eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5967394013072855170.mp3
21.88M
🔈 نشست «نظریۀ اعتباریات و تاثیر بر مبانی علوم انسانی» 🎙 دکتر ، مدیر گروه فلسفۀ دانشگاه تهران 🔸بزرگداشت 🗓 شنبه، ۱۴۰۲/۰۸/۲۷ 📚 انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
💠 پیش نشست علمی چهارمین همایش ملی «حوزه انقلابی ، حوزه منتظر» 💠 🔰 احیای دین و فلسفه در جهان غرب (در دهه‌های اخیر) 🔰 💠 با ارائه : استاد پروفسور مهدی گلشنی (پدر فلسفه علم ایران، نظریه‌پرداز علم دینی و چهره ماندگار فیزیک) 🔺زمان: چهارشنبه ۱ آذر؛ ساعت ۸ تا ۱۰ صبح 🔺مکان: پل امام علی(ع)، حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع)، سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه فارس ❗️حضور تمامی اساتید و دانش‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی آزاد است❗️ 📍پیوند پخش زنده نشست: 🌐https://www.aparat.com/mohyeddin_ir/live 🔸بنیاد علوم‌انسانی‌اسلامی آیت‌الله حائری‌شیرازی(ره) 🔸حوزه علمیه برادران استان فارس 🔸حوزه علمیه خواهران استان فارس 🌱🌱🌱🌱🌱 @mohyeddin_ir
هوش مصنوعی قوی.mp3
28.69M
🔊 🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی I I 🆔 @iictchannel
نوآوری های ابن سینا در مسأله ی علیت.pdf
330.5K
نوآوری های ابن سینا در مسأله علیت احمد بهشتی محسن ایزدی محمودرضا میرزاجانی
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تبیین فلسفی علت غایی.mp3
35.18M
| 🎧تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی 🔹آیا هدفمندی موجودات همان غایت‌مندی آنهاست؟ 🔹نظر فرانسیس بیکن در ورود علت غایی در طبیعت و ارتباط علت غایی با آزادی (لیبرالیسم) 🔹آیا شناخت طبیعت مادی موجودات، بدون شناخت با امور ماورائی که با آن ارتباط دارند، برای ما میسر خواهد بود؟ 👤 ارائه: استاد مهدی مشکی 👤 ناقد: استاد محمد حسین‌زاده 👤 ناقد: استاد علی مصباح 👤 ناقد: استاد مجتبی مصباح @vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
آزمایش فکری در فلسفۀ ذهن 🚩 استفاده از (thought experiment) برای تقویت یا اثبات ادعا در مباحث فلسفی معاصر و از جمله در کاملا رایج است، ولی می‌توان استفاده از آزمایش‌های فکری را در کار فیلسوفان تا گذشتۀ دور ردگیری کرد. 🚩 لایب نیتس برای رد دیدگاه لاک که می‌گوید در ملاک این‌همانی شخصی، جوهر هیچ نقشی ندارد، وضعیتی را دربارۀ دو کرۀ کاملاً مشابه به تصویر کشیده است؛ انسان‌های ساکن این دو کره از حیث ظاهر و از حیث حالات آگاهی کاملاً این‌همان‌اند؛ وی در پایان نتیجه گرفته است اگر جوهر نقشی در این‌همانی شخصی نداشته باشد، نمی‌توان این اشخاص را از یکدیگر متمایز ساخت. توماس رید نیز برای ابطال همین دیدگاه لاک، آزمایش فکری افسر شجاع را طراحی کرده است. برخی دیگر از آزمایش‌های فکری معروف در فلسفۀ ذهن بدین قرار است: اتاق چینی، استدلال معرفت، شهود پیوند، انتقال به دور و ... . 🚩 نیکولاس رشر در مقاله‌ای با عنوان «آزمایش فکری در فلسفه پیشاسقراطی» استفاده از آزمایش فکری را تا دوران باستان به عقب بازمی‌گرداند. او در تعریف آزمایش فکری می‌نویسد: تلاشی است برای بیرون کشیدن معلومات از فرآیند استدلالی فرضی که با استخراج نتایج یک فرضیه پیش می‌رود. سپس اقسام آزمایش فکری را شرح می‌دهد. برخی از اقسام ذکر شده بدین قرار است: آزمایش فکری تبیینی، برهان خلف، آزمایش فکری شکاکانه، تمثیل و ... . 🚩 اشکال مهم رویکرد رشر گستردگی بیش از حد این تعریف است. به تعبیر مارتین بونزل در مقالۀ منطق آزمایش‌های فکری: «بر اساس این دیدگاه، بسیاری از استدلال‌های فلسفی، آزمایش فکری به حساب می آیند». حال آن که هدف از معرفی آزمایش‌های فکری وارد کردن روشی جدید در مباحث فلسفی است. قرار است ما با استفاده از قوۀ تخیل خود به احکامی دربارۀ جهان واقعی برسیم. به عبارت دیگر در آزمایش فکری صرفاً با اندیشیدن دربارۀ سناریوهای تخیلی، دربارۀ جهان واقعی چیزی یاد می‌گیریم. 🚩 راشل کوپر در مقالۀ آزمایش‌های فکری دربارۀ چیستی و کارکرد آزمایش‌های فکری، دیدگاه‌های برخی از اندیشمندان را نقل و نقد کرده، سپس تبیین خود را دربارۀ آزمایش‌های فکری ارائه کرده است. تبیین مورد نظر او آزمایش‌های فکری را بسان مدلی از معرفی می‌کند. به نظر او آزمایش‌های فکری مجموعه‌ای از سؤالات «چه می‌شد اگر» به ما ارائه می‌دهند. ما به طور موقت جهان بینی خود را تنظیم می‌کنیم تا مدلی مطابق با پاسخ به این سؤالات «چه می شد اگر» بسازیم. در هنگام پاسخ دادن به سؤال «چه می‌شد اگر» با الهام از رفتار در موارد واقعی، پاسخ رفتار موارد خیالی را می‌یابیم. بدین ترتیب آزمایش‌های فکری امکان یا عدم امکان یک موقعیت خاص را به ما نشان می‌دهند و یا پیامدهای نظریه‌های ما را دربارۀ جهان آشکار می‌کنند. 🖋احمد لهراسبی @PhilMind
با سلام و احترام به پیوست می توانید چکیده سخنرانی این هفته گروه فلسفۀ دانشگاه تربیت مدرس را دریافت کنید. عنوان: مبادی عمل در اندیشه ابن سینا؛ خوانشی نو سخنران: سعید حسن زاده، دانشگاه تربیت مدرس زمان: سه شنبه 1402/08/30 ساعت  17-15 پر کردن فرمی که در لینک https://survey.porsline.ir/s/mbUEP1OP قرار داده شده است برای شرکت کنندگان خارج از دانشگاه تربیت مدرس بمنظور هماهنگی ورود ایشان به دانشگاه الزامی است. مهلت ارسال اطلاعات از طریق فرم تا یکشنبه 28 آبان ماه میباشد. مکان:  دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، سالن شهدای گمنام
💢فراخوان دریافت مقاله در نشریه «مطالعات حکمت عملی» 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
رابطة علت و معلول در دیدگاه سهروردی و ملاصدرا؛؛ شباهت ها و تفاوت ها.pdf
395K
رابطه علت و معلول در دیدگاه سهروردی و ملاصدرا؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها رضا اکبریان نفیسه نجبا
هو الحکیم ✨ متن‌خوانی (شرح بر ) 💫با تدریس: دکتر 📆از 7 آذر ۱۴۰۲، سه‌شنبه‌ها 🕓ساعت 16 این دوره همزمان به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387 @khaneHekmat