eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻قسمتی كوتاه از وصيت نامه جناب : وصیت نامه ی خود را برای که ارادتی خاص نسبت به وی داشت نوشت و فرستاد: آغاز هر فکر و انتهای هر اندیشه باید خدای باشد. باطن و ظاهر هر شیئی که مورد اعتبار و عبرت او قرارگرفت، باید او را به خدای تعالی توجه دهد و از نظر کردن به خدای چشم را از پلیدی و آلودگی رهایی بخشد. با قدم نفس که به حال قیام در مقام حضور بر پای ایستاده باید عالم ارواح مجرده را سیر نماید و با عقل و خرد خویش آنچه را که از آثار و عظمت مقام ربوبی در آن به اسرار نهفته است، مشاهده کند. 📖 برگرفته از کتاب زندگی ابوعلی سینا 👤 مظفر سربازی ╰๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
✍️ وحید حلاج 🖊 خداباوری گشوده؛ نظریه‌ای درباره علم خداوند و مسئله شر @sokhanranihaa 🔻کمتر مومن، الاهی‌دان یا فیلسوفی را می‌توان یافت که به عالم مطلق (همه‌چیز‌دان)بودن خداوند باور نداشته باشد. باور عمومی بر این است که اگر خداوند وجود داشته باشد خدایی است که به همه چیز علم دارد و نمی‌شود خدایی باشد و علم او ناقص باشد. اما سؤال این‌جاست که منظور از همه‌چیزدانی خدا چیست؟ آیا خداوند به محالات منطقی هم علم دارد یا تنها چیزهایی که منطقاً ممکن‌اند را می‌داند؟ 🔻درباره علم خداوند چهار نظریه اصلی وجود دارد: ۱) نظریه کلاسیک که می‌گوید خداوند تمام رخدادهای گذشته و حال و آینده را می‌داند از آن جهت که در قید زمان نیست ۲) نظریه آگوستینی-کالونی که می‌گوید خداوند تمام رخدادهای گذشته و حال و آینده را می‌داند از آن جهت که خود او آن رخدادها را مقدر کرده است ۳) نظریه علم میانی (مولینیستی) که می‌گوید خداوند نه تنها رخدادهای گذشته و حال و آینده را می‌داند بلکه هر رخداد ممکن دیگری که با توجه به اختیار انسان‌ها می‌توانست اتفاق بیفتد را هم می‌داند ۴) نظریه خداباوری گشوده. ⚪️ خداباوری گشوده و علم مطلق خداوند 🔻در سال ۱۹۹۴ کتابی به نویسندگی پنج نفر از فیلسوفان دین به نام های ویلیام هسکر، کلارک پیناک، جان ساندرز، ریچارد رایس، و دیوید بازینجر منتشر شد با عنوان «گشودگی خدا؛ چالشی مبتنی بر کتاب مقدس درباره فهم سنتی از خدا» که دیدگاه جدیدی در تقابل با دیدگاه سنتی از علم مطلق خداوند مطرح می‌کرد. 🔻نویسندگان این کتاب در نقد نظریه کلاسیک خداباوری که خدا را مطلقاً تغییرناپذیر و دارای علم مطلق به تمام رخدادهای آینده می‌دانست و به زعم اینان با آموزه های کتاب مقدس ناسازگار بود به شرح نظریه‌ای پرداختند که از آن پس به نام «خداباوری گشوده» شناخته می‌شود. قائلان به این نظریه عقیده دارند که خداوند خود خواست و اراده کرد تا موجودات دارای اختیاری واقعی به نام انسان خلق کند اما در این‌صورت او دیگر نمی‌توانست به رخدادهای ناشی از اختیار انسان علم پیدا کند. 🔻 از نظر طرفداران این نظریه رخدادهای آینده در سه دسته جای می‌گیرند: ۱- رخدادهایی که به طور مستقیم از خواست و اراده خداوند ناشی می‌شوند و بسته به هیچ علت میانی دیگری نبوده و قطعاً رخ خواهند داد؛ مثلاً رستگاری عام مسیحیت. ۲- رخدادهایی که علتی طبیعی دارند. این رخدادها نیز قطعاً رخ خواهند داد؛ مثل برخورد یک شهاب به سیاره ۳- رخدادهایی که بسته به عمل موجودات مختارند و اتفاق افتادن آن‌ها احتمالی است؛ ممکن است رخ دهند یا رخ ندهند. 🔻قائلان نظریه خداباوری گشوده می‌گویند خداوند دو دسته نخست را قطعاً می‌داند اما درباره رخدادهای دسته سوم از آنجا که انسان‌ها اختیار دارند کار الف را انجام بدهند یا انجام ندهند بنا بر این آینده قطعی و متعین نیست که او از آن اطلاع داشته باشد. علم خداوند تنها به رویدادهای قطعی در گذشته، حال، و آینده تعلق می‌گیرد و نمی‌تواند به آینده‌ای که معلوم نیست عالم باشد. 🔻حال سؤال اینجاست که چرا خداوند اراده کرده تا موجودات مختار بیافریند. کلارک پیناک، از فیلسوفان طرفدار خداباوری گشوده، استدلال می‌کند که خدا بر اساس روابط عاشقانه دست به آفرینش زد تا مخلوقات هم با او تعامل عاشقانه داشته باشند. اما عشق مستلزم اختیار است و گرنه ارزشی ندارد. پس برای داشتن روابط عاشقانه داشتن اختیار ضروری است. برخی دیگر  استدلال کرده‌اند که جهانی که شامل موجودات مختار باشد از جهانی که فاقد این موجودات باشد دارای خیر بیشتر یا مساوی با آن است و وجود موجودات اخلاقی مستلزم داشتن اختیار است، از این جهت خیریت محض خداوند اقتضا می‌کند که جهانی را که دارای خیریت بیشتری است بیافریند. ⚪️ خداباوری گشوده و مسئله شر 🔻چنان‌که دیدیم نظریه خداباوری گشوده در ابتدای امر نظریه‌ای در ساحت علم الهی بود و از دغدغه دینی قائلان نشئت می‌گرفت اما این نظریه به مرور به عنوان یکی از پاسخ‌ها به مسأله شر هم مورد توجه قرار گرفت. در زمینه شرور اخلاقی که از موجودات مختار سر می‌زند دیگر نیازی به توسل به تئودیسه‌هایی چون حکمت الهی یا در خدمت بودن شرور برای خیر بزرگ‌تر نیست، بلکه خداباوران گشوده می‌گویند که ایجاد این شرور نتیجه گریزناپذیر وجود موجوداتی مختار است و این‌طور نیست که خداوند خود از رخ‌دادن این شرور آگاهی یا حتی رضایت داشته باشد. چنانکه پیناک در مقاله «مسئله شر» می‌گوید: «دیدگاه خداباوری گشوده خدا را به منزله تنها منبع قدرت تلقی نمی‌کند و مجبور نیست کشف کند که چرا در مشیت رازآلود خدا مصیبت بر سر ما می‌آید. الگوی خدای گشوده می‌پذیرد وجود برخی شرور ضرورت نداشت. خدا بر نیروهای شر در این زمان از تاریخ کنترل ندارد، بنا بر این چنین نیست که نیروهای شر همواره در اختیار خدا باشند.»
روش صحیح تحصیل فلسفه استاد حسن رمضانی: 🔹باید را با خواندن یک دوره حکمت متعارف - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری حکمت ، که ناظر به حکمت مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار این‌ها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم. 🆔@hekmateislami
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️دوره ی آموزش: فلسفه مقدماتی 📌مدرس:استاد حسام الدین مومنی شهرکی 🗓 تاریخ: دوشنبه ها ⏰ ساعت : ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ ❌مخصوص دانشجویان رشته فلسفه و عرفان اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی 🔺دانشجویان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در ایتا مراجعه فرمایند: @sajadzarandiasl78 ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
‌نشست «سرنوشت فلسفه یونان در جهان اسلام و جهان غرب» برگزار شد؛ 🔹فلسفه اسلامی بر خلاف فلسفه‌ای که ارسطو و افلاطون ارائه می‌کنند، «طریقۀ زیستن» است 🔻محمد ایلخانی، استاد بازنشستهٔ گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی گفت: فلسفه اسلامی بر خلاف فلسفه‌ای که ارسطو و افلاطون ارائه می‌کنند، طریقۀ زیستن است. فلسفه اسلامی فنی نیست که ما آن را با یک‌سری مفاهیم یاد بگیریم. ما قواعد فلسفه اسلامی را می‌نویسیم. فلسفه‌ای که قاعده‌ای باشد فلسفه نیست بلکه یکسری حفظیات، مانند گرامر و علم نحو است. نزدِ متفکرین و فلاسفه ما فلسفه، طریقه زیستن است. متن کامل گزارش https://www.ibna.ir/news/522751/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%B7%D9%88-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
🔻نقد قوشچی بر ابن‌سینا: انسان مجرد ؟ ◾️ابن سینا برای اثبات غیرمادی بودن نفس استدلال آورده که بخشی از علم انسان مجرد از عوارض مادی است، پس محل این علم که نفس است هم باید مجرد از عوارض مادی باشد 🔹بخشی از اشکال علی قوشچی بر این استدلال: 🔸مانعی ندارد که بگوئیم که صورتی که در ذهن حاضر می‌شود، در تمام ماهیتش مساوی با شیء خارجی نیست، مانند طرح نقاشی اسب بر روی دیوار که حاکی از اسب است اما این نقاشی در تمام ماهیتش مساوی با اسب واقعی خارجی نیست (اسب خارجی مثلاً از گوشت تشکیل شده اما نقاشی اسب از رنگ و خطوط؛ با این‌حال دومی حاکی از اولی است) 🔻بنابراین اگر مثلاً علم به یک معلومی پیدا کنیم که مجرد است (مثلاً علم به خداوند)، لازم نمی‌آید که بگوئیم که صورتی که از آن در ذهن ما حاضر شده نیز مجرد از ماده است بلکه مجرد فقط همان معلوم خارجی ذو الصورة است. شرح جدید بر تجرید العقائد نکته‌: بعد التحریر این اشکال را در حاشیه‌ی سید شریف جرجانی بر شرح قدیم اصفهانی دیدم، لذا اشکال در حقیقت برای جرجانی است که قوشچی در کتابش نقل کرده. @safsat
📣 دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 📑 حکمرانی مطلوب از دیدگاه فارابی Optimal Governance From Al-farabi’s Point of view 🕑 مدت: ۲۰ ساعت نحوه برگزاری : حضوری /آنلاین 🗓 شروع دوره: ۱۷ آبان 🔵 با اعطای گواهینامه رسمی از دانشگاه تهران 🔵مکان برگزاری : تهران، خیابان16 آذر ، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران 🧷  لینک ثبت‌نام: 🌐 https://evand.com/events/hokmrani403-8 واحد مشاوره و ثبت نام: ☎️ ۰۲۱۸۸۹۷۳۶۴۹ 📱۰۹۰۰۱۰۴۰۲۴۴ جهت دریافت اطلاعات بیشتر : (آیدی در تلگرام) 🆔 @madrese_hokmrani_admin 🆔@madrese_hokmrani
▫️مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و استان کرمانشاه برگزار می‌کند▫️ 🌱نشست علمی بررسی خوانشی نو از حکمت متعالیه مبتنی بر نظریه عنایت ملاصدرا ✅حضوری 🎙با ارائه دکتر محمد خیاط زنجانی مدرس و پژوهشگر حکمت متعالیه و مدیر گروه فابک مجمع عالی حکمت اسلامی استان کرمانشاه 📍مکان: قم، پردیسان، سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 🔹لینک ثبت نام: https://B2n.ir/hekmatesadra 🔻زمان جلسه: دوشنبه ۱۴ آبان ماه @tarbiyat_kodak_k ▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 📚مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹دفتر کرمانشاه🔹 https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
باسمه تعالی ◀️ گروه مطالعات منطق خانه حکمت سلسله سخنرانی‌هایی را به صورت ماهانه در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌نماید. اطلاعات سخنرانی‌های پاییز و زمستان 1403 را ملاحظه می‌فرمائید. ⬅️ این سخنرانی‌ها به صورت حضوری و مجازی است. اطلاعات اختصاصی و چکیدهٔ هر سخنرانی در زمان خود اعلام خواهد شد. ☎️ جهت ثبت‌نام برای شرکت در این سخنرانی‌ها لطفا با خانه حکمت تماس حاصل فرمایید یا به آی‌دی @hamid_alaeinejad در تلگرام پیام دهید. با احترام
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی «ره» 🔸با ارائه ی استاد ابوالفضل مرشدی 🔸جلسه سوم ▫️یک شنبه/۱۳آبان/ساعت۱۹ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/q00449 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
4_5793913287485691126.MP3
75.01M
▫️ درسگفتار متافیزیک 🚮 دکتر غلامرضا اعوانی 🎤 صوت جلسه‌ی ششم 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5805316571685457594.mp3
23.32M
🎙حجت الاسلام وکیلی؛ نشستی درباره مکتب تفکیک (۱۳۹۷) ♦️تلاش مرحوم ملّا صدرا در ایجاد وحدت بین عرفا و فلاسفه ♦️علّت برخی مخالفت‌ها با جریان‌های فلسفی و عرفانی ♦️شخصیّت‌های برجسته‌ی جریان تفکیک ♦️مرحوم آیت الله مهدی اصفهانی در طلب عرفان ♦️عاقبت سیر و سلوک عرفانی مرحوم آیت الله مهدی اصفهانی ♦️اخباری‌ها در فروع چه کار می‌کنند ♦️مباحثات میرزا مهدی اصفهانی عقل بیّن و آشکار چگونه عقلی است؟ ♦️چگونگی شکل‌گیری جریان تکفیک ♦️چگونگی شکل‌گیری جریان انجمن حجّتیه ♦️نظر شیخ مجتبی قزوینی در خصوص نظرات حکما و عرفا بررسی دیدگاه‌های انسان‌شناسی در مکتب‌های فلسفی ______________ نبرد اندیشه ها رسانه فرهیختگان 🏮https://eitaa.com/nabardA