eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سرگذشت عالمان شیعه 🔖 شیخ عباس قمی از تراجم نگاران موفق بود که آثار متعدد در این زمینه از خود به یادگار گذاشت: الکنی و الالقاب، هدیة الاحباب فی المعروفین بالکنی و الالقاب و تحفة الاحباب فی تراجم الاصحاب. الفوائد الرضویة اثری دیگر و ارزشمند از همین نویسنده است که در آن شرح حال عالمان شیعه را از گذشته تا عصر مؤلف، با رعایت ترتیب الفبا، به قلم آورده است. نویسنده در کتاب خود مقید به فارسی نویسی یا عربی نویسی محض نبوده و حتی رعایت نکرده که یک شرح حال تماما فارسی یا تماما عربی باشد. بلکه گاه عبارات در بیان زندگی یک عالم، آمیخته ای از فارسی و عربی است. محقق کتاب، با کاری که بر کتاب انجام داده، به ارزش و اهمیت آن افزوده است. از جمله اقدامات او عبارت است از: 1️⃣ افزودن یادداشت های مؤلف، فرزند او، آیت الله سید مهدی لاجوردی و محقق اثر، در پاورقی 2️⃣ سعی در ارائه صحیح ترین و کامل ترین متن بر مبنای منابع اصلی کتاب. 3️⃣ افزودن منابع شرح حال ها در پاورقی، ذیل نام آنان، 4️⃣ استخراج آیات و روایات و اقوال، و..... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برگرفته از سایت حدیث نت @MaarefHadith
عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ترجمه: خوشا بر احوال شيعيان ما كه در غيبت قائم ما به رشته ما متمسّك هستند و بر دوستى ما و بيزارى از دشمنان ما ثابت قدم هستند، آنها از ما و ما از آنهائيم، آنها ما را به امامت و ما نيز آنان را به عنوان شيعيان پذيرفته‏ايم پس خوشا بر احوال آنها و خوشا بر احوال آنها بخدا سوگند آنان در روز قيامت هم درجه ما هستند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 361 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
◾️عن الامام الباقر علیه‌السلام: لَوْ وُضِعَ اِیمَانُ اَبُوطَالِبٍ علیه السلام فِی کَفَّةٍ وَایِمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی الْکَفَّةِ الاُْخْرَی، لَرَجَحَ اِیمَانُهُ. ◾️امام باقر علیه‌السلام: اگر علیه‌السلام را در یک کفّه ترازو بگذارند و ایمان این مردم را در کفّه دیگر، ایمان ابو طالب بر ایمان همه آنها برتری می یابد. 📗بحارالانوار، ج۳۵، ص۱۵۶. علیه‌السلام تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
حضرت ابوطالب، یکی از شخصیت های نامداری و مظلوم در تاریخ اسلام است. عالمان متعددی از شیعه و سنی درباره ایمان وی کتاب های مستقلی نوشته اند. اما متاسفانه برخی از اهل سنت، حامی بزرگ نبی مکرم اسلام صلی الله را کافر می دانند. در کتاب های اهل سنت از جمله صحیح بخاری و مسلم روایتی نقل شده است که به حدیث «ضَحْضَاحٍ» معروف است؛ بر اساس این حدیث قائل هستند که پیامبر فرموده است: ابوطالب در سخت ترین جاى آتش بود و من او را به ضحضاح (حوضچه ای از آتش) آوردم. (1) این حدیث دروغین با نص صریح قرآن کریم در تضاد است. اگر جناب ابوطالب کافر باشد، پیامبر نمی تواند او را شفاعت کند. چون قرآن کریم در سوره فاطر آیه 36 می فرماید: «کسانى که کافر شدند، آتش دوزخ براى آنهاست هرگز فرمان مرگشان صادر نمی شود تا بمیرند، و نه چیزى از عذاب آنان تخفیف داده می شود این گونه هر کفران کننده ای را کیفر می دهیم». همچنین در سوره بقره، آیه 161و162 می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَهُ اللهِ وَالْمَلاَئِکَهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ، خَالِدِینَ فِیهَا لاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمْ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ یُنظَرُونَ». ترجمه: کسانى که کافر شدند، و در حالِ کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود! همیشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‏مانند نه در عذاب آنان تخفیف داده می شود و نه مهلتى خواهند داشت. این دروغ گویی از زمان امیرالمومنین علیه السلام مطرح بوده است. روزی امیرمومنان علیه السلام در رحبه نشسته بود و مردم اطراف آن حضرت را گرفته بودند، شخصی پرسید ای امیر مومنان تو چنین مقام و جایگاهی داری در حالی که پدرت در دوزخ عذاب می کشد حضرت فرمودند: «ساکت باش! خداوند دهان تو را بشکند! سوگند به خدایی که محمد را به پیامبری برگزید اگر پدرم همه گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند شفاعتش را می پذیرد و از همه آنها درگذرد، آیا پدرم در دوزخ عذاب می کشد در حالی که پسرش قسمت‏کننده بهشت و جهنم است؟ (2) عبدالعظیم حسنی نامه ای به امام رضا علیه السلام نوشت و در آن از حدیث ضحضحاح درباره ابوطالب علیه السلام پرسش نمود امام علیه السلام در پاسخ فرمودند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّکَ إِنْ‏ شَکَکْتَ‏ فِی‏ إِیمَانِ‏ أَبِی طَالِبِ کَانَ مَصِیرُکَ إِلَى النَّارِ».(3) به نام خداوند بخشنده مهربان، اگر در ایمان ابوطالب شک نمایی بدان جایگاه تو در آتش جهنم خواهد بود. بنابراین روایت ضحضاح علاوه بر آیات قرآن و سنت نبوی، با روایات شیعه نیز تناقض دارد؛ جایگاه کسی که اعتقاد به جهنمی بودن جناب ابوطالب علیه السلام دارند قطعا و به طریق اولی در جهنم است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1.صحیح بخاری، ج 3، ص 1408، ح3670 و ص 1409، ح3672، صحیح مسلم، ج 1، ص 195، ح209. 2. إیمان أبی طالب (الحجه على الذاهب إلى کفر أبی طالب) همان، ج1، ص174. 3. همان؛ کنز الفوائد، همان، ج1، ص183. @MaarefHadith
سه نکته و بایستة پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام نسخه PDF.pdf
464.7K
✅ سه نکته و بایستة پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام ✍️ سید محمدکاظم طباطبایی -سید حسن افتخارزاده-غلامحسین تاجری نسب در این گفتار، سه نکته و بایستة پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب7 از دکتر سید محمد کاظم طباطبایی، دکتر سید حسن افتخارزاده و دکتر غلامحسین تاجری نسب آمده است.نکته اول در این زمینه است که گفتارهایی که در زمینة اثبات ایمان حضرت ابوطالب7، رویکرد احتجاج را در پیش گرفته اند، باید نقد روایات صحیح بخاری و مسلم را هدف قرار دهند، یا به روش سنتی علم الحدیث یا به روش تحلیلی تاریخی. نکته دوم، خاطره ای است از استاد فقید مصری، عبدالفتاح عبدالمقصود، و اعتراض برخی از عالمان ایرانی به او در زمینة ایمان ابوطالب که منجر به نگارش کتاب ""السقیفة و الخلافة"" به دست او شد. نکتة سوم – که دل نوشته ای است به شیوه ادبی نوشته شده – تذکّری است به این مطلب که بعضی از مورخان اهل تسنن، یکی از نامهای ابوطالب علیه السلام (عبد مناف) را دلیل بر مشرک بودن حضرتش دانسته و ""مناف"" را نام یک بُت در دورة جاهلی دانسته اند، بدون اینکه مانند دیگر بتهای مشهور، منطقه و بتکده و پرده داران آن یاد شود. @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله 🔸 إنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا 🔹همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان ، نسيم هايى مى وزد . پس خود را در معرضِ آنها قرار دهيد 📗بحارالأنوار ج68 ص221 @ahlolbait @MaarefHadith
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در سامانه پاسخگو همراه ما باشید 🌺 app.mmpd.ir
✅ علت توبه و استغفار انبیا ✍️ محمد احسانی فر گرچه آيات و رواياتى كه در ظاهر بدوى خود نوعى گناه را به معصومان(ع) نسبت مى دهند با دلايل عقلى و نقلى عصمت آنان تنافى ظاهرى دارند، اما اين تنافى با حمل آنها بر «گناهان منزلتى » به سهولت قابل دفع است؛ زيرا با عصمت از گناهان عادى منافاتى ندارد؛ چه اين كه گناهان عادى موجب استحقاق عذاب اخروى مى گردند، حال آن كه گناهان منزلتى مايه نوعى كاستى در بهره مندى از بخشى از عنايات ويژه الهى و يا حدّ اكثر، ابتلاى به برخى از گرفتارى ها در دنيا خواهد بود. 🔖 توضیح: بنده گرچه معصوم باشد، داراى نقص و قصورى ذاتى است، كه هر قدر به طاعت و عبادت برخيزد باز هم، به حقّ، احساس مى كند كه از عهده اداى حقّ بندگى بر نيامده است. از اين رو، سعى مى كند با توبه و استغفار آن را جبران كند. به عبارت ديگر، استعداد و ظرفيت اسمى انسان در كمال يابى به قدرى است كه در كمال انسانى، يعنى در عبوديت خداوند سبحان و وارستگى از غير او، هر قدر بالا رود، باز در عقل و وجدانش خود را در اداى وظيفه عبوديت مقصّر مى بيند. دو. اولياى الهى در سلوك پيوسته خود، هميشه، در تكامل و نيل به معرفت كامل ترى از عظمت و ساير اسما و صفات الهى هستند. در نتيجه، معرفت و عبادات پيشين خود را وافى به اداى حقّ بندگى ندانسته، خود را با چنان طاعات و عباداتى گنهكار مى شمارند، و از همان عبادات نيز استغفار مى كنند. سه. هر گونه توجّهِ عادى(و غير مِرآتى) به غير خداى متعال، بلكه كاستى از انقطاع و شدّت توجّه به او را بر خود گناه مى شمارند و از آن استغفار مى كنند. چهار. با توجّه به تفاوت معصومان(ع) در مراتب عصمت، بعيد نيست كه برخى از آنان، علاوه بر ترك اولى ، احياناً دچار ترك مستحبّ و يا انجام بعضى از مكروهات غير منفِّر گردند، كه با توجّه به بلندى مقام و منزلتشان، آنها را بر خود گناه و مخالف حدود بندگى و حقوق ربوبى بشمارند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ اهداف معصومان(ع) از استغفار استغفار از گناهان منزلتى اهدف گوناگونى مانند: رفع كاستى حال قرب و حضور قلب يا مصونيت و رهايى از كيفرهاى غير اخروى و يا مصونيت و رهايى از حرمان نسبى از برخى عنايات ويژه اوليا و يا صرفاً براى دستيابى به حال حضور بيشتر و مقام قرب و منزلت برتر دارد. 📚 مقاله پژوهشي در روايات فُطرس ملَك @MaarefHadith
✅ نجاشی، راوی شناس بزرگ ✍️ محمد حسن امانی 🔖 این کتاب، شامل بررسی شرح حال نجاشی، صاحب کتاب رجال النجاشی است و در زمینه علم رجال تألیف شده که یکی از چهار کتاب اصلی علم رجال به حساب می آید. این کتاب، در هفت بخش به ولادت نجاشی، خاندان او، اساتید و راویان او، حاکمان عصر، علمای معاصر، و آثار نجاشی است و به جلوه هایی از زندگی او اشاره دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برگرفته از سایت حدیث نت @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#معرفی_کتاب 📖فضائل الأشهر ألثلاثة کتاب "فضائل الأشُهر الثلاثة" نوشته شیخ صدوق (ره) در فضیلت سه ما
🔶عن الامام زین العابدین: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَقُولُ شَعْبَانُ شَهْرِی أَلَا فَصُومُوا فِیهِ مَحَبَّهً لِنَبِیِّکُمْ وَ تَقَرُّباً إِلَی رَبِّکُمْ فَوَ الَّذِی نَفْسُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِیَدِهِ لَسَمِعْتُ أَبِی الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ یَقُولُ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ مَنْ صَامَ شَعْبَانَ مَحَبَّهَ نَبِیِّ اللَّهِ ع وَ تَقَرُّباً إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَرَّبَهُ مِنْ کَرَامَتِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ أَوْجَبَ لَهُ الْجَنَّهَ. 🔸امام سجاد علیه‌السلام: پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه‌ وآله پیوسته می‌فرمود: ماه من است، پس بجهت محبت و دوستی با پیامبرتان و نزدیکی به خدایتان در این ماه روزه بگیرید، قسم به کسی که جان علی بن حسین علیهما‌السلام در دست اوست، از پدرم شنیدم که امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمود: کسی که را برای محبت به پیامبر و تقرب بخدای عزوجل روزه بگیرد، خدا او را دوست می‌دارد و در روز قیامت او را به کرامت خود نزدیک کرده و بهشت را برای او واجب می‌کند. فضائل الاشهر الثلاثة، ص۶۱. @MaarefHadith
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! 🔹 سخنان شنيدنی امام خمينی در مورد مناجات مشهور ماه شعبان @MaarefHadith
پژوهشی در روایات فُطرس ملَک نسخه PDF.pdf
522.8K
✅ پژوهشى در روايات فُطرس ملَك ✍️ محمد احسانی فر 🔖داستان فرشته اى به نام فطرس و كوتاهى او در انجام فرمانى از فرمان هاى الهى و افتادن بال هايش و سپس توسّل وى به امام حسين(ع) در روزهاى آغازين ولادت آن حضرت(ع) و بخشودگى و بهبودى او از قضاياى معروفى است كه با شبهاتى عقلى و كلامى مورد نقد و انكار قرار گرفته است، اين نوشتار، در پژوهشى كلامى ـ حديثى، به اين نتيجه مى رسد كه نصوص مشتمل بر اين قضيّه با عصمت فرشتگان و تجرّد نسبى آنان منافاتى نداشته، از اعتبار سندى لازم نيز برخوردار هستند. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله 👈اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith