eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
973 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه چهارم درسگفتار فلسفه معاصر دکتر اردبیلی @Philosophy_files
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه پنجم درسگفتار فلسفه معاصر دکتر اردبیلی @Philosophy_files
. موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند: آیین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمت‌الله علیه 📗همراه با رونمایی از کتاب دست نوشته‌ها (یادداشت‌های جلسات خصوصی علامه طباطبایی(ره)) به قلم سیداحمد ذوالمجد طباطبایی 🔸سخنران آغازین: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی (ریاست محترم دانشگاه قم) سخنرانان دیگر: 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی گزارشی از روند تحقیق کتاب دست‌نوشته‌ها 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد روش تألیفی از منظر علامه طباطبایی 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد غفاری علامه طباطبایی و زیست انسان معاصر 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی 🔻دکتر سید علی سیدی فرد علامه طباطبایی و علم اجتماعی ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، ساعت ۱۵ تا ۲۰ 📍مکان: قم، زنبیل آباد، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ لینک مجازی: https://www.irip.ac.ir/u/15g ✅ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
◽️ کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل تکامل و پایداری دین در اندیشه رابین دانبار 🔰 دومین نشست از سلسله نشست های الحاد مدرن توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری دانشگاه تهران برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: علی شهبازی ✍️ دبیرعلمی: 📅 چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏷 همراه با ارائه گواهی حضور در کرسی به شرکت کنندگان 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elhad-2 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
هو الحکیم دوازدهمین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های ماهانه گروه مطالعات منطق خانه حکمت ⚡️ 💫با سخنرانی جناب آقای دکتر ⬅️ مؤسسهٔ پژوهشی حمت و فلسفهٔ ایران 📆چهارشنبه مورخ ٣٠ آبان ۱۴۰۳ 🕒ساعت ١۶ ⬅️ جهت ثبت نام @hamid_alaeinejad
مفاهیم فلسفی - شماره (۱۹) 📌 مثال نقض [Counterexample] ۱. نقض گزاره‌های کلی مثال نقض به مورد یا نمونه‌ای گفته می‌شود که شمولیت یک گزاره کلی را نقض می‌کند. یعنی، اگر بتوانیم یک مثال نقض برای گزاره کلی پیدا کنیم، آن گزاره دیگر صادق نیست. فرض کنید بگوییم: «همه پرندگان تخم‌گذارند.» این جمله یک گزاره کلی است و ادعا می‌کند که تخم‌گذاری ویژگی مشترک همه پرندگان است. حالا اگر پرنده‌ای پیدا شود که تخم نگذارد (مانند خفاش)، این مورد به یک مثال نقض تبدیل می‌شود و نشان می‌دهد که ادعای فوق صادق نیست. ۲. نقض اعتبار استدلال‌ قیاسی مثال نقض برای بررسی اعتبار استدلال‌های قیاسی نیز کاربرد دارد. استدلال قیاسی، استدلالی است که در آن نتیجه به‌طور منطقی از مقدمات به دست می‌آید؛ یعنی اگر مقدمات صادق باشند، نتیجه هم ضرورتا صادق است. اگر در یک استدلال قیاسی بتوان موردی پیدا کرد که در آن همه مقدمات صادق ولی نتیجه کاذب باشد، این مورد به عنوان مثال نقض شناخته می‌شود و نشان می‌دهد که استدلال معتبر نیست. به عنوان مثال: - مقدمه ۱: اگر باران ببارد، زمین خیس می‌شود. - مقدمه ۲: زمین خیس است. - نتیجه: پس ضرورتاً باران باریده است. در اینجا، اگر موردی پیدا کنیم که زمین خیس باشد، اما باران نباریده است، مثلاً کسی حیاط را شسته باشد، آنگاه مثال نقضی برای استدلال خواهد بود و نشان می‌دهد که استدلال فوق معتبر نیست. مصطفی بسمل 📕 The Blackwell Dictionary of Western Philosophy [2004] ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻ماهیت کامل در فلسفه هرمسی فلسفه در قرن ششم هجری وارد فلسفه اشراقی شد. نفوذ مکتب هرمسی در اشراقیون بعدی و در میان دیگر هواداران این مکتب مثل قطب الدین شیرازی، جلال الدین دوانی و صدرالدین شیرازی آشکار است. از جمله جنبه‌های مکتب هرمسی که در به ویژه در مکتب نفوذ کرده و در بسیاری از آثار اشراقی پس از قرن ششم هجری دیده می­ شود، اعتقاد به یک راهنمای آسمانی است که انسان را در جستجوی حقیقت یاری می­کند. این پیش‌روی معنوی، درواقع مقصد سلوک عرفانی انسان است، که انسان در سیر و سلوک سرانجام با آن متصل و سپس متحد می­شود. نام این راهنمای آسمانی، که او را (حی بن یقظان) مینامید و برخی از متصوفه قرن هفتم هجری او را (شاهدآسمانی_شاهد فی سماء) میخواندند در مکتب هرمسی (ماهیت کامل) نامیده میشود. چنانکه سهروردی در مطارحات میگوید: (هرمس گفت من موجودی روحانی یا آسمانی را ملاقات کردم که علوم اشیاء را به من منتقل کرد. من پرسیدم کیستی؟ او گفت: من ماهیت کامل هستم.) مهمترین بحث مفصل راجع به ماهیت کامل در میان منابع اسلامی در کتاب غایت الحکیم است که یکی از معروف­ترین آثار علم کیمیا به زبان عربی است. از بررسی این کتاب و بخش­هایی از منابع دیگری که درباره این موضوع است، به نظر می­رسد که «ماهیت کامل» هرمسی همان همزادِ روح انسان در آسمان میباشد. به عبارتی روح انسان دارای معادل و بخش دیگری است که از آن به همزاد یا منِ دیگر یاد میشود، براین اساس وقتی روح انسان در بدن هبوط کرده آن معادل و منِ دیگر در آسمان باقی می‌ماند. به این دلیل روح همیشه در پی نیمه دوم خود برای کامل کردن وجود خویش است. باور به وجود روح انسانی در دنیای روحانی و جدایی آن از نیمه آسمانی خود پس از ورود به این دنیا، در دین کاملاً شناخته شده بود، به عقیده زرتشتیان نیمه آسمانی روح، همان فرشته نگهبان آن در روی زمین است. نیمه دیگر آسمانی روح انسانی (دآئِنا_Da ena) نامیده میشود که در مزدیسنا همچون دختری جوان و زیبا جلوه‌گر می­شود. شباهت بسیار زیاد بین شخص دائنا و ماهیت کامل هرمس نشانه دیگری از ارتباط بین مکتب هرمسی و حکمت ایران باستان است. در غایت الحکیم، ماهیت کامل رازی پنهان در قلب لحاظ شده که فقط برای کسانی که به مقامات بالای می­رسند آشکار می­ شود. ماهیت کامل منبع قدرت است که انسان به وسیلۀ آن در کسب معرفت و علم و فلسفه تعالی می ­یابد. در واقع این ماهیت کامل است که انسان را در زندگی راهنمایی و کمک می‌نماید تا بر مشکلات خود غلبه کند، به همان نحوی که پیروزی بر را به خاطر غلبه ماهیت کامل او پیشگویی کرد. 📖برگرفته از مقاله: تأثیر علم و فلسفه هرمسی بر متفکرین مسلمان 👤دکتر سید حسین نصر ╰๛---๛---๛--------------- @falsafeh_nazari