eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
634 عکس
219 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
ميسر بن عبد العزيز گويد: حضرت صادق عليه السلام به من فرمود: اى ميسر دعا كن و مگو كه كار گذشته است و آنچه مقدر شده همان شود (و دعا اثرى ندارد)، همانا نزد خداى عز و جل منزلت و مقامى است كه بدان نتوان رسيد جز به درخواست و مسألت، و اگر بنده‏اى دهان خود ببندد و درخواست نكند چيزى به او داده نشود، پس درخواست كن تا به تو داده شود، اى ميسر هيچ درى نيست كه كوبيده شود جز اينكه اميد آن رود كه بروى كوبنده باز شود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص 466 @MaarefHadith
به تو از دور سلام✋ 🔷عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ. 🔹حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن ظبیان نزد امام صادق علیه السلام بودیم و او سنش از ما بیشتر بود، به حضرت عرضه داشت من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می کنم پس چه ذکری بگویم حضرت فرمودند: بگو "صلی الله علیک یا اباعبدالله" و این ذکر را سه مرتبه بگو چرا که سلام از نزدیک و به ایشان می‌رسد. 📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۹۳. @MaarefHadith
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله : أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبیِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبیُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّهُ بَراءَهً لِلصَّبِیِّ و بَراءَهً لأِبـَوَیهِ و بَراءَهً لِلمُعَلِّمِ؛ وقتی معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند خداوند برای کودک و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت. 📚 بحارالانوار،ج۸۹،ص۲۵۷ @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عن رسول الله صلي الله عليه وآله: إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه[1]. پیامبر اکرم (ص) همانا در قیامت عمویم جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد». [1]📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176، چاپ 1314 @MaarefHadith
عن الامام الهادی علیه السلام: مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا.[۱] امام هادی علیه السلام کسی که قبر را در شهر ری زیارت کند چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است. ۱۵ شوال سالروز وفات عبدالعظیم حسنی امامزاده واجب التعظیم و راوی بزرگ شیعه است که در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از صد روایت از ایشان آمده است.  امام هادی(ع) وی را این‌گونه خطاب می‌کند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کرده‌ای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند[۲].  این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به مشهور است. 📗[۱]مستدرک الوسائل،ج۳،ص۶۱۶ 📗[۲]التوحید(صدوق)،ص۸۲_۸۱. @MaarefHadith
💠 زنده به گور کردن حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام توسط بنی عباس لعنت الله علیهم اجمعین 🔹 ابن شهر آشوب رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه در ذکر جنایات شیاطین بنی عباس می‌نویسد: ✍ وممن دفن من الطالبيين حيّاً عبد العظيم الحسني بالرّي ومحمّد بن عبد الله بن الحسن. 🔸 و از کسانی از آل ابی طالب علیه السلام که [توسط بنی عباس] زنده به گور شدند، عبد العظیم حسنی در ری و محمد بن عبد الله بن حسن بودند. 📚 مثالب النواصب، تالیف ابن شهر آشوب، صفحه ۲۴۸، چاپ دار الوفاق الوطنی ببغداد 📃 اسکن کتاب: 🌐 https://bit.ly/3c3OG1M 📃 پوستر: 🌐 https://bit.ly/3fRPuYF 📝 پی نوشت: با گزارش مرحوم ابن شهر آشوب، هیچ توجیهی برای استفاده از لفظ وفات برای حضرت عبد العظیم وجود ندارد و استفاده نکردن از لفظ شهادت برای ایشان، جفایی بزرگ در حق آن عالیجناب است.
جابر بن عبدالله انصاری می گوید: نبى اكرم صلی الله علیه و آله به حضرت على و فاطمه سلام الله علیهما اين دعا را آموخت: اگر مصيبتى به شما رسيد و از ستم سلطانى هراس پيدا كرديد و يا گمشده‏اى داشتيد وضوء كاملى بسازيد و دو ركعت نماز بخوانيد و دستها را بآسمان برداريد و بگوييد: َ يَا عَالِمَ الْغَيْبِ وَ السَّرَائِرِ يَا مُطَاعُ يَا عَلِيمُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا هَازِمَ الْأَحْزَابِ لِمُحَمَّدٍ يَا كَائِدَ فِرْعَوْنَ لِمُوسَى يَا مُنْجِيَ عِيسَى مِنْ أَيْدِي الظَّلَمَةِ يَا مُخَلِّصَ قَوْمِ نُوحٍ مِنَ الْغَرَقِ يَا رَاحِمَ عَبْدِهِ يَعْقُوبَ يَا كَاشِفَ ضُرِّ أَيُّوبَ يَا مُنْجِيَ ذِي النُّونِ مِنَ الظُّلُمَاتِ يَا فَاعِلَ كُلِّ خَيْرٍ يَا هَادِياً إِلَى كُلِّ خَيْرٍ يَا دَالًّا عَلَى كُلِّ خَيْرٍ يَا آمِراً بِكُلِّ خَيْرٍ يَا خَالِقَ الْخَيْرِ وَ يَا أَهْلَ الْخَيْرِ أَنْتَ اللَّهُ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيمَا قَدْ عَلِمْتَ وَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد بعد حاجت خود را بخواه كه ان شاء الله مستجاب خواهد شد. 📚 مكارم الأخلاق، ص: 341 @MaarefHadith
1_1570783704.PDF
3.14M
کتاب «آشنایی با بحارالانوار» نوشته استاد أحمد عابدی حفظه‌الله. این مجموعه با هدف معرفی ، اثر علامه مجلسی تدوین گردیده که در آن، ضمن معرفی ویژگی‌های بحارالانوار، زندگی، شخصیت، تالیفات و آثار علامه مجلسی نیز شرح داده شده است. @MaarefHadith
ویژه گی تاریخ حدیث در بازه های زمانی مختلف ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم در تاریخ حدیث، هر بازه ای از دوران، ویژگی های خود را دارد. نمی توان سیره ای از حدیث‌ نگاران و روشی از حدیث نگاری را از دوره ای به دوره دیگر، تسری داد مگر اینکه وجود آن سیره یا روش در دوره دوم، مستقلا ثابت شود. دوران صفویه و پس از آن دوره قاجار نیز دارای ویژگی های خود است و هر یک جدای از دیگری، اوصافی را برای محدثان و روش آنها رقم زده است. نسبت به ویژگی های حدیث پژوهی این دو دوره، کمتر پژوهش و نگاشته شده است. حتی فقیهان این دوران نیز با فقیهان دوران پیشین، متفاوت اند. شاید بتوان گفت که اخباری گری با روشی خاص از ویژگی های این دوران است به گونه ای که حتی بسیاری از فقیهان و اصولیان نیز بهره ای از آن دارند. احساس امنیت و سلطه کامل در دوره صفوی، بر آثار حدیثی این دوران سایه افکنده و از این رو «لعن نگاری» را گسترش داده است. در سوی مقابل، احساس خستگی و نیاز به هوای تازه بر آثار حدیثی دوره قاجار سایه انداخته و نوعی نگاه خاص مهدوی را شکل داده است. در همین فضا، توجه جدی به روایات ضعیف و بسیار ضعیف و حتی منقولات مجعول، وجهی از ویژگی های منابع حدیثی را ساخته است که هرچند همه نگاشته های حدیثی در این زمین قرار نگرفته اند ولی بسیاری از آنها بهره مند از این ضعیف نگاری ها شده اند! حتی اگر ادعا شود که بسیاری از مجعولات دوران ما که منبعی در میان منابع کهن برای آن نمی یابیم، ساخته و پرداخته عصر صفوی و یا قاجار است، ادعایی گزاف نیست؛ بلکه باید تنها در گستره این ادعا، تامل و تحقیق کرد. یکی از ضعیف نگاران عصر قاجار شیخ ابوالحسن مرندی است. برخی او را مجتهدی مبرز شمرده اند و برخی دیگر وی را واعظی جاعل در تهران می دانند! آثار او و نیز میرزا علی اصغر بروجردی و عباسعلی گورتانی از منابع حرفهای ضعیف دوران ماست که در تخریجات معمول و حتی حرفه ای اثری از آن در منابع معتبر نمی یابیم! به نظر می رسد که نیاز به دوره ای مدرسه ای برای شناساندن آثار و روشهای حدیث نگاری عصر صفوی و سپس عصر قجری داریم. در این دوره پاسخ بسیاری از پرسشهای خویش را درباره برخی از امور و سخنان جاری در میان عموم می یابیم و با ریشه های آن و نیز تاثیر فضای زمانه بر پردازش های حدیثی آشنا می شویم. امری که از آرزوهای نویسنده است و شاید کسانی آن را برآورده سازند. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
صلوات خاصه امام صادق علیه‌السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. 🏴شهادت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
نمازبافضیلت روزهای یکشنبه هرماه سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را از رسول خدا صلی‌الله ‌علیه‌ وآله نقل می کند که حضرت در آن روایت، چگونگی خواند و همچنین فضیلت این نماز را بیان می فرماید. مختصر فضیلت این نماز چنین است «که هرکه آن را بجا آورد، توبه‌اش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده می‌شود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند». کیفیت آن نماز نیز چنین است: روز یکشنبه غسل به جا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید، سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت‏» یعنی ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمی‌آمرزد. زمان این نماز یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده -در هر ساعتی از روز می‌توان آن را خواند- است اما با توجه به فراز پایانی این روایت که از حضرت سوال می شود «يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ» -یعنی اگر کسی در غیر ماه ذی‌القعده این نماز را بخواند چگونه است؟ حضرت فرمود همان فضیلت را دارد-؛ اگر در یکشنبه سایر ماه‌ها نیز به‌جای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت. (1) پی نوشت: 1-سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، تهران: دار الكتب الإسلاميه‏، چاپ دوم، 1409ق، ج‏2، ص20. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#نمازیک_شنبه_ماه_ذی_القعده #نمازبافضیلت_یک_شنبه_ها نمازبافضیل
نکته ای در باره ✍️ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم یکی از کارهای لازم در عرصه تبلیغات دینی، توجه به توجهات دین است. یعنی آنچه را که صاحب شریعت در موضوع و موضع مخصوص مورد توجه قرار داده، ما هم به همان و با همان گونه توجه کنیم؛ یعنی میزان و گونه توجهاتمان را متناسب با توجه شریعت تنظیم کنیم. اعمال یکشنبه ذی القعده از همین قبیل است. در سال های اخیر این عمل در فضای مجازی گسترش یافته و به عنوان عمل مستحبی مورد تاکید شریعت در حال گسترش است؛ در حالی که مستند آن چنین نیست. نویسنده از باب اینکه به هر مستحبی ولو یک بار عمل شود، توفیق داشتم که چند سال به این عمل پایبند باشم، ولو از باب مستحب من بلغ، اما چنین تبلیغاتی برای عملی با مستند منابع ضعیف اهل سنت که منقول مرحوم ابن طاووس بوده و آن هم عملی که تاکیدی بر آن نه در متن حدیث دیده می شود و نه در عمل صحابه و اهل بیت علیهم السلام، امری عجیب است. گسترش این روش می تواند دین را به صورت کاریکاتور درآورد و تناسبات دینی را به جای آنکه برگرفته از دین باشد برگرفته از سلایق قرار دهد. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith