❇️ نتایج شش نظر سنجی بزرگ ایتا در مورد نامزدهای ریاست جمهوری تا این لحظه
(سه شنبه ۲۲ خرداد، حدود ساعت ۱۷):
✔️ کانال حسین دارابی:
از ۱۷۸۷۱۱ رای،
۸۰ درصد آرا ⬅️ آقای جلیلی
✔️ کانال سعیدیسم:
از ۵۸۲۰۰ رای،
۸۵ درصد آرا ⬅️ آقای جلیلی
✔️ کانال خبر فوری سراسری:
از ۴۸۹۱۷ رای، (پس از حذف ۷ درصد آرای هیچکدام،)
۸۱ درصد آرا ⬅️ آقای جلیلی
✔️ کانال موسسه مصاف:
از ۲۶۳۳۹ رای،
۸۹ درصد آرا ⬅️ آقای جلیلی
✔️ کانال شیخ فرهاد فتحی:
از ۱۷۶۵۳ رای، (پس از حذف ۷ درصد از آرای نامشخص،)
۸۰ درصد آرا ⬅️ آقای جلیلی
✔️ کانال صابرین نیوز:
از ۱۷۳۳۳ رای،
۸۲ درصد آرا ⬅️ آقای جلیلی
#انتخابات #جلیلی #سعید_جلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شـبـیـه ترین
به شهید جمهور
.....
....
دعای سلامتی امام زمان(عج)
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جلیلی: کسانی که درآمدهای نجومی دارند باید همانند کارگر و کارمند مالیات بدهند.
.....
.....
کانال خبر و تحلیل
❇️ نتایج شش نظر سنجی بزرگ ایتا در مورد نامزدهای ریاست جمهوری تا این لحظه (سه شنبه ۲۲ خرداد، حدود ساع
⭕️ برخی نگران هستن و میگن جبهه انقلاب دچار تشتت آراء شده و امکان داره پزشکیان رای بیاره!
✅ نه بزرگوار اصلا اینطور نیست. اتفاقا الان جبهه انقلاب کاملا یکدست و یکصدا بر آقای جلیلی اجماع کردند و همگی به طور گسترده به ایشون رای خواهند داد.
فقط میمونه قشر خاکستری که باید کار کنیم تا اون ها هم به این اجماع بزرگ بپیوندند.
میگین نه؟ نظرسنجی های مختلف داخل ایتا رو ببینید 👇👇
.....
.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به کسی رای میدهم که فهمش از مسکن، خانه باشد و نه لانه...
بلد طیب/ دکتر منان رئیسی
.....
....
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظر شخصیتها و سیاستمدران اصلاحطلب در مورد دکتر جلیلی
📝ایده مرکزی #سعید_جلیلی چیست؟ بخش اول
👈#محمدصادق_شهبازی
🔺جلیلی مسئله کانونی کشور را #جهش میداند؛ پیشرفت فوقالعاده که کشور را درمیانمدت از سدهای بزرگ رد کند و در حوزههای مختلف زندگی، اندیشه، علم، اقتصاد، فرهنگ، و... در جهت آرمانهایی نظیر استقلال، عدالت، آزادی و.. از نظر کمی و کیفی رشد قابلتوجه بدهد.
🔺پیشرفتی همهجانبه که هم #عقبماندگی را جبران کند؛ هم عرصههای جدید را مقابل ملت ایران بگشاید؛ هم موجب استفاده درست از فرصتها و ظرفیتها شود و فرصتها و ظرفیتهای جدید خلق کند؛ هم سطح عمومی زندگی ملت را به صورت متوازن هم در آرمانها هم در سهمی که هر یک از اقشار دارند، بالا ببرد.
🔺آیا این یک شعار زیبای انتخاباتی است؟ خیر! بعضی ممکن است حتی در مورد آن خدشه وارد کنند، آن را غیرسیاسی یا بیش از حد ایجابی بخوانند یا... جلیلی اما به دنبال #اغوا نیست؛ همه پایبندی او به اصول اسلامی-اخلاقی، خودداری از معاملهگری و سیاستبازی حتی به قیمت از دست دادن رأی دیدهاند: زمانی که حاضر نشد با منافع ملی معامله کند، حاضر به #تخریب نشد، افسانهها در مورد خود مثل درآوردن پای مصنوعی را علناً دروغ خواند، حاضر نشد حتی مخالفینش را دروغگو بنامد و صرفاً حرفشان را خلاف واقع خواند، برنامههایش را به نامزدهای پیروز رقیب و رفیق داد و حتی آنها را کمک کرد.
🔺او از سال 78 و 92 که با شعار #حیات_طیبه در انتخابات مجلس مشهد کاندید شده بود، راهبر دانتخاباتی خود را تبیین و آگاهسازی آحاد مردم بدون پولپاشی، هیاهو و تخریب با تکیه بر جوانان قرار داده بود؛ شیوهای که آن را از #شهید_دیالمه در انتخابات اول محلس مشهد به ارث برده بود.
🔺جلیلی میگوید شعار انتخاباتی باید خلاصه برنامه دولت باشد. برنامه دولت او «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» است؛ فعال کردن #ظرفیتها و استفاده از یک دنیا #فرصت داخلی و خارجی برای رشد فوقالعاده ایران؛ جهشی که هر ایرانی در آن قرار است نقشآفرینی فعال کند. #دولت_نقشآفرین هم باید نقشآفرینی فعال کند، هم باید برای یکایک مردم نقش ایجاد کند. او میخواهد این مفهوم ضروری برای کشور را در اذهان جا بیندازد. جوری که مردم بدانند در صورت رأی دادن به او کشور به چه سمتی میرود و در یک انتخاب آگاهانه بین او و رقبایش بهترین مسیر را گزنیش کنند.
🔺او در انتخابات 1392، هم با زبانی دیگر از استفاده از فرصتها و فعال کردن ظرفیتها گفته بود؛ آن موقع مورد تمسخر مخالفان و حتی برخی طرفداران قرار گرفت، ولی بعد از انتخابات بیش از یک دهه خود به احصای این فرصتها و ظرفیتها در داخل و خارج پرداخت و به همراهی بیش از هزار نفر از متخصصان و دهها هزار فعال در حوزههای مختلف علموفناوری، اقتصادی، فرهنگی، سیاستخارجی و داخلی و... برای استفاده از آنها در حاکمیت در قالب #دولت_سایه پرداخت. مشغول تأیید کارهای خوب، تصحیح اشتباهات و تکمیل نقصهای تصمیمات حاکمیتی شد.
🔺در انتخابات 1400 هم با شعار #جهاد_بزرگ_برای_جهش_ایران به این موضوع اشاره کرده، از #دولت_جهاد_و_جهش سخن گفته و در عرصههای مختلف تخصصی به تبیین آن پرداخته بود. او میخواهد از فرصت انتخابات برای تحول استفاده کند؛ هم ضرورت جهش را گفتمان کند و هم دولتی را بر این پایه روی کار بیاورد.
او این خیزش و پیشرفت فوقالعاده را برای ملت ایران ضروری، هم برای بقا و مدیریت زندگی مردم و کشور در حال و هم ساختن آینده میداند. میخواهد در تداوم یک دهه تلاشش، بهجای پریدن به این و آن، اهمیت جهش و جبران عقبماندگی را با جهتگیری درست را برای مردم، نخبگان و مسئولان نهادینه کند.
🟥چرا جهش؟
1️⃣کشور بالاترین #ظرفیتها ی انسانی، طبیعی، جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و... را دارد و فرصتهای متعد داخلی و خارجی برای آن فراهم است که میتواند در مقیاس و کیفیتی بسیار فراتر از آنچه امروز عمل میکند، ظاهر شود و راه پیشرفت را بپیماید. اداره روزمره کشور، اکتفا به حداقلها، درگیر شدن در حاشیهها و مسائل #بیاولویت، بیتصمیمی، نمایش، دلبستن به خارج، ندانستنها، نتوانستنها و نخواستنها و... کشور را از رسیدن به این قله بازداشته و زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. او میگوید «بیش از آنکه نگران تهدیدها باشم، نگران استفاده نکردن از فرصتها هستم.»
#شهبازی
📝ایده مرکزی #سعید_جلیلی چیست؟ بخش دوم
2️⃣کشور در طول #دهه_سوخته_نود با رویکرد خودتحقیری، گره زدن مسائل به خارج، نگاه بالا به پایین به مردم، بیتوجهی به داشتهها و... چار مشکل شده: رشد اقتصادی صفر و منفی بوده؛ بحرانهای اجتماعی در جامعه ایجاد شده؛ بسیاری فرصتها و ظرفیتها معطل مانده؛ زندگی مردم دستخوش تلاطم شده؛ بسیاری کشورهای همتراز و رقیب ما در این دوره پیشی گرفتند و برخی از مزیتهای کشور مثل رشد علموفناوری در دهه هشتاد کند و متوقف شده. جبران این عقبماندگی جز با یک رشد فوقالعاده، همهجانبه و متوازن متکی بر ظرفیتهای درونی و با استفاده از فرصتهای بیرونی امکانپذیر نیست
3️⃣اگر پیشرفت فوقالعاده شکل ندهیم، حتی نمیتوانیم کشور را درست اداره کنیم؛ چون مشکلات ساختاری، #سازوکارها ی معیوب و مولد فقر،فساد وتبعض، ذینفعان وابستگی و پانگرفتن تولید و مانع اصلاح ومثل وارداتچیها، خامفروشها، سرمایهسالارها، دلالان و دشمنی که روی ضعفها سوار شده و...مانع بهثمر رسیدن اداره روزمره امورند. تنها راه، حرکت جهشی است، که ما را از #لکهگیری، #رومزگی و حداقلها فراتر ببرد و با نشاندن کشور در افق بالاتر، آن را از حصار این موانع و عناصر معارض نجات دهد وگرنه کشور در حصار وضع موجود گرفتار میشود. همان تعبیر توینبی که میگوید تمدنها تا وقتی در حال تولید هستند، بالا میروند و هر موقع از تولید از درون باز میایستند، مثل ارابهای که روی سطح شیبدار است، سقوط میکنند. اگر تلاش کنیم به حداکثرها برسیم، میتوانیم دستیابی به حداقلها را تضمین کنیم و در جهت پیشرفت قدم برداریم وگرنه امکان تأمین حداقها را هم نداریم
4️⃣در شرایطی که دنیا در حال تغییر است و کشورهای دیگر در حال تلاش برای ارتقای جایگاه خود در دنیا و شکل دادن به #نظم_جدید_جهانی هستند، بدون جهش کشور در عرصههای کلیدی، نهتنها نخواهیم توانست به جایگاه کشور در حد شایستگیهای آن برسیم؛ بلکه در نقشه دیگران گرفتار خواهیم آمد و دچار #عقبماندگی مضاعف خواهیم شد و خطر این وجود دارد که کشور دههها به عقب رانده شود. چنانکه در دورههای گذشته چنین شده. در زمان باروت اگر بر شمشیر تکیه کنی، نتیجهاش عقبماندگی و از دست دادن سرزمین میشود. در عصر فناوری کوانتوم و هوش مصنوعی هم نباید درگیر شیوههای قدیمی و مسائل بیاولویت و سیاستبازیهای بچهگانه و به دور از اخلاق شد. اینجا نهتنها سخن از حفظ وضعیت حال که بالاتر ساختن آینده و است. آن هم در شرایطی که تحولاتی مثل #طوفان_الاقصی و #وعده_صادق، محاسبات را عوض کرده و امکانهای جدید فراهم کرده که ممکن است صد سال یکبار اتفاق بیفتد
🔺کشور باید آن افق را پیش چشم قرار دهد، مقدورات خود، ظرفیتها و فرصتها را بشناسد، آسیبشناسی درست از مشکلات پیدا کند، اولویتها را بشناسد، #تصمیمات_نقطهزن بگیرد. سپس مسئولان در پی تحقق این تصمیمات، برداشتن موانع بیفتندو تصمیمات را تا جزئیترین لایه پیگیری کنند
🟥جهش چگونه محقق میشود؟
🔺در نگاه جلیلی جهش (پیشرفت فوق العاده) با اشراف، اولویتسنجی و تصمیمات نقطهزن رئیسجمهور و دولت(فهم راهبردی)، ایجاد فرصت مشارکت برای همه مردم و فعال کردن ظرفیتهای آنان و ایجاد عدالت تأمین میشود
1️⃣لازمه جهش، #اشراف_به_مسائل و شناختن اولویتها از جانب رئیسجمهور است تا بتواند به کشور جهت بدهد، #تغییر_ریلهای_اساسی را پیگیری و سازوکارهای معیوب را اصلاح کند، تصمیمات نقطهزن بگیرد، این جمعبندی را به دیگر مسئولان تفهیم کند، اراده برای تحقق این اهداف را نشان بدهد، این فهم و اراده را در لایههای پایینی ایجاد کند و تصمیم را تا پایینترین سطوح پیگیری کند و به ثمر برساند. ریاستجمهوری اساساً محل تصمیمگیری است؛ محل پیمانکاری و مدیریت پروژه نیست؛ محل مدیریت اجرایی راهبردی است وگرنه کشور در #گیجی_راهبردی و #عملگرایی_کور خواهد ماند و رهزنها مانع حرکت خواهند شد. مخصوصاً که جنگ نرم و نفوذ دشمن به دنبال اخلال در نظام محاسبات مردم و مسئولین است تا مانع فهم درست مسائل، ریشهیابی درست مشکلات، تصمیمگیری درست و اجرای دقیق آنها به نفع ملت ایران است. به گونهای که به جای منافع خود، با خواست خود، منافع دشمن را تأمین کنند
2️⃣پیشبرد این حرکت، صرفاً از بالا و از جانب دولت و با زور و بخشنامه ممکن نیست؛ دولت ظرفیت و توان انجام آن را ندارد. تنها راه این است که همه #ظرفیتهای_مردم به کار گرفته شود، به میدان بیاید و راه برای نقشآفرینی آنها مهیا شود. اینگونه #هر_ایرانی_یک_نقش_باشکوه خواهد داشت
این شعار نیست. هر ایرانی در هر جایگاه اجتماعی، هر سن و سال و هر سطح علمی، هر شغل و... که باشد، صاحب نقش است؛ از خانه تا کارگاه، کارخانه، مدرسه، دانشگاه، حوزه، اداره، مغازه و..نقش کلیدی دارند. هر کشوری که بخواهد پیشرفت متکی بر ظرفیتهای خود داشته باشد، باید
📝ایده مرکزی #سعید_جلیلی چیست؟ بخش سوم
👈#محمدصادق_شهبازی
چنین رویکردی اتخاذ کند
🔺اینگونه هر پدر، مادر، دانشآموز، دانشجو، خانهدار، کارمند، معلم، کاسب، تولیدکننده، کارگر، پژوهشگر، هنرمند، فردی عادی، نخبه، مسئول و... باید احساس هویت کند، به اهمیت جایگاه خود واقف شود و نقش پیدا کرده، نقش خود را ایفا کند و به ایفای نقش دیگران کمک کرده و مشتاق به موفقیت آنها باشد.
🔺#دولت_نقشآفرین در این چهارچوب هم خود باید فعالانه نقشآفرینی کند و هم باید برای مردم نقش بیافریند. در حوزههای مختلف هم مردم را آگاه کند هم راه را برای آنها باز کند. به بخشهای مختلف کشور مسئولیت بدهد و موانع را از پیش پای حضور فعال مردم بردارد و نقشآفرینی آنها را تسهیل کند.
🔺این بالاتر از نگاههایی است که صرفاً به مردمی بودن مسئولان تأکید دارد، یا مثل فرایند غلط واگذاریها تنها سرمایه برخی از مردم را میبیند، یا صرفاً میگوید مردم کار اقتصادی کنند یا فقط کارهای جهادی را میبینید. بلکه پیشرفت کشور درهمه عرصهها را وابسته به عاملیت و نقشآفرینی مردم میداند.
🔺جلیلی در طول 11 سال #دولت_سایه، تلاش کرده اینگونه ظرفیتها را پیدا و فعال کند. کنشگران عرصهها را یافته، کارشناسان و متخصصان را جمع کند و راههای پیشرفت و برداشتن مانع از سر راه آنها و جهش را پیدا کند و از نهادهای مسئول پیگیری کند. کاری که میخواهد سامانیافته در دولت انجام شود.
3️⃣لازمه حضور همه مردم #عدالت است. نمیشود منابع، امکانات و فرصتهای کشور تنها در دست عدهای خاص و در وضعیت #ضرر_برای_همه_و_سود_عدهای_معدود باشد. باید همه فرصت و امکان حرکت و تلاش داشته باشند از یک خانم خانهدار تا مسئول عالی ممکلتی از عشایر و روستاییان تا آحاد شهرنشینان، هرکس از هر منطقه با هر جیگاه اجتماعی، مالی، تحصیلات بدون هیچ تبعیضی، بتواند در پیشرفت کشور و ارتقای مادی و معنوی زندگی خود و دیگران مشارکت کند. بر همین مبنا توزیع منابع کشور، امکان بالا رفتن در نظام تصمیمگیری کشور بر اساس صلاحیتها، فرصت برای استعدادیابی و شکوفایی استعداد جوانان در زمینههای مختلف علمی، اقتصاذی، فرهنگی، هنری، ورزشی و...، ایجاد امکان برای مناطق محروم و روستاها و عشایر برای نقشآفرینی در کشور، اصلاح سازوکارهای مولد فقر، فساد و تبعیض در کشور، اصلاح سیستم آموزشی و... در دستور کار کشور است.
🟥#رهزنها
🔺در برابر این نگاه، نگاههایی هستند که به دنبال اداره کشور در حد مقدورات عادی و روزمرهاند؛ انسانهای حقیر و راحتطلبی که #افق_دید_کوتاه یا همت اندکی دارند؛ #رهزنها یی که با دنبال کردن تبعیض، وابستگی به بیگانه، سیاسیکاری و پرداختن به مسائل بیاولویت، کارهای نمایشی، حفظمنافع #اربابان_قدرت_و_ثروت و #کاسبان_تسلیم و تبعیض، راه پیشرفت ملت را سد کردهاند، خوشبهحالها و بیخیالهایی که متوجه دردها و نیازهای ملت نیستند و میخواهند مانع رشد شوند و همت و افق دید ملت را به اندازه خود کوچک کنند. بعد هم مدعی باشند و در انتخابات، شب امتحانی #دوپینگ کنند
🔺نمیتوان با شعارزدگی، حرفهای سست و بیمایهسیاسی، تکهپردانی به دیگران، آلودگی خود و اطرافیان، هیاهو و غوغاسالاری، تخریب مسیر گذشته، نمایش و همایش و گزارش، پراکندهکاری، پرداختن به مسائل بیاولویت و حواشی، بیبرنامگی و... این راه را رفت. آزموده را آزمودن خطاست.
🔺این جهش ضروری و حیاتی، جز با نقشآفرینی فعال آحاد مردم، نخبگان و مسئولان محقق نمیشود. مردم باید سرنوشت خود را به دست بگیرند و آن را از به انسانهای #راهبلد بسپارند و #نابلدها و #راهزنها را از پیش پای حرکت خود کنار بزنند. این باید در انتخابات با آگاهسازی صورت بگیرد.
🔺بهگونهای که با گفتمانسازی و خطاب قرار دادن اقشار مختلف، زمینه عوض شدن گفتمان عمومی کشور و روی کار آمدن #دولت_جهاد_و_جهش، #دولت_دانایی_و_توانایی فراهم شود. گام اول خطاب قرار دادن آحاد مردم، هویت دادن و دعوت به حرکت و انتخاب اصلح است. جهش کشور از جهش در تبیین آغاز میشود.
#شهبازی
.....
.....
💢 چند نکته درباره حمایت آقای رفیعی و اشاره ضمنی آقای عالی به قالیباف:
1⃣ قطعا نمیتوان گفت این حمایتها دلیل نمیشود! بلکه اینها شواهد و قرائن مهمی هستند.
2⃣ بروید بگردید. بنده گشتهام و میگویم علامه مصباح تنها کسی هست که آقا بارها تاکید کردند روی «بصیرت» ایشان.
3⃣ بروز و ظهور حقیقی بصیرت، شناخت مصداق است.
🔻رهبر انقلاب: اگر ما بصیرت نداشته باشیم، نه درست منافع حقیقیمان را تشخیص میدهیم، نه درست راه رسیدن به این منافع را تشخیص میدهیم، نه درست آدمی را که باید این بار بزرگ را بر دوش بگیرد، میشناسیم. ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
4⃣ سال ۹۲ مرحوم علامه محکم و رسمی، آمدند پشت سر جلیلی!
کدام جلیلی؟ آنکه ذرهای قابل مقایسه نیست با جلیلی ۱۴۰۳ که ۱۲۰ سفر استانی رفته و سابقه ۱۱ سال دولت سایه با ۳۶ کارگروه دارد و ۱۷ سال است نماینده رهبری در ش.ع.ا.م است.
5⃣ منتظر اسامی بزرگتری از استاد عالی و استاد رفیعی باشید برای حمایت از دکتر جلیلی... 😊
✍ محمدحسین ابوطالبی
......
.....
🔻تکنوکراتهای شبهانقلابی
اشرافیّت دولتی در نقاب سازندگی
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. از جمله ارزشهایی که با وقوع انقلاب اسلامی بر جامعۀ ایران حاکم گردید و هم مردم و هم کارگزاران نظام سیاسی، به آن متعهّد بودند، سادهزیستی و زهد و قناعت و پرهیز از رفاهزدگی و دنیاطلبی بود؛ بهطوریکه در سالهای آغازین پیروزی انقلاب، تفاخر به ثروت و مالاندوزی و اشرافیگری، به یک ضدّارزشِ مطلق تبدیل گردید که همگان از آن گریزان بودند. بسیاری از نیروهای انقلابی که در ساختار سیاسی حضور داشتند، حتّی از گرفتن حقوق قانونی خویش نیز اجتناب میکردند و یا آن را بهناچار و بهمنظور رفع حاجات اوّلیّۀ معیشتشان دریافت میکردند. از آنجاکه شخص امام خمینی - رحمهاللهعلیه - که در سادهزیستی و بیآلایشی، سرآمد و برجسته بود و زندگی او در دورۀ پیش از رهبری انقلاب و دورۀ پس از آن، تفاوتی نکرده بود، به الگویی اسطورهای و ستایشبرانگیز تبدیل شده بود؛ این منبع الهامبخش و فرهنگساز، روح آخرتگرایی و اعراض از دنیاگزینی و رفاهطلبی را در اعماق وجدان جامعه دمیده بود. در اغلب سالهای دهۀ شصت، چنین فضای قدسی و معنوی و ملکوتیای بر جامعۀ ایران حاکم بود.
[دوّم]. با استقرار نیروهای تکنوکرات در دولت سازندگی در سال شصتوهشت، بهتدریج ورق برگشت و دولت سازندگی با شتابی خیرهکننده، فضای پیشین را زدود و علایق و تمایلات مادّی و منفعتجویانه را در ذهنها و دلها، تحریک و فعّال کرد. از این منظر باید گفت سیاستهای تکنوکراتها، روند حرکت انقلاب را تا حدّی در مسیری انحرافی و غیرتکاملی افکند و منزلت ارزشها را در جامعه، متزلزل و سست کرد. از جمله مهمترین آسیبهایی که در این مقطع بهوجود آمد، شکلگیری «اشرافیگری دولتی» بود؛ بهطوریکه باید تکنوکراتها را بنیانگذار اشرافیّت دولتی در ایران پس از انقلاب شمرد. اشرافیّت دولتی به این معنی است که مدیران و کارگزاران دولتی به علّت اینکه قدرت و اختیارات سیاسی را در دست داشتند، توانستند ثروتهای کلان و آنچنانی را تصاحب و همچون ثروتمندان و سرمایهدارانِ بیدرد، زندگی کنند. بنابراین، این اندوختنها و اکتسابها، به واسطۀ پیوند با قدرت انجام پذیرفت؛ یعنی این قبیل مدیران و کارگزاران از اتّصال خود به ساختار سیاسی، سود جُستند و «ثروتهای بادآورده» اندوختند، بهگونهای که اگر آنها در ساختار سیاسی حضور نداشتند و مسئولیّتهای کلیدی و مهم به آنها واگذار نشده بود، نمیتوانستند به غولهای اقتصادی و قطبهای ثروت در جامعه تبدیل شوند و جزء طبقۀ اشراف و ثروتمندان بهشمار آیند.
[سوّم]. «طبقۀ جدید»ی که در دوران حاکمیّت دولت سازندگی شکل گرفت، حتّی پس از آن نیز در قدرت سیاسی باقی ماند. مدیران دولتیِ اشرافی و نوکیسه، در دولت اصلاحات نیز حضور داشتند و پس از گسستی که رخ داد، دوباره در دولت اعتدالگرا، سَربرآورند. اینان در طول دهههای گذشته، هیچگاه صندلی خود را در ساختار سیاسی از دست ندادند: یا وزیر بودند، و یا معاون و یا مشاور و یا مدیر کل و ... . آنچه برای آنها اهمّیّت داشته و دارد این است که بهواسطۀ اتّصال به حاکمیّت سیاسی، به دستاندازیهای خود به بیتالمال ادامه دهند و با دور زدن قوانین، ثروتهای بادآورده و نامشروع کسب کنند. مدیرانی که در دولت سازندگی، تازه به رفاهطلبی و ثروتاندوزی رو آورده بودند، در دولتهای بعدی، ثروتهای هزارمیلیاردی انباشتند و با دریافت حقوقهای نجومی، به آرمانهای انقلاب خیانت کردند. نقطۀ اوج مسیری که دولت سازندگی طراحی کرد، در دولت اعتدالگرا نمایان است؛ تکنوکراتها، بیپروا و بیرحمانه، بیتالمال مسلمین را به تاراج میبَرند و غارت میکنند، در حالیکه تودههای مردم در وضع معیشتی و اقتصادی دشواری قرار دارند. و تلختر و نارواتر اینکه چنین فساد و تبعیض آشکاری، از سوی عالیترین مقامات رسمی دولت اعتدالگرا، توجیه میشود و یا در عمل، کمترین اهتمام و قاطعیّتی در برخورد با مفسدان و خائنان اقتصادی انجام نمیگیرد. مردم در کمال ناباوری مشاهده کردند که دولت اعتدالگرا، دریافتکنندگان حقوقهای نجومی را ذخایر نظام معرفی کرد و حتّی بهجای عزل، آنها را وادار به استعفاء نمود و مراسم تودیع نیز برای آنها برگزار کرد. علاوه بر این، این مفسدان، به قوّۀ قضائیه معرفی نشدند و همچنان زیر چتر حمایتی دولت قرار داشتند؛ بهطوریکه دولت به این بهانه که باید زمینههای قانونی و ریشههای ساختاری را از بین بُرد، نه اینکه مدیران را محاکمه کرد، جدّیّتی در برخورد با آنها از خود نشان نداد.
......
.....