#معرفی_کتاب
🖍 معرفی کامل کتاب فلسفه در اوایل عصر صفویه: نجم الدین محمود نیریزی و آثارش
✍️ محمد کاظم رحمتی
آنچه که اکنون به مدرسۀ فلسفی شیراز شهرت دارد و شکوه آن را ملا صدرا میدانند، حاصل فعالیت یک سده بیشتر عالمان و فیلسوفانی است که پیشتر در شیراز به تدوین آراء فلسفی همت گماشته بودند.
پیش از صفویه و در اوایل عصر صفویه، مدرسۀ مذکور به دلیل شخصیت محوری آن یعنی جلال الدین دوانی و شاگردانش اهمیتی مضاعف یافت. ظهور صفویه باعث مهاجرت برخی شاگردان دوانی به عثمانی و ترویج عقاید او در آنجا شد. در ایران نیز شاگردان متعدد او هر یک در گوشهای به ترویج آراء فلسفی پرداختند که از میان آنها نجم الدین محمود نیریزی اهل نیریز فارس که شهرتش به دلیل شباهت بسیار به تبریز به خطا تبریزی هم ثبت شده، یکی از مهمترین این افراد است.
رضا پورجوادی در مقدمهای نسبتا طولانی به شکلگیری مدرسۀ فلسفی شیراز و چهرهٔ شاخص آن چون جلال الدین دوانی و خاندان دشتکی پرداخته و به تفیصل شرح احوال و آثار هر یک را بیان کرده و گاه نکات تازهای نیز در شرح حال این افراد بر اساس برخی نسخههای بهدست آمده از کتابخانههای ترکیه پرداخته است.
فصل اول ابعاد کلی نظام فلسفی نیریزی را مورد بحث قرار داده و در ضمن آن شرح حال انتقادی از نیریزی و تأثیر آراء و اندیشههای او بر عالمان پس از و مورد بحث قرار گرفته است.
مسئلۀ تعلق خاطر نیریزی به دو نظام نسبتا متمایز فلسفی شیراز یعنی حلقۀ دوانی و دشتکیها، موضوع بحث فصل دوم کتاب است و نویسنده ابتدا به ترسیم دو نظام فلسفی و تمایزات آنها پرداخته و سعی کرده تا همدلی و انتقادات نیریزی را به این دو جریان نشان دهد که میدانیم نیریزی که خود شاگرد میر صدر الدین محمد بن منصور دشتکی (متوفی ۱۲ رمضان ۹۰۳) بوده، بیشتر از نظرات استادش دشتکی حمایت کرده و بر دوانی خرده گرفته است. در ضمن این فصل مسئلۀ پاردوکس دروغگو، تمیز میان وجود و موجود؛ وجود ذهنی، علم خدا و مسئلۀ معاد در دو نظام مذکور مورد بحث قرار گرفته است.
فصل سوم بررسی است همراه با کتابشناسی آثار نیریزی. تأثیر سهرودی بر افکار نیریزی، در فصل چهارم مورد بحث قرار گرفته است. کتاب مشتمل بر چهار ضمیمه است. در پیوست اول از آثار نیریزی به تفصیل بحث شده و سعی شده تا آثار اصیل و منسوب به او تفکیک شود. پیوست دوم برای نشان دادن زمینههای فکری نیریزی، فهرستی از آثار فلسفی که دانسته است نیریزی خود کتابت کرده، معرفی شده است. اجازهای که میر صدر الدین دشتکی به نیریزی داده بر اساس نسخهای از آن در کتابخانۀ ملک تصحیح شده و متن آن به عنوان سومین پیوست آمده است. سرانجام در آخرین بخش کتاب، نویسنده، مواردی را که از آثار نیریزی نقل قول کرده – به دلیل آنکه آثار وی به صورت خطی است- به طور کامل از تألیفات نیریزی استخراج کرده و متن تصحیح شدۀ آنها را ارایه کرده است.
کتاب حاضر به دلیل بررسی دورهای مهم از تاریخ تحولات فکری مکتب فلسفی شیراز و بحث از مسائلی که بعدها نیز همچنان مورد بحث و جدل قرار گرفته، برای علاقهمندان به تاریخ فلسفه و تحولات فکری عصر صفویه اهمیت دارد.
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب #نمایشگاه_کتاب
📚رسائل و تعلیقات
مجموعه آثار آقاعلی مدرس
🔹آقاعلی مدرس افزون بر اسفار بر دیگر کتابهای ملاصدرا نظیر شواهد الربوبیه، شرح هدایة اثیریه، تعلیقه بر حکمةالاشراق، تعلیقه بر الهیات شفاء و اسرار الآیات حاشیه و شرح نگاشته است.
🔸حاشیه بر شوارق، الافق المبین، لمعات الهیه، رساله سرالقدر و ... و رسایلی مانند رساله حقیقت محمدیه، تاریخ حکما، رساله سرگذشت، خطبه توحیدیه و ... از دیگر آثاری است که در این جلد آمده است.
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
📚 نمایشگاه بینالمللی کتاب: مصلی بزرگ تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲
🔅همراه با 10 درصد تخفیف🔅
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
#نشست_اول #آنلاین
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢با تأکید بر جایگاه فلسفه اسلامی در جهان
❇️ کارشناس:
جناب استاد دکتر #غلامرضا_اعوانی
مدیر ایرانی هیأت مدیرۀ فدراسیون جهانی انجمن های فلسفه (FIPS)
❇️ دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین
#احمد_ملکی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مسئول مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
📡 زمان پخش آنلاین: یک شنبه 30/ 02/ 1403
📺 پخش آفلاین: پنج شنبه 03/ 03/ 1403
✅ پخش آنلاین و آفلاین در کانال
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع):
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
#إفـادة_مـصـريـة
اعلم أن الصورة الجسمية تستلزم الجسم التعليمي، وأن نفس الاتصال هو الجسم التعليمي لا الصورة الجسمية، فالجسم التعليمي متصل أولًا وبالذات، والصورة الجسمية متصلة ثانيًا وبالتبع، وقولنا: الجسم متصل، يعني الجسم ذو اتصال، أي الاتصال الحقيقي الذي هو المقدار، والاتصال المجازي الذي هو الصورة الجسمية.
https://t.me/hikmamashsha
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
#إفـادة_مـصـريـة اعلم أن الصورة الجسمية تستلزم الجسم التعليمي، وأن نفس الاتصال هو الجسم التعليمي ل
لا تدافع بين قولنا: الجدار أبيض حقيقةً وبالتبع، وقولنا: الجدار بياض مجازًا وبالعرض.
هذا، ثم بناء على ما سبق تكون الهيولى متصلة بالعرض، بيان ذلك:
الجسم التعليمي: الاتصال.
الصورة الجسمية: متصلة بالاتصال.
الهيولى: متصلة بالصورة الجسمية.
فالجسم التعليمي متصل بالذات لا بواسطة، والصورة الجسمية متصلة بالتبع بواسطة الجسم التعليمي، والهيولى متصلة بالعرض بواسطة التعلّق مع الصورة الجسمية.
وبعبارة أخرى: الجسم التعليمي قائم بالصورة الجسمية، والصورة الجسمية حالة في الهيولى، فلما أن الاتصال موجود في الصورة الجسمية، تكون الصورة الجسمية متصلة، ولما أن المتصل موجود في الهيولى، تكون الهيولى متصلة.
لكن الصورة الجسمية متصلة بالتبع، والهيولى متصلة بالعرض، أما الصورة الجسمية فلأن الاتصال قائم بها، وأما الهيولى فلأن ذا الاتصال حال فيها، فالاتصال واسطة في ثبوت وصف المتصل للصورة الجسمية، أي حيثية تعليلية، وذو الاتصال واسطة في عروض وصف المتصل للهيولى، أي حيثية تقييدية، وفي الواسطة في الثبوت يكون الموضوع (الصورة الجسمية) والواسطة (الجسم التعليمي) متصفَين بالوصف (المتصل) حقيقةً، لكن الواسطة أولًا وبالذات، والموضوع ثانيًا وبالتبع، وفي الواسطة في العروض يكون الموضوع (الهيولى) متصفًا بالوصف (المتصل) مجازًا، ويكون الحال في الموضوع (الصورة الجسمية) متصفًا بالوصف حقيقةً، فيكون الموضوع من حيث هو ذو علاقةٍ ما مع الواسطة المتصفة بالوصف حقيقةً متصفًا بالوصف مجازًا، فتكون الهيولى من حيث هي محل الصورة الجسمية المتصلة حقيقةً متصلة مجازًا.
https://t.me/hikmamashsha
📚 خبری خوب برای دوستداران حکمت سینوی:
📖 به همت گروه مطالعات ابن سینا، کتاب المبدأ والمعاد بوعلی با تصحیح و پژوهش عالمانه آقای دکتر هاشمی منتشر شد:
💠 المبدأ والمعاد | أبوعلی حسین بن عبدالله بن سینا | با مقدمه و تصحیحِ سیّدحامد هاشمی | ویراستار علمی: سیّدمحمود یوسفثانی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۵۲۰ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ سخت سلفون | عربی با مقدمۀ فارسی و انگلیسی | قیمت ۴۷۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14M
▪️ همچنین امکان خرید از نمایشگاه کتاب تهران.
#ابن_سینا
🌾 @naturalphilosophy
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نمایشگاه_کتاب
📣 توجه، توجه...
🔰 عرضه آثار و تولیدات مجمع عالی حکمت اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در دو روز آخر (جمعه و شنبه) با تخفیف ویژه ۲۰ درصد عرضه می شود.
📚 نمایشگاه بین المللی کتاب: مصلی بزرگ تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#آثار_مجمع #نمایشگاه_کتاب
📚 لیست آثار انتشارات حکمت اسلامی(وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی)
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
🏢 عرضه آثار در دو روز آخر (جمعه و شنبه) با تخفیف ویژه ۲۰ درصد عرضه می شود.
📚نمایشگاه بینالمللی کتاب: مصلی بزرگ تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami