eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
970 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
22.mp3
5.85M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه بیست و دوم
20110215130601-3.pdf
243.4K
رابطه خدا با نظام هستی از دیدگاه حکیم سهروردی علی محمد ساجدی
أجزاء المنطق وبعض أجزاء الطبيعيات (أرسطو) من كتاب مؤلفات ابن رشد لجورج شحاتة قنواتي
هو الحکیم دورهٔ آموزشی: 💫با تدریس: دکتر پیام سراجی 📆از 18 بهمن، چهارشنبه‌ها 🕒ساعت 16 پنج جلسه 📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387 @khaneHekmat
✍ نویسنده این مقاله دوست گرامی ما، جناب آقای دکتر عشرت است. 🔸 اسامه عشرت استاد مؤسسه مطالعات زبان فارسی روشن، دانشگاه مریلند است. وی در پایان نامه دکتری اش به تألیف و تطور متن الهیات نجات و المبدأ والمعاد براساس تصحیح انتقادی هر دو اثر می پردازد. عشرت در دو مقاله اخیرش به مباحث فلسفی پیرامون «موضوعات طب» در التحفة السعدية و نیز زمینه های تاریخی تألیف آن (همراه با سوادی) پرداخته است. عشرت در حال حاضر مشغول آماده کردن تصحیح انتقادی الهیات نجات و المبدأ والمعاد برای چاپ در دو مجلد جداگانه همراه با ترجمه انگلیسی در انتشارات دگرویتر است. 🔸 در نشست پیش رو در باره محتوای این دو مقاله در ارتباط با اثر گرانسنگ قطب الدین شیرازی در شرح قانون بوعلی سینا، بیشتر خواهیم دانست. حامد آرضایی 🌾 @naturalphilosophy
💢🔰 کرسی ترویجی نقد نظریه یکسان انگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین ارائه کننده: 🔸دکتر علی شیروانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ناقدین:‌ 🔸دکتر قاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیراز؛ 🔸دکتر نرجس رودگر، استادیار جامعه المصطفی العالمیه؛ دبیر علمی: 🔸دکتر محمدهادی توکلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🗓 دوشنبه 9 بهمن 1402ساعت 10:15 📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🌐 جلسه مجازی: https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3 «حضور در جلسه برای عموم آزاد است» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | عضو شوید👇 @rihu_ac_ir https://eitaa.com/programensani@ghkakaie
23.mp3
16.04M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه بیست و سوم
منطق و تعالی اثر فریتیوف شوان ترجمه حسین خندق آبادی کتاب حاضر، از جمله آثار متاخر فریتیوف شوان (1907-1998 م) است که در 19 فصل نوشته و مشتمل بر موضوعات مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی است. قلمرو منطق در این کتاب مشتمل است بر فلسفه، عقل مسلکی، روان شناسی و نیز امور مادون عقل جزوی؛ حال آن که عنوان «تعالی» مشتمل است بر مابعدالطبیعه، تمثیلات مربوط به عالم تکوین و خطوط معنوی وحی عقل همراه با بازتاب های آن در سراسر تمدن های سنتی در قالب هنر مقدس، زیبایی شناسی، شناخت فضایل و از همه بالاتر پیوند میان انسان و حقیقت، نظر به نقش مرکزی انسان به منزله خلیفه الله. در میان این دو قطب نیز ملاحظاتی در باب علم کلام و نطق معنوی مطرح شده است. اما مطالعه ی کل این اثر خود شیوه ای است که منطقی بودن امر متعالی را نشان می دهد و نیز منطق را در پرتو تعالی به رسمیت می شناسد؛ شوان از این کار با تعبیر «ژرفکاوی در امور ممکن مقید به یاری عقل کلی» یاد کرده است.
20120329140907-5007-4.pdf
193.6K
رویکرد علی به ویژگی ها و مسئله وحدت علم حسین شیخ رضایی
24.mp3
22.07M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه بیست و چهارم
⬅️نشست علمی با موضوع «حرکت حبی و حرکت جوهری و ادله آن در آثار علامه حسن زاده آملی» 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پور؛ استاد حوزه علمیه در نشست علمی گروه به بحث حرکت حبی و جوهری و ادله آن از منظر مرحوم علامه حسن زاده آملی پرداخت که سخنان وی به شرح زیر است: 🔸تجدد امثال، پایه و اساس است. یکی از عناوینی که معمولا در آثار عرفا با آن برخورد می‌کنیم علاوه بر مسئله تجدد امثال، مسئله حرکت حبی است که به گفته برخی، آن را ام الحرکات و پایه و اساس همه حرکات حتی تجدد و تبدل امثال دانسته است. 🔹اصل این مسئله از سوی عرفا مطرح شده است و اساس حرکت حبی هم از حدیث قدسی پیامبر(ص) گرفته شده است که فرمودند: من گنج مخفی بودم و دوست داشتم شناخته شوم لذا خلق را آفریدم تا مرا بشناسند. 🔸حرکت حبی از منظر زاده عام است و شامل مجردات و غیرمجردات می‌شود ولی حرکت جوهری مختص جهان ماده و طبیعی است لذا ایشان از قید حرکت جوهری طبیعی استفاده کرده است. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami