eitaa logo
محمد هادی سمتی
167 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
130 ویدیو
22 فایل
📣 کانال شخصی محمدهادی سمتی ✅ طلبه حوزه علمیه قم ✅ سوابق: https://eitaa.com/MHSemati/2935 ✅ راه های ارتباطی: https://eitaa.com/MHSemati/2925 ✅ صفحه من در ویراستی: https://virasty.com/Hadisemati
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد هادی سمتی
haji-(hazrate zeynab).mp3
4.55M
ما را خدا برای عزای تو خلق کرد...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکسی که را احیا بدارد مانند فردی است که به اندازه تمامی ملائکه خدا را عبادت کرده باشد و پاداش عبادات در این شب مساوی با هفتاد سال بندگی خداوند است. التماس دعا
بهتر است در از اول صبح تا عصر بدون قصد روزه داری از خوردن و آشامیدن پرهیز کنیم و در هنگام عصر هم غذای مناسب اهل مصیبت را استفاده کنیم.
هدایت شده از محمد هادی سمتی
قَالَ الرِّضَا علیه السلام إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا...فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ فَإِنَّ الْبُكَاءَ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ. أمالي الصدوق، ص: 128 امام رضا «علیه السلام» فرمود محرم ماهى بود كه اهل جاهليت نبرد را در آن حرام مى‏ دانستند و خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتك كردند و ذرارى و زنان ما را اسير كردند و آتش بخيمه‏ هاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول كردند و در امر ما رعايتى از رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» نكردند روز شهادت حسين «علیه السلام» چشم ما را ريش كرد و اشك ما را روان ساخت...بر مانند حسين بايد گريست. اين گريه گناهان بزرگ را بريزد. 🆔https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از محمد هادی سمتی
ویژه سالروز کودتای ۲۸ مرداد یک کتاب خوب برای شناختن تاریخ معاصر به ویژه ماجرای کودتای ۲۸ مرداد. دو جلد که مجموعا ۱۲۰۰ صفحه هست. نوشته دکتر سید جلال الدین مدنی پیشنهاد می کنم بخش مربوط به کودتا را حتما بخوانید.(جلد اول از صفحه ۵۱۱ به بعد) 🆔https://eitaa.com/MHSemati
شور - اگه رفتی زیر بارون.mp3
12.18M
لحظه و روضه گودال... یا صاحب الزمان آجرک الله
محمد هادی سمتی
✅ ویژه سالروز کودتای ۲۸ مرداد یک کتاب خوب برای شناختن تاریخ معاصر به ویژه ماجرای کودتای ۲۸ مرداد. د
استرداد فیلمی به کارگردانی علی غفاری، نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری ساخته سال ۱۳۹۰ است. این فیلم به موضوع طلب یازده تن طلای ایران از  می‌پردازد که قرار بود توسط شوروی بابت بدهی از  به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است. این فیلم یک درام تاریخی دربارهٔ وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می‌شود.
هدایت شده از اجتهاد
💫مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» ✔️مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» در ۹ بخش («گفتگوهای علمی»، «یادداشت‌های تحلیلی»، «گزارش‌های تفصیلی»، «احکام عزاداری»، «عاشورا پژوهی»، «عزاداری در ایام کرونا»، «مرجعیت»، «کتاب» و «چندرسانه‌ای») با بیش از ۱۵۰ مطلب از علما و اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. 👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/h34438 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⭕️ روایتی از فوتی های عراق به علت کرونا ✍️ مصطفی آرانی، خبرنگار 🔹عراق در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ یعنی قبل از کرونا، سالی ۱۴۰ هزار فوتی داشت ولی رقم فوتی‌هایش در سال ۲۰۲۰ رسید به ۲۲۴ هزار و ۲۷۹ نفر. 🔹در سال ۲۰۲۰ به نسبت دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میزان مرگ و میر در عراق به میزان ۸۴ هزار نفر اضافه شده که از این میزان توسط دولت عراق اعلام شده که ۱۲ هزار و ۸۰۰ مورد رسما به دلیل کرونا جان باختند 🔹با این حال چون در این سال شاهد عامل دیگری برای مرگ این تعداد انسان در این کشور نبودیم احتمالا حدود ۷۲ هزار مورد دیگر نیز (فقط در سال ۲۰۲۰) به دلیل کرونا از بین رفتند اما به دلایل مختلف من جمله کمبود تست یا بیماریابی، فوت آن‌ها به دلیل کرونا مسجل نشده است. ▪️‏منابع: آمار میزان مرگ ۲۰۲۰ عراق: mop.gov.iq/news/view/details?id=619 ▪️آمارهای متوفیان عراق در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ (تصاویر)/ کانال مصطفی آرانی @Rasad_tahlil
محمد هادی سمتی
🔻پاسخ مصطفی آرانی به اشکالاتی که در باره این فرسته شان در فضای مجازی مطرح شده است: بعد از انتشار پستی در کانال تلگرامی و اکانت توییتری‌ام در مورد آمار کرونا در کربلا، اشکالاتی به آمار من وارد شد. لازم است به این اشکالات پاسخ بدهم. 1. برخی لینکی از مرکز آمار عراق را برای من ارسال کردند که نشان می‌دهد میزان فوت در سال‌های 2017 و 2018 آن طور نبوده که من نوشتم. طبق این سند تعداد متوفی در سال 2017، 207 هزار و 819 مورد و تعداد متوفی در سال 2018، 213 هزار و 168 مورد بوده است و بنابراین با آمار سال 2020 تفاوت ندارد. پاسخ: صفحه‌ای که به آن اشاره شده است؛ آمارهای تخمینی از وضعیت جمعیتی عراق دارد. نشانه این موضوع آن است که: اولا در جداول این صفحه آمارهایی تا سال 2030 هم به چشم می‌خورد. ثانیا: ذیل این جدول نوشته شده «المؤشرات للسنوات (2015-2020) هي حسب الاسقاطات السكانية الجديده» که یعنی آمارهای سال 2015 تا 2020 بر حسب، پیش‌بینی‌های جدید جمعیتی است. نشانه اینکه این موضوع یک پیش بینی است که در سندی منتشر شده در تابستان سال 2018 آمده که آنجا هم پیش بینی آمار متوفا در عراق همین 213 هزار و 168 مورد است. طبیعتا در تابستان سال 2018 نمی‌توان آمار متوفیات این سال را به صورت قطعی داد. 2. بنابراین مرجع آمار در خصوص میزان آمار متوفیات عراقی همان جدولی است که عرض کردم و در صفحه نخست سایت مرکز آمار عراق هم قابل دسترسی است و در آن REGISTERED DEATHS ذکر شده است. 140 هزار و 321 فوتی برای سال 2017 و 142 هزار و 766 فوتی برای سال 2018. 3. یک سند دیگر برای من ارسال شده از میزان فوت در سال 2020. این آمار را وزارت بهداشت عراق اعلام کرده و در آن آمار فوت در عراق 173 هزار و 928 مورد ذکر شده است. توضیح اینکه متصدی آمار جمعیتی در عراق، مرکز آمار زیر نظر وزارت برنامه‌ریزی است. در صفحه اول آمارنامه وزارت بهداشت هم آمده که این آمار بر مبنای موسسات بهداشتی و درمانی است. اتفاقا حرف ما هم این است که مرگ‌هایی در عراق و خارج از سیستم وزارت بهداشت عراق وجود داشته که کرونایی بوده ولی در آمار وزارت بهداشت عراق ثبت نشده است. 4. در پایان یک بار دیگر استدلال خود را تکرار می‌کنم. بر پایه آمارنامه مرکز آمار عراق، زیر نظر وزارت برنامه‌ریزی این کشور، میزان فوت در عراق در سال 2020، 224 هزار و 279 نفر بوده در صورتی که در سال 2017 و 2018 در این کشور و طبق آمار همین نهاد، 140 هزار و 321 فوتی و 142 هزار و 766 فوتی ثبت شده است. بنابراین در سال 2020، بدون اینکه علتی غیر از کرونا به عنوان دلایل مرگ در این جامعه مطرح شود؛ به میزان 84 هزار فوتی بیش از میزان دو سال قبل از آن بوده است. (در سایت این مرکز آمار سال 2019 منتشر نشده یا من پیدا نکردم). در سال 2020، حدود 12 هزار مورد فوتی ناشی از کرونا در عراق اعلام شده است. بنابراین در این کشور 72 هزار مورد فوتی بیش از معمول وجود دارد که احتمالا ناشی از همان کرونا است (چون دلیل دیگری مثل فاجعه طبیعی (زلزله، سیل و ...) یا جنگ وجود نداشته) و به خاطر بیماریابی یا تست اندک، ثابت نشده است که به دلیل کرونا بوده است./ مصطفی آرانی
محمد هادی سمتی
این روایت درباره در بسیار قابل تأمل است.
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗒 انقلابِ قَلم در مصاف با طغیان آغاز به کار "انقلابِ_قَلم" ... ما را در خدمت قرار می دهیم و البته بر این نکته اصرار داریم که تحقیق و بررسی لازمه تبیین صحیح و جامعه ساز است. در ، ، (پرستیدن انسان ها) و تناقض رفتاری و گفتاری نقد می شود و با ، و ادبیات چاله میدانی برخی از قلم به دستان، بی محابا و بی رحمانه مبارزه خواهد شد... 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🔰 انقلابِ قلم | مجالی برای نقد،تبیین و تحلیل 🆔@enqelabeqalam_ir 📱ارتباط با ما: @enqelabeqalam_admin 📩 پیام گیر (نام و کاربری شما مخفی می ماند): http://6w9.ir/msg/8000650 📮درخواست تبادل و تبلیغ: @Barannejat https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
هدایت شده از محمد هادی سمتی
سلام وقتتون بخیر در یک قابلیت جدید ایجاد شده که می تونید پیام های خودتون رو بدون این که مشخصاتتون معلوم بشه به مدیر کانال ارسال کنید. بنده هم این امکان رو فراهم کردم تا اگر کسی حرفی یا نکته ای داره و دوست نداره که شناخته بشه از این فرصت استفاده کنه و راحت حرفش رو مطرح کنه. پیامهای خودتون رو اینجا بفرستید: 6w9.ir/msg/8000650
هدایت شده از محمد هادی سمتی
،شرح زندگی و زمانه شهید مجاهد سید اسدالله لاجوردی که در روز اول شهریور سال ۱۳۷۷ توسط منافقین ترور شد. برای تماشا و دریافت مستند اینجا را لمس کنید. همچنین برای مطالعه زندگی و شرح حال وی اینجا و اینجا را لمس کنید. 🆔https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗒 کیهان نویس دیروز، طعنه و کنایه زنِ امروز ☑️ نقدی بر درباره کنش سیاسی جریان انقلابی ✍ مهدی نصیری مدیرمسئول و سردبیر وقت در دهه 70، با انتشار یادداشتی در کانال ‏شخصی‌اش انقلابی‌ها را مُشتی آدم مُتوهم و کاسبِ رند خطاب کرده است و باورهای ‏شخصی و غلط خودش را به نسبت داده است.‏ بر این اساس لازم می دانم چند نکته را درباره مرقومه معاون سیاسی در دهه 80 بیان کنم: ‏1⃣ مدیرمسئول سابق ادعا می‌کند که اصولگرایان انقلابی و ولایی ‏را همچون حکومت مولا علی _علیه‌السلام_ قلمداد کرده و خود را عمار و مالک اشترهایی ‏می‌دانند که باید با طلحه و زبیرها در جناح مقابل مبارزه کنند.‏ کاش مهدی نصیری بتواند برای این ادعای ناصواب خود دست‌کم چند مصداق از میان ‏انقلابی‌های اصیل معرفی کند که چنین ادعا و همچون اندیشه‌ای دارند؛ وگرنه بر قلم راندن آنچه ‏بیشتر ناشی از است تا باور قلبی، راه چاره کوبیدن جریان انقلابی نیست.‏ ‏2-‏ معاون فرهنگی دفتر نمایندگی رهبر انقلاب در در دهه 80، و ‏گفتمانی پیش روی را این می‌داند که باوجود یکدست شدن ، دیگر ‏هیچ بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت‌ها پذیرفته نیست جز آن‌که عده‌ای ، ‏و را کشف کنند تا بتوانند همه کاسه و کوزه‌های مشکلات کشور را به گردن ‏آن‌ها بیندازند.‏ این اوج بی انصافی فردی است که روزگاری در مهم ترین نهادهای حاکمیتی عهده دار مسئولیت بوده است. ‏3-‏ نصیری با این پیش‌فرض که اکنون تمامی نفوذی‌ها و غرب‌زده‌ها از بدنه حاکمیت بیرون ‏رفته‌اند انقلابیون را به متهم می‌کند و ادعا دارد که از نگاه این جریان همه ‏مشکلات بر عهده منتقدان و مخالفان داخلی است که از حمایت و همراهی اکثریت مردم ‏هم برخوردارند. او بر اساس کدام معیار و ملاکی وضعیت موجود را خالی از عرض اندام نفوذی ها و غرب زده ها می داند؟ آیا و به ویژه تفکر غرب زدگی که نصیری برخلاف رویه فعلی اش در گذشته محصولات و فناوری اش را تخطئه می کرده است با تغییر دولت ها،به یکباره از میان می رود؟ البته مهدی نصیری برای طرح ادعای حمایت و همراهی اکثریت مردم با منتقدان و ‏مخالفان داخلی نیز مصداقی بیان نکرده است و تیری در تاریکی رها کرده و عبور کرده ‏است.‏ ‏4-‏ عجیب‌تر آن‌که مهدی نصیری ادعای دیگری هم در لابه‌لای سطور یادداشت خود مطرح ‏کرده و گو این‌که در این کشور زندگی نمی‌کند یا به هیچ رسانه‌ای دسترسی ندارد، قدرت ‏عمده کشور در سال‌های اخیر را به انقلابیون منتسب می‌کند. سال های اخیر یعنی دقیقاً چند ‏سال؟ آیا نصیری می‌تواند مدیریت 8 ساله را هم به شکم ‏انقلابیون ببندد یا می‌خواهد این هشت سال را از تاریخ محو کند؟ ‏5-‏ آیا مهدی نصیری که روزگاری عهده‌دار در شورای سیاست‌گذاری ائمه ‏جمعه بوده و علی‌القاعده خطی و مشی سیاسی خطبه‌های را نیز راهبری ‏می‌کرده است از ابتدا بر این باور بوده که انقلابیون خود را قوم برگزیده خداوند و می‌دانند و منتقد و مخالف را با برچسب شیطان و نفوذی می‌نوازند یا در سال‌های ‏بعد به این پندار حیرت‌انگیز دست‌یافته است؟ ‏6-‏ مدیرمسئول وقت کیهان در بخشی دیگر از یادداشت خود ادعا کرده است که مشکلات و ‏کمبودهای کشور ریشه در گفتمان حاکم بر نظام دارد و ربطی به این جریان و آن جناح ‏ندارد. در حالیکه از سویی دیگر ادعا و اعتراف می‌کند که قدرت عمده کشور در ‏سال‌های اخیر در اختیار انقلابیون _بخوانید صاحب اختیاران نظام_ بوده است. معنای این سخن آن است که او قبول دارد همیشه و در ‏تمامی دوران چهل‌وچندساله نظام،تنها انقلابیون در بدنه مدیریتی حضور نداشته‌اند و بخشی از قدرت و مدیریت اجرایی هم در اختیار جریان غیرانقلابی بوده است و آن ها نیز اشتباهاتی داشته اند. حالا این تناقض چگونه برطرف می شود؟ آیا ممکن است که در برهه ای قدرت تحت اختیار جریان غیر همسو با نظام باشد و همزمان ریشه مشکلات به گفتمان نظام برگردد؟ به عبارتی دیگر آیا اشتباه جریان مقابل هم باید به سبد انقلابی‌ها _یا اصل نظام_ ریخته ‏شود؟ ‏7-‏ مهدی نصیری که پیش‌تر در مصاحبه با ایرنا از همدلی و همفکری‌اش با بسیاری از مواضع ‏اصلاح‌طلبان خبر داده بود، ادعا می‌کند که شیوه حکمرانی جمهوری اسلامی هرروز بسته‌تر ‏و غیر مردمی‌تر می‌شود اما این حقیقت را نمی‌گوید که غیر مردمی‌ترین و بسته‌ترین ‏روش مدیریتی مربوط به جریانی است که باور راسخ به انقلاب نداشته و ندارند. چه در ‏زمره کارگزاران و اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان باشند و چه در زیر بیرق اصولگرایی خود ‏را جای‌داده باشند.‏
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗒 مبارزه از زیر لحاف!‏ | نقدی بر انقلابی گری عاری از عقلانیت ✍ یکم: مبارزه از زیر لحاف یا اِسلکتیویسم (به انگلیسی:‏‎ Slacktivism‏) به فعالیت‌های مجازی‌ای اطلاق می‌شود ‏که در کاربر احساس رضایت کاذب از انجام عملی مثبت را برمی‌انگیزاند. _آشفتگی سیاسی، ص 36، پاورقی_‏ هر کاری که انجام دادنش با هیجانِ بی مبنا باشد جز این عنوان شایسته نام دیگری نیست.‏‌ هوار کشیدن و عربده‌کشی بی‌حساب‌وکتاب در که با یک سیم‌کارت یا مودم و یک تلفن همراه زمینه‌اش فراهم ‏می‌شود شاید اندکی گردوخاک ایجاد کند اما پایانی چیزی جز خستگی و درماندگی ندارد.‏ دوم: مولوی در مثنوی حکایتی را نقل می‌کند که در یک شهر مسلمان‌ و مسیحی‌ نشین در آن زندگی، مؤذّن بدصدایی وارد ‏محلّه مسلمان‌ها شد و چند وعده اذان گفت. او خیلی بد اذان می‌گفت. یک روز مرد نصرانی از محلّه‌ای دیگر به محلّه ‏مسلمان‌ها آمد و گفت: این مؤذّن شما کجاست؟ می‌خواهم از او تشکّر کنم که یک مشکل بزرگ ما را حل کرده است! مشکل ‏این بوده که او دختری داشت که می‌خواست مسلمان شود و این‌ها مانعش بودند. ولی آن مؤذن بدصدا، با آن صدایش، این ‏دختر را از مسلمانی منصرف کرده بود و مرد نصرانی می‌گفت: ما حل این مشکل را مدیون آن مؤذنیم، زیرا او بود که دختر ‏ما را به ما برگرداند‎.‎ سوم: در اولین دیدار با سه کلیدواژه ، و را از مؤلفه‌های ‏حرکت و برشمردند و دولتمردان را به همراه با پیوست سه‌گانه مذکور مُکلف ساختند.‏ این اولین بار نیست که نسبت به پیوست کردن با کنش گری انقلابی فرمان می‌دهد و البته طیفی از ‏افراد و جریان‌های مدعی انقلابی گری هم با انواع استدلال‌ها و برداشت‌های آزاد تلاش می‌کنند تا از کنار این دستورالعمل ‏عبور کنند.‏ ماجرای و حواشی تمام‌نشدنی‌اش مانند و و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ‏و و در این اواخر هم قصه پر غصه ، بروز شدت یافته برخی رفتارها و سخنان عاری از سه‌گانه عاقلانه، ‏خردمندانه و فکورانه است که به مدد فضای بی‌دروپیکر مجازی هرروز که نه بلکه هرلحظه افروخته‌تر می‌شود.‏ گاهی انسان احساس می‌کند دوز تعصب و لجاجت به‌اندازه‌ای بالا می‌رود که هرگز نمی‌شود و نباید از قضاوت‌های منصفانه ‏و عقل محور سخن گفت زیرا نتیجه‌اش محکوم شدن به انحراف عقیده و مانند این است.‏ نه هرکه سر بتراشد قلندری داند و نه هر آدمی که فکر می‌کند در همه‌چیز صاحب‌نظر است و باید همه را برای پذیرش ‏ادعاهایش قانع سازد قابل‌اعتنا و توجه است اما افسوس که سیاه‌چاله فضای مجازی و خلوت گزیدن با تلفن همراه، این یار ‏همیشه حاضر در نظرها قربانی‌های خودش را یک‌به‌یک نابود می‌کند و برخی که می‌پندارند مؤذن خوش‌صدا هستند اما ‏درواقع همچون ماری خطرناک و سمّی می‌گزند و می‌روند و تلفاتش روی دست می‌ماند.‏ کاش واکسنی برای وجود داشت و می‌شد آدم‌ها را دست‌وپابسته به مصافش بُرد تا شاید اندکی این انقلابی ‏گریِ بی مبنا و بی‌حساب‌وکتاب التیام پیدا کند و آدم‌هایی که از زیر لحاف می‌خواهند همه قله‌ها را فتح کنند و به ‏خیال خودشان کاری می‌کنند کارستان اندکی آرام و قرار بگیرند.‏ انقلاب قلم | نقد،تبیین و تحلیل 🆔@‌enqelabeqalam_ir
🌹یازدهم شهریور،روز است.🌹 به همه کسانی که در حوزه و ارائه محتوای مفید فعالیت دارند تبریک عرض می کنم. ❌ جا دارد سلامی هم داشته باشیم به همه کسانی که در عرصه چاپیدن فعال هستند و از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.😂 خدا به کمرتان بزند به حق پنج تن آل عبا http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
امروز دچار اختلال هست. تصویر برخی از کانال ها و پروفایل شخصی افراد تغییر کرده.
ریاست جمهور،نمایندگی مردم یا ریاست بنیاد شهید؟ اینکه یک نفر با حرارت در رقابت شرکت کند و از کرسی چشم بپوشد با انتخاب ریاست بنیاد شهید که در حیطه تخصصی اش نیست چه طوری جور در می آید؟ البته این نقد به رئیس دولت هم وارد است که با انتخاب وزرا و مدیران از بین نمایندگان،مجلس را لاغر می کند.
⬛️ درگذشتگان خودمان و درگذشتگان بی وارث یا بد وارث اکنون منتظر توشه ای از سوی ما هستند. 🎁 آن ها را یاد کنیم حتی با یک دانه خرما یا یک لیوان آب و هرچه که صدقه محسوب می شود. 😭 ما هم روزی در عالم برزخ چشم انتظار خواهیم بود. 💠 به یاد همه درگذشتگان از شیعیان امیرالمؤمنین یک حمد و قل هو الله بخوانیم. http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
هدایت شده از انقلابِ قَلم
🗒غیربومی هراسی عامل بی‌مسئولیتی اجتماعی ✍️ ✅ منتشر شده در ،27 شهریور 1400 "عده‌ای از افراد ناشناس و غیربومی شیشه‌های بانک را شکستند" شکستن شیشه را به‌عنوان نماد در نظر بگیرید. چون حتماً شما بارها در خبرها خوانده و شنیده‌اید که علت بروز یک حادثه را به غیربومی‌ها نسبت داده‌اند. این خبر هم می‌تواند درست و هم غلط باشد. درست از این نظر که بالاخره در هرجایی تعدادی غریبه هم زندگی می‌کنند یا حتی ممکن است از شهر دیگری برای ارتکاب جرم و جنایت بیایند و بعد از پایان کار هم برگردند اما غلط است چون جز در برخی موارد که قابل‌اثبات باشد نمی‌توان به‌طور قطعی تمام تقصیر را به گردن انداخت و بالاخره در بین عاملان شکستن شیشه‌ها _ به‌عنوان نماد ناهنجاری‌های اجتماعی_ رد پایی از نیز پیدا می‌شود. با توجه به این نکته اما برخی از مسئولین و صاحبان تریبون‌های شهرها تمایل دارند با استفاده از حربه غیربومی هراسی همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر آن‌ها خراب کنند و این‌گونه وانمود کنند که در هر اتفاق ناگواری که صورت می‌گیرد باید یقه غیربومی را گرفت. گو این‌که بومی جماعت هیچ نقشی در بروز و فرهنگی ندارند. البته به‌طور طبیعی حضور افراد غریبه در شهرها به‌ویژه مناطق پرجمعیت، سبب می‌شود تا زمینه انجام ناهنجاری بیشتر بشود چون شهروند غیربومی خیالش راحت است که کسی او را نمی‌شناسد و هر خطایی که از او سر بزند چندان حاشیه‌ساز نخواهد شد. اما به‌هرحال دلیلی وجود ندارد که برای حفظ حیثیت و آبروی یک شهر و پاک کردن لکه ننگ و فرهنگی همیشه تیر را به سمت غیربومی‌ها پرتاب کنیم و خودمان را از زیر بار مسئولیت رهاسازیم. از سویی دیگر، افراد غیربومی بالاخره ایرانی هستند و ازاین‌جهت تفاوتی ندارد که فرد غریبه در شهر خودش مرتکب رفتار خلاف اخلاق یا شرع بشود یا در منطقه‌ای دیگر. غیربومی هراسی شاید برای خلاص شدن از فشارهای درون شهرستانی یا استانی راه خوبی به نظر برسد اما در حذف اثر منفی رسانه‌ای نسبت به یک ملت هیچ نقشی ندارد. پاک کردن صورت‌مسئله آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی با حربه مقصر دانستن غیربومی‌هایی که عضوی از این کشور هستند سبب می‌شود که شهروندان هم علاوه بر مسئولان دچار این توهم بشوند که همیشه پای غیربومی‌ها در میان است و نتیجه‌اش کمرنگ شدن مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. 🆔@enqelabeqalam_ir