eitaa logo
مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
143 دنبال‌کننده
59 عکس
9 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نزد فلاسفه اسلامی بالاخص خواجه نصیرالدین طوسی عقل بشری چه در جامعه ایرانی که پیشینه عقل و خرد و انس و الفت را دارد و چه جوامع دیگر در کنار درک منافع فردی نه تنها توانایی درک مصالح عمومی و درک زیست مدنی عادلانه و تعاون آور را دارد هر چند افراد در مراتب آن ممکن است متفاوت باشند بلکه توانایی استخراج قوانين كلى مصالح فردی و خانوادگى و مدنى را نیز دارد و این توانایی می تواند در جهت حفظ، بقا، رشد و توسعه و تعالى فرد و جامعه و دولت و نظام سیاسی ایفا نقش نماید.«و آن (عقل عملى) استخراج قوانين مصالح منزلى و مدنى كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد» و بلکه به عقیده اینان عقل آدمی توانایی استنباط صناعات و فنون و حرفه های مختلف مورد نیاز زندگی مادى و غير مادى سامان و نظام زندگى و حفظ و بقا و رشد و توسعه آنها را هم دارد: «و آن (عقل عملى) استنباط صناعات ... كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد" ما دامی که از طریق سیاستگذاری های فرهنگ عمومی و مدنی و تخصصی و نهادهای مربوطه مثل آموزش و پرورش و نهاد نماز جمعه و جماعت زمینه های بلوغ فکری و اندیشگی و خردورزی و تبادل نظر و هم اندیشی و همدلی و تعاون و همبستگی و پیوستگی و چسبندگی مدنی، عدالت مدنی و محبت مدنی و صداقت مدنی از طریق خانواده و دولت و نظام مدنی و نظام تعلیم و تربیتی از منزل تا دبستان و تا دانشگاه و از طریق مدیریت فرهنگی و سیاسی اجتماعی ترویج یابد و فرهنگ فاسد ضدیت و نفی و تکفیر و خشونت و اختلاف طبقاتی و تنفر از یکدیگر از بین برودMYousefiRA@
▫️سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. 🔸از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتربینی و احترام آنها را نگهداری). 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 🆔@hekmateislami
Screenshot (16 Jul 2024 21:31:40)
Screenshot (16 Jul 2024 21:32:57)
در عظمت مصائب امام حسین علیه السلام؛امام صادق : إنَّ يَومَ الحُسَينِ أعظَمُ مُصيبَةً مِن جَميعِ سائِرِ الأيّام. علل الشرایع ،ص225 همانا روز شهادت حسین سوگناک ترین روزهاست. پیامبر : يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلّا عَينٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الحُسَينِ. بحارالأنوار، ج 44، ص 293 اى فاطمه! همه چشم ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت هاى حسين بگريد. روز اندوه امام رضا : إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا. بحارالانوار، ج44،ص284 روز شهادت حسین دیدگان ما را مجروح و اشکهای مارا جاری کرد. اوج مصيبت امام حسين شيخ صدوق قدس سره در علل الشرايع به اسناد خود از عبدالله بن فضل هاشمى روايت كرده كه گفت : به امام صادق عرض كردم : يا بن رسول الله ، چه شد روز عاشورا روز شهادت حسين است روز بزرگ مصائب است ، و حال آن كه روز وفات رسول الله و روزى كه فاطمه عليهاالسلام جهان را وداع گفت و روزى كه اميرالمومنين شهادت يافت و روزى كه حسن بن على به ضربت ستم شهيد گشت واجب مى كند كه مصائب اين روزها بزرگ تر باشد ؟ امام فرمود: مصيبت روز قتل امام حسين بزرگ تر است از جميع ايام ، زيرا كه اصحاب كساء كه در نزد خداوند بهترين آفريدگانند، فزون از پنج تن نباشند و آنها محمد و على فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام هستند و جود عالم منوط به وجود ايشان بود چون رسول خدا جهان را وداع كرد مردمان به بقاى چهار تن ديگر شاد بودند و چون فاطمه عليهاالسلام از دنيا رفت مردمان به وجود حسن و حسين عليهماالسلام تسليت مى يافتند چون على به شهادت رسيد، امام حسن و امام حسين عليهماالسلام به جاى او بودند و بعد از شهادت حسن مردم چشمشان به جمال حسين بود اما چون حسين را به قتل رساندند كسى از اصحاب كساء باقى نماند تا مردم را در سوگوارى آن حضرت سير و سلوكى باشد ولى شهادت حضرت حسين چنان بود كه پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام همگان را شهيد كرده باشند اين جاست كه مصيبت روز شهادت حسين بزرگترين ايام و برزگترين مصائب است . ( وقايع الايام ، ص 371.)
هدایت شده از rt
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوام روزی: پیامبر (ص) می ‌فرماید: خدا اقوامی را به برخورداری از نعمتی اختصاص می ‌دهد که به سود مردم است. این نعمت را تا هنگامی در میان آنان نگه می ‌دارد که آن را بذل کنند و هرگاه از بذل آن سرباز زدند خدا نعمت را از آنان می ‌گیرد و به دیگران می ‌دهد. [1] [1]. إنّ لِلّهِ تَعَالیٰ أقْواماً یخْتَصُّهُمْ بالنِّعَمِ لِمَنافِعِ العِبادِ ویقِرُّها فیهِمْ ما بَذَلُوها، فإذا مَنَعُوها نَزَعَها مِنْهُمْ فَحَوَّلها إلی غَیرِهِمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 497 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیای حق

▫️ جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می ‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. دستگاه شام اولین کاری که کرد این بود که یک نسبت به جوان‌ ها و دیگران به راه انداخت که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد معرفی می‌کردند و مهدور الدم می دانستند! ▫️ وجود مبارک حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) ، سخنرانی روشنگر و فرهنگی و دینی و الهی را در مکه ایراد کرد، هدف خود و راه خود را مشخص کرد و دودمان ننگین اموی را رسوا کرد. ▫️ وقتی از حضرت علی بن الحسین زین العابدین (صلوات الله و سلامه علیهما) پرسیدند در این صحنه مبارزه چه کسی پیروز شد، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ اگر خواستی بفهمی در جریان چه کسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببین در اذان و اقامه نام چه کسی را می بری و زنده می کنی؛ ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم و برگشتیم، در حالی که آنها درصدد محو توحید محو خلافت و محو رسالت بودند. ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/lJxS8 ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/293817 📚 پیام موضوعی محرم تاریخ: 1397/06/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
دعای مظلوم

▫️ امام سجاد در آخر عمرش به امام باقر(سلام الله علیهما) این وصیت را دارد فرمود ظلم همیشه حرام است و بد ولی آن مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ستم نکن! 👈 «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏» چون آن فقط به «الله» می رسد. کسی که هیچ پناهی ندارد، این دعای او است. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 3 تاریخ: 1394/12/10 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مقصود قیام
▫️ هم شهادت، وسیله است و هدف نیست و هم اشک، وسیله است و هدف نیست. هم ، وسیله است که کشور، طیب و طاهر بشود و میوه طیب و طاهر بدهد و هم ریختن، وسیله است تا انسان، میوه طیب و طاهر بدهد؛ نه خود را فریب بدهد نه بی راهه برود و نه راه کسی را ببندد. ▫️ هدف والای حسین بن علی فقط و فقط بود و لا غیر! اینکه رسول گرامی فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که جمله خبریه‌ ای است که به داعی انشا القا شده و به ما می ‌گوید سعی کنید این مکتب را قرار بدهید، حسین بن علی فقط و فقط برای همین قیام کرد و در همه این موارد فقط به فکر اسلام بود و رفت اسلام را زنده کرد. ▫️ نشانه ‌اش هم آن بیان نورانی امام سجاد است که وقتی سؤال کردند که «مَن غَلَب»؛ در این صحنه چه کسی پیروز شد، فرمود ما! فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ ما رفتیم اسلام را زنده کردیم و برگشتیم. معلوم می ‌شود سخن از بیعت و شخص حسین بن علی و اموی در برابر علوی و اینها نبود، سخن از کفر بود در برابر اسلام و اسلام بود در برابر کفر! ـ پیام هم همین است ـ پیام هم همین است ـ هم برای همین است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1396/07/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام سجّاد علیه السلام: 🔸إنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. 🔹من مشتاق توأم، ای پروردگار جهانیان. 📚فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ———————- ◼️ سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام رو تسلیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
💠
سیره جاهلی
▫️ دو غدّه بدخیم جاهلیت را قرآن معرفی کرد و بر روی آنها خطّ بطلان کشید؛ گفت یک غدّه بدخیم فکری این است که اینها حرکت می ‌کنند و غدّه دیگر این است که در مقام عمل، حرکت می‌ کنند نه با عقل عملی. ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ در بخش انگیزه! 👈 فرمود در مرز عمل، با هوا تصمیم می‌ گیرند و در مرز اندیشه، با گمان فکر می ‌کنند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. ▫️ فرمود جاهلیت این است، ما آمدیم هر دو را اصلاح کردیم؛ گفتیم: ﴿إِنَّ الظَّنَّ لا یغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیئاً﴾ یعنی تا می ‌توانید -مدار_علم حرکت کنید، بعد هم گفتیم: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ اگر بخواهید به مقصد برسید باید روی پا بگذارید، چون هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست. ▫️ از ما زمین می ‌خواهد و معدن می ‌خواهد و حداکثر جان ما را می ‌خواهد؛ اما که با معادن ما و با مال ما کار ندارد، هوس در درجه اوّل با دین ما کار دارد، بعد با آبروی ما. اگر کسی را ـ خدای ناکرده ـ بی ‌دین کرد، این طور نیست که او را رها کند، بلکه او را «مسلوب الحیثیة» و بی ‌آبرو می ‌کند، بعد می ‌اندازد دور. این دو کار برای هوس است؛ لذا وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود بدترین دشمن، همین هوس است. این نه از ما خانه و باغ و راغ می ‌خواهد، نه معدن نفت و گاز می ‌خواهد؛ از ما اوّل دین می خواهد، بعد آبرو؛ انسان را بی ‌حیثیت می ‌کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پیام قیام

▫️ وجود مبارك در سه بخش، مثل سه بخش قرآن، دارد: 1️⃣ یك بخش قرآن، بخش ‌هایی است مربوط به قسمت های ؛ مثل تعبیر ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ که با مؤمنین كار دارد و احكام درون ‌گروهی ما را بیان می ‌کند. 2️⃣ یك بخش از آیات قرآن مربوط به است نه ملی و محلی؛ یعنی ما و مسیحی‌ ها، ما و یهودی ‌ها، ما و زرتشتی ‌ها و ما و اهل ملت الهی كه خدا را و وحی و نبوت را قبول دارند. 3️⃣ یك بخش هم مربوط به مردم جهان است که ما با مردم جهان داریم زندگی می‌كنیم؛ چه مسلمان، چه ملحد، چه موحّد. ▫️ آن بخش ‌ها را هم قرآن كریم در آیه هشت سوره مباركه «ممتحنه» بیان كرده است؛ فرمود كفّاری كه با شما بد نكردند، بد نمی ‌كنند و نفوذی نیستند، می ‌توانید به آنها احسان كنید: ﴿لا ینْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یقاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ﴾. ▫️ سالار شهیدان با این سه بخش، خونش را ادامه داد: با ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ خطاب ‌های فراوانی داشت؛ در دِیر راهبان در بین راه، آنها را هم هدایت كرد و در قتلگاه، این حرف منطقه سوم را زد، فرمود دین، یك دارد: 👈 «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ». فرمود ما یك با همه مردم جهان داریم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/07/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
‏یکی از چیزهایی که قبر و برزخ را تاریک می‌کند، بداخلاقی است. یکی دیگر از دلایل تاریک شدن برزخ، زبان است؛ دل نشکنید، آبروی کسی را نبرید، غیبت نکنید! گِره باز کردن از مشکلات دیگران، موجب روشنایی برزخ است. | استاد فاطمی‌نیا رحمت‌الله‌علیه | ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🏴 احیای عاشورا ▪️ ، برای این است كه جامعه را روشن و بیدار كند، ببینیم چرا حسین‌ بن علی این ‌چنین نثار و ایثار كرد، خطر چه بود كه حسین ‌بن علی این طور به استقبال همه خطرها رفت و كودك خود را داد، جان خود را داد، اسارت فرزندان خود را خرید. ▪️ حسین ‌بن علی خطری كه احساس كرد این بود كه دشمن، تنها خود را از صف اسلام جدا نكرد، بلکه چندین كار را درباره اسلام و مسلمان ها كرد: اولاً آمد اسلام را خواباند. این كه عامل بیداری بود را خواباند. اگر عامل بیداری بخوابد دیگر بیداركننده نیست! 👈 چگونه اسلام را خواباند؟ گفت ، خب اگر دین را از سیاست جدا کردی دین كاری با حُكّام ندارد، كاری با ظالمان ندارد، كاری با دولتمردان طاغی و یاغی ندارد، كاری به راه ‌اندازی ندارد، كاری به تظاهرات ندارد، این فقط در خلاصه می‌ شود به صورت نماز و روزه و مانند آن. آن چیزی كه عامل حركت است وقتی بخوابد حركت رخت بر می ‌بندد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/6mWOv 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم اتصال به ولایت خدا: امام ابوالحسن (موسی بن جعفر) (ع) فرمود: برادر مؤمنی كه برای رفع نیاز خود نزد برادر مؤمنش می ‌آید، رحمتی از سوی خداست كه به سوی او سوق داده است. اگر او درخواست یاد شده را پذیرفت این كارش وی را به ولایت ما اهل ‌بیت پیوند داده است كه به ولایت خدا متصل است. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حَاجَةٍ فَإِنَّمَا هِىَ رَحْمَةٌ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی سَاقَهَا إِلَیهِ، فَإِنْ قَبِلَ ذَلِكَ فَقَدْ وَصَلَهُ بِوَلایتِنَا وَ هُوَ مَوْصُولٌ بِوَلایةِ اللَّهِ (الكافى، ج2، ص196). 📚 مفاتیح الحیات ص 498 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از مرتضی یوسفی راد
حکمرانی حکیمانه/دولت و سیاست مبتنی بر حکمت:حکمت در لغت به معانی استحکام، قوت و مانع شدن از گسستن و اقدام به اصلاح امور است و حکیم کسی است که کارهای او بر پایه بینایی و دانایی می باشد. خواجه نصیرالدین طوسی با ملاحظۀ ابعاد نظری و اصلاح گرایانۀ آن حکمت را چنین تعریف می کند: «حکمت دانستن همه چیزها است، چنان که هست و قیام نمودن به کارها چنان که باید» .چه این که نقطه اوج دو دانش نظری و عملی، چیزی جز شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن دو قوه نظر و عمل نفس ناطقه نمی باشد. انسان نزد حکمای اسلامی موجودی دو ساحتی(ساحت مادی و معنوی و جسمانی و نفسانی) است، هر چند ابعاد مادی وجود انسان خود از اموری شگفت¬انگیز، بدیع و متمایز از دیگر موجودات تشکیل شده است، اما انسان در سیر کمالی خود پایانی ندارد و به وزان مثال خالقش که از هرجهت موجودی بی نهایت است، توانایی سیر در بی¬نهایت را دارد.از نظر ابن‌سینا فلسفۀ حکمت و علوم عملی آن است که انسان بتواند با آن فکر و اندیشه صحیح نموده و آن را پشتوانه عمل و رفتار خود در قلمرو نفس خود یا خانواده و یا در قلمرو زندگی اجتماعی و جامعه قرار داده تا رفتارها و کنش های اتفاق افتاده تلطیف و نرم شده و نه تنها افراد جامعه را آزار نداده بلکه دیگران بهره برده و خود را نیازمند به آن بدانند . به عبارت دیگر هدف حکمت عملی ایجاد اعتدال در زندگی خاصه زندگی مدنی و سیاسی انسان است. قلمرو این دانش سه حوزه نفس و منزل و جامعه بوده و سه عنوان "تدبیر نفس" ، "تدبیر منزل" و "تدبیر مدن" بخود می گیرند . تدبیر نفس تدبیری است که قوۀ عاقله با حکومت بر قوای شهوی و غضبی به کنترل و تعدیل این دو قوه برمی آید. تدبیر منزل تدبیری خردورزانه است که در قلمرو یک خانواده با هدف ایجاد اعتدال در مدیریت خانواده، رئیس خانواده روش اعتدال را پیش می گیرد و تدبیر و مدیریت خود در قلمرو جامعه است که آن را فرد(در مصداق یک شهروند یا مدیر و کارگزار و یا حاکم و حاکمان) در تعاملات و کنش های رفتاری خود با دیگران بکار می گیرد تا هم از پشتوانه علم و حکمت و دانایی و هم از پشتوانه خردو تعقل و هم از پشتوانه لطافت و مدنیت و محبت و انس و الفت در قلمرو یک شهر، جامعه، امت و جامعه جهانی در نیل به نشاط و شادی و معنویت و سلامتی جسمی و روحی و معنوی و بالاخره به سعادات و کمالات انسانی شهروندان بینجامد.
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم خروج از ولایت اهل بیت(ع): امام صادق (ع) به یكی از یاران خود به نام رفاعه فرمود: ای رفاعه! به خدا، پیامبر و علی ایمان نیاورده، كسی كه برادر مؤمنش برای رفع نیاز خود نزد او آید و او با روی گشاده از وی استقبال نكند، پس اگر نیازش به دست او برآورده می ‌شود، در رفع آن شتاب كند و اگر خودش نمی ‌تواند نیاز او را برآورد، بكوشد تا از طریق فردی دیگر نیاز او را تأمین كند، پس اگر جز این، پیش آید، میان ما و او ولایتی نیست. [1] [1]. (مستدرك الوسائل، ج12، ص434). 📚 مفاتیح الحیات ص 499 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 کاروان روشنگری ▫️ فاصله مكه تا كوفه تقریباً سیصد فرسخ بود، (حضرت سید الشهدا) در این سیصد فرسخ پیام ها داد، نامه‌ ها داد، مصاحبه‌ ها كرد، گفت‌ و ‌گو‌ها داشت، گفتمان ها داشت، مناظره‌ ها داشت، كلّ این سیصد فرسخ را روشن كرد. ▫️ مانده بود شام و اطراف شام كه دسترسی نداشت؛ بعد از او و عائله‌ اش رفتند و شام را هم روشن كردند. از آنجا خبر به جاهای دیگر رسید؛ لذا طولی نكشید كه بالأخره دولت اموی منقرض شد. 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1387/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
«انتظار» یعنی به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: از بهترین عبادات است، زیرا معنای انتظار آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. 🔹 یک وقت است یک حکومت علوی است که انسان خدمتگزار حکومت علوی است، آن گرچه وجود مبارک حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم کلینی فرمود: «مَا لِلَّهِ عزّوجلّ آیةٌ هی أَكْبَرُ مِنِّی» اما چون قلمرو خلافت و وصایت و مدیریت آن حضرت محدود بود خدمتگزاران در آن حکومت هم ثواب محدودی دارند؛ یک وقت است که کسی وجود مبارک خاتم ائمه (علیهم السلام) است که این خلیفة الله است و انجام می دهد، ـ چه ثوابی بالاتر از این! ـ چه اجری ارزنده تر از این که انسان خدمتگزار یک حکومت جهانی باشد! 🔹 کسانی می توانند باشند که اولا از آن قبیل باشند که دارد: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ» و ثانیا وقتی به حکومت رسیدند نه دست به اختلاس بزنند و نه حقوق نجومی را در نظر داشته باشند؛ این کار بسیار کم است! در این حکومت اسلامی ما که خون های بسیاری از جوان ها نثار شده است عده ای حدوثاً فداکار بودند و بقائاً طرز دیگری در آمدند! کمتر کسی موفق است یکسان و مستقیم باشد. در حکومت وجود مبارک حضرت، فرمود ما از همان اول بررسی می کنیم احدی که حدوثش یک نحو و بقائش نحو دیگری باشد در دستگاه و حرم امن ما نیست! 🔹 خدا فرمود عالم را من اداره می کنم، از مُلک تا ملکوت، از سماوات و أرضین، من عالَم را اداره می کنم، مدبّرات امر هم فراوان دارم؛ اما من یک مدبّر نالایق ندارم؛ این کار خداست! فرمود: ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 👈 این پیام خداست و خلیفه او یعنی وجود مبارک هم در آن بین راه با اینکه نیاز داشت فرمود من بی عرضه را به کربلا نمی برم؛ قوی تر و بالاترش و محکم ترش را وجود مبارک ولی عصر اعلام می کند که ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. ما که امیدواریم باشیم؛ یعنی باید خودسازی کنیم؛ به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی! این است. ↙️ مطالعه کامل: https://javadi.esra.ir/fa/w/-9-38 📚 فرازی از پیام به هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1400/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام علی علیه السلام: ◽️بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش. 📚حکمت 33 نهج البلاغه 🆔@hekmateislami
💠
  اندوه فراق
🔹 در ماه صفر، اهل ‌بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) و سر مطهر سالار شهیدان (صلوات الله و سلام الله علیه) وارد شام شدند. 👈 از وجود مبارک _علیه سؤال شده است که در این جنگ چه کسی پیروز شد، فرمود ما پیروز شدیم و اگر خواستی بفهمی حق با ماست که ما پیروز شدیم، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو، ببین در اذان و اقامه چه می ‌گویی؛ شهادت به وحدانیت حق می ‌دهی، شهادت به رسالت می ‌دهی. ما رفتیم را زنده کردیم و برگشتیم. 🔹 آنها می ‌خواستند را که به صورت بود از بین ببرند، ما رفتیم و کاملاً زنده کردیم و برگشتیم و ما پیروز شدیم. آنهایی هم که شربت شهادت نوشیدند، الآن در غُرف مبنیه بهشت‌ هستند. 🔹 یک سلسله گریه‌ های عاطفی هست که دل می‌ سوزد، ما داریم گریه بکنیم و امر طبیعی است. ما گریه می ‌کنیم که آن ذوات مقدّس را از دست دادیم؛ برای خودمان گریه می ‌کنیم نه برای آنها! 🔹 آنها که به روح و ریحان رسیدند، آنها ﴿فَرِحِینَ﴾ اند، آنها آسیبی ندارند، آنها «عند الله»ی ‌اند: ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون ٭ فَرِحِینَ﴾; خیلی خوشحال اند. ما برای اینکه آن ذوات نورانی را از دست دادیم، خودمان متاٴثر هستیم و گریه می‌ کنیم. 🔹 پس اینجا سه‌ مسئله هست: ـ یکی اینکه چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما; ـ یکی اینکه شهدای ما در چه حالت هستند؟ خیلی مسرورند و ﴿فَرِحِینَ﴾؛ ـ یکی اینکه ما که بازمانده ‌ایم، چون آن ذوات نورانی و مقدّس را از دست دادیم و از ایشان محروم می ‌شویم، اشک می‌ ریزیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حسنه الهی

▫️ همان طوری که علم الهی حسنه محض است و هیچ خسرانی در او نیست، نیز حسنه صرف بوده و هیچ خسارتی در آن راه ندارد و از آن در عرصه کارزار که کار خصمِ مهاجم را زار می کند، به عنوان یاد می شود و راز ربح آوری جهاد و نزاهت شهادت از زیان، همان است که خدای سبحان از به عنوان تجارت سودآور یاد فرمود: ﴿یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا هَل اَدُلُّکُم عَلی تِجرَةٍ تُنجیکُم مِن عَذابٍ اَلیم ٭ تُؤمِنونَ بِاللهِ ورَسولِهِ وتُجهِدونَ فی سَبیلِ اللهِ بِاَمولِکُم واَنفُسِکُم ذلِکُم خَیر لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمون﴾. ▫️ سِرّ سود آوری جهاد در راه خدا این است که خداوند بخشنده، در داد و ستد مجاهدان ثمن و مثمن، هر دو را به فروشنده می دهد؛ برخلاف کوشش در راه شیطان که ابلیس فرومایه عوض و معوّض هر دو را به غارت می برد. ▫️ کسی که با ایثار نفیس یا نثار نفس جهاد الهی را برگزید و به تعبیر لطیف قرآن حکیم، جان و مال خود را به خداوند بیع کرد که همین بیع ویژه، به صورت مطرح می گردد. آنگاه خدای سبحان جان او را به مقام برتر می رساند و چندین برابر مال او را به وی عطا می کند و چنین مجاهد نستوهی کالای فروخته و ثمن را یکجا جمع می کند. برخلاف فروش جان به شیطان که در این حال فروشنده، برده زرخرید ابلیس فرومایه می گردد و باید با تمام توان و نیز همه مالی که به دست آورد، طبق دستور شیطان صرف کند. این گروه گرفتارِ ﴿فَما رَبِحَت تِجارَتُهُم﴾ خواهند بود. 📚 سروش هدایت ج 4 ص 135 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra