن ایزدی محمودرضا میرزاجانی
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تبیین فلسفی علت غایی.mp3
35.18M
| 🎧تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی 🔹آیا هدفمندی موجودات همان غایت‌مندی آنهاست؟ 🔹نظر فرانسیس بیکن در ورود علت غایی در طبیعت و ارتباط علت غایی با آزادی (لیبرالیسم) 🔹آیا شناخت طبیعت مادی موجودات، بدون شناخت با امور ماورائی که با آن ارتباط دارند، برای ما میسر خواهد بود؟ 👤 ارائه: استاد مهدی مشکی 👤 ناقد: استاد محمد حسین‌زاده 👤 ناقد: استاد علی مصباح 👤 ناقد: استاد مجتبی مصباح @vajeazeh